dixon je napisao: ↑29 Sep 2020, 16:21
@gavran хвала на детаљном и јасном одговору. Ако могу још мало да будем безобразан па да питам шта би ти препоручио за овај ауто? У том неком ценовном рангу до 200е, јер свакако са стране имам каско осигурање за њега, али бих ипак и неку додатну заштиту. Која је препорука?
Нисам успео да нађем тему где се пише о алармима па ако имаш линк пусти да ишчитам то
Sent from my ELS-NX9 using Tapatalk
dixon je napisao: ↑29 Sep 2020, 16:24
И да питам да ли је само промењен OBD икаква заштита или се ипак позабавити тиме код некога стручнијег? Стигао је тако, са измењеним OBD
Sent from my ELS-NX9 using Tapatalk
Što bi kolega
@NemanjaOOOO rekao, sve što ugradiš ili uradiš na autu, a u cilju otežavanja lopovima da ukradu auto može se smatrati nekim vidom zaštite. Naravno ostaje pitanje koliki stepen sigurnosti ta zaštita pruža.
Izmeštanje OBD-a, odnosno zamena univerzalnog OBD konektora nekim nestandardnim unikatnim konektorom, samo po sebi ne pruža visok stepen zaštite jer se CAN magistrali može pristupiti i sa drugih mesta. OBD konektor je predviđen kao univerzalan konektor za brz i lak servisni pristup raunaru vozila, ali to nije jedini način da povežeš neki uređaj na CAN magistralu. Uostalom, najjednostavnije objašnjeno, i sami can bus alarmi su povezani i koriste can magistralu a nisu povezani preko OBD-a, znači tako se i drugi uređaji mogu povezati na nju mimo OBD-a. Naravno, to traži nešto više vremena i truda, a sve što oduzima lopovu vreme i dodatno mu komplikuje posao ima neku svoju zaštitnu ulogu. Znači OBD zaštita sama po sebi nije dovoljna zaštita, ali kao dodatna komplikacija uz još neki vid zaštite ima svoju svrhu.
Što se tiče Škode Superb, sa obzirom da oni pripadaju VAG grupi, i sa obzirom da je Škoda dosta popularna kod nas, a tvoj model pripada i toj nekoj generaciji odnosno rasponu godišta koja se u uzimajući u obzir i sve ostale modele iz tog koncerna a koji koriste odnosno dele ista tehnička rešenja i najviše voze kod nas, ona spada u rizičniju grupu vozila koja se kod nas kradu zbog delova.
Kasko je svakako neophodan i dobro je što ga već imaš, ali on suštinski nadoknađuje materijalnu štetu nastalu krađom vozila u visini osiguranog iznosa, kasko ne štiti od krađe niti te lišava ostalih neprijatnosti koje su posledica krađe.
Ono što je svakako dobro je to da se vozila koja su interesantna za krađu zbog delova ne pikiraju. Znači kradu se manje više nasumično tako što se bira najlakši plen. U tom smislu bolje imati bilo kakvu zaštitu nego nikakvu, jer u tom slučaju ona prvenstveno služi kao faktor odvraćanja, ili jednostavnije rečeno kada lopov vidi da auto ima neku zaštitu on potraži još malo da naiđe na neki koji nema ništa jer što bi se cimao ako ne mora, sve i da može da ga ukrade.
E sada, što se tiče same preporuke za zaštitu, ja uvek zastupam stav da je alarm osnova od koje se kreće a koja se kasnije u zavisnosti od vozila i same potrebe za stepenom sigurnosti može kombinovati i nadgrađivati drugim sistemima zaštite, prvenstveno mislim na mehaničke brave vretena volana.
Zašto zastupam takav stav, alarm je uređaj koji osim što ima zadatak da spreči krađu vozila on ujedno i alarmira, odnosno signalizira i ukazuje i na sam čin pokušaja krađe, zatim alarm upravo tim alarmiranjem porkiva kompletan perimetar auta, znači on na neki način ne služi samo protiv krađe auta već indirektno, alarmiranjem, i na pokušaje krađa iz vozila ili sa vozila.
U smislu te primarne funkcije alarma da alarmira na gore pomenuto, svi alarmi su manje više isti, razlike su u njihovoj moći da spreče krađu samog vozila. U tom smislu, ukoliko će funkciju sprečavanja same krađe vozila preuzeti neki drugi uređaj, koji ili već postoji ili će biti ugrađen u kombinaciji sa alarmom, poput mehaničke brave volana, onda izbor samog alarma i nije toliko bitan. Sa druge strane ako će alarm ujedno biti i jedini vid zaštite onda on mora biti adekvatan i adekvatno ugrađen, a to je teško uklopiti u 200 eur. Potrebno je oko 250-300 eur.
Sa druge strane, mehaničke brave vretena volana, odnosno pojedini njihovi modeli, pokazali su se izuzetno efikasni u sprečavanju krađa samih vozila, ali ti sistemi zaštite imaju dve mane. Prva je što su u pitanju tihe zaštite, znači one ne alarmiraju pokušaj krađe samog auta, a pogotovo ne stvari iz auta ili sa auta. A drugo je ljudski faktor, mehaničke brave štite samo ukoliko se redovno i disciplinovano zaključavaju prilikom svakog napuštanja vozila, makar i najkraćeg. Otključana mehanička zaštita ne služi ničemu, a u praksi se pokazalo da ljudi retko razviju tu rutinu pa ili neretko zaborave da zaključaju bravu, ili je koriste samo kada oni procene da će auto ostaviti na duže, ili na nebezbednom mestu i sl. što nije dovoljno. S tim da se u okviru datog budžeta mogu naći adekvatne brave.
E sada, kada sam već toliko ispisao da kažem i to. Razlika između elektronske i mehaničke zaštite je između navedenog i u načinu na koji sprečava otuđenje vozila. Elektronske zaštite to rade onemogućavanjem paljenja, dok mehaničke onemogućavanjem upravljanja. Njihovom kombinacijom smanjuje se veći broj potencijalnih načina na koji sa automobil može ukrasti, jer ne mora se auto obavezno upaliti i odvesti da bi se ukrao, iz tog razloga ne treba ni pribegavati previše skupim elektronskim pojedinačnim rešenjima već je bolje za taj novac napraviti konceptualan pristup koji će pokriti što više mogućih scenarija.
Sve u svemu, pošto si ti naveo da bi nešto dodatno ali do 200 evra pošto imaš kasko, nisam siguran da li ti imaš samo toliko da izdvojiš ili si toliko odredio zbog činjenice da imaš kasko. Ako je u pitanju ovo prvo onda bolje da ideš na mehaničku bravu vretena volana, one su tu oko 200 evra. Zeder ili Guardian. Ja koristim Guardian, višlje se ugrađuje pa je mi je ergonomski lakše da je koristim, tako da mogu da je preporučim. I ako je budeš koristio, odnosno zaključavao, ona će da ti radi posao za taj novac. Ako je ovo drugo i ako ćeš ipak alarm ali da samostalno radi posao, onda ćemo videti, šta, kako i za koliko para.