Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Evo na jednom mestu i kako ugraditi tu utičnicu pozadi...
Punto Classic nema utičnicu 12V za upaljač u zadnjem delu a to je veoma korisna stvar u svakom autu za punjenje mobilnih telefona, tableta, za dodatno svetlo prilikom raznih radova, za mali prenosni frižider i slično. Prednost te utičnice je što se povezuje direktno na akumulator pa u njoj imate uvek "živu" struju i bez davanja kontakta ključem.
Od materijala vam treba ugradna utičnica 12V, oko 4 m odgovarajućeg kabla (koristio sam presek 2.5 mm2), kućište osigurača sa osiguračem, malo izolir trake ili termo bužira i to je to. Utičnica koju sam ja nabavio:
U autu sam inače već imao provučenu instalaciju od ranije kada sam ugrađivao subwoofer u gepek (provukao sam dvožilni kabal), pa mi je sve to sada bilo vrlo brzo i lako. No, evo opet tih fotki kome trebaju, da ih ne traži po drugoj temi (zanemarite što se na fotkama vidi više kablova, to su bili kablovi i za subwoofer koji sam tada ugrađivao, napajanje + pobuda):
Krenite sa provlačenjem obavezno od akumulatora prema prtljažniku:
Kabal u unutrašnjost (kabinu) auta provucite kroz ovaj mali otvor koji se nalazi iznad serva kočnice. Kroz njega već idu i ostale instalacije:
Ako nemate otvor kao ja već je tu gumeni čep - probušite ga pažljivo i napravite odgovarajući otvor u njemu. Gurajte zatim kabal ga sve dok ne izađe dole ispod volana, a zatim se zavucite ispod njega i pažljivo ga provucite prema košu levog blatobrana tako da ne smeta ničemu i što manje dodiruje karoseriju. Najbolje da ide uz snop ostalih kablova jer i oni idu do prtljažnika istim putem. Sledeće na redu bilo je postavljanje osigurača na vod odmah do akumualtora.
Kućište osigurača sam zatim pomoću "O" buksnice povezao sa "+" klemom akumulatora:
A zatim i sa kablom koji ide kroz auto:
Ovo kućište osigurača mi se inače najviše dopalo od svih koja su mi bila dostupna za nabavku jer nije preveliko, lepo izgleda, gumeno je i ima gumeni poklopac koji dobro dihtuje tako da voda odnosno vlaga ne mogu unutra do osigurača. Reč je o "Mini ATC" kućištu koje podržava osigurače do maksimum 30A (32V), a unutra sam bocnuo osigurač od 20A, dakle malo i jači nego što treba, obzirom da na istom vodu imam i fabrički subwoofer.
LE dioda koju vidite na njemu svetli kada se osigurač rastali (ili ga izvučete napolje), pa po tome lako znate da je crkao. Evo kako je sve izgledalo kada sam završio sa poslom - elegantno i skoro se ništa ne primećuje:
Posle toga možete zatvoriti haubu, tu se više ne vraćamo. Sledi provlačenje kabla kroz ceo auto do subwoofera. Prvo ga treba provući odozgo kroz itison koji prekriva prednji levi koš. Podignete malo gumu oko vrata koja ga drži, izvučete ga malo napolje da možete zavući ruku i provučete ispod njega kabal dole do plastične obloge praga.
Oblogu praga drže dva vijka sa krstastim glavama, a u unutrašnjosti ima još i dve žabice, pa budite pažljivi da nešto ne izlomite. Kada odvrnete šrafove, vucite oblogu pravo na gore, s tim što morate imati u vidu da je desnim krajem zavučena i pod oblogu srednjeg stuba. Ne morate je potpuno odvojiti od praga, dovoljno je i da je ovako malo "odškrinete" da možete zavući kabal.
Na gornjoj fotografiji se vidi da su tim putem provučene i ostale instalacije. Ubacite kabl za subwoofer zajedno sa njima i nemojte još da vraćate odnosno sklapate tu oblogu nazad.
