Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Korisnikov avatar
Kuzmanovic
Postovi: 15142
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:31
Garaža: Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir Turbo
Lokacija: Beograd

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Kuzmanovic » 18 Jun 2012, 16:07

^^
Uvek bilo. :doubleup:

EDIT:
Samo pitanje je koliko ce dugo moci da izdrzi debeli vozac, dok ce mrsavi sporije doci do tih obrtaja/brzine ali duze ce drzati tempo.

Korisnikov avatar
Laki021
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Laki021 » 18 Jun 2012, 16:12

nikaragva je napisao:Znaci dizel motor ili ako cemo o biciklovima neka mrcina od coveka lakse ishlendla kretanje iz 21e brzine, nego neka jada od coveka?

Pa ne bas (samo malim delom), zato sto je masa bicikla obicno daleko manja od mase vozaca, te sto je biciklista tezi veca je i masa koju treba da pokrene pa se to taman anulira sa tim sto stvara i veci obrtni moment. Ili ti po njutnu a = F/m (ubrzanje= sila kroz masa), za velikog biciklistu veca je sila koju stvara ali je isto toliko puta veca i masa koju pokusava pokrenuti pa mu dodje na isto... E sad ako ne zanemaris tezinu bicikla ili ako imas bas tezak bicikli, onda da, sto si veci lakse ces krenuti :)

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od nikaragva » 18 Jun 2012, 16:16

Dobro nisam mislio na sumo rvaca. Nego na mrcinu tipa Lance Armstrong vs neki jado iz komsiluka po vasoj zamisli, koji moze da ima 40kg sa krevetom, a moze i 140kg bez kreveta :D

Floyd
Postovi: 19654
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:18

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Floyd » 18 Jun 2012, 16:58

Laki021 je napisao:E sad ako ne zanemaris tezinu bicikla ili ako imas bas tezak bicikli, onda da, sto si veci lakse ces krenuti :)
Pa to je zapravo glavna prednost dizela u odnosu na benzince.
Veliki obrtni momenat dostupan od odmah lakse pokrece velike tezine iz mesta.
Zato se valjda koristi u kamionima i terencima.

Kod automobila, pojavom turbo benzinaca on gubi glavnu prednost a to je eksplozija snage na medjuubrzanjima.
Jedino sto ga jos uvek cini privlacnijim je ta manja potrosnja ali postavlja se pitanje koliko je uopste manja pored skupljeg odrzavanja :zbunjen:

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od nikaragva » 18 Jun 2012, 16:59

Kad se konacno izmisli baterija koja traje 1000km, onda ce sve ovo pasti u zaborav. Tamo obrtni moment pocinje od 0 obrtaja :)
I ne treba menjac :)

Korisnikov avatar
Dusan
Postovi: 4285
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:26
Lokacija: Wien

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Dusan » 18 Jun 2012, 18:45

Floyd je napisao: Kod automobila, pojavom turbo benzinaca on gubi glavnu prednost a to je eksplozija snage na medjuubrzanjima.
+1

Off topic
Mene samo nervira sto ljudi kod nas uvek porede ATMO benzinjare i TURBO dizele. Ne razumem zaso?
There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.

Korisnikov avatar
Laki021
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Laki021 » 18 Jun 2012, 18:56

Pa prosto, do skoro su 99% benzinaca bili atmo a 99% dizela turbo. Tek sada pocinju da zive turbo benzinci.
E al opet dolazimo u situaciju da ne znamo koji je bolji. Evo ti ga bmw sa svojim 3L motorima, benzinac turbo (tj biturbo) 306ks a najjaci njihov dizel skoro predstavljen 381ks. Ne znam ni jedan 3.0 turbo benzinac koji se ugradjuje u standardna kola da moze da mu parira...

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Korisnikov avatar
Dusan
Postovi: 4285
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:26
Lokacija: Wien

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Dusan » 18 Jun 2012, 19:05

O tome ja pricam, opet pogresno poredjenje :glavomuzid: Taj motor ima 3 turbine :rofl:

Dizeli su uvek ispred benzinaca sa turbo tehnologijama jer je tako najlakse nadomestiti nedostatke.
There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.

