Hladan start motora

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Hladan start motora

Post od ljubitelj » 05 Avg 2016, 20:47

nmaric1993 je napisao:A zasto ne u crveno kad vec se manje haba u pokretu?
I to onako u crveno sve brzine jer tad je pod najvecim opterecenjem pa ce i najbrze da udje u radnu temperaturu a po vasem misljenju i najmanje da se pohaba.

Podmazivanje na leru je dovoljno i potpuno. Pa ne mislite valjda da naa leru ima lose podmazivanje? Pa se motor samounistava na leru?
Ako je tako, ja cu evo da zovnem reno, pezo, fiat, i da im kazem da podignu malo ler gas i problem sa podmazivanjem resen, motori ce da gaze po milion km, a mozda cu i ja da vajdim za tu inovaciju neko milionce..........
Ideja koju imas je jos gore resenje. Ne da nije inovacija vec je opisano u knjigama zasto ne valja.
Cudna su mi ovolika pitanja, da li ti nisi do sada imao dodira sa literaturom i radom SUS motora uopsteno?

Podmazivanje na leru nije (jedini) razlog zasto je stetan rad hladnog motora na leru. U pogresnom pravcu postavljas svoje dileme.
Efekat glazure kosuljice cilindra je poznata posledica dugotrajnog rada dizela na leru. Na primer, jedan od razloga zasto ne hladan dizel motor ostavljati na leru.

Sledeci razlog je potreban minimalni srednji pritisak u cilindru zbog elasticne prirode materijala karika da bi se obezbedilo zaptivanje.
Zatim problem sto tecno gorivo ne sagoreva, a sto je pojacano niskom temperaturom sagorevanja koja se dostize tokom rada na leru.

Ima jos razloga zasto je habanje na leru hladnog motora oko 10 puta vece od habanja hladnog motora pri srednjem opterecenju tj tokom voznje.

Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Postovi: 13405
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Hladan start motora

Post od McGruja » 06 Avg 2016, 07:23

To je jasno, za hladan motor
Šta ako je na radnoj temperaturi?

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21044
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Hladan start motora

Post od nidza » 06 Avg 2016, 07:42

Na radnoj ništa od iznad rečenog ne važi. Istina je da ne postoji pritisak u sistemu, prema tome ni u letećim ležajevima, ali pitanje je da li su isprojektovani da to izdrže. Pritisak u zagrejanom sistemu se jako brzo uspostavi. Podmazanost sigurno nije problem, samo ležajevi.

Prednost gašenja u mestu je što se ne vrte kaiševi, roleri, zatezači, ne vrte se ležajevi, menjač, ništa od svega što se vrti dok motor radi se ne haba.

E, sad, sudeći po polovnjacima, svi ti vrtuljci stradaju više puta za života jednog motora do generalne, tako da se može pretpostaviti da start stop ima više benefita od mana.

Tapatalk

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23743
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Hladan start motora

Post od dragvorl » 06 Avg 2016, 08:18

Svaki start, nebitno da li je vruc ili hladan sa sobom nosi granicno podmazivanje i povecano habanje.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
Kuzmanovic
Postovi: 15130
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:31
Garaža: Alfa Romeo MiTo 1.4 TB MultiAir
Lokacija: Beograd

Re: Hladan start motora

Post od Kuzmanovic » 06 Avg 2016, 13:15

Knjiga koju je Dragvorl slikao i Ljubiteljovo objasnjenje upravo potvrdjuje pricu sa onog klipa sto sam postavio. A i sto Nidza kaze, ovo treba biti aksiom i ne treba raspravljati oko toga.

NMaricu, ti si bas otisao u krajnost sa odlaskom u crveno, a svuda se lepo spominju srednji obrtaji dok je motor hladan. Ti bese studiras masinstvo?

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Hladan start motora

Post od ljubitelj » 06 Avg 2016, 14:01

McGruja je napisao:To je jasno, za hladan motor
Šta ako je na radnoj temperaturi?
Dugotrajan ler, besmisleno dugotrajno trosenje energije za predjeni put od 0 metara.

I za zagrejan motor je bolje da se vozi umereno opterecen nego da stoji u mestu na leru ali nije tolika izrazena razlika.

Nije ni bila prica o radnoj temperaturi, SUS motor i jeste predvidjen da radi optimalno u jednom uzanom opsegu radne temperature, zato i postoji termostat za regulaciju temperature kao vrlo vazan konstrukcijski sklop.

Hladan motor je nuzno zlo i treba to vreme rada minimozovati koliko se moze, tj sto brze dostizanje radne temperature daje manje habanja.

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Hladan start motora

Post od nikaragva » 07 Avg 2016, 08:18

Mozda bi se moglo dokazati da je bolje po motor oterati ga u crvenu i brže zagrejati nego držati na leru do radne t.

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21044
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Hladan start motora

Post od nidza » 07 Avg 2016, 08:31

Naravno.

Danas ECU može ograničiti sve stresne parametre dok se ne ispune određeni uslovi. Nekad to nije bilo moguće.

Takođe knjige od pre sto godina treba uzeti sa uslovom, bez obzira što se motori SUS nisu konceptualno bitno promenili, ali novi materijali i uopšte nove tehnologije su ih drastično unapredile.

I pored start stop sistema resurs motora SUS je sve duži. U današnje vreme je teško naći nekog da je radio generalnu na motoru i posle više stotina hiljada km, sa izuzetkom neke havarije.

