Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce
Poslato: 14 Nov 2015, 22:45
Ako vam se kao i meni desi da vam na Puntu samo odjednom "padne" štitnik za sunce (suncobran) i neće više da se vrati gore u položaj u kojem ne smeta, odnosno neće da stoji kao ranije u "radnim položajima", evo kako sam ga ja ponovo osposobio...
Prvo ga morate skinuti. Postoji samo jedan vijak u osloncu sa leve strane (desnu stranu odnosno "žabicu" u koju se kači suncobran ne morate uopšte dirati). Odvrnite ga i onda jednostavno izvucite/skinite suncobran. Taj levi nosač pored vijka ima i ovu kuku zavučenu u rupu...
...pa imajte i to u vidu i samo ga izvučete napolje. Zatim jednostavno iščupate njegovu osovinicu iz njenog ležišta:
Ovde je potrebna malo veća sila, ali ne bojte se, nećete ništa polomiti. Jednom rukom držite štitnik, a drugom odlučno čupajte pravo napolje. Evo kako izgleda osovinica.
Može se primetiti da je na dva mesta karakteristično obrušena/istanjena - na tim mestima je mehanizam u unutrašnjosti štitnika zaustavljao, to su u stvari "radni položaji" štitnika, a vrhom ulazi u rupu na suprotnoj strani u kojoj se oslanja. Od tog originalnog mehanizma nažalost nema ništa, popravka nije moguća jer ne možete da rastavite štitnik. U fabrici su to verovatno sklapali tako što bi kompletan mehanizam sastavili, ubacili unutar štitnika a onda sve oko odnosno materijal štitnika "zavarili" i to je to. Da bi doprli do mehanizma morali bi pocepati ili raseći negde materijal, a to onda više ne bi bilo to, ružno bi izgledalo.
Zato sam virio unutra pomoću male LED lampice da vidim šta se može uraditi i ustanovio da ne mogu mnogo toga. Srećom je ležište te osovinice kompletno u plastici, dakle osovina nije zabodena u meki materijal štitnika kao što sam ranije viđao kod nekih starijih automobila već je cela u plastičnoj "rupi" mehanizma, pa sam došao na ideju da nekako "nagojim", odnosno "udebljam" tu osovinu i da je nabijem nazad u rupu. Na taj način bi ona usled tako povećanog prečnika pružala otpor prilikom okretanja i u stvari držala štitnik u mestu.
No, čime je nagojiti? Ako uzmem izolir traku ili nešto slično - to će se zguliti ili spuzati prilikom nabijanja ili jednostavno neće ući punom dužinom u rupu, pa neće biti dovoljno sile trenja da drži štitnik u mestu. Posle još malo "mozganja" setio sam se - najlona za pecanje! Namotaću ga gusto na osovinicu, namotaj do namotaja, jedan sloj za početak, pa ću je probati nabiti da vidim da li to funkcioniše. Tako je i učinjeno:
Uzeo sam najlon debljine nekih 0.30 mm (može i za nijansu deblji, recimo 0.31-0.33) i krenuo da motam po osovinici. Ne treba krenuti sa motanjem odmah od njenog početka, već treba ostaviti 5-6 mm prazno, da se najlon ne vidi kada se osovinica nabije nazad:
Početak najlona se zalepi super-lepkom, sačekate da uhvati i onda lagano i čvrsto motate namotaj do namotaja. Ne morate totalno precizno motati namotaj uz namotaj već napravite 5-6 namotaja, pa ih noktom gurnete/složite do ostalih i poravnate. I tako sve do kraja ravnog dela osovinice... Kada namotate - pređete odnosno natopite sve namotaje super-lepkom u gelu, da se to čvrsto "armira" i da se ne može odmotati ni spuzati niz osovinicu.
Sačekate 10-tak minuta da se sve to osuši...
I zatim osovinicu vratite nazad, odnosno nabijete je jednostavno na njeno mesto. Probate zatim okretati taj ceo nosač sa osovinicom da vidite da li pruža dovoljno otpora prilikom okretanja. U mom slučaju se ispostavilo da je bio dovoljan samo taj jedan sloj namotaja plus armiranje super-lepkom, pa više ništa nisam dirao. Pogodio sam iz prve.
Zatim sve vratite nazad, zavučete prvo onu kuku nazad u rupu gore, poravnate sa rupicom u limu za vijak, zavrnete vijak, zakačite desnu stranu štitnika za žabicu desno i to je to. Radi odlično!
Kao što sam već pomenuo tamo u mojoj temi o Puntu, sada sve ovo funkcioniše čak i bolje jer ga je ranije taj "mehanizam" unutra držao u samo dva baš idiotska položaja: prvi - pravo na dole, bukvalno pod 90 stepeni u odnosu na "nebo" a u tom položaju moramo sam da se saginjem, krivim vrat i da škiljim između njega i volana jer nisam video kuda vozim. U drugom položaju bi ga bukvalno zalepio za šoferku - a što je opet bilo previsoko i sunce bi često tuklo pravo u oči, kao da ga i nemam. U neki drugi položaj ga nisi mogao postaviti jer bi ga taj mehanizam kao pod oprugom odmah vratio u jedan od dva pomenuta. Sada ga mogu namestiti u bilo koji ugao po želji od plafona do šoferke i to u koracima od po 1 stepen, a stoji kao zakucan. Ako i desni/suvozačev štitnik vremenom isto otkaže poslužnost, odradiću i njega ovako... Koliko će ova "popravka" potrajati - zaista ne znam, ali za sada to funkcioniše odlično, ima i više nego dovoljno otpora da štitnik stoji kao ukopan u bilo kom položaju.