Potom sledi provlačenje kabla ispod obloge srednjeg stuba. Ta obloga je zavučena svojim donjim delom ispod obloga pragova prednjih i zadnjih vrata (sa leve i desne strane), dakle odšrafite i dva šrafa koja drže oblogu praga zadnjih vrata i onda jednostavno malo izvucite napolje donji deo plastike srednjeg stuba (zato sam napomenuo da ne vraćate nazad onu prvu oblogu) pa provucite kablove i ispod nje:
Potom kabal smestite/provucite i ispod obloge praga zadnjih vrata, opet uz originalne instalacije (ima sasvim dovoljno mesta):
Kabal dalje provučete odnosno gurnete i u prostor prtljažnika i time ste ga praktično provukli do kraja. Ostaje da ga lepo namestite i zategnete višak, pa tek sada vraćate nazad one obloge pragova i srednjeg stuba. Kada se sve namesti i zašrafi izgleda ponovo kako je i bilo a kabal je fino sakriven i ne vidi se nigde, niti smeta:
Time je najteži i najveći deo posla gotov. Pronađite zatim neko zgodno mesto na koje ćete montirati utičnicu. U Puntu ih nažalost nema previše, dužina utičnice je jednostavno takva da nećete imati mnogo opcija. Ona zahteva određenu "dubinu" tamo gde je postavljate tako da zgodnih mesta nema puno (sem ako nećete praviti od parčeta lima poseban nosač pa onda njega negde zašrafiti). Odlučio sam da je postavim sa leve strane uz levi zadnji zvučnik, i to na mestu prema zadnjem sedištu. Tu ne smeta ničemu, ima dovoljno mesta, a vrlo je praktična pozicija za korišćenje iz prtljažnika, ali i sa zadnjeg sedišta.
Sledeći problem je bušenje rupe u plastici. Najpre izmerite prečnik vaše utičnice ispod ruba sa gornje strane, da znate koliko otvor treba da napravite. Prostor za rad i bušenje na ovom mestu je malo skučen (skidanje odnosno vađenje te plastike napolje radi bušenja je žešći posao i to ne bih proporučio), pogotovo što je za moju utičnicu bila potrebna rupa prečnika čak 22 mm, a burgiju tog prečnika em ne možete staviti u svaku bušilicu, em je ogromna i dugačka. Ja sam imao dodatni problem što mi je bušilica trenutno bila u kvaru, a nisam imao od koga da pozajmim drugu, pa sam rešio da sve to lepo izbušim - ručno!
Krenuo sam sa dve-tri manje burgije, vrteo sam ih rukom i pomoću kombinirki i uz dosta strpljenja uspeo sam da napravim rupu ovolikog prečnika:
Zatim sam uzeo jednu veću burgiju i sa njom (sve rukom) razvrteo otvor:
Dobio sam ovo:
Dalje ne treba vrteti jer burgija zapne i onda je više ne možete okretati rukom. Zatim se to malo proširi dodatno vrhom oštrog noža:
Pa opet malo burgijom da se poravna i tako dobijete znatno veći i pravilniji otvor:
I na kraju "finiš" burgijom od tačnih 22 mm...
Zašto nisam odmah radio sa tom burgijom? Zato što sam se bojao da ne napravim prevelik i neprecizan otvor, a jednom kada zeznete - nema nazad. Kada to radite rukom nije to sve tako precizno i postoji mogućnost greške, pa je bolje malo po malo bušiti i proširivati otvor dok se ne dobije adekvatan rezultat. Pitate se verovatno odakle mi i ovakve burgijetine? Otac mi kući na selu ima univerzalni strug a uz njega i sve moguće alate, uključujući i burgije svih mogućih i "nemogućih" prečnika, pa sam ih pozajmio od njega. Vi se takođe snađite - da li ćete naći neki originalan alat za bušenje otvora (sa kojim je pravljenje tog otvora prava "pesma"), obične burgije ili šta već - na vama je.
Na kraju sam dobio perfektan otvor od 22 mm u koji je utičnica ušla kao salivena:
Nabijte je do kraja, naravno, ovo je bilo samo za slikanje odnosno ilustraciju procesa. Svaka utičnica sa donje strane ima navrtku (maticu) sa kojom se pričvršćuje, a sa gornje strane rub većeg prečnika tako da ne može propasti kroz otvor. Kod ove moje je ta "navrtka" u obliku dugačkog limića koji se navrće sa donje strane:
Ostalo je još samo da se utičnica poveže sa kablom - crveni je "+" (sa donje strane utičnice) i njega spajate na kabal koji ste provukli od akumulatora, a minus je sa strane utičnice (kod mena je to ta "limić-navrtka") i njega spojite na najbliže mesto na šasiji auta gde imate dobar kontakt (masu).