Korisnikov avatar
Laki021
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Laki021 » 18 Jun 2012, 19:19

Ma nije pogresno ne znaci ta treca turbina toliko, ona je tu vise da eliminise turbo lagove i sl ne verujem da bi bilo znatno drugacije i da ima samo dve. U krajnjem slucaju uzmi obican x40d motor koji je biturbo pa opet satire biturbo benzince...

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Poslednja izmena od Laki021 u 18 Jun 2012, 19:24, izmenjeno 1 put ukupno.

Korisnikov avatar
NexT
Postovi: 13008
Pridružio se: 09 Jan 2012, 18:49
Garaža: E (W212)
Lokacija: Beograd

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od NexT » 18 Jun 2012, 19:20

Dusan je samo ljubomoran sto on nema turbo :)

Floyd
Postovi: 19654
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:18

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Floyd » 18 Jun 2012, 19:46

Laki021 je napisao:E al opet dolazimo u situaciju da ne znamo koji je bolji. Evo ti ga bmw sa svojim 3L motorima, benzinac turbo (tj biturbo) 306ks a najjaci njihov dizel skoro predstavljen 381ks.
M550d je skuplji od 550ix te smatram da ce na putevima biti redak kao i on, ako ne i redji.
To je napravljeno cisto da pokazu sta znaju (mada iskreno sto se tice dizela, znaju znanje :D).
Ja bi pri kupovini takvog auta (to bi znacilo da neznam sta cu sa lovom) uvek pre uzeo V8 benzinjaru nego traktora.

Kod x35d i x35i je vec druga situacija i mislim da je tu dizel malo bolje resenje.

Korisnikov avatar
Dusan
Postovi: 4285
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:26
Lokacija: Wien

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od Dusan » 18 Jun 2012, 19:53

Laki021 je napisao:Ma nije pogresno ne znaci ta treca turbina toliko, ona je tu vise da eliminise turbo lagove i sl ne verujem da bi bilo znatno drugacije i da ima samo dve. U krajnjem slucaju uzmi obican x40d motor koji je biturbo pa opet satire biturbo benzince...
Mrzi me da guglam, ali gotovo sam siguran, da nisi u pravu. I da jeste tako verovatno je to zbog toga sto na trzistu ne postoji neki poznatiji bi turbo benzinac te zapremine.
NexT je napisao:Dusan je samo ljubomoran sto on nema turbo :)
:plusone:

Al onaj 2.0 TSI :kezo:
There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23816
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od dragvorl » 18 Jun 2012, 20:00

Treca turbina jeste tu zbog turbo rupe. Na visim obrtajima i tako radi samo velika turbina.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23816
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od dragvorl » 19 Jun 2012, 00:06

Evo nasao sam grafike, pa sam odabrao dva slicna motora, benzinac i dizelas, gledao sam da budu najsnazniji iz ponude grafikona. Samo bih hteo da kazem da se slazem sa Lazom, iako prica deluje malo previse fiktivno. Obrtni moment ne mora nuzno sa sobom da nosi kretanje, dakle ako se na glavu srafa stavi kljuc i pokusa odvrnuti, a sraf je zardjao i ne krece ipak ce se razvijati moment ukoliko se kraj kljuca gura, medjutim ne razvija se snaga. Snaga je dejstvo sile po putanji. Dakle ako nema pomeranja nema ni snage, a momenta moze biti. A automobil se krece...Dakle moment vise ilustruje razvoj snage da tako kazemo, jer povezan sa vremenom definise snagu.
Pogledajte, obelezio sam crvenim strelicama vrednosti snage za 1000, 2000 i 3000 obrataja i na jednom i na drugom grafiku. Koji motor razvija vise snage na datim obrtajima?
aaa.jpg

Imate grafik koji sam postavio na strani pre, pogledajte koliko brze kamion postigne snagu na nizim obrtajim, skoro momentalno, dok automobilu treba vremena da razvije snagu razvojem brzine motora.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
snork
Postovi: 4882
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Post od snork » 19 Jun 2012, 00:48

