Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Korisnikov avatar
Ji 4Tze
Reactions:
Postovi: 8226
Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
Garaža: Mercedes E Class 220d All-Terrain
Lokacija: Beograd

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od Ji 4Tze »

U manjini u odnosu na šta? Oni što su bili većina su odavno ubacili turbo punjače.
Koji to automobilski n/a motor danas moraš da teraš u obrtaje radi preticanja i normalne vožnje?
Boringly average, but also perfect for school run mums
Korisnikov avatar
shandu90
Reactions:
Postovi: 13371
Pridružio se: 22 Jan 2016, 23:13
Garaža: Opel Astra J 1.4 Turbo
Lokacija: Novi Sad

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od shandu90 »

Preko 4000rpm nisam imao potrebe da idem pri preticanju.

Sent from my LG-H440n using Tapatalk
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21786
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od nidza »

Za preticanje mora da se ode malo u obrtaje, mada se pojam visokih obrtaja spustio na ~3-4000rpm. Čak i ovaj moj benzinac maksimalnu snagu isporučuje na 4500rpm već, a maksimalni obrtni moment ima već od 1500rpm.

Činjenica je da su motori danas postali ekstremno elastični i veoma se lako voze. Za ubrzanje pri normalnoj vožnji je dovoljno pritisnuti papučicu gasa u bilo kojoj brzini.
Korisnikov avatar
Mladen7
Reactions:
Postovi: 2131
Pridružio se: 10 Jul 2014, 17:11
Garaža: Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Sportwagon
Lokacija: Beograd ,NBg

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od Mladen7 »

Ji 4Tze napisao:U manjini u odnosu na šta? Oni što su bili većina su odavno ubacili turbo punjače.
Koji to automobilski n/a motor danas moraš da teraš u obrtaje radi preticanja i normalne vožnje?
Pa nemoj sad da idemo preširoko, čovek je lepo naveo primer koji n/a motor i koji T dizel ,godiše oko 2000. A i pitao je za razliku utiska u vožnji konkretnih motora.
Šta je tu sporno ? Većina benzinaca je bila vrlo slična, neki jesu bili jači u toj zapremini neki nešto linearnije snage ali velika većina ista u suštini.
I danas se vozi gomila tih automobila, ne samo novi /noviji, a i ta tvoja Honda ima motor koji voli da ide u obrtaje a nije star auto.

Tek pojavom (opet) turbo benz situacija se donekle menja. Kažem donekle jer motori svakako postaju znatno elastičniji, skoro poput CR dizela, ali i dalje u višim i visokim obrtajima pružaju više i vrte se na više od dizela.

Za teranje u više obrtaje nije pravilo ili moranje, ali jasno je gde je snaga i efekat, zavisi od stila, potreba, načina nečije vožnje. A nije ni bezbedno ući u preticanje na srednjim obrtajima -gde će međuubrzanje biti znatno lošije. Na visokim ili višim brže završavaš radnju i veći je užitak.
Porediti n/a benz i t dizel na nižim/ srednjim obrtajima je zaista nepravedno , što bi Velja rekao ˝a gde je tork? ostao kući?˝ :)
Korisnikov avatar
ljuba
Reactions:
Postovi: 7450
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od ljuba »

Kod mene na hibridnom autu se izuzetno jasno vidi razlika izmedju momenta i snage. Elektricni motor ima 330Nm momenat (od 0 obrtaja) i 102konja. Samo u elektro modu do 50km/h ima "snage" koliko oces, odnosno ubrzava kao metak, a npr kada samo na elektriku pokusam da ubrzam sa 80km/h na 120km/h pocne ozbiljno da se vuce (u odnosu na snazna ubrzanja pri malim brzinama), dok npr kada radi samo na turbo benzinac od 250Nm (od 1500 orbrtaja) i 150 konja, to ubrzanje je vise nego osetno brze - cak i mozda i (subjektivno) brze od tih 1,5x koliko ima vise konja...
Korisnikov avatar
Markoni
Reactions:
Postovi: 9982
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:47
Lokacija: Београд

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od Markoni »

nidza napisao:Čak i ovaj moj benzinac maksimalnu snagu isporučuje na 4500rpm
Tebi je maks. snaga od 4700-6200 o/min.


Tapatalk Post
Korisnikov avatar
Ivan
Reactions:
Postovi: 9930
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od Ivan »

Navikao na dizlo, kraj na 4500 :)

Sent from my KIW-L21 using Tapatalk
nidza napisao: 12 Apr 2021, 10:56 nemam problem uvek sam najsporiji
Korisnikov avatar
HKS
Reactions:
Postovi: 11164
Pridružio se: 14 Jan 2013, 17:31
Lokacija: Soba

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od HKS »

Markoni napisao:
nidza napisao:Čak i ovaj moj benzinac maksimalnu snagu isporučuje na 4500rpm
Tebi je maks. snaga od 4700-6200 o/min.


Tapatalk Post
E moze li i objasnjenje za taj raspon maksimalnog momenta/snage, kod nekih pise taj raspon, dok je kod nekih tacno naveden broj obrtaja?