I to je to. Evo kako je sve na kraju izgledalo:
Utičnicu sam isprobao sa svojom navigacijom:
Kao što se vidi sa ovog uvećanog detalja, napaja se bez greške:
Punto Classic nema utičnicu 12V za upaljač u zadnjem delu a to je veoma korisna stvar u svakom autu za punjenje mobilnih telefona, tableta, za dodatno svetlo prilikom raznih radova, za mali prenosni frižider i slično. Prednost te utičnice je što se povezuje direktno na akumulator pa u njoj imate uvek "živu" struju i bez davanja kontakta ključem.
Od materijala vam treba ugradna utičnica 12V, oko 4 m odgovarajućeg kabla (koristio sam presek 2.5 mm2), kućište osigurača sa osiguračem, malo izolir trake ili termo bužira i to je to. Utičnica koju sam ja nabavio:
U autu sam inače već imao provučenu instalaciju od ranije kada sam ugrađivao subwoofer u gepek (provukao sam dvožilni kabal), pa mi je sve to sada bilo vrlo brzo i lako. No, evo opet tih fotki kome trebaju, da ih ne traži po drugoj temi (zanemarite što se na fotkama vidi više kablova, to su bili kablovi i za subwoofer koji sam tada ugrađivao, napajanje + pobuda):
Krenite sa provlačenjem obavezno od akumulatora prema prtljažniku:
Kabal u unutrašnjost (kabinu) auta provucite kroz ovaj mali otvor koji se nalazi iznad serva kočnice. Kroz njega već idu i ostale instalacije:
Ako nemate otvor kao ja već je tu gumeni čep - probušite ga pažljivo i napravite odgovarajući otvor u njemu. Gurajte zatim kabal ga sve dok ne izađe dole ispod volana, a zatim se zavucite ispod njega i pažljivo ga provucite prema košu levog blatobrana tako da ne smeta ničemu i što manje dodiruje karoseriju. Najbolje da ide uz snop ostalih kablova jer i oni idu do prtljažnika istim putem. Sledeće na redu bilo je postavljanje osigurača na vod odmah do akumualtora.
Kućište osigurača sam zatim pomoću "O" buksnice povezao sa "+" klemom akumulatora:
A zatim i sa kablom koji ide kroz auto:
Ovo kućište osigurača mi se inače najviše dopalo od svih koja su mi bila dostupna za nabavku jer nije preveliko, lepo izgleda, gumeno je i ima gumeni poklopac koji dobro dihtuje tako da voda odnosno vlaga ne mogu unutra do osigurača. Reč je o "Mini ATC" kućištu koje podržava osigurače do maksimum 30A (32V), a unutra sam bocnuo osigurač od 20A, dakle malo i jači nego što treba, obzirom da na istom vodu imam i fabrički subwoofer.
LE dioda koju vidite na njemu svetli kada se osigurač rastali (ili ga izvučete napolje), pa po tome lako znate da je crkao. Evo kako je sve izgledalo kada sam završio sa poslom - elegantno i skoro se ništa ne primećuje:
Posle toga možete zatvoriti haubu, tu se više ne vraćamo. Sledi provlačenje kabla kroz ceo auto do subwoofera. Prvo ga treba provući odozgo kroz itison koji prekriva prednji levi koš. Podignete malo gumu oko vrata koja ga drži, izvučete ga malo napolje da možete zavući ruku i provučete ispod njega kabal dole do plastične obloge praga.
Oblogu praga drže dva vijka sa krstastim glavama, a u unutrašnjosti ima još i dve žabice, pa budite pažljivi da nešto ne izlomite. Kada odvrnete šrafove, vucite oblogu pravo na gore, s tim što morate imati u vidu da je desnim krajem zavučena i pod oblogu srednjeg stuba. Ne morate je potpuno odvojiti od praga, dovoljno je i da je ovako malo "odškrinete" da možete zavući kabal.