Tapatalk

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9882
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Hladan start motora

Post od Ivan » 07 Avg 2016, 08:52

Bas zbog toga turbomotori imaju toliki tuning potencijal, pravljen je da ga ladnog mozes nabijati u crrveno i voziti tako nonstop pri maksimalnom opterecenju i da izgura vise od 100kkm, dok bi se cipovan motor brzo raspao takvim forsiranjem dok nije optimalna temperatura.

Evo m3 kao primer jako nategnutog i opterecenog motora ne daje punu snagu ni maksimalne rpm dok se ne zagreje vec lagano pomera kako se zagreva.

Послато са GT-N7100
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Hladan start motora

Post od ljubitelj » 07 Avg 2016, 10:17

nikaragva je napisao:Mozda bi se moglo dokazati da je bolje po motor oterati ga u crvenu i brže zagrejati nego držati na leru do radne t.
Nije stvar u crvenom, to je sasvim bezbedno koristiti, nego u opterecenju motora.
Mozes i u leru (stojis u mestu, kvacilo odvojilo motor od prenosa) da drzis u crvenom ali se nece zagrejati brze jer ne "proizvodi" KS, nema dovoljno toplote, nema Nm, nema sagorevanja,...

Problem je kada se hladni motori dovede do punog opterecenja u voznji i to u zoni crvenog, pod tim se podrazumeva izraz ne forsirati hladan motor. Stoga skoro svi motori sa elektronskom regulacijom imaju posebne mape ili deo mape koji ogranicava efekte motora dok se ne zagreje.

Recimo kod Bosch LH ubrizgavanja +61C je temperatura antifriza kada prestaje da radi mapa za hladni motor i aktivira se mapa za radnu temperaturu. Tek tada pocinje da funkcionisanje i EGR funkcija, do tada je iskljucen EGR ventil bez obzira na opterecenje. I ima jos sijaset detalja kako se vrsi menadzment sagorevanja kroz temepraturne faze rada motora.

Inace voziti recimo u prvoj na 5.000 obrtaja 30 na sat sa namerom da se brze zagreje motor je glupa ideja opet iz mnogo razloga uz motore i tecnosti koje se koriste zadnjih 50tak godina.

Najbolje po hladan motor je voziti u kontinuitetu, bez zaustavljanja i tipicnog kreni-stani ritma. Semafori gusto rasporedjeni su najvece zlo za hladan motor.

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9882
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Hladan start motora

Post od Ivan » 07 Avg 2016, 10:39

Stvarno se nekada iznenadim koliko fundemantalno netacne cinjenice iznosis za tako obrazovanog coveka.

Naravno da ce se u leru zagrejati daleko brze na visim obrtajima i da proizvodi daleko vise snage i toplote.

Superb u leru ne moze preko 2500rpm i trosi preko 3l, dok na leru trosi cca 0.6l...

Na vecem kamionu da vidis kako se brze greje i po zestokom minusu kada mu dignes lergas sa 400rpm na 1000...

Послато са GT-N7100
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Hladan start motora

Post od ljubitelj » 12 Avg 2016, 10:27

Na leru ( motor se vrti na prazno, nevezano sa obrtaje) se nece brze zagrejati motor nego pri voznji auta kada je motor opterecen.
Mene cudi tvoj komentar, ne znam sta ti nije jasno?
Na leru ne proizvodi motor daleko vise snage i toplote na visim obrtajima kako ti mislis.

Zato se i kaze u svim uputstvima da se motor najbrze zagreva kada se odmah krene u voznju, jer tada ima opterecenje i ima snagu tj toplotu sagorevanja dok na leru to nema.

Ler- neutral polozaj menjaca- nema kretanja vozila/ nema opterecenja motora na to se odnosi i misli, ako ti eventualno nije bilo ocigledno iz konteksta.
Nema veze sa brojem obrtaja.

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Hladan start motora

Post od nikaragva » 12 Avg 2016, 15:13

Ivan je hteo da kaze, da ce se brze zagrejati u leru na 7000 obrtaja, nego na 850 obrtaja. Nije spominjao voznju :)

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9882
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Hladan start motora

Post od Ivan » 12 Avg 2016, 17:13

Hvala, kada sam video da objasnjava sta je ler malaksao sam :)

Послато са GT-N7100
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

Korisnikov avatar
Xepoj87
Postovi: 28017
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Re: Hladan start motora

Post od Xepoj87 » 12 Avg 2016, 19:56

Eto, opet ce ispasti da je nesto drugo mislio, a da nije ovo izjavio:
ljubitelj je napisao:
nikaragva je napisao:Mozda bi se moglo dokazati da je bolje po motor oterati ga u crvenu i brže zagrejati nego držati na leru do radne t.
Nije stvar u crvenom, to je sasvim bezbedno koristiti, nego u opterecenju motora.
Mozes i u leru (stojis u mestu, kvacilo odvojilo motor od prenosa) da drzis u crvenom ali se nece zagrejati brze jer ne "proizvodi" KS, nema dovoljno toplote, nema Nm, nema sagorevanja,...
Ili ti, kada motor radi u leru, on je perpetum mobile, samo jos da strucnjaci sprece to gorivo da curi gde god vec da curi, posto definitivno ne sagoreva.
I ako niste znali, sto je auto tezi i pruza veci otpor, on zapravo sa istim motorom i menjacem ima sve vise i vise KS i Nm. Dakle, stavimo 2.0 iz Cupre u Hammer i on proizvodi jedno 600ks i 500Nm.
Naravno, objasnjavanje ler gasa je priceless. Jos da nam objasni sta je vatra, pa da prestanemo da jedemo sirovo...
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.

Odgovori