Prvo ga morate skinuti. Postoji samo jedan vijak u osloncu sa leve strane (desnu stranu odnosno "žabicu" u koju se kači suncobran ne morate uopšte dirati). Odvrnite ga i onda jednostavno izvucite/skinite suncobran. Taj levi nosač pored vijka ima i ovu kuku zavučenu u rupu...
...pa imajte i to u vidu i samo ga izvučete napolje. Zatim jednostavno iščupate njegovu osovinicu iz njenog ležišta:
Ovde je potrebna malo veća sila, ali ne bojte se, nećete ništa polomiti. Jednom rukom držite štitnik, a drugom odlučno čupajte pravo napolje. Evo kako izgleda osovinica.
Može se primetiti da je na dva mesta karakteristično obrušena/istanjena - na tim mestima je mehanizam u unutrašnjosti štitnika zaustavljao, to su u stvari "radni položaji" štitnika, a vrhom ulazi u rupu na suprotnoj strani u kojoj se oslanja. Od tog originalnog mehanizma nažalost nema ništa, popravka nije moguća jer ne možete da rastavite štitnik. U fabrici su to verovatno sklapali tako što bi kompletan mehanizam sastavili, ubacili unutar štitnika a onda sve oko odnosno materijal štitnika "zavarili" i to je to. Da bi doprli do mehanizma morali bi pocepati ili raseći negde materijal, a to onda više ne bi bilo to, ružno bi izgledalo.
Zato sam virio unutra pomoću male LED lampice da vidim šta se može uraditi i ustanovio da ne mogu mnogo toga. Srećom je ležište te osovinice kompletno u plastici, dakle osovina nije zabodena u meki materijal štitnika kao što sam ranije viđao kod nekih starijih automobila već je cela u plastičnoj "rupi" mehanizma, pa sam došao na ideju da nekako "nagojim", odnosno "udebljam" tu osovinu i da je nabijem nazad u rupu. Na taj način bi ona usled tako povećanog prečnika pružala otpor prilikom okretanja i u stvari držala štitnik u mestu.
No, čime je nagojiti? Ako uzmem izolir traku ili nešto slično - to će se zguliti ili spuzati prilikom nabijanja ili jednostavno neće ući punom dužinom u rupu, pa neće biti dovoljno sile trenja da drži štitnik u mestu. Posle još malo "mozganja" setio sam se - najlona za pecanje! Namotaću ga gusto na osovinicu, namotaj do namotaja, jedan sloj za početak, pa ću je probati nabiti da vidim da li to funkcioniše. Tako je i učinjeno:
Uzeo sam najlon debljine nekih 0.30 mm (može i za nijansu deblji, recimo 0.31-0.33) i krenuo da motam po osovinici. Ne treba krenuti sa motanjem odmah od njenog početka, već treba ostaviti 5-6 mm prazno, da se najlon ne vidi kada se osovinica nabije nazad:
Početak najlona se zalepi super-lepkom, sačekate da uhvati i onda lagano i čvrsto motate namotaj do namotaja. Ne morate totalno precizno motati namotaj uz namotaj već napravite 5-6 namotaja, pa ih noktom gurnete/složite do ostalih i poravnate. I tako sve do kraja ravnog dela osovinice... Kada namotate - pređete odnosno natopite sve namotaje super-lepkom u gelu, da se to čvrsto "armira" i da se ne može odmotati ni spuzati niz osovinicu.
Sačekate 10-tak minuta da se sve to osuši...
I zatim osovinicu vratite nazad, odnosno nabijete je jednostavno na njeno mesto. Probate zatim okretati taj ceo nosač sa osovinicom da vidite da li pruža dovoljno otpora prilikom okretanja. U mom slučaju se ispostavilo da je bio dovoljan samo taj jedan sloj namotaja plus armiranje super-lepkom, pa više ništa nisam dirao. Pogodio sam iz prve.
Zatim sve vratite nazad, zavučete prvo onu kuku nazad u rupu gore, poravnate sa rupicom u limu za vijak, zavrnete vijak, zakačite desnu stranu štitnika za žabicu desno i to je to. Radi odlično!
Kao što sam već pomenuo tamo u mojoj temi o Puntu, sada sve ovo funkcioniše čak i bolje jer ga je ranije taj "mehanizam" unutra držao u samo dva baš idiotska položaja: prvi - pravo na dole, bukvalno pod 90 stepeni u odnosu na "nebo" a u tom položaju moramo sam da se saginjem, krivim vrat i da škiljim između njega i volana jer nisam video kuda vozim. U drugom položaju bi ga bukvalno zalepio za šoferku - a što je opet bilo previsoko i sunce bi često tuklo pravo u oči, kao da ga i nemam. U neki drugi položaj ga nisi mogao postaviti jer bi ga taj mehanizam kao pod oprugom odmah vratio u jedan od dva pomenuta. Sada ga mogu namestiti u bilo koji ugao po želji od plafona do šoferke i to u koracima od po 1 stepen, a stoji kao zakucan. Ako i desni/suvozačev štitnik vremenom isto otkaže poslužnost, odradiću i njega ovako... Koliko će ova "popravka" potrajati - zaista ne znam, ali za sada to funkcioniše odlično, ima i više nego dovoljno otpora da štitnik stoji kao ukopan u bilo kom položaju.