Imali smo, nismo znali ...
- Darko
- Postovi: 9072
- Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
- Lokacija: Lungomare
Re: Imali smo, nismo znali ...
Kakvih je razlika bilo u toj zemlji.
- kragujevac
- Postovi: 3398
- Pridružio se: 16 Jul 2016, 08:46
- Garaža: Jaguar XF 4.2 V8
- Lokacija: Minhen/BRD
Re: Imali smo, nismo znali ...
Lako moguće da je ova karta i dan-danas ista ovakva. Tu i tamo koji promil razlike, ali u osnovi, to je to.
Za bolesnike postoji bolnica, za ludake ludnica. Samo za budale nema ništa, zato ih se toliko i nakotilo.
Ljuba Moljac
Ljuba Moljac
Re: Imali smo, nismo znali ...
Te generacije čiji su roditelji od nekoliko dece jedno slali u školu, a ostala čuvala stoku, su najvećim delom umrle. Komunisti su uveli obavezno pohađanje osnovne škole za svu decu (to je jedna od dobrih strana komunizma, kao i brza industrijalizacija zemlje). Tako da današnje generacije nisu nepismene u tom elementarnom smislu, da ne znaju da čitaju i pišu. Ali sada je i kriterijum nepismenosti oštriji i postoji određeni broj tzv. funkcionalno nepismenih.
Inače, bez namere da ikoga uvredim - na slici se jasno vidi korelacija između religije i pismenosti (verovatno muslimanske devojčice uopšte nisu slate u školu, a od dečaka tek poneko). Takođe i među hrišćanima najviše nepismenih ima u krajevima koji su poslednji oslobođeni od Turaka.
Inače, bez namere da ikoga uvredim - na slici se jasno vidi korelacija između religije i pismenosti (verovatno muslimanske devojčice uopšte nisu slate u školu, a od dečaka tek poneko). Takođe i među hrišćanima najviše nepismenih ima u krajevima koji su poslednji oslobođeni od Turaka.
Ђенерал Јанковић
Re: Imali smo, nismo znali ...
Pogledajte podatke sa nekog od popisa, ako se dobro sećam ~25% u Srbiji nema srednju školu.
Re: Imali smo, nismo znali ...
Pa čitanje i pisanje se uči u prvom razredu osnovne škole, ne bi trebalo da to ima veze sa pismenošću.
Osnovna škola je obavezna, ostalo nije. Nema ništa loše u tome što je neko posle osnovne škole počeo da radi. Poznajem jednog dečka koji je jedva i osnovnu završio, ali je vrhunski kamiondžija.
Osnovna škola je obavezna, ostalo nije. Nema ništa loše u tome što je neko posle osnovne škole počeo da radi. Poznajem jednog dečka koji je jedva i osnovnu završio, ali je vrhunski kamiondžija.
Ђенерал Јанковић
- Darko
- Postovi: 9072
- Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
- Lokacija: Lungomare
Re: Imali smo, nismo znali ...
Sigurno su te razlike danas manje ali opet tesko je zamisliti sada kosovo i sloveniju u istoj zemlji.
I ova mapa je interesantna. Bas su crnogorci bili na crnoj listi.
I ova mapa je interesantna. Bas su crnogorci bili na crnoj listi.
- Pulp Fiction
- Postovi: 1629
- Pridružio se: 19 Jul 2015, 21:52
- Garaža: Astra G 1.7 dti
Re: Imali smo, nismo znali ...
Ima veze ali samo delomično. Jer slika pokazuje da je velik broj nepismenih (pa i hrišćana) sa teritorija koje su bile pod AU imperijom. Takođe dobar deo ih je u Srbiji, iz delova koji su oslobođeni od Turaka 1876-1878.snork je napisao: ↑23 Apr 2018, 18:53Inače, bez namere da ikoga uvredim - na slici se jasno vidi korelacija između religije i pismenosti (verovatno muslimanske devojčice uopšte nisu slate u školu, a od dečaka tek poneko). Takođe i među hrišćanima najviše nepismenih ima u krajevima koji su poslednji oslobođeni od Turaka.
