Motorna ulja
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 23804
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Motorna ulja
Sto se temperaturne dilatacije tice mislim da je ona minimalna kod motornog ulja. Najbolje pridrzavati se onoga sto su napisali u uputstvu.
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Motorna ulja
Termalno širenje je poprilično za motorna ulja i otprilike je duplo u odnosu na npr. vodu. U praksi to znači da na 0 C 4 L ulja ima na 100 C zapreminu oko 4,3 L..
Uputstva za merenje nivoa ulja su različita kod različitih proizvođača i to se lako vidi ako se pogleda šta oni pišu po korisničkim knjižicama. Na primer, kod citroena ume da bude slučaj da su za isti motor i istu zapreminu kartera u različitim susednim godištima pisali različito vreme koje treba sačekati nakog gašenja motora pre nego se odmeri merač/šipka.
Varijacije nivoa ulja mogu biti poprilične za istu zapreminu u karteru jer to zavisi i varira od gomile faktora. Uglavnom kod zapremina od 3-6 L sasvim je dovoljno sačekati nakon gašenja motora oko 15ak minuta i baciti pogled na šipku.
Kada se ostavi preko noći, uglavnom će se sliti više, ali će se i ulje ohladiti, što zapreminski uglavnom potre jedno drugo.
Ako je konstatovano da fali ulja ili je bliže minimumu, najefikasnije je sipati oko pola litra ulja, pa nakon kraće vožnje tačno tj. na ravnom odmeriti nivo i po potrebi doliti bliže maksimumu. Sipanje količine preko npr. 1 L nije zgodno je između ostalog merači/šipke umeju da slažu.
Ko hoće da bude siguran da mu šipka pokazuje tačno - morao bi da se zeza zajedno sa majstorom prilikom izmene ulja. Ako vozilo ima senzor nivoa uglavnom može da se osloni na njega., ali je zgodnije da u nivo bude siguran i preko merača/šipke.
Uputstva za merenje nivoa ulja su različita kod različitih proizvođača i to se lako vidi ako se pogleda šta oni pišu po korisničkim knjižicama. Na primer, kod citroena ume da bude slučaj da su za isti motor i istu zapreminu kartera u različitim susednim godištima pisali različito vreme koje treba sačekati nakog gašenja motora pre nego se odmeri merač/šipka.
Varijacije nivoa ulja mogu biti poprilične za istu zapreminu u karteru jer to zavisi i varira od gomile faktora. Uglavnom kod zapremina od 3-6 L sasvim je dovoljno sačekati nakon gašenja motora oko 15ak minuta i baciti pogled na šipku.
Kada se ostavi preko noći, uglavnom će se sliti više, ali će se i ulje ohladiti, što zapreminski uglavnom potre jedno drugo.
Ako je konstatovano da fali ulja ili je bliže minimumu, najefikasnije je sipati oko pola litra ulja, pa nakon kraće vožnje tačno tj. na ravnom odmeriti nivo i po potrebi doliti bliže maksimumu. Sipanje količine preko npr. 1 L nije zgodno je između ostalog merači/šipke umeju da slažu.
Ko hoće da bude siguran da mu šipka pokazuje tačno - morao bi da se zeza zajedno sa majstorom prilikom izmene ulja. Ako vozilo ima senzor nivoa uglavnom može da se osloni na njega., ali je zgodnije da u nivo bude siguran i preko merača/šipke.
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Znači ispravan je i jedan i drugi način merenja. Ja ceo život nivo ulja gledam na hladnom motoru, pre samog startovanja.
TT
TT
Re: Motorna ulja
Pa, može se reći (da su obe varijante ispravne).
S` tim, što ako npr. servis ne meri uliveni količinu (npr. menzurom), nego sipa otprilike, pa kasnije upali motor da povuče filter, pa onda opet malo kasnije proveri šipku i dolije npr. do maksimuma - onda bi trebalo npr. sledeće jutro na ravnom odmeriti merač/šipku.
Ako je servis ulio ulje u julu, kada mu je temperatura npr. u buretu bila +45 C - onda će čovek koji odmeri ujutro na hladno u januaru da se iznenadi. A ako se ne iznenadi nego mu nivo bude isti - onda bi mogao da razmišlja da mu se ulje razređuje gorivom usled npr. oštre vožnje.
Ja sam npr. konstatovao za svoj auto da ukoliko su zadnje gume napumpane 0,4 Bar više koliko je propisano da se napumpa za opterećeni auto (u odnosu na neopterećeni) onda nivo ulja bude donekle drugačiji nego kada su sve četiri gume isto napumpane. Onda bih mogao da kažem da mi auto nije trošio ni kap/gram/mililitar - a jeste.
