Stranica 1 od 35

Isplativost električnih vozila

Poslato: 22 Feb 2023, 05:54
od ljubitelj
dragvorl je napisao:
19 Feb 2023, 21:24
Tu je elektromotor mnogo bolji.
Pa napisao sam zašto nije elektro motor na pogon iz uglja mnogo bolji po pitanju efikasnosti upotrebe primarne fosilne energije. A pogotovu zimi kada je neophodno grejanje EV na struju dok se iz SUS koristi otpadna toplota kao korisna.

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 22 Feb 2023, 08:41
od Saša
Pa čak i tu je EV sigurno efikasniji jer SUS motor preterano rasipa tu toplotu/energiju.

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 22 Feb 2023, 09:03
od aboki
ljubitelj je napisao:
18 Feb 2023, 16:25
A 9,5kWh struje je već sada oko 450 dinara (ekvivalent 1 litar dizela).
Kako? To ispadne 47din po kwh. Nisam siguran za privredu, ali mislim da nije ni za njih toliko.

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 22 Feb 2023, 09:41
od nidza
ljubitelj je napisao:
18 Feb 2023, 16:25
Pogon na struju je još neoporezovan, tj ne plaća se akciza kao na automobilsko gorivo/ primenu struje a što se plaća za benzin, dizel i TNG.
Kolika će to biti akciza da bi bilo neisplativo?

Ja sam na primeru spritmonitor za Teslu 3 i moj trenutni auto došao do 60-70 din u struju do mog posla i nazad (crvena tarifa, punjenje noću po nižoj), naspram 1400 din benzina. Trenutno je vožnja na struju praktično besplatna u odnosu na fosilna goriva.

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 22 Feb 2023, 11:30
od Saša
I jeste skoro pa besplatna - s obzirom da čitam da je na puno punjača po Srbiji i dalje besplatno punjenje. :)

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 22 Feb 2023, 18:54
od ljubitelj
Saša je napisao:
22 Feb 2023, 08:41
Pa čak i tu je EV sigurno efikasniji jer SUS motor preterano rasipa tu toplotu/energiju.
Jeste efikasniji ali ne mnogo, što je hladnije to je SUS efikasniji u odnosu na EV.
Upravo što to rasipanje toplote je ono što mora dodatno da EV izvuče iz struje a kod SUSa je prosto "otpad" koji ne povećava bitno ukupnu potrošnju.

EV je nenadmašan za grad i kreni- stani jer potroši 0 Wh dok recimo stoji na semaforu ili u koloni na samo kretanje vozila dok SUS tada mora da radi i da troši gorivo.
Opet sada je ponovo u modu start-stop sistem kod SUSa da to malo ispegla ali EV je i dalje bez premca.

EV zakolje zima i hladnoća, da se zagreje kabina na -20C je kao da se provoza 50tak km, a pri tome moraju i baterije da se greju jer inače na hladnom ne funkcionišu.


Sve oko EV je super priča dok je izvor struje solar, hidro ili vetro elektrana ali kada u priču upadne termo elektrana sa svojih 25% efikasnosti konverzije energije iz fosila u struju i još 20% gubitaka tokom samog punjenuja baterija priča već više nije tako jednoznačno pozitivna i jasna u korist EV koncepta.


Ja sam uvek za EV kao favorita ali ne mogu da zatvorim oči na očigledne nuspojave koje sada postaje kada se i proizvodnja struje uzme u obzir.

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 22 Feb 2023, 18:56
od ljubitelj
aboki je napisao:
22 Feb 2023, 09:03
ljubitelj je napisao:
18 Feb 2023, 16:25
A 9,5kWh struje je već sada oko 450 dinara (ekvivalent 1 litar dizela).
Kako? To ispadne 47din po kwh. Nisam siguran za privredu, ali mislim da nije ni za njih toliko.
Oko 50-60 dinara /kWh je sada cena na brzim punjačima, širom Evrope. Kada se cena u evrima prebaci u dinare.

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 22 Feb 2023, 18:59
od ljubitelj
nidza je napisao:
22 Feb 2023, 09:41

Kolika će to biti akciza da bi bilo neisplativo?
Ako su sada porezi na foslino gorivo oko 100% a predje se na struju, država će znati da izračuna koji % je taj koji će dati isti prihod u budžet.
Ne bih nagadjao, cene energije nisu slobodno tržišno takmičenje, koliko košta na kraju kWh u maloprodaji ima mnogo faktora a najveći je politika (država).

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 22 Feb 2023, 19:02
od ljubitelj
Saša je napisao:
22 Feb 2023, 11:30
I jeste skoro pa besplatna - s obzirom da čitam da je na puno punjača po Srbiji i dalje besplatno punjenje. :)
Upravo tako, jer je jako mali takoreći zanemariv udeo EV u ukupnom broju vozila kod nas, pa država još nije ušla u akciju.

Čak koliko sam upućen kod nas je i zabranjena zakonom naplata na punjačima tamo gde se nalaze u okviru firmi koje nisu registrovane energetske kompanije poput tržnih centara, kafana, autoputa odmorišta, itd...

