Nije dovoljan samo podatak o broju prodatih kako bi se definitivno zaključilo da li je model bio tržišno uspešan za fabriku, već je neophodno za tu ocenu ući u strukturu prodatih primeraka, tj. u kojim paketima opreme je najčešće bila prodavana, sa kojim motorima, sa kojim opcijama, itd, itd.
Slažem se... i moji post vezan za prodaju je u tom duhu.
Ipak, možda najbolji pokazatelj - Giulietta nema naslednika. Teško da bilo koja fabrika automobila odluči da ne pravi naslednika onog modela na kojem je zaradila pare. Nije sporno da danas sve više klasičnih modela C segmenta (hatchback forma) ostaje bez naslednika, ali to je ''novija moda'' uslovljena nekim drugim faktorima... dok u vreme kada je Giulietti bilo vreme za naslednka svi su još uvek izbacivali svoje nove hatchback generacije.
Zvuči logično, i često jeste to bilo merilo uspeha ili neuspeha, ali ovde to nije slučaj. Pored promena na tržištu i potresa u već ustaljenim klasama i pojavom novih u to vreme, i sama Fiat grupacija i Alfa se našla (u ko zna kojim po redu) promenama strategije. Zato se jedno vreme gama sastojala od Mita, Giuliette i 4c, a ideja je bila da Alfa bude mnogoeksluzivnija firma i postavljalo se pitanje da li uopšte da postoji hatchback u tom segmentu. Zatim, vodila se priča da li da se ipak pravi, ali da bude sa zadnjim pogonom kao BMW 1, itd. Da ne mora da odsustvo naslednika znači da je model bio neuspešan imamo mnogo izrazitiji primer da hiperuspešni Grande Punto nije imao naslednika...ako ne računamo onaj model koji s eprodaje u Južnij Americi.
Compact platforma na kojoj je pravljena Giulietta je bila ipak nova. Nije sporno da nisu krenuli od praznog papira kad su počeli rad na novoj Compact platformi, ali od te stare je na kraju ostalo skoro ništa. Dođe trenutak kada platforma pretrpi toliko izmena da zaslužuje da se nazove novom. Od stare (Stilo/Nuova Bravo/Nuova Delta) platforme za C segment je ostalo samo jedno malo parče patosa. To se vidi i po karakteristikama platforme, kao npr. materijali od kojih je napravljena, predviđeno (podržano) vešanje, ostavljen ''tunel'' za kardan...
Ako je to samo prepravljena Stilo platforma, onda se npr. Jeep Cherokee ustvari pravi na dodatno prepravljenoj Stilo platformi?
Kao što rekoh, dođe trenutak kada platforma pretrpi toliko izmena da zaslužuje da se nazove novom. Jeep Cherokee se pravi na produženoj/proširenoj platformi Giuliette, bukvalno je i zovu tako - Compact Wide.
I sve to navedno ipak štedi puno u r/d odeljenju.
Kad se zna da u D segmentu 60%-70% prodaje otpada na karavane... ali Alfa ipak ne napravi i Giuliu karavan već samo limuzinu - nema te medijske podrške koja može da nadoknadi činjenicu da fabrika prosto nije napravila onu varijantu koja čini ubedljivu većinu prodaje u D segmentu.
Igranje na to da će Stelvio da pokupi dobar deo kupaca koji bi hteli Giuliu karavan jer eto njime se dobija više praktičnosti, malo veći gepek i sve to upakovano sa povećanim klirensom u mega popularnom SUV obliku, ipak nije moglo da pije vodu jer je Stelvio značajno skuplji od Giulie sa istim takvim motorom i opremom. Karavanska verzija po pravilu nije značajno skuplja od relevantne (isti motor/oprema) limuzinske, i nema tog medijskog vetra u leđa koji može da natera kupca da ne vidi jedno 20% razlike u ceni koja mu se traži za Stelvio jer eto nema Giulie karavan.
I sam sam više puta pisao da im je greška što nisu pravili karavan, a mislim da je bilo mesta i za crossover kao što je bila 156q4. Činjenica je da suv potiskuju karavane i mpv i verovatno im je primer Qashqai davao razlog za optimizam da bi to mogli da ponove i gde je ta "zamena" za hatchback radila posao.
Problem kod Fiat grupe je što oni umesto da planiraju punu lepezu modela, planiraju širenje u skladu sa uspehom prodaje, pa se da iz tog uspeha razvijaju novi modeli. Ako se prodaja ne odvija onako kako su zamislili oni odustaju od širenja verzija, Šteta, a jedini put kada su organizovano i potpuno nastupili sa 156 u smislu ponude motora, opcija, boja, tehničkih inovacija, nastupa na trkama, zabeležili su veliki uspeh. Fića 500 je takođe primer kako su uspešno iscedili maksimum iz tog model apoptunom ponudom.
Opet, i to mogu da razumem jer je Fiat stekao kapital na jeftinim kolima sa malom zaradom, bio više puta na ivici bankrota i mogu da razumem taj oprezni, (da ne kažem ciketanski) prilaz, mada bih se ipak potrudio da kod Alfe npr bude drugačiji prilaz stvarima.
Kad konkurencija ima u ponudi benzinske motore ispod 200 konja, kao i u rasponu od oko 300-400 konja... a Giulia nema slabiji benzinac od 200 i nema motor koji popunjava prostor između 280 i 510 konja. Slična je stvar i sa jačim dizelima. Nema te medijske podrške koja može da nadoknadi činjenicu da ti je ponuda motora siromašnija nego kod premium konkurencije. Tamo imaš S4, 340i, AMG C43, tj. imaš modele između onih uobičajenih i ultra napucanih... dok kod modela Giulia/Stelvio to nemaš.
Fali ta verzija, ali ipak ona ne bi pravila razliku u prodaji. Bilo je reči o mild hibrid verziji od 350ks, ali ništa od toga. Više fali karavan, kupe, i kabriolet na bazi Giulie.