Svećice
- trojanac
- Editor in Chief
- Postovi: 30005
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
- Garaža: KIA Ceed JD 1.4
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Svećice
Evo malo opštih informacija o svećicama, o kojima se obično vodi računa tek kad nastane problem.
Svećica ima zadatak da obezbedi stvaranje varnice u velikom dijapazonu temperature i pritiska koji vladaju u cilindru.
1. telo svećice
2. centralna elektroda
3. telo izolatora
4. bočna elektroda
5. navoj
6. zaptivač između navoja 1 i 3
7. zaptivač
8. šestougaonik tela
9. navrtka za pravougaonike
Gornji deo tela svećice izrađen je u vidu šestougaonika pomoću koga se vrši pričvršćivanje svećice. Na donjem delu se nalazi navoj pomoću koga se svećice uvrte u glavu motora. Telo svećice se od kvalitetnog čelika. Temperatura svećice ne bi trebalo da bude niža od 500 C. Ukoliko je temperatura veća od 800 C dolazi do uvijanja elektroda što ima za posledicu samozapaljenje radne smeše. Kroz središte svećice prolazi centralna elektroda, dolazi struja visokog napona, dok bočna elektroda prestavlja pol. Zazor između ovih elektroda iznosi 0,5-0,6 mm.
Postoje svećice sa dugim i kratkim navojem.
Ovo je tekst o pravilnom radu vaše svećice i o tome kako bi ih trebali servisirati.
Svećice su jedna od značajnih komponenata motora, a opet retko ima pravilnog objašnjenja o ovom važnom delu svakog motora. Ljudi često kupuju jeftine i neodgovarajuće svećice misleći da one obavljaju jednak posao kao i svaka druga svećica.
Za 150 godina svećica je pretrpela razna poboljšanja, najviše primenom naprednih i pažljivo odabranih materijala. Njena namena i princip rada ostali su isti, ali su se uslovi rada značajno pooštrili. Svećice su konstrukciono prilagođene određenom motoru i njegovim radnim uslovima. One moraju pravovremeno stvoriti i do više hiljada jakih varnica u minuti, pritom pouzdano paleći smešu. Taj zadatak treba da ispunjavaju dugi niz kilometara, zatvarajući prostor sa agresivnom sredinom, gde temperatura može biti preko hiljadu stepeni, a pritisak premašiti 50 bara. Zbog raznolikosti konstrukcija benzinskih motora, kao i njihovih uslova i režima rada, razlikovaće se i toplotno opterećenje koje svećice trpe. Ali u svim motorima zahteva se isto: svećica ne sme preći temperaturu od oko 850 stepeni da ne bi došlo do samopaljenja smeše, ali opet mora biti dovoljno ugrejana da bi se na njenom vrhu sagoreo garež, za šta treba da ima temperaturu oko 450 – 500 stepeni. Idealno bi bilo kada bi motor stalno radio u istom režimu, što u vozilima nikako nije slučaj, pa odvođenje toplote sa svećice mora biti precizno usklađeno da bi se ona mogla prilagoditi svim pa i ekstremnim režimima rada motora.
Toplotni broj
Toplotni broj svećice je mera brzine odvođenja toplote sa vrha svećice i iskazana je brojem u oznaci tipa svećice. Tzv. tople svećice imaju niži toplotni broj, time manje odvođenje toplote sa vrha i namenjene su motorima kod kojih se mogu očekivati umerena toplotna opterećenja. Nasuprot njima, hladne svećice mogu brže da odvode toplotu i imaju viši toplotni broj, pa su prema tome namenjene ugradnji u toplotno opterećenije motore. Pod uslovom da motor nije prepravljan za trke ili nešto slično, u njemu trebaju da budu isključivo svećice koje su preporučene od strane proizvođača – nije bitna toliko marka svećice koliko ostale karakteristike. U oznaci tipa svećice kriju se podaci vezani za toplotni broj, prečnik i dužinu navoja, oblik elektroda i podaci o materijalima od kojih su sačinjene, kao i neke druge relevantne informacije. Radi tumačenja oznaka i izbora svećica koriste se katalozi i uporedne tabele različitih proizvođača, jer oznake svećica nisu unificirane.Viši toplotni broj od predviđenog (hladna svećica) neće imati kobne posledice po motor osim zaprljanja svećica. Ali, niži toplotni broj (pretopla svećica za taj motor i njegove uslove rada) može dovesti do teških oštećenja motora, kao što je progorevanje čela klipa usled abnormalnog sagorevanja!