Sent from my m2 using Tapatalk
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21786
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od nidza »

Ajde de, lapsus za 200 obrtaja, mada ima paralele sa dizelkom. U crveno ne treba nikad da se uđe, maksimalna snaga se tamo ne nalazi. :)

Doduše, ne bih rekao da vuče konstantno od 4700-6200, vuče jače pred 6000. Stavićemo je na valjke jednog dana, baš me zanima šta će da izbaci.

@HKS: znači da je softverski utuljen motor, grafik torka je odsečen do tačke gde počinje maksimalna snaga, onda pada pod jednakim uglom do kraja merenja, a na mestu loma grafika počinje maksimalna snaga i taj grafik je potpuno ravan, odsečen. Ovako to nekako izgleda na papiru:
Slika

Isprekidana linija je stock, puna stage 3 APR:
Slika
Korisnikov avatar
Mladen7
Reactions:
Postovi: 2131
Pridružio se: 10 Jul 2014, 17:11
Garaža: Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Sportwagon
Lokacija: Beograd ,NBg

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od Mladen7 »

HKS napisao: E moze li i objasnjenje za taj raspon maksimalnog momenta/snage, kod nekih pise taj raspon, dok je kod nekih tacno naveden broj obrtaja?
Tu su razlike koje su nastale zbog primene više teh rešenja, generacijska razlika uopšteno rečeno.
I na benz i dizelašima starijih konstrukcija obično su snaga i moment deklarisani na određenom br obrtaja, dok su kod tehnološki novijih motora upeglani ti parametri. Snaga od xxxx od yyyyy obrtaja i moment takođe od-do. Naravno ima razlike na kojim obrtajima u zavisnosti turbo benz/dizel.
Primenom turbina sa krilcima promenjive geometrije, dve turbine, usisnim granama sa promenljivom geometrijom ( dužinom puta usisa), varijabilnim radom ventila, bolja optimizacija ECUa... sve to doprinosi tom rasponu koji je upeglan na priličnom br obrtaja, moment na nešto nižim a snaga na višim obrtajima.

Dijagram koji je nidza okačio (prvi) dobra je ilustracija takvog načina rada motora, nebitno koji proizvođač, T. benz. U slučaju CR T dizela slično samo sve na nižim o/min.

A ovakav je dijagram starijih turbo dizel motora, sličan u tvojoj Astri
Slika

Ovakav dijagram je najčešći kod atmo benz motora( dijagram FIATovog 1.8 16v iz Brava/Brave) :
Slika
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od ljubitelj »

nidza napisao: Doduše, ne bih rekao da vuče konstantno od 4700-6200, vuče jače pred 6000.
Da, vuca opada i najmanja je na 6200 sto se i ocekuje od takvog tipa motora.
To pokazuje i podatak da max snaga ne raste, ostaje ista kako rastu obrtaji u tom opsegu.

Ili najprostije receno, snaga je konstantna a ubrzanje opada (obrtni momenat) kako se ide u porast obrtaja iznad zone maksimuma volumetrijske efikasnosti.
Dijagram je tipican za turbo motore zadnjih 20tak godina sa elektronskom regulacijom turbo kompresora.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21786
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od nidza »

Moram da te ispravim jer je samo delimično tačno to što si napisao. Sa stanovišta ubrzanja motora je tačno, ali sa stanovišta ubrzanja automobila, nije. :)

Ako posmatramo opseg od 4700-6200, opada moment, ali rastu obrtaji. Snaga je u tom opsegu konstantna, tj. automobil podjednako vuče (u istom stepenu prenosa). Ne smeju se zanemariti obrtaji u jedinici _vremena_, tj. ne sme se zanemariti vreme. F=ma, masa je konstantna, snaga je konstantna, tj. uprošćeno to je sila koja deluje na automobil, prema tome, i ubrzanje je onda konstantno jer je a=F/m.
Korisnikov avatar
Velja
Banned
Reactions:
Postovi: 12135
Pridružio se: 06 Avg 2013, 18:43

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od Velja »

Kako do funkcioniše po Rakovici, tj uzbrdo-nizbrdo?
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21786
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od nidza »

Pitanje na mestu.

Tapatalk
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od ljubitelj »

nidza napisao: Ako posmatramo opseg od 4700-6200, opada moment, ali rastu obrtaji. Snaga je u tom opsegu konstantna, tj. automobil podjednako vuče (u istom stepenu prenosa). Ne smeju se zanemariti obrtaji u jedinici _vremena_, tj. ne sme se zanemariti vreme. F=ma, masa je konstantna, snaga je konstantna, tj. uprošćeno to je sila koja deluje na automobil, prema tome, i ubrzanje je onda konstantno jer je a=F/m.
Izdvojioi sam boldovano gde je problem.

Snaga nije uprosceno sila.
Moment je sila puta duzina (krak sile) ili uprosceno sila na tocku. To je ono sto vuce auto.
I to je F u toj jednacini. F=M/R gde je M moment a R precnik obrtanja tocka.

Vuca opada u istom stepenu prenosa kako opada obrtni moment motora.
Bas kako pise ubrzanje je direktna funkcija sile (momenta sile koja deluje na centar tocka u glavcini).

Ubrzanje opada jer sila opada.

Vreme obrtanja motora kao sto se vidi u jednacini (jednacinama koje opisuju kretanje) nema uticaja na ubrzanje a.
Odgovori