Laki021 je napisao:Pa cela zabluda i zaludjenost obrtnim momentom i jeste potekla od turbo dizela. Zapravo, nije uopste poenta u njihovom visokom obrtnom momentu, vec krivi tog obrtnog momenta (i snage, jer su nerazdvojno povezani) koja je znatno ravnija od krive atmo benzinaca. Znaci turbo dizel ima i mnogo bolju krivu snage od atmo benzinca i odatle potice ta razlika u voznji, a ne od broja koji oznacava maksimalni obrtni moment.
Slažem se u potpunosti sa kolegom Lazom! :) Atmo dizeli imaju inferiornu max. snagu i max. moment u odnosu na atmo benzince iste zapremine, a problem je što ljudi često porede babe i žabe. Inače dizel gorivo ima veću specifičnu energiju u odnosu na benzin, jer je reč o ugljovodonicima sa više C atoma. I iskorišćenje kod dizel motora je veće - do 45% u odnosu na oko 30% kod benzinaca. Te dve stvari čine da dizelaši za istu snagu troše manje goriva i to je njihova najveća prednost.

Laza je već pomenuo i drugu veliku prednost dizel motora, važnu naročito za kamione i autobuse, a to je oblik krive snage/momenta. Na leru su snaga/moment mali i ove krive počinju vrlo strmo (zato je prva brzina kod dizelaša dosta kratka, ali je i potrošnja u leru mala - odlično za gradsku vožnju i razne radne mašine). Međutim, čim se malo odmakne od lera, nagib ovih krivih se naglo smanjuje i već na malim obrtajima dostižu maksimum. To za automobile, koji max. snagu koriste za velike brzine nije bitno, ali jeste za autobuse i kamione, kojima je snaga potrebna odmah iz mesta, za pokretanje tereta.

Naravno da je moguće napraviti i veliki benzinski motor sa malom snagom, koji će takođe imati slične osobine. Takvi motori se i prave za autobuse i kamione u nekim delovima sveta (Aljaska, Sibir), u kojima je bitno da se zimi ne zalede, a ne gleda se potrošnja.
nikaragva je napisao:Jedno pitanje zasto se u kamionima od (ne znam napamet brojke ali su tu negde) 12000cc, 300ks i 2000Nm, ne koriste benzinski motori, nego dizel? Sad je gorivo tu negde sa cenom, nije kao pre razlika.
Zato što bi umesto npr. 30 trošio 50 l /100 km. :)
nikaragva je napisao:A zasto motor na benzin ne moze da isporuci sa tim menjacem (ili nekim drugim) toliki obrtni moment na malim obrtajima?
Pa može i tako, samo što bi trebalo više brzina da bi se takav kamion/autobus pokrenuo iz mesta. A i ovako ih već imaju previše...

Za vreme Staljingradske bitke je fabrika tenkova koje sa nalazila u tom gradu u jednom trenutku ostala bez dizel motora. I, šta su uradili - počeli su da ugrađuju avionske (visokoobrtne benzinske) motore koje su imali. "Skratili" su brzine u menjaču, tenk je bio sporiji pri kretanju iz mesta (dok se izmenjaju brzine), a posle su ga gazili u velike obrtaje kao da je avion. Sve to u principu nije predstavljalo problem, jer je životni vek tenka na staljingradskom frontu bio svega nekoliko sati.
nikaragva je napisao:Kad se konacno izmisli baterija koja traje 1000km, onda ce sve ovo pasti u zaborav. Tamo obrtni moment pocinje od 0 obrtaja :)
I ne treba menjac :)
I ne samo što počinje od 0 obrtaja, već je upravo na nuli (za jednosmerni motor) taj moment beskonačan (kriva momenta je hiperbola)! Ko se vozio u starim ZIU-9 sovjetskim trolejbusima, zna šta to znači. :D Na startu sa semafora daleko ostavlja iza sebe sva vozila sa SUS motorima...
Ђенерал Јанковић

Odgovori