Fizika kotrljanja tocka

Tehnička pitanja i objašnjenja
LobvH
Postovi: 11
Pridružio se: 11 Sep 2016, 19:38

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od LobvH » 12 Sep 2016, 01:17

ljubitelj je napisao:Kao sto je receno, skoncentrisi se na sile koje deluju u tacki dodira tocka (gume) i podloge. to je sa ove slike rezultanta se sastoji od dvije komponente N i Ft pri cemu je komponenta N zaduzena za klizanje, a Ft za kotrljanje.

Sila trenja klizanja je funkcija (vertikalne komponente) sile tezine a koja je promenljiva sa promeom nagibai koeficijenta trenja. Uradi radi vezbe racunicu kako se menja sila trenja sa promenom ugla tj nagiba podloge G=m*g*cos(alfa) => veci ugao manje G, a ako G opada sa porastom ugla onda i sila trenje klizanja opada isto tako = mi*G.

Auto duguje stabilnost putanje kretanja postojanju dovoljno velike sile trenja klizanja izmedju gume i puta.

pa da to je ono "trenje klizanja je mnogo vece od trenja kotrljanja", pa mi taj podatak tako da kazem daje relativno vecu slobodu u dodavanju obimne sile (ali naravno do te granice ograniceno silom trenja klizanja) jer => Kada se taj uslov izgubi, sila trenja se umanji, imas problem da auto prelazi u klizanje tj nekonstrolisano kretanje (inercija radi svoje).
Da bi sto duze zadrzao stabilnost posto na tezinu imas malo uticaja jer je relativno konstantna trudis se da povecas koeficijent trenja sa podlogom sila trenja=mi*G, pa ako je G konstantno trudiu se da pocecam mi i time povecas sigurnosnu marginu.
Uprosceno, biras bolju gumu sa vecim trenjem.

Ili obrnuto, ako zelis burnout/proklizavanje biras losiju gumu sa nizim koeficijentom trenja da bi to lakse postigao.

Primer sa valjkom koji se kotrlja niz ravan ili klizi niz ravan matematicki opisi i postace jasna medjuzavisnost te dve sile trenja.

Za pokretanje auta bitna ti je sila na obodu gume, to je ono sto te "vuce". to mi je trebalo

hvala puno!

ljubitelj
Postovi: 10571
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od ljubitelj » 12 Sep 2016, 01:32

:bravo:
Fino si dopunio, vazno je da se razmislja i puno je lakse razumeti kada se napise matematickim izrazom kao sto si uradio.

LobvH
Postovi: 11
Pridružio se: 11 Sep 2016, 19:38

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od LobvH » 12 Sep 2016, 12:16

ljubitelj je napisao::bravo:
Fino si dopunio, vazno je da se razmislja i puno je lakse razumeti kada se napise matematickim izrazom kao sto si uradio.
jeste da nije toliko u domenu mog ispita ali lijepo je znati fiziku iza toga odnosno razumjeti zasto nesto funkcionise bas tako i koji zakoni fizike stoje iza toga. onako empirijski kada bi npr. probavali kojim gumama cu najbolje dobiti burnout, mogu bezveze da trosim vrijeme (mozda cak i novac) dok se "ne ubode prava stvar" i opet ne razumjeti zasto ta guma funkcionise bolje nego ostale, ali ovako kada relativno razumijem da cu burnout ostvariti manjim koeficijentom trenja (i zasto) meni samo treba takva i takva guma. naravno, svjestan sam da ne razumijem kompletnu filozofiju oko obrtanja tocka. bas sam pokusao istraziti ovo u vezi adhezije i deformacija sto je spomenuo nmaric1993 i cini se jos dubje i komplikovanije za razumijevanje. u svakom slucaju hvala svima i hvala ljubitelj na dodatnim korisnim informacijama jer sam i iz toga nesto novo naucio! zivjeli :klanjamse:

Korisnikov avatar
nmaric1993
Postovi: 516
Pridružio se: 15 Maj 2015, 15:13
Garaža: Volvo v40 1.9 TD

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od nmaric1993 » 12 Sep 2016, 21:09

Ma samo ti da polozis kad vec cekas poslednji rok :D

Korisnikov avatar
sebekkg
Postovi: 10386
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od sebekkg » 12 Sep 2016, 21:11

Koji je faks u pitanju?

Sent from my SM-N9005
Slika

NenadNR
Postovi: 183
Pridružio se: 06 Apr 2013, 20:08
Lokacija: Novi Sad

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od NenadNR » 12 Sep 2016, 21:53

N je normalna sila reakcije podloge na toj slici. Sila trenja je proizvod koeficijenta trenja i normalne sile. Koeficijent trenja pri kotrljanju je veći od koeficijenta trenja pri proklizavanju i zato je sila trenja kotrljanja veća od sile trenja pri proklizavanju. Zato će auto pre da stane ako mu točkovi ne blokiraju (ABS sistem).

Sila trenja kotrljanja je ono što drži auto na putu. Kad se premaši njena vrednost točkovi blokiraju ili proklizavaju. Tada otpor kreće da pravi sila trenja proklizavanja koja je manja i pri kočenju auto slabije usporava.

LobvH
Postovi: 11
Pridružio se: 11 Sep 2016, 19:38

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od LobvH » 12 Sep 2016, 23:18

nmaric1993 je napisao:Ma samo ti da polozis kad vec cekas poslednji rok :D
hahahahah dakle nisam ubjedljiv da hocu da naucim :D da budem iskren ovo se (u domenu ovog predmeta) uopste ne trazi od nas, ali mene je zainteresovalo. ovim se ja mislim u ovolikom obimu bavi drumski smjer na jednom predmetu.
reces da sam glup al nesto me danas bacilo u razmisljanje pa ako imas malo vremena da mi docaras. da li je sa slike koju je postavio sebekkg Ft komponenta zaduzena za trenje kotrljanja a N za trenje klizanja ili je komplet reakcija Ft+N=Rb zaduzena za trenje kotrljanja, a sama komponenta N za trenje klizanja? drugim rjecima da li ja vucnom silom treba da savladam Ft (ali da vucna sila bude manja od N) da bi se tocak kotrljo, ili mora da savladam Rb (ali da vucna sila bude manja od N) da bi se tocak kotrljo bez klizanja?

@sebekkg saobracajni

@NenadNR cool! :doubleup:

Korisnikov avatar
Kuzmanovic
Postovi: 15136
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:31
Garaža: Alfa Romeo MiTo 1.4 TB MultiAir
Lokacija: Beograd

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od Kuzmanovic » 12 Sep 2016, 23:40

LobvH je napisao: @sebekkg saobracajni
U Beogradu? Nije valjda da ne smes da odes kod Dragana na konsultacije? :D

LobvH
Postovi: 11
Pridružio se: 11 Sep 2016, 19:38

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od LobvH » 12 Sep 2016, 23:47

Kuzmanovic je napisao:
LobvH je napisao: @sebekkg saobracajni
U Beogradu? Nije valjda da ne smes da odes kod Dragana na konsultacije? :D
u Doboju (Bosna).

Korisnikov avatar
Kuzmanovic
Postovi: 15136
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:31
Garaža: Alfa Romeo MiTo 1.4 TB MultiAir
Lokacija: Beograd

Re: Fizika kotrljanja tocka

Post od Kuzmanovic » 12 Sep 2016, 23:49

:thumbup:

Odgovori