Moja baba je bila rođena 1914. selo u severnoj Dalmaciji nije naravno škole videla. Znala je da čita i slabo da piše samo ćirilicu jer je otac kući doneo neke knjige tamo 1920-ih pa je učio kući. Ali ok ona je davno rođena, ali bilo je dosta ljudi rođenih 30-ih koji u tim pasvinim krajevima nisu jednog dana škole videli...pa rekao bih po pričama da su tek ljudi rođeni 50ih nešto revnosnije pohađali školu barem osnovnu.
- shandu90
- Postovi: 12323
- Pridružio se: 22 Jan 2016, 23:13
- Garaža: Opel Astra J 1.4 Turbo
- Lokacija: Novi Sad
Re: Imali smo, nismo znali ...
Garantujem da ima ljudi u srednjem dobu koji su jedva zavrsili skolu, ili uopste nisu isli. Da nisu imali uslova, izbora, vec odmah na njivu ili livadu i za to jedino znas.
Sent from my P10 Lite using Tapatalk
Sent from my P10 Lite using Tapatalk
Re: Imali smo, nismo znali ...
Nisu Crnogorci bili na crnoj listi, nego je među njima bilo najviše staljinista.
A i najviše udbaša koji su od 1948. hapsili staljiniste + se zbog jakih porodičnih/plemenskih veza tačno znalo ko je za koga.
Ђенерал Јанковић
Re: Imali smo, nismo znali ...
... isto k'o i danas
Re: Imali smo, nismo znali ...
Citroën 2CV 1959 production line in Slovenia
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
- Darko
- Postovi: 9072
- Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
- Lokacija: Lungomare
Re: Imali smo, nismo znali ...
Beograd 1938 god. Oni smanjivali cene benzina i carina da bi se narod vozio
Re: Imali smo, nismo znali ...
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Re: Imali smo, nismo znali ...
Veoma lepi snimci, nego zapazih nešto prilično skandalozno: na mapi Evrope sa po početka drugog klipa (1972), prikazana je "ujedinjena" Nemačka! Nema granice između BRD i DDR!
Ђенерал Јанковић
Re: Imali smo, nismo znali ...
ДМБ склапао моторе и за "Ролс-ројс"
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/ek ... -Rols-rojs
ПРЕ тачно седам деценија, на сутрашњи дан, 21. маја, основана је фабрика ДМБ ("Двадесет први мај - Београд") у Раковици. Од некадашњег гиганта у производњи мотора, остале су празне и оронуле фабричке хале, зарасле у коров, са поломљеним прозорима...
Данас, ништа не указује на то да је некада у најмодернијим погонима за то време, око 5.500 радника склапало моторе за највеће светске компаније: "Фијат", "Бош", "Ролс-ројс", "Боинг" и француски ваздухопловни гигант "Турбомека"...
У разговору за "Новости" Зоран Поповић, који је на челу ДМБ био у периоду од 1992. до 1995. године, а више година и финансијски директор, каже да је ДМБ основан 1948. године као војна фабрика за прозводњу мотора за авионе и хеликоптере. Међутим, за квалитет "раковичких мотора" чуло се и ван граница тадашње СФРЈ, па је убрзо уследила сарадња са најпрестижнијим светским компанијама.
- ПЕДЕСЕТИХ година почела је сарадња са "Фијатом", а у то време "Застава" почиње да производи "фиће" - присећа се Поповић. - До деведестих година, ДМБ је био фабрика на европском нивоу са врхунском технологијом што је резултирало сарадњом и са "Бошом", "Боингом", "Ролс-ројсем", "Турбомеком", "Ламборгинијем", који је лидер у производњи пољопривредних машина.
По оснивању фабрике рађени су клипни мотори "валтер", а потом је освојена и производња млазних мотора "палас". ДМБ је имао пет програма производње - ауто-мотори, малолитражни мотори који су, углавном, намењени за пољопривредне машине, трансмисије, и турбо мотори, фабрику алата која је радила по поруџбини и ауто-кућу. "Златна година" у историји фабрике била је 1989, када је произведено 200.000 мотора. Они су уграђени у возила "Заставе", а цео контингент аутомобила је продат.
