Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Korisnikov avatar
pedja
član 001
Postovi: 14196
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
Garaža: SX4 1,6/120 TNG
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od pedja » 30 Sep 2012, 12:41

Dragane, nemoj da nasednes.
Ako kazes da si "seckao", ispasce da je to dokaz da ti ne treba ABS.
Ako kazes da si zabo kocnicu koliko mozes, ispasce da ne znas da vozis...
:kezo:

Korisnikov avatar
Piros
Postovi: 1000
Pridružio se: 13 Mar 2012, 18:00
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Piros » 30 Sep 2012, 12:45

Nije nikakva provokacija, nego sam samo prokomentarisao film i samo bi budala drzala onako kocnicu. Da je ABS potreban jeste i super je stvar, ali kad neko snimi onakav propagandni materijal meni je muka. Izuzev ovog dela koji je Dragan pomenuo na 5 min. ostalo izaziva povracanje

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od nikaragva » 30 Sep 2012, 12:56

@dragan

Onaj video sto si okacio poredi ABS vs sanke, a ja nisam o tome govorio.
Ja kazem ovako, svaki put kada ABS odreaguje ti ostanes bez kocnice i auto se ne koci, ma koliko to vremenski malo trajalo. To naspram slucaja kada imas teoretski idealno kocenje, znaci da ces upravo imati duzi put kocenja za zbir tih vremena u kojima je abs radio, ja sam o tome govorio.
To naravno spada vise u domen teorije, nego prakse, pogotovo "obicnog" vozaca, dok neki koji zaista imaju osecaj, ili mozda bolje da kazem uvezbanost, mogu to da dokazu i u praksi.

Kada kocnicu posmatras kao ili ukljuceno ili iskljuceno, bez mogucnosti doziranja, onda pobedjuje abs, jer upravo on unosi to doziranje. Jedino mi je diskutabilo na ledu, jer onda nisam siguran da ce se pre zaustaviti sa abs, kada skoro pa i ne koci, ili ako jednostavno klize po ledu :D

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 9218
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od dragan » 30 Sep 2012, 13:45

abs u principu funkcionise preko senzora koji meri veliku promenu ugaone brzine tocka u odredjenom vremenskom intervalu.
kad detektuje preveliku promenu brzine rotacije tocka on forsira popustanje kocnica i time dovodi do pocetka rotacije, onda popusti i tocak opet blokira i tako u krug ( malo prosto objasnjeno ali to je princip ).
ne znam da li ste primetili kad jako kocite, na kraju pred samo zaustavljanje moze da se desi da tocak ipak zablokira, zato sto na kraju usled usporavanja rotacije tocka dolazi do premale razlike u rotaciji tocka u jednom i sledecem delu sekunde.
sto se tice samog prijanjanja i kocenja, najbolji efekat bi bio kad bi sila kocenja bila konstantno na ivici proklizavanja guma jer je tad koeficijent trenja najveci.
abs na neki nacin drzi silu kocenja sto je moguce blize toj tacki, sa jedne i druge strane, i sto je finiji tj sto je kraci vremenski interval uzorkovanja to ce sam sistem bolje kociti jer ce biti teoretski blizi toj idealnoj tacki.
ovo naravno kao sto rekoh ne vazi za kocenje po snegu jer su tad jos neki faktori u igri...
pored smanjivanja duzine kocenja jos bitniji efekat je zadrzavanje upravljivosti vozila pod jakim kocenjem. to sam imao priliku da dozivim nekoliko puta u praksi po losem vremenu i stvarno znaci.

@piros - sto se tice pitanja, naravno da ga ne shvatam kao provokaciju, ali poenta tog sto kazes "doziranja" i jeste upravo u tome sto abs "dozira" silu kocenja mnogo puta u sekundi, a ja dok ne nadjem "peske" tu tacku kad tocak najjace koci a ne blokira, prodje voz. iskustvo moze da pomogne u tome, kad ocekujes neku incidentnu situaciju ( ili kad je predvidis, sto se ponekad i desava ) ali kad te iznenadi...
ja bih voleo da stisnem ruku tom caru koji je kad mu je npr ispred auta izletelo dete za loptom na kolovoz dozirao kocnicu i zakocio brze od abs-a :pivo:
ja to nisam u stanju, eto...

ps. ima ona stara vozacka prica o "pumpanju kocnice" koja upravo simulira rad abs-a amo na mnogo sporiji i neuspesniji nacin...

ljubitelj
Postovi: 10594
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ljubitelj » 30 Sep 2012, 14:50

Lepo receno, ima ABS + elektronika za ovo ili ono svoje svetle trenutke kada maksimalno pomogne vozacu ali i dalje je glavni faktor vozac i sama podloga.