Važno je znati da svećice ne proizvode toplinu kao što većina misli, nego je otklanjaju. Svećica radi kao prenosnik topline tako da odvodi neželjenu toplotnu energiju od komore za sagorevanje u sistem za hlađenje. Toplotna vrednost se definise kao mogućnost svećice da rasprši toplinu.
Toplotna vrednost svećice nema nikakve veze sa voltažom koja prolazi kroz svećicu. Mera toplotne vrednosti se određuje sa nekoliko faktora: dužinom središnjeg keramičkog izolatora, mogučnošću upijanja i prenošenja topline i materijala od kojih je napravljena centralna elektroda.
Radni vek – kada ih zameniti?
Na intenzitet habanja bočne i centralne elektrode svećice utiču materijal od kojeg su načinjene, vrsta motora i radni uslovi. Prva faza habanja svećice je zaobljenje ivica elektroda, a zatim dolazi do povećavanja zazora. Zato sa pređenim kilometrima počinje da raste napon potreban za nastanak varnice, opterećujući elemente sistema za paljenje. Proizvođači svećica tvrdi da je normalno povećanje zazora zbog habanja od oko 0.10 do 0.15 mm na pređenih 10000 km.
Svećice kakve danas poznajemo na prvi pogled ne razlikuju se mnogo od prvih svećica, koje su svetlo dana ugledale dvadesetak godina pre pojave prvog automobila.
Intervali zamene klasičnih svećica koji se preporučuju, u zavisnosti od vrste vozila su: Automobili 15.000 – 20.000 km gradski automobili 7.000 – 10.000 km Motocikli 3.000 – 5.000 km Naravno, drugačiji oblici i materijali elektroda svećice čine da njihov vek bude duži, prema navodima proizvođača. U svakom slučaju, svećice se moraju zameniti pre nego što počne izostajanje paljenja u pojedinim cilindrima. To ne znači samo pad snage nego i povećanje potrošnje goriva. Korišćenje svećica do kraja njihovog radnog veka nije ekonomski opravdan jer nesagorelo gorivo i produkti nepotpunog sagorevanja mogu oštetiti katalizator, čija cena mnogostruko nadmašuje cenu jednog kompleta svećica.
Zazor i njegovo podešavanje
Zazor svećice je najmanji razmak između bočne i centralne elektrode. Zazor se podešava pomeranjem bočne elektrode, ukoliko je to predviđeno. Manji ili veći zazor od potrebnog loše utiče na rad svećice, time i samog motora. Merenje zazora može se uraditi sa lisnatim merilom (špijunima). Veći zazor kod svećica koje imaju bočnu elektrodu iznad centralne, može se smanjiti laganim kuckanjem vrha svećice o čvrstu i čistu podlogu. Povećanje zazora je malo složenije i iziskuje primenu sile, ali tako da se nikakav alat ne odupire o keramički izolator niti centralnu elektrodu.
Postupak zamene
Za zamenu svećica nije potrebno biti visoko kvalifikovani mehaničar, ali kao i kod ostalih radova na motoru, moraju se poštovati potrebna pravila struke da bi se izbegle neželjene posledice po motor.
1 – Kablove sa svećica skinuti hvatajući ih za kapice, ne vući kabel.
2 – Uzeti ispravan i odgovarajući nasadni ključ za svećice, da bi se izbegla oštećenja svećice ali i okolnih elemenata motora;
3 – Očistiti okolinu svećice komprimovanim vazduhom, nečistoća ne sme dospeti u cilindar;
4 – Kada neka svećica pruža otpor odvrtanju, ne koristiti prekomernu silu. