Ujedinjeno Kraljevstvo

Iskustva sa putovanja, razne informacije
Odgovori
Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8406
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od grujicd » 07 Maj 2024, 19:05

Malo utisaka sa putovanja po Engleskoj. Prvo smo bili u Bristolu tri dana da se vidimo sa prijateljima. Gledam na mapi gde da nađem smeštaj, vidim gde staju autobusi, vidim da je odma pored i šoping mol i praktično centar i zaključim da je sve u krugu od par stotina metara ok lokacija da ne teglimo kofere. Uf. Završili u vrlo “zanimljivom” delu grada - St Pauls. Kad sam posle gledao neki vodič kroz Bristol malo sam se i presekao kad su pokazivali taj deo grada ali više nije bilo nazad, nije bilo opcije otkazivanja na airbnb. Beskućnici, narkomani, na 50m od našeg smeštaja vikendom pale lomaču, sve je u grafitima…

Slika Slika

Pri tom je stvarno 100-200 metara od tog centralnog dela. Ali taj deo grada je nešto posebno. Inače tu može da se vidi nekoliko Benksijevih grafita, a i ovi ostali su dosta živopisni, kažem - zanimljiv kvart. Pravi undeground, a to u ovom slučaju vuče i neke prednosti, ne samo mane. Dolazimo, ulaz deluje kao napuštena zgrada, trava se oseća na svakom koraku.

Slika

Nađemo nekako key box i uđemo, a unutra apartman nov novcat, kakav kontrast sa eksterijerom. I još smo tamo bili za vikend, a odmah pored našeg smeštaja je 24/7 radnja gde ljudi cirkaju uveče. Dolazimo prvo veče, dobacuju nam nešto u prolazu, daj samo da živi stignemo. Sutra ujutro gledam u 7 ujutro ljude kako se vraćaju iz izlaska, preko puta čovek crta grafit na malo prazne fasade. Ali opet, krenem ujutro da se prošetam, stvarno ima šta zanimljivo da se vidi. A već ulica dve bočno izgleda normalno a ne kao geto. Vidim da ima i dosta ljudi koji izgledaju normalno i da nije baš tolika frka. Mada treba imati osnovne mere opreza.

Slika Slika Slika

Ostatak Bristola je sasvim drugačiji, to je dosta miran grad, dosta šarenih kućica, starih zgrada. Doduše onda smo u šetnji nabasali na pank svirku, dovukli instrumente ispod nekog mostića, skejteri, takva ekipa. Mi jedini bez pirsinga, tetovaža ili šarene kose. Nekako imam utisak, koji mi se kasnije učvrstio u Londonu da ovde ako slušaš alternativniju muziku onda i imidž mora to da prati, dok to kod nas nije toliko izraženo. Kod nas odeš na metal koncert i pola ljudi izgleda isto kao da je otišlo na Bajagu. Tamo su nas čudno gledali, i ispod tog mosta a i kad bi nas uveče videli u St Pauls.

Slika Slika Slika Slika Slika Slika Slika Slika Slika Slika


Skoknuli smo i do obližnjeg gradića Bath koji je veoma simpatičan, tu su bile termalne kupke još u doba rimljana te odatle i ima mesta. To smo skoknuli vozom jer je blizu i prihvatljive cene. Inače kad smo prelazili za London išli smo busem, bilo je 3-4 puta jeftinije nego vozom. Vozovi su im dosta skupi. Na pitanje “koliko to košta” je jako teško dati odgovor. Sve cene prevoza se dinamički menjaju, jeftinije je ako ranije kupiš, skuplje je kad je špic, za vikend može da bude i skuplje i jeftinie, metro u Londonu zavisi i da li kačiš drugu zonu koja uopšte nije tako daleko od centra. I za London Eye se cena razlikuje od sata do sata. Dosta stvari je u tom “avionska karta” fazonu. Npr. polećemo iz Beograda i vidim da nam bus od Hitroua do Bristola košta nekih 10 funti po osobi. Ali ne uzimam karte jer nisam siguran koliko će nam trebati da prođemo provere i da nađemo odakle ide autobus. Međutim, kad smo sleteli i kad smo stigli do busa, isti taj bus u istom tom terminu koji sam gledao sad košta 20 funti. E pa ti sad čekaj neki kasniji ako hoćeš po nižoj ceni. Celo putovanje od kuće u Beogradu do kuće u Bristolu je trajalo nekih 10 sati. Pomisliš avionom se stiže brzo ali izgubi se dosta vremena na aerodromima, sam let traje skoro 3 sata, a i bus do Bristola vozi preko 2h.

U Bristolu smo i probali čaj u pet, i skapirali da nije poenta u čaju, može i kafa umesto čaja, poenta je u kolačićima ili nekoj pogačici da se namažu džem i neki krem.

Slika

Prva prepreka kad se nađeš u engleskom gradu je - kako preći ulicu? I to nije problem levo desno, mada je i to problem i to veliki, ali ne pričam sad o tome. Uglavnom nemaju zebre. U većini slučajeva bude samo neka isprekidana linija. Tu pešak nema prednost! Tako da je vrlo često bilo pretrčavanja. Ako ima zebra ili semafor onda će da ti stanu i to je ok, ali većinom nisu takvi prelazi.

Slika

Inače ova slika je iz Londona, u Bristolu se mnogo ređe vidi ovo look left look right, nemaš gde ni da kupiš majcu da piše Bristol, vidi se da nije turistički grad. O Londonu malo kasnije.

lami
Postovi: 3285
Pridružio se: 19 Feb 2017, 15:34
Lokacija: Smederevo

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od lami » 07 Maj 2024, 19:27

Kad sam video cunj na konjaniku u Glazgovu, mislio da su to bili pijani klinci zbog Noci vestica, ali sad zbog tvoje slike izguglah, izgleda da im je to tradicija.
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-gl ... t-65914456

Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8406
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od grujicd » 07 Maj 2024, 20:11

Drugi deo putovanja je bio 6 dana u Londonu. Šta reći. Svaki dan 20-25k koraka. Ogromno je sve, a žao ti je da ideš metroom. Ajde busom još i vidiš nešto naročito ako uloviš prednja mesta u dabldekeru. Ali je ipak peške najzahvalnije. Jer često bude kao u zabavnom parku, ideš malo i onda se skroz promeni ambijent i bude nešto drugačije. I ako odeš do nekog dela grada, to špartaš, pređeš malo prevozom da vidiš još nešto i već si potrošio dan. A nekako su i ti delovi grada celina za sebe, sa svojim nekim centralnim ulicama, muzejima, kafićima, pabovima, zanimljvim zgradama - Kensington, Čelzi, Noting Hil, Kamden, Grinič, Batersi, Saut Benk… Iako je centar isto ogroman i prepun toga da se vidi - Soho, Kineska četvrt, Westminster - nije da je sve u centru. Daljine su velike, i iako ima desetak linija metroa koje se granaju, i voz može da se koristi za po gradu, na tu veličinu grada često budeš 10-15 minuta daleko od metro stanice, pa još je pitanje i da li ti ta odgovara, a ako kreneš busem treba pola sata za 5-6km. Dugo traju putovanja kroz London, i to van špica, i van nekih baš udaljenih delova grada. Vrlo često nam gugl kaže to ti je 45 minuta prevozom ili sat vremena peške, nekad budu i manje razlike. Na kraju prevoz više koristiš da odmoriš noge ili da dohvatiš neki baš dalji deo grada.

Slika Slika Slika Slika Slika Slika Slika

Na jako puno mesta su slepljene zgrade stare sto i više godina i najmodernije zgrade.

Slika Slika

Inače ovo iza mene je stara elektrana koja je sad konvertovana u šoping mol, a ta elektrana se nalazi na omotu Animals albuma PInk Flojda.

Jedan od glavnih delova posete je gledanje Hari Poter predstave - Harry potter and the cursed child. Za razliku od nas tamo jedno pozorište ima samo jednu predstavu ili mjuzikl gde se to vrti skoro svaki dan. Ogroman je broj ljudi i turista i predstave su rasprodate, zato i može takva vrsta organizacije. Kod nas predstava bude 2-3 puta mesečno. Time i scenografija i specijalni efekti mogu da budu mnogo više prilagođeni predstavi. A i cela predstava bude savršeno uigrana. Idemo i ovde relativno često u pozorište, i dobro je i ovde, ima dušu, ali ovo u Londonu je produkcijski tri klase iznad. Kao film da gledaš. Menja se 50 scena u toku predstave, te tranzicije traju po par sekundi, surround zvuk prati radnju da se naježiš, neke stvari ne možeš da veruješ kako su izveli. Ma kidanje. Doduše i koštale su nas karte 150e po osobi, i to nisu najskuplja mesta i nije vikend kad košta još više. Ali ovo je stvarno vredelo.

Slika Slika

Klopa nam je bila sasvim dobra, probali smo i fish and chips, jeli smo burgere, neko meso u pabu, sve je u principu dobro. Posebno je bio zanimljiv food market u centru smešten u bivšoj crkvi. Gledaš one religiozne vitraže a okolo se toči pivo i pravi hrana po štandovima. Tih food marketa ima u skoro svakom delu Londona, ali nešto nismo uspevali da ubodemo tajming da nama bude vreme za jelo i da je to otvoreno. Šteta, jer je to bila prilika da probamo možda i indijsku hranu ili nešto tako egzotičnije što nema kod nas, a ne možemo sa decom da sednemo u takav restoran.

Slika Slika
Slika Slika

Za razliku od Bristola London je pun turista. Pa imaš i gomilu radnji sa suvenirima i majcama. Ali je nekako sve uniformisano. Ako imaš 100 takvih radnji, 95 imaju iste majce. Tek smo u Kamdenu našli malo alternativniji izbor. Taj deo grada je ceo malo alternativniji i podseća na St Pauls u Bristolu, duva se trava, ima grafita samo je ipak malo upeglano, pitomije, i sa brdom turista. Bili smo u subotu i od količine ljudi je izgledalo kao da je pešačka zona a nije, nego su se ljudi prelili na kolovoz. Tu sam prvi put našao niz malih prodavnica ploča i kupio komada vezanih za London i Bristol (Portished) da me podsećaju na ovaj put.

Slika Slika Slika Slika

Parkovi su im ogromni i ima ih dosta. Inače dosta vode računa o zelenilu i baštama, to je sve picnuto gde god da pogledaš. Po parkovima se naravno masovno sedi na travi. Što se tiče vremena samo je jedan dan bila kišica, ili smo imali sreće ili se i kod njih klima malo menja.

Slika

Zanimljiv put, koliko sam hejtovao u kući dok smo vadili vize, jednom kad smo to pregrmeli opustio sam se. Englezi su jako ljubazni, i to nije samo ono thank you i excuse me koje čuješ svako malo, već i se to vidi i na delima, puštaju te ispred sebe, ne guraju se, oseti se opšta kultura u ponašanju. Doduše u tim alternativnijim delovima je bilo i dobacivanje od pijanih, moglo bi se reći da imaju dva lica i da nisu bez veze oni stereotipi o pijanim englezima na letovanju. Ali to nije ono što vidiš tamo na ulici preko dana. I onda sletim u Beograd, odem na parking, sednem u kola, i posle 100m vožnje već majmun uleće u makazice bez ikakve potrebe, iz čiste bahatosti, jbg širok je put imaš gde da se skloniš. Cene u radnjama su na nivou naših, piće im je skuplje, pivo je 6-7 evra u pabu, klopa može i 25 funti za četvoro u meku, na fud marketima ima da se jede za deset petnaest po osobi, u restoranima bude neki prosek 15-25 za jelo, a ima i daleko skuplje, mogu jela da budu i preko 100 funti po osobi. Na takva mesta nismo svraćali :) Prevoz je relativno skup, naročito ako metroom prelaziš kroz više zona ili ako recimo ideš brodom koji je isto deo gradskog prevoza ali od centra do Griniča košta 10 funti. Apsolutno smo sve plaćali karticama, nismo jedan peni imali u kešu. Prevoz plaćaš isto karticom bezkontaktno, nema potrebe da kupuješ karte za prevoz. Samo što svako mora da ima odvojenu karticu, ne možeš tvojom da platiš npr za dete. Srećom ista ta kartica na telefonu ili satu se računaju odvojeno, pa smo ćerki dali sat sa karticom a sinu instalirali ebanking aplikaciju sa mojom karticom i to je funkcionisalo.

Slika Slika Slika Slika

Korisnikov avatar
BRABUS
Postovi: 453
Pridružio se: 14 Dec 2016, 08:51

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od BRABUS » 07 Maj 2024, 20:47

Strava, bas mi je drago da vam se dopao London

Nego, daj neki komentar za automobile….jel si prestao da primecujes kad prodje Ferrari? :D

Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8406
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od grujicd » 07 Maj 2024, 22:11

Pravo da ti kažem, ništa me posebno nisu doticali Ferariji i Lambordžiniji. Šta i da ih gledaš kad mile tamo uštrojeno 30 sat kroz grad. Pre primetiš Rols Rojs koji tamo nekako prirodno čuči, ništa ti ne izgleda kao da bode oči kao da ga vidiš kod nas na ulici. I više sam se okretao za običnim kolima kojima nisam imao pojma ni koji je brend ni koji je model. Svaki čas gledam šta je sad ovo. Uglavnom električna, mi ovde znamo za Teslu i još ponešto a tamo kao da je pola kola čista struja. Ajde recimo MG sam prepoznavao po oznakama, viđao sam ih relativno često tamo, mislim da ih Englezi doživljavaju kao da su i dalje njihovi iako su kineski. Moć tradicije. Računam da u Londonu postoje ozbiljna ograničenja za klasična vozila pa odatle toliko električnih. U Bristolu nije u toj meri ali isto i oni imaju u centru zonu limitiranog saobraćaja. Prijatelji koji imaju dizelaša starog 15 godina kažu da moraju da plate svaki put kad ulaze u taj deo. I to moraš sam da se setiš da uplatiš, ako zaboraviš a kamera te je snimila samo stiže kazna. U Londonu je to sigurno još veća zona.

Dobar je trip vožnja tradicionalnim crnim taksijem, može 6 putnika da sedi, ima panoramu, prostrano, moderno, a opet ima taj klasični izgled. Mada je duplo skuplje nego da pozoveš običan Bolt. I da, Hondi ima na ulicama proporcionalno više nego kod nas, video sam Insight i još par nekih modela koje nisam ni viđao uživo.

Zanimljivo i da sam u širem centru grada viđao baš puno praznih parking mesta na ulici. Pretpostavljam da su ta mesta rezervisana za rezidente, da tu i ne možeš da se parkiraš tek tako. U centru uopšte nije bilo gužve sa kolima, verovatno obični ljudi i ne dolaze kolima bez preke potrebe. Gužve su bile u većim ulicama malo dalje.

Korisnikov avatar
BRABUS
Postovi: 453
Pridružio se: 14 Dec 2016, 08:51

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od BRABUS » 07 Maj 2024, 23:10

15 funti dnevno je da udjes u centralni deo Londona ako ne zivis u toj zoni (Congestion Charge) + parking. Sad imaju i Ultra Low Emission Zone koji je prilicno veliki gde ako ti auto nije u okviru emisije gasova propisane onda je jos 12.5 funti da se kreces.

U sustini oporezivanje sa sekundarnim efektom poboljsanja zivotne sredine. Sto se saobracaja tice zauzetost puteva je konstantno na istom nivou zadnjih 15 godina od kad pratim, privatna vozila je zamenio Uber/Bolt/Freenow donekle a suzili su neke ulice sa vise traka da ubace biciklisticke staze.

Dosta je razlicitih EV-eva jer generalno imaju mnogo smisla u Londonu, ne placas dazbine ove gore (jos uvek) a u gradu i nemas gde nesto da vozis brzo + ima punjaca svuda, dosta bandera se koristi za punjenje. Vecina tih vozila su taxi na poziv (tj ekvivalent Cargo/Uber), jer za njih bas ima smisla da budu EV

Parking je do 6.30 u najvecem delu (rekao bih 90% mesta) za rezidente te opstine/dela opstine, ali posle 6.30 moze da se parkira na ulici do 7 ujutro gde god imas jednu zutu liniju od oka rekao bih preko 50% mesta) tako da uvece nije problem bilo gde parkirati. Parkiranje na trotoarima ne postoji niti sam ikad video neko to da je uradio

Korisnikov avatar
Heinz
Postovi: 19332
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od Heinz » 07 Maj 2024, 23:34

Ne znam da li je tačno, čuo sam za taj crni cab da se 'ladno mogu uterati kolica sa bebom unutra i sesti pored njih, što mi je nezamislivo za ove naše uslove u kopnenom delu Evrope.

Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8406
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od grujicd » 07 Maj 2024, 23:55

Jeste, imaš pozadi tri sedišta, pa jedno metar ili možda i više prostora, pa onda tri sedišta u suprotnom smeru na obaranje (kao bioskop). Kad ne sedneš na ta sedišta to je baš puno prostora. Mi smo u taj taksi ušli kad smo stigli u London i samo smo naše kofere ugurali u kabinu, ja spustio jedno sedište i seo kontra a moji na ova glavna sedišta. Jednom sam u prolazu video da vozač montira platformu, kao da će da se uvezu invalidska kolica. Mislim da je i to izvodljivo pošto ima i visine dovoljno. Moguće da ti taksiji i nemaju klasičan prtljažnik, odatle toliki prostor u kabini.

Slika

Imam utisak da u Londonu turista komotno može da troši nekoliko puta više para nego što smo mi trošili, ne računajuči šoping, i da dobije adekvatnu vrednost za te pare. Svako veče mjuzikl, klopa u ozbiljnijim restoranima, video sam manje brze glisere za ture Temzom, i u besplatnim muzejima imaš dodatne plaćene izložbe, a ima i niz manjih muzeja koji nisu besplatni, da ne pominjem izlazak, video sam da ima i džez klubova i za svakog po nešto. Grad sa brdom sadržaja.

Korisnikov avatar
123456
Postovi: 1989
Pridružio se: 30 Nov 2012, 05:14
Garaža: Nissan X-trail e-power Tekna
Lokacija: Slovenija

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od 123456 » 08 Maj 2024, 05:50

Svaka čast za tako detaljan putopis.
Nama je isto London u planu dok obidjemo još neke stvari.

Poslano z mojega RMX3241 z uporabo Tapatalk


Korisnikov avatar
pedja
član 001
Postovi: 14247
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
Garaža: SX4 1,6/120 TNG
Lokacija: Beograd

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od pedja » 08 Maj 2024, 08:41

Što se tiče opšte kulture u ponašanju, to je delom i do sistema. Kao npr kada naši ljudi dođu iz inostranstva i presetuju se na drugačiju saobraćajnu (i drugu) "kulturu".

Imao sam ih masu kao goste u hotelima. Najveća gospoda, i više nego dobrostojeći ljudi, koji su došli na neki događaj ovde, ispali su najgori, a o ponašanju dece da govorim. Neverovatno šta su sve u stanju da urade. To je valjda imperijalistička genetika, koja ispliva u zemljama trećeg sveta, ili jednostavno izlaz iz nji'ovog sistema.

TapaT


Korisnikov avatar
123456
Postovi: 1989
Pridružio se: 30 Nov 2012, 05:14
Garaža: Nissan X-trail e-power Tekna
Lokacija: Slovenija

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od 123456 » 08 Maj 2024, 08:56

Ili dosta manje kazne, kako ti isti stranci kada prolaze kroz Švajcarsku postuju propise dok kod nas odjednom prazne ventile.

Sada su se i kod nas doveli u red ali ništa bez adekvatnih sankcija.

Poslano z mojega RMX3241 z uporabo Tapatalk




Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8406
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Ujedinjeno Kraljevstvo

Post od grujicd » 08 Maj 2024, 09:32

Mislim da kod Engleza nije sistem u smislu kazni taj koji im diktira ponašanje, već ih društvene norme i tradicija "prisiljavaju" da budu ljubazni, pa kad te kočnice popuste znaju da odu u drugu krajnost. Odatle možda i taj dualizam u ponašanju, ili belo ili crno. To što je ljubazan ne znači da to i stvarno misli, ali olakšava svakodnevni život, nema guranja, nema preko reda, nema da jedan bahati napravi da se svi ostali osećaju glupo. Možda i ja sad previše generalizujem posle par dana tamo i par interakcija sa ljudima. Ali je simptomatično da skoro svaki put kad se vratim iz zapadne evrope odmah naletim na neki primer bahatosti i samoživosti. Posle valjda oguglaš, navikao si na to ceo život.

Odgovori