Btw, sretao sam ljude koji smatraju da je nulta potrošnja ulja ukoliko ne trebaju da dolivaju između dve izmene ulja.
Kada ih pitate na koliko menjaju ulje - kažu na 10,000 km.
Kada ih pitate je li prošlo godinu dana kažu - nije.
Kada im kažete da je za taj auto proizvođač naveo da je za teške uslove eksploatacije predviđeno da se ulje menja na 12 meseci ili 15000 km (šta pre istekne) - onda kažu da oni ipak radi očuvanja motora menjaju ranije.
A kada ih pitate da li onda radi bezbednosti ranije menjaju koćnu tečnost od dve godine, koliko je fabrika propisala - uglavnom ostanu bez smislenog komentara. ili nalaze izgovore da to nije potrebno.
U vezi poslednjeg, majstori imaju veće opravdanje - kažu ne treba to, ionako tečnost koja bi mogla da povuće vlagu tu ne dolazi u kontakt sa spoljnom sredinom (i njenom vlagom).
Kada inženjere pitate oko toga - kažu da su im kolege specijalisti u automativnoj industriji sigurno imale dobar razlog za tako nešto.
S` tim, što ako npr. servis ne meri uliveni količinu (npr. menzurom), nego sipa otprilike, pa kasnije upali motor da povuče filter, pa onda opet malo kasnije proveri šipku i dolije npr. do maksimuma - onda bi trebalo npr. sledeće jutro na ravnom odmeriti merač/šipku.
Ako je servis ulio ulje u julu, kada mu je temperatura npr. u buretu bila +45 C - onda će čovek koji odmeri ujutro na hladno u januaru da se iznenadi. A ako se ne iznenadi nego mu nivo bude isti - onda bi mogao da razmišlja da mu se ulje razređuje gorivom usled npr. oštre vožnje.
Ja sam npr. konstatovao za svoj auto da ukoliko su zadnje gume napumpane 0,4 Bar više koliko je propisano da se napumpa za opterećeni auto (u odnosu na neopterećeni) onda nivo ulja bude donekle drugačiji nego kada su sve četiri gume isto napumpane. Onda bih mogao da kažem da mi auto nije trošio ni kap/gram/mililitar - a jeste.
Btw, sretao sam ljude koji smatraju da je nulta potrošnja ulja ukoliko ne trebaju da dolivaju između dve izmene ulja.
Kada ih pitate na koliko menjaju ulje - kažu na 10,000 km.
Kada ih pitate je li prošlo godinu dana kažu - nije.
Kada im kažete da je za taj auto proizvođač naveo da je za teške uslove eksploatacije predviđeno da se ulje menja na 12 meseci ili 15000 km (šta pre istekne) - onda kažu da oni ipak radi očuvanja motora menjaju ranije.
A kada ih pitate da li onda radi bezbednosti ranije menjaju koćnu tečnost od dve godine, koliko je fabrika propisala - uglavnom ostanu bez smislenog komentara. ili nalaze izgovore da to nije potrebno.
U vezi poslednjeg, majstori imaju veće opravdanje - kažu ne treba to, ionako tečnost koja bi mogla da povuće vlagu tu ne dolazi u kontakt sa spoljnom sredinom (i njenom vlagom).
Kada inženjere pitate oko toga - kažu da su im kolege specijalisti u automativnoj industriji sigurno imale dobar razlog za tako nešto.
Re: Motorna ulja
Hm, vidim da na par mesta mašim č i ć a verovatno i još neka susedna slova, a to je čisto iz razloga što me mrzi da stavljam naočare pa kucam i bukvalno na slepo.
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Taj sam iz tvog opisa. Kod mog Punta se nivo ulja na šipci između dve zamene (na 15.000 km ili godinu dana) spusti sa maksimuma na otprilike pola i nemam potrebe da bilo šta dosipam. I to se spusti toliko najčešće ako sam imao značajan procenat kilometara provedenih na autoputu (pređenih većom brzinom). Inače se spusti i manje od toga. Što se mene tiče - ako ne moram da dosipam ništa - baš tako, onda i ne troši ništa. Ulje za kočnice nisam još menjao a auto je 6.5 godina kod mene - nisam menjao jer ne znam nikoga lično da ga je ikada menjao, niti znam nekog da je imao problema zbog toga. I meni baš nije najjasnije kako voda/vlaga može da uđe u ulje koje je u zatvorenom sistemu, sistemu koji je odzračen. Iz vazduha? Kojeg vazduha? No, zameniću ga ipak prvom prilikom kad se setim, to je bar najmanji problem.
Re: Motorna ulja
Au Sasa, malo si se zaneo
Suprotno, potpuno je otvoren kocioni sistem i jedino tako kao otvoren moze da funkcionise.
