Кинески камион из Шумадије
http://www.politika.rs/rubrike/Ekonomij ... je.sr.html
Кинеска државна компанија ЈАК и „Застава камиони” потписаће уговор о партнерству до краја овог месеца, а монтажа возила до 4,5 тоне, почеће у октобру
Крагујевац – До краја овог месеца у Кини ће бити потписан уговор о партнерству тамошње државне компаније ЈАК и нашег предузећа „Застава камиони”. Уговором ће бити дефинисани детаљи производње једног кинеског камиона у Крагујевцу. Реч је о моделу Н75, носивости до 4,5 тоне. У „Застава камионима” су спремни за овај велики подухват, будући да се у фабрици већ производи домаћи модел исте класе – „еурозета”.
Заједничко улагање са великом кинеском компанијом, која годишње производи 530.000 камиона, аутобуса и лаких комерцијалних возила, донеће дуго очекивани спас за „Застава камионе”, предузећа у реструктурирању које већ дуже од једне деценије покушава да пронађе стратешког партнера из своје бранше. Осим тога, аранжман са Кинезима требало би да искористе и наши произвођачи делова (акумулатора, гума, стакла).
Врата за овај велики посао отворила је државна делегације Србије, која је крајем прошле године, предвођена председником Томиславом Николићем, боравила у званичној посети Кини. После више узајамних посета, марта ове године у Београду, потписан је Меморандум о сарадњи. Свечаности је присуствовао председник кинеске компаније Ан Ђин.
Посао између наше и кинеске компаније одвијаће се у три фазе. Прва подразумева монтажу камиона у СКД стању, што значи да ће се у погонима крагујевачке фабрике у почетку склапати делови најмањег степена растављености. За те потребе, из Кине ће, по потписивању уговора, бити допремљено 36 комплетних лотова. Делегација „Застава камиона” ових дана договора детаље те испоруке, а монтажа ће почети на јесен, највероватније трећег октобра, када крагујевачка фабрика обележава 75 година постојања.
Претходно, овде би требало да стигну три камиона модела Н75. Један ће моћи да погледају потенцијални купци, а друга два послужиће за обуку радника. До испоруке лотова и почетка монтаже, радници „Застава камиона” мораће да стекну нова знања и припреме се за монтажу камиона који је другачији од модела италијанског „Ивека”. Са том компанијом „Застава камиони” су имали вишедеценијску сарадњу, која је последњих година, из различитих разлога, сведена само на комерцијалне послове.
У другој фази, у Крагујевац ће почети да стижу делови већег степена растављености, како би радници „Застава камиона” могли постепено да „улазе у посао“. Током тог процеса требало би да се обави и делимична локализација производње делова. Циљ је да кинески модел Н75 већ у тој фази буде декларисан као домаћи производ, како би без царина могао да се извози у земље са којима Србија има уговоре тог типа.
Трећа, најважнија фаза, подразумева трансфер ЈАК-ове технологије у нашу земљу, завршетак процеса локализације производње делова, али и изградњу потпуно новог погона у Крагујевцу. Могућа локација је Корманско поље, где „Застава камиони” имају парцелу површине шест хектара. До тог тренутка, заједничка компанија би и формално требало да буде основана, а планирано је да у почетку производи 3.000 камиона модела Н75.
Након тога, очекује се искорак на страна тржишта. ЈАК има своје производне погоне у Русији и Мексику, али Кинези планирају да из Крагујевца освоје тржишта која до сада нису успели да „покрију”, пре свега Европе, севера Африке и земаља Блиског истока.
Реч је о модерној компанији која има своју технологију, али која сарађује и са свим великим светским произвођачима делова. Погон ЈАК-а у Милану бави се дизајном, а у Јапану је смештен развојни центар. Седиште компаније је у граду Хафеј, који има око осам милина становника, приближно као цела Србија, а само у кинеским погонима ЈАК-а ради око 30.000 људи.
Производња и извоз ЈАК-овог камиона који ће се правити у Крагујевцу, велика је шанса за све наше компоненташе, који после „Фијата” добијају прилику да сарађују са још једном озбиљном компанијом. Ипак, за тако нешто морају већ сада да се припреме, како се не би догодило да остану „кратких рукава“, као у случају италијанског произвођача аутомобила. Спектакуларно најављивана сарадња наших произвођача делова са „Фијатом” свела се само на неколико фирми које су успеле да достигну тражене стандарде производње. Највећи број заинтересованих остао је без потребне лиценце.
О будућем месту Крагујевца на индустријској мапи Европе, коју су Кинези озбиљно почели да „цртају”, не треба трошити речи, остаје још само да се види да ли ће времешни радници „Застава камиона“ успети да испуне оно што се од њих буде тражило. Ова крагујевачка фабрика сада има 390 запослених, а можда је ово прави тренутак да времешнији радници, уз социјални програм и примерене отпремнине, уступе место млађима.
На примеру ЈАК-а видеће се и колико је наша држава спремна да одговори на изазове које доноси долазак једне велике компаније. Ефикасност администрације, о којој се ових дана толико говори, биће стављена на испит. Са Кинезима се дуго преговара, али када детаљи буду стављени на папир, све мора да функционише, уколико не желимо да се обрукамо пред онима које називамо пријатељима из далеке земље.