Tipican primer je nagla promena karakteristike trenja podloge na primer ulje ili sitni pesak ili lisce na kolovozu (deo ili celom sirinom) za koju ne pomaze nikakva elektronika ako je brzina kretanja vozila veca od kriticne za moguce trenje.

Sve komande elektronskih sistema se prenose preko dodirne povrsine gume i ako je auto isao npr 110km/h po suvoj dobroj podlozi i naleti na klizavu (ulje npr ili sam klizavi asfalt leti) podlogu proradi ESP i pocne ciljano da koci jedan ili vise tockova.

Ako nema dovoljno trenja nema ni rezultata ESPa na promenu kretanja vozila jer nema nacina da se prenese sila koja se zahteva.

Sofersko pravilo je kada se naidje na takvu situaciju da se izgubi kontakt sa podlogom da se nista ne dira, tj ne koci, ne vrti volan, ne daje gas, bas nista osim cvrsto drzi volan i saceka da se ponovo uspostavi trenje.
Cilj je da se zadrzi balans prethodnog kretanja.

E sad, lako je reci i lako je to po ravnom na pravcu kada je vozac priseban i sa svim olaksavajucim okolnostima.

Ali ako samo jedan od idealnih uslova nije prisutan moze lako da dodje do napustanja prethodne putanje kretanja i cao gotovo. Nastaje stvar slucajnosti bez uticaja vozaca kada auto otkliza kako mu je volja.

ABS, ESP, sper, 4WD i sve ostalo je jako fino ako vozac zna da proceni limite kretanja vozila ali je cesto propaganda marketinga takva da zbunjuje vozaca sugerisanjem da su ti elektronski sistemi vrlo mocni pa on ne treba da brine i da bezbrizno vozi.

A upravo je suprotno, vozaci se opuste voze brze sa ESP, ABS, BAS, xxx elektronikom nego sto bi inace jer pomisle da ta elektronika moze bitno da pomogne.
Olaku preteraju i onda kada zaista nastane situacija loseg kontakta sa podlogom zataji sva elektronika koja radi u prazno, bez efekta na stvarno stanje kretanja vozila.

Stvar je psihologije, vozac pomisli da je elektronika spas od svega pa i njegove opustenosti i krene da ostrije vozi u odnosu na onog koji nema sve te pomocnike.
A zapravo je podloga ista za sve, i isto je trenje koje je i limit za upravljivost vozila.

TIpican primer je vozilo sa 4WD tipa SUV od 3 tone koje i po snegu ili losoj podlozi odlicno startuje, ide, i sve je lepo dok ne dodje do faze kocenja.

A onda iznenadjenje da onih 3tone znaci puno da se to zaustavi, i svake zime se sirom sveta po statistici najcesce u jarku pored krivine puta zateknu SUV na krovu.
Narocito na samom pocetku zime.

Neke zemlje imaju dobru politiku da se zimi koriste gume sa ekserima, tzv spajkovke, koje vise doprinose sigurnoj voznji nego sve elektro zezalice.

Odavno postoje razvijene takve gume sa gumeno plasticnim "ekserima" koje ne ostecuju put koje su odlicne po snegu pa i ledu ali nisu nikako za vlazno i suvo.

Moje misljenje je da su ABS, ESP i ostalo medvedja usluga novom vozacu kome se ne pokaze kako zaista izgleda voziti auto u granicnim slucajevima podloge samo na osecaj. Mnogi i ne razmisljaju i nacinu kocenja i okretanja volana i prosto zabodu pedalu kocnice do kraja i mahnito okrecu volan sa idejom da ce sve to razresiti nekakav elektronski pomocnik tek tako jednostavno.

Korisno je svakako imati svaki moguci pomocnik, pa i onaj protiv sedanja pijanog za volan, protiv pospanosti, protiv prelaska u susednu /suprotnu kolovoznu traku ali bez razumnog vozaca i njegovih osecaja za prostor i vreme mislim da je efikasnost tih pomocnika vrlo upitna.

Meni je jako cudno da auto novinari tipicno vrse testiranja ponasanja vozila u idealnim uslovima, po suvom.

Test severnog jelena Skandinavci decenijama izvode cele godine, pa i zimi po snegu jer je to zapravo i realan scenario.

Kada se vozi 80-100 km/h dugim pravim putevima i izleti ogromni severni jelen na snegom pokrivenom kolovozu je tipicni slucaj prakticnog testa prezivljavanja.

Svedski proizvodjaci u takvim realnim uslovima vrse proveru konstruktivnih osobina vozila, a ne na poligonu po suvom.