Te firme ne smeju da prodaju "svoju" struju trećim licima, samo za svoju internu upotrebu, tako da za sada ne naplaćuju punjenje strujom direktno već pokušavaju indirektno kroz neku drugu uslugu / promet te neke druge usluge koja je osnovna delatnost.

Evo i CNG 1kg je godinama unazad bio jeftiniji od 1l TNG a sada je odnos takav da je CNG 20% skuplji.
I samo će rasti cena, a isto tako još nema oporezivanja kao za benzin dizel ili TNG.
Ja kada sam počeo da koristim TNG cena je bila 17 dinara za litar, i akciza nije postojala.
I bilo je kao sada sa EV i strujom, jako mali broj vozila, u celom Beogradu 3 (i slovima tri) TNG pumpe.

E onda su i drugi uhvatili foru i lavina je pokrenuta, pa je i država uvela sve i svašta od nameta i bilo smo dogurali do 120dinara za litar TNGa.
I sada je trend smanjenja potrošnje TNGa, pa je počelo i opadanje cena (pa i marži) jer je uvek bolje prodavati nešto uz manju zaradu po litri nego ne prodavati ništa.

Ekologija je naravno samo jedna otrcana reč i izgovor za razne "kombinacije" države.

EV, barem po Evropi, sledi sličan scenario, u početku struja za EV besplatna, onda kreće naplata i tako je sada 0,50Eura /kWh sasvim uobičajeno.

Srećom EV malo troše u kWh pa je prihvatljivo, ali sama struja kao energija je danas višestruko skuplja i od benzina i od dizela a kamoli TNGa. (cena 1kWh energije).
To je i logično jer struja spada u plemeniti energent.
A struja će tek poskupeti kada recimo 50% registrovanih kola budu EV, zamisliti Nemačku sa 20 miliona EV na punjačima...

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 23 Feb 2023, 08:45
od nidza
ljubitelj je napisao:
22 Feb 2023, 19:02
Upravo tako, jer je jako mali takoreći zanemariv udeo EV u ukupnom broju vozila kod nas, pa država još nije ušla u akciju.
Kako će da se država tačno uključi u mojoj garaži na mom brojilu? I koliko da se uključi, da bi 60 dinara postalo 1400 ?

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 23 Feb 2023, 09:01
od Saša
Na običnoj utičnici i redovnoj snazi sigurno neće jer bi to uticalo na cenu struje za svakodnevne potrebe, ali čim poželiš da instaliraš kući neki brži i jači punjač pa ti treba veća ulazna snaga - e tu će garant da rebnu. Ima uvek načina, ne boj se ništa...

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 23 Feb 2023, 09:04
od nidza
Šta će ti brži i jači punjač? Cela ideja posedovanja EV i punjenja u kući je da na svaki način budeš ispod radara.

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 23 Feb 2023, 09:08
od Saša
To može da prođe sada u ovom periodu, viećemo šta će biti kada svi automobili budu električni (ako to doživimo, naravno). Brži punjač je uvek poželjan, kao i kod telefona, uostalom. A i zavisi od toga kako koristiš auto, odnosno koje relacije svakodnevno voziš. Ako preko noći ne možeš da napuniš bateriju dovoljno za naredni dan - itekako će ti trebati brži punjač.

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 23 Feb 2023, 09:20
od dzonic87
Verovatno će dodatno oporezovati vlasnike EV - tipa, toliko i toliko kwh će biti po mesecu po specijalnoj tarifi ili će pratiti 'potrošnju' na osnovu nekih drugih uređaja ugrađenih u vozilo
Ne brinite naći će načina 100%

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Poslato: 24 Feb 2023, 07:06
od ljubitelj
nidza je napisao:
23 Feb 2023, 09:04
Šta će ti brži i jači punjač? Cela ideja posedovanja EV i punjenja u kući je da na svaki način budeš ispod radara.
Ti beše živiš u stanu na Novom Beogradu ako se sećam.
Imaš priključak od 2,3kW monofazno, trofazni priključak nemaju stanovi (Novi Bgd uobičajeno rešenje).
Ako ti je baterija recimo neka manja od 50tak KWh to je24h punjenja okvirno za jedno dopunjavanje.
Ako je baterija neka 70-80kWh a što danas polako postaje uobčajeno, potrebno je 36h za jedno punjenje preko kućnog štekera.

Ideja masovnog posedovanja EV je da se brzo dopuni, inače bi zauzimanje satima mesta za punjenje od strane 1 auta, a što se dogadjalo u početku kada su punjači bili 11kW snage, kao pravilo imalo kolaps sistema jer se ne može stići na red na slobodno mesto tj termin.

Imam poznanika koji od skora ima EV kao službeno vozilo. Puni ga i kod kuće, u svojoj garaži. Ima 2 brojila. (jedno je posebno brojilo samo za grejanje).
Mesečni račun za struju 3,000kWh, crvena tarifa upala naravno. Povremeno puni, nije stalno svaki dan pa se naguralo. Ali on dosta i vozi, barem 40,000km godišnje.
A uz porast kWh proporcionalno raste i prateća naknada za korišćenje prenosnog sistema tj žica koje dovode struju.