Posuda mora da bude na atmosferskom pritisku a to je postignuto tako sto cep posude ima rupu. A kroz koju jelte ulazi i izlazi spoljni vazduh.
Kako je sama kociona tecnost hidrofobna sasvim je sigurno da u sebi sakupi vodu.
A voda prelazi u paru pri samo 100C i eto propadanja kocnice pri malo jacem opterecenju i potpunog gubitka kontrole.
Zato se kociona tecnost menja najkasnije na 2 godine,
Suprotno, potpuno je otvoren kocioni sistem i jedino tako kao otvoren moze da funkcionise.
Posuda mora da bude na atmosferskom pritisku a to je postignuto tako sto cep posude ima rupu. A kroz koju jelte ulazi i izlazi spoljni vazduh.
Kako je sama kociona tecnost hidrofobna sasvim je sigurno da u sebi sakupi vodu.
A voda prelazi u paru pri samo 100C i eto propadanja kocnice pri malo jacem opterecenju i potpunog gubitka kontrole.
Zato se kociona tecnost menja najkasnije na 2 godine,
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Ja ne videh nikakvu rupu na mom čepu. Kako bilo, još nisam ni video ni čuo da je neko imao problema zbog kočionog ulja.
Re: Motorna ulja
Malo oko terminologije od Wikice.
Hidrofobnost (od grč. hydro - voda i grč. phobos - strah) je fizička osobina molekula (poznatih kao hidrofobi) da se odbijaju od vodene mase.[1]
Hidrofil (od grč. hydros - voda i φιλια (philia) - ljubav) je molekul ili molekulski entitet koga privlači voda i koji ima težnju da se rastvara u vodi, nasuprot hidrofoba, koji se odvajaju od vode.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Re: Motorna ulja
Menjao ja pre mozda godinu i po dana. Pitao me prodavac da li mi curka pa mi treba da dolivam?
Kad sam rekao da hocu da je zamenim,on se prekrstio,kaze ne pamti da je neko kupio tako,radi zamene. A nije neka stavka, 700din litar,Ferodo.
Kad sam rekao da hocu da je zamenim,on se prekrstio,kaze ne pamti da je neko kupio tako,radi zamene. A nije neka stavka, 700din litar,Ferodo.
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Ma cena tog ulja i količina koja ide (manje od pola litre kod Punta, recimo) je smešna i nije uopšte razlog da se ne menja, nego stvarno ne znam ikoga da je to menjao. Jedino ako crkne glavni cilindar ili pukne ta posuda za ulje, onda se bi se obično menjalo sve i naravno odzračivala sva 4 točka. A sutra ću još jednom da potražim tu rupu na čepu.
Re: Motorna ulja
Pa ta tecnost, cak i kada ima vlage u sebi radi posao, sve do jednom
A to jednom se desi, kada prvi put dobro ugrejete kocnice, sto u prevodu znaci, onda kada su vam najpotrebnije, velik je rizik da ostanete bez njih
Zato ljudi to ne menjaju. Jednostavno skoro nikad ne dodju u tu situaciju, ili vrlo retko, pa kazu jbg, propala kocnica, ali evo sad radi sve
A nekad se i slupaju.
A to jednom se desi, kada prvi put dobro ugrejete kocnice, sto u prevodu znaci, onda kada su vam najpotrebnije, velik je rizik da ostanete bez njih
Zato ljudi to ne menjaju. Jednostavno skoro nikad ne dodju u tu situaciju, ili vrlo retko, pa kazu jbg, propala kocnica, ali evo sad radi sve
A nekad se i slupaju.
Re: Motorna ulja
Ovlašćeni servisi mora da menjaju kočiono ulje po servisnom uputstvu
Ford menja na dve godine, cena zamene oko 2-3,000 DIN
Ford menja na dve godine, cena zamene oko 2-3,000 DIN
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Ma koji servisi? Naši ovlašćeni servisi su ti isti kao i naši tehnički pregledi: većinu stvari koje bi trebali da rade - ne rade uopšte. Zamene ulje i filtere, plati i teraj. Ovi drugi pregledaju brojeve, nateraju na valjke i vozi. A gde je ostalo? Ja sam morao da ih teram i zahtevam da urade mnoge stvari. Limariju/karoseriju nikad ni pogledali nisu, iako u servisnoj knjižici ima više strana i rubrika gde bi morali i te preglede da upisuju. Svećice da zamene sam morao da tražim. Ulje u kočnicama? Šališ se?
TT
TT
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 23804
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Motorna ulja
Koliko vidim pise za jedan od Fordovih servisa, a ti vozis auto u Fiatov. Sto bi bilo nezamislivo? Ima mali procenat ljudi koji i ovde rade svoj posao kako treba.
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money