Logika je prosta, ako vozilo moze da sa sto manje problema izvede manevar izbegavanja jelena/ prepreke po snegu ili mokrom sasvim sigurno je da ce bez ikakavih problema to uraditi po suvom.

To je samo jedan primer koliko drugacije moze da se posmatra neka vrsta testiranja.

Korisnikov avatar
Piros
Postovi: 1000
Pridružio se: 13 Mar 2012, 18:00
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Piros » 30 Sep 2012, 14:52

Evo napisacu jos jedan post i nadam se da vise necu pisati u ovoj temi i da razjasnim uopste poentu mog pisanja izazvanog onim filmom:
1. Smatram da je ABS vrlo korisna stvar
2. Glupi propagandni filmovi tipa ovog koji je Dragance okacio dovode nazalost u zabludu neiskusne vozace , jer pomisle da je ABS svemoguc i da ce ispraviti svaku njihovu gresku

Kada se pojavio cuveni pogon na cetiri tocka, razgovarao sam sa profesionalcem koji je vozio i Audi Quattro i Lanciu Integrale obe u rally verziji sta misli i gde su prednosti. Rekao je izmedju ostalog jednu recenicu koju sam dobro zapamtio: " Quattro pogon je fenomenalna stvar, ali ima i jednu veliku manu, a to je sto ljudi misle da je svemoguc i da ce ispraviti sve njihove greske! "

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 9218
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od dragan » 30 Sep 2012, 15:32

mi u stvari generalno negde pricamo iste stvari a negde radimo zamenu teza...
sa ova dva pretodna posta se potpuno slazem...

a u svakom slucaju, mislim da ce bax preziveti bez abs-a :)

:pivo:

Korisnikov avatar
Piros
Postovi: 1000
Pridružio se: 13 Mar 2012, 18:00
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Piros » 30 Sep 2012, 15:50

:doubleup: :pivo:
dragan je napisao:.

a u svakom slucaju, mislim da ce bax preziveti bez abs-a :)

:pivo:
bax sigurno, a ja kako cu u Clio2 RS Ragnotti bez ABS i ESP za par dana ne znam :kezo: :kezo: :kezo: :driving:

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od nikaragva » 30 Sep 2012, 16:02

Cek, bax je ladno uzeo auto bez abs-a?! :uf:

:kezo:


Upravo ono sto je dragan opisivao o nalazenju max sile kojom treba da kocis, a da se tocak ne blokira, je ono sto sam rekao u prethodnom postu. Teoretski ce abs uvek oscilovati oko toga i sto brze reaguje, odnosno "secka" daje iluziju o analognoj velicini i kontinuitetu.

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 9218
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od dragan » 30 Sep 2012, 16:05

Piros je napisao::doubleup: :pivo:
dragan je napisao:.

a u svakom slucaju, mislim da ce bax preziveti bez abs-a :)

:pivo:
bax sigurno, a ja kako cu u Clio2 RS Ragnotti bez ABS i ESP za par dana ne znam :kezo: :kezo: :kezo: :driving:
pa nikako ako ne budes zvao mene da ti pomognem :mrgreen:

( i nemoj da pises da nema abs , poverovace ovi germanofili pa ce biti pljuvacine :kezo: )

Korisnikov avatar
Piros
Postovi: 1000
Pridružio se: 13 Mar 2012, 18:00
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Piros » 30 Sep 2012, 16:09

Pa nema majke mi, izbaceno je iz auta kao i jedno 200 metara instalacija koje su visak

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 9218
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od dragan » 30 Sep 2012, 16:13

sad sam malo guglao, to je bas hard core verzija, i stvarno nema ni abs...
napravismo sad veliki off :)

Korisnikov avatar
Piros
Postovi: 1000
Pridružio se: 13 Mar 2012, 18:00
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Piros » 30 Sep 2012, 16:16

Ma trkacki auto je u pitanju, od klasicnog RS napravljen sa delovima direktno iz Renault sporta. Sta da ti kazem kad je najveci problem bio naci rucne podizace za prozore :rofl: .

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11084
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Bax » 30 Sep 2012, 16:56

Ja uzeo bez ABS auto.
Samo ja sam malo specifican, ja sam 4 zime vozio na letnjim Punta, bez ikakvog ekcesa.
Zatim pod propagandom foruma kupim 4 Wintere, i slupao sam se ko nikad u zivotu, posle ravno 15 km voznje novim Winterama.
Tako da mani me se tih pravila :)
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

Korisnikov avatar
Piros
Postovi: 1000
Pridružio se: 13 Mar 2012, 18:00
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Piros » 30 Sep 2012, 17:00

Samo teraj druze i uzivaj u voznji. :doubleup:

Odgovori