I dok nasi biraju koji ce avion da nazovu po kome (a da ih ne osramoti), i dok Perica cuti na cuvenom Tango Shit vec nedeljama, dotle na Srednjem Istoku - bes.
Ako je zaista pao u okean, garant mu je nestalo kompletno napajanje, pa je tako satima leteo bez komunikacije i navigacije, skrenuo sa kursa i na kraju istrošio gorivo i pao. Kao onaj ruski Antonov kome se to desilo po poletanju sa Surčina, ako se dobro sećam 1996. godine. Bila je gusta magla pa vizuelno nije mogao da se orijentiše (svaka čast nesrećnom pilotu, u takvim uslovima je uspeo da pogodi Surčin, nažalost ne i dovoljno precizno).
Mene je te godine probudio iz sna (bilo je dosta iza ponoci.. mozda 1-2h) bas taj antonov. Proleteo je pored mog stana na bezaniskoj kosi bar 2 puta toliko blizu da sam cuo neuobicajeno jako avionske motoro. Na kraju sam samo cuo tupo bum. Sutra ujutro sam procitao sta se desilo...
Nije bio Antonov, vec IL-76. Radili su mu osnovni navigacioni instrumenti. Sa njima u kokpitu je sedeo i nas inzenjer koji je radio prilazne i odlazne procedure Surcinskog aerodroma, tako da su sto se tice navigacije bili sasvim OK, a u vise navrata je motorolom uspostavljena komunikacija ali se veza gubila.
Avion je leteo duze vreme nisko i sporo (sa izvucenim stajnim trapom i flapsovima) iznad grada. Zasto? Da istrosi gorivo i bude laksi na sletanju. Leteo je iznad grada jer zbog guste magle, svetla su mu bila odlican orjentir. IL-76 nema uredjaje za ispustanje goriva i morali su tako da trose gorivo i svedu avion na tezinu za prinudno sletanje.
Prilikom ravnanja na prilazu, zbog malog RVRa i vidljivosti zbog magle odlucili su da slete prinudno, sa strane piste 12, zbog zapaljivog tovara unutra i blizine rezervoara na aerodromu. Takodje, tu nema gusto naseljenog podrucja. U sustini, namerno su odabrali sletanje na njivu u pravcu piste. Da je iole bila bolja vidljivost, sleteli bi. Koristili su NDB radio farove kao navigaciona sredstva.
Iz nekog razloga doslo je do izletanja osiguraca nakon startovanja motora, pa se to menjalo, popravljalo satima, medjutim nakon poletanja se opet isto desilo i ostao je samo sa osnovim baterijskim napajanjem te su, naravno, shodno proceduri, odlucili da se vrate na aerodrom. Zbog nedostatka ILS i VOR instrumenata (zbog napajanja) i komunikacije nisu mogli da izvedu precizan prilaz. Radili su im samo brzinomer, visinomer, NDB. NDB je dovoljan za sletanje ali ne u uslovima kakvi su tad vladali - gotovo minimalna vidljivost.
Magla je toliko gusta bila da cak ni MIG-29 koji je uzleteo nije mogao vizuelno da ga locira.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”