- Наши стручњаци су 1992. године освојили производњу мотора најновије генерације за "фијат 500" - наставља Поповић. - Склопљен је уговор са њима за 50.000 мотора, а испоручено је 5.000, које је "Фијат" уградио у аутомобиле. Италијанска компанија нам се и писмено захвалила, оценивши да се ради о моторима врхунског квалитета.
ПОПОВИЋ истиче да су уследиле санкције, распад земље, ратови... Све то условило је постепено пропадање некадашњег машинског гиганта. Партнери су почели да отказују сарадњу, инжењери да одлазе у иностранство...
ФУДБАЛЕРИ РОМЕ
ФАБРИКА је у свом саставу имала и хотел и фудбалски клуб у Раковици. Остало је забележено да су фудбалери Роме боравили у том хотелу, приликом гостовања у престоници, уочи меча са Партизаном, а тренинг су одрадили на "фабричком" терену. У склопу фабричког комплекса налазио се и велики парк, а о зеленилу је бринуо инжењер хортикултуре и радници који су били ангажовани за те послове.
- Увођењем санкција западни партнери, иако то нису желели, морали су да прекину сарадњу - сећа се Поповић. - Ишли смо у Торино, и у "Фијату" нам је речено да им је јако жао због прекида. Интересовало их је до када ће потрајати санкције, али то нисмо могли да им одговоримо. Они су били принуђени да наставе сарадњу са неким другим произвођачем мотора. У то време опала је и производња аутомобила "застава", пошто је купаца било све мање. Постепено се гасио један по један погон. Имали смо врхунску технологију и сарађивали са најбољим фирмама, плата је била 800 марака, а данас треба да смо срећни да нам неко да да упредамо каблове.
ВИЂАЛИ СЕ КРИШОМ
ИАКО су санкције зауставиле извоз, контакти са страним партнерима су задржани. Руководство фабрике је одлазило у иностранство, али су "гости из Србије" за западну јавност били забрањени. Зоран Поповић наводи да су страни партнери, који су се виђали са колегама из Србије, морали то да раде кришом и да их уводе и изводе на споредне излазе.
ИМЕ
ДМБ је 1948. године покренула Влада ФНРЈ. Добио је име "21. мај", по Дану Југословенског ратног ваздухопловства, јер су се у почетку у фабрици производили мотори за наше авионе и хеликоптере. Вредност имовине у једном моменту премашила је милијарду долара.
СТЕЧАЈ
* ОД некада великог гиганта, остало је неколико фирми у стечају.
* ДМБ је од 1995. године био организован као холдинг компанија са 100 одсто учешћа у капиталу осам новооснованих фирми
* ВЕЋИНСКИ власник предузећа ДИМБИ постаје 2002. и у његовом саставу послују и "унуке", фирме "ДМБ графика" и "ДМБ фарминг"
* ОД марта 2003. матична компанија је у реструктурирању, потом је виђена за приватизацију, да би, на крају, завршила у стечају.
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/ek ... -Rols-rojs
ПРЕ тачно седам деценија, на сутрашњи дан, 21. маја, основана је фабрика ДМБ ("Двадесет први мај - Београд") у Раковици. Од некадашњег гиганта у производњи мотора, остале су празне и оронуле фабричке хале, зарасле у коров, са поломљеним прозорима...
Данас, ништа не указује на то да је некада у најмодернијим погонима за то време, око 5.500 радника склапало моторе за највеће светске компаније: "Фијат", "Бош", "Ролс-ројс", "Боинг" и француски ваздухопловни гигант "Турбомека"...
У разговору за "Новости" Зоран Поповић, који је на челу ДМБ био у периоду од 1992. до 1995. године, а више година и финансијски директор, каже да је ДМБ основан 1948. године као војна фабрика за прозводњу мотора за авионе и хеликоптере. Међутим, за квалитет "раковичких мотора" чуло се и ван граница тадашње СФРЈ, па је убрзо уследила сарадња са најпрестижнијим светским компанијама.
- ПЕДЕСЕТИХ година почела је сарадња са "Фијатом", а у то време "Застава" почиње да производи "фиће" - присећа се Поповић. - До деведестих година, ДМБ је био фабрика на европском нивоу са врхунском технологијом што је резултирало сарадњом и са "Бошом", "Боингом", "Ролс-ројсем", "Турбомеком", "Ламборгинијем", који је лидер у производњи пољопривредних машина.
По оснивању фабрике рађени су клипни мотори "валтер", а потом је освојена и производња млазних мотора "палас". ДМБ је имао пет програма производње - ауто-мотори, малолитражни мотори који су, углавном, намењени за пољопривредне машине, трансмисије, и турбо мотори, фабрику алата која је радила по поруџбини и ауто-кућу. "Златна година" у историји фабрике била је 1989, када је произведено 200.000 мотора. Они су уграђени у возила "Заставе", а цео контингент аутомобила је продат.
- Наши стручњаци су 1992. године освојили производњу мотора најновије генерације за "фијат 500" - наставља Поповић. - Склопљен је уговор са њима за 50.000 мотора, а испоручено је 5.000, које је "Фијат" уградио у аутомобиле. Италијанска компанија нам се и писмено захвалила, оценивши да се ради о моторима врхунског квалитета.
ПОПОВИЋ истиче да су уследиле санкције, распад земље, ратови... Све то условило је постепено пропадање некадашњег машинског гиганта. Партнери су почели да отказују сарадњу, инжењери да одлазе у иностранство...
ФУДБАЛЕРИ РОМЕ
ФАБРИКА је у свом саставу имала и хотел и фудбалски клуб у Раковици. Остало је забележено да су фудбалери Роме боравили у том хотелу, приликом гостовања у престоници, уочи меча са Партизаном, а тренинг су одрадили на "фабричком" терену. У склопу фабричког комплекса налазио се и велики парк, а о зеленилу је бринуо инжењер хортикултуре и радници који су били ангажовани за те послове.
- Увођењем санкција западни партнери, иако то нису желели, морали су да прекину сарадњу - сећа се Поповић. - Ишли смо у Торино, и у "Фијату" нам је речено да им је јако жао због прекида. Интересовало их је до када ће потрајати санкције, али то нисмо могли да им одговоримо. Они су били принуђени да наставе сарадњу са неким другим произвођачем мотора. У то време опала је и производња аутомобила "застава", пошто је купаца било све мање. Постепено се гасио један по један погон. Имали смо врхунску технологију и сарађивали са најбољим фирмама, плата је била 800 марака, а данас треба да смо срећни да нам неко да да упредамо каблове.
ВИЂАЛИ СЕ КРИШОМ
ИАКО су санкције зауставиле извоз, контакти са страним партнерима су задржани. Руководство фабрике је одлазило у иностранство, али су "гости из Србије" за западну јавност били забрањени. Зоран Поповић наводи да су страни партнери, који су се виђали са колегама из Србије, морали то да раде кришом и да их уводе и изводе на споредне излазе.
ИМЕ
ДМБ је 1948. године покренула Влада ФНРЈ. Добио је име "21. мај", по Дану Југословенског ратног ваздухопловства, јер су се у почетку у фабрици производили мотори за наше авионе и хеликоптере. Вредност имовине у једном моменту премашила је милијарду долара.
СТЕЧАЈ
* ОД некада великог гиганта, остало је неколико фирми у стечају.
* ДМБ је од 1995. године био организован као холдинг компанија са 100 одсто учешћа у капиталу осам новооснованих фирми
* ВЕЋИНСКИ власник предузећа ДИМБИ постаје 2002. и у његовом саставу послују и "унуке", фирме "ДМБ графика" и "ДМБ фарминг"
* ОД марта 2003. матична компанија је у реструктурирању, потом је виђена за приватизацију, да би, на крају, завршила у стечају.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...