Na gornjoj fotografiji se vidi da su tim putem provučene i ostale instalacije. Ubacite kabl za subwoofer zajedno sa njima i nemojte još da vraćate odnosno sklapate tu oblogu nazad.
Potom sledi provlačenje kabla ispod obloge srednjeg stuba. Ta obloga je zavučena svojim donjim delom ispod obloga pragova prednjih i zadnjih vrata (sa leve i desne strane), dakle odšrafite i dva šrafa koja drže oblogu praga zadnjih vrata i onda jednostavno malo izvucite napolje donji deo plastike srednjeg stuba (zato sam napomenuo da ne vraćate nazad onu prvu oblogu) pa provucite kablove i ispod nje:
Potom kabal smestite/provucite i ispod obloge praga zadnjih vrata, opet uz originalne instalacije (ima sasvim dovoljno mesta):
Kabal dalje provučete odnosno gurnete i u prostor prtljažnika i time ste ga praktično provukli do kraja. Ostaje da ga lepo namestite i zategnete višak, pa tek sada vraćate nazad one obloge pragova i srednjeg stuba. Kada se sve namesti i zašrafi izgleda ponovo kako je i bilo a kabal je fino sakriven i ne vidi se nigde, niti smeta:
Time je najteži i najveći deo posla gotov. Pronađite zatim neko zgodno mesto na koje ćete montirati utičnicu. U Puntu ih nažalost nema previše, dužina utičnice je jednostavno takva da nećete imati mnogo opcija. Ona zahteva određenu "dubinu" tamo gde je postavljate tako da zgodnih mesta nema puno (sem ako nećete praviti od parčeta lima poseban nosač pa onda njega negde zašrafiti). Odlučio sam da je postavim sa leve strane uz levi zadnji zvučnik, i to na mestu prema zadnjem sedištu. Tu ne smeta ničemu, ima dovoljno mesta, a vrlo je praktična pozicija za korišćenje iz prtljažnika, ali i sa zadnjeg sedišta.
Sledeći problem je bušenje rupe u plastici. Najpre izmerite prečnik vaše utičnice ispod ruba sa gornje strane, da znate koliko otvor treba da napravite. Prostor za rad i bušenje na ovom mestu je malo skučen (skidanje odnosno vađenje te plastike napolje radi bušenja je žešći posao i to ne bih proporučio), pogotovo što je za moju utičnicu bila potrebna rupa prečnika čak 22 mm, a burgiju tog prečnika em ne možete staviti u svaku bušilicu, em je ogromna i dugačka. Ja sam imao dodatni problem što mi je bušilica trenutno bila u kvaru, a nisam imao od koga da pozajmim drugu, pa sam rešio da sve to lepo izbušim - ručno!
Krenuo sam sa dve-tri manje burgije, vrteo sam ih rukom i pomoću kombinirki i uz dosta strpljenja uspeo sam da napravim rupu ovolikog prečnika:
Zatim sam uzeo jednu veću burgiju i sa njom (sve rukom) razvrteo otvor:
Dobio sam ovo:
Dalje ne treba vrteti jer burgija zapne i onda je više ne možete okretati rukom. Zatim se to malo proširi dodatno vrhom oštrog noža:
Pa opet malo burgijom da se poravna i tako dobijete znatno veći i pravilniji otvor:
I na kraju "finiš" burgijom od tačnih 22 mm...
Zašto nisam odmah radio sa tom burgijom? Zato što sam se bojao da ne napravim prevelik i neprecizan otvor, a jednom kada zeznete - nema nazad. Kada to radite rukom nije to sve tako precizno i postoji mogućnost greške, pa je bolje malo po malo bušiti i proširivati otvor dok se ne dobije adekvatan rezultat. Pitate se verovatno odakle mi i ovakve burgijetine? Otac mi kući na selu ima univerzalni strug a uz njega i sve moguće alate, uključujući i burgije svih mogućih i "nemogućih" prečnika, pa sam ih pozajmio od njega. Vi se takođe snađite - da li ćete naći neki originalan alat za bušenje otvora (sa kojim je pravljenje tog otvora prava "pesma"), obične burgije ili šta već - na vama je.
Na kraju sam dobio perfektan otvor od 22 mm u koji je utičnica ušla kao salivena:
Nabijte je do kraja, naravno, ovo je bilo samo za slikanje odnosno ilustraciju procesa. Svaka utičnica sa donje strane ima navrtku (maticu) sa kojom se pričvršćuje, a sa gornje strane rub većeg prečnika tako da ne može propasti kroz otvor. Kod ove moje je ta "navrtka" u obliku dugačkog limića koji se navrće sa donje strane:
Ostalo je još samo da se utičnica poveže sa kablom - crveni je "+" (sa donje strane utičnice) i njega spajate na kabal koji ste provukli od akumulatora, a minus je sa strane utičnice (kod mena je to ta "limić-navrtka") i njega spojite na najbliže mesto na šasiji auta gde imate dobar kontakt (masu).
I to je to. Evo kako je sve na kraju izgledalo:
Utičnicu sam isprobao sa svojom navigacijom:
Kao što se vidi sa ovog uvećanog detalja, napaja se bez greške:
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
@Saša
Odlično!
Odlično!
- ivica122
- Postovi: 1526
- Pridružio se: 26 Sep 2014, 21:30
- Garaža: Honda Accord CL7
- Lokacija: Pirot, Србија
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Odlicno mesto si nasao. Sad ako ti treba jos jedna uticnica, mozes i pored desnog zvucnika da namestis, vec imas instalaciju, fali metar zice i rupa . Ja razmisljam da postavim jednu u gepek, zbog frizidera.
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Hvala svima, nadam se da će nekom biti od koristi ili da će bar dobiti ideju. Skoro ista je procedura i za bilo koji drugi auto.
@Ivica122 - dovoljna mi je ta jedna, no ako nekom trebaju dve, što da ne.
@Ivica122 - dovoljna mi je ta jedna, no ako nekom trebaju dve, što da ne.
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Bravo za vrlo detaljno uputstvo i odlicnim slikama!
******************
- Dusanc
- Postovi: 78
- Pridružio se: 06 Okt 2015, 16:15
- Garaža: Fiat Punto Classic 1.2 Dynamic AC
- Lokacija: Beograd
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
A sta mislite da struju vucem sa postojece uticnice?
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Možeš, ali... Poenta te utičnice pozadi je između ostalog da na njoj imaš struju i kada auto ne radi, odnosno kada nije dat kontakt ključem. Zato se obično struja dovlači direktno sa akumulatora.
TT
TT
- Dusanc
- Postovi: 78
- Pridružio se: 06 Okt 2015, 16:15
- Garaža: Fiat Punto Classic 1.2 Dynamic AC
- Lokacija: Beograd
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Sasa hvala ... Znam to, nego ja sam nesto bas istripovan sa tim zivim strujama ko ti sa podkrilima i busenjem Sala naravno ... Nagledao sam se svacega u svom poslu, pogotovo pozara na kolima i problematicnim instalacijama Profesionalna deformacija ...
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Ako odradiš sve kako treba - kabal odgovarajućeg prečnika + osigurač što bliže akumulatoru i sve lepo povežeš i izoliraš - neće biti nikakvih problema, možeš biti potpuno bezbrižan.
TT
TT
- Dusanc
- Postovi: 78
- Pridružio se: 06 Okt 2015, 16:15
- Garaža: Fiat Punto Classic 1.2 Dynamic AC
- Lokacija: Beograd
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
A gde da nabavim onaj kabl sa osiguracem? Video sam tvoj post, iskren da budem, nisam se mnogo sa tim sretao ranije, a i napomenuo sam da bas nemam mnogo znanja oko toga, pratim dobre postove i resavam stvari
- Saša
- Postovi: 13039
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
- Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
- Lokacija: Novi Sad
Re: Fiat Punto Classic - ugradnja utičnice 12V pozadi
Ja sam ovaj što sam sebi ugradio kupio u "Kanibalu", TC Piramida, BG. Imaju inače više varijanti:
http://www.kanibal.co.rs/products.php?sgr=11100700
http://www.kanibal.co.rs/products.php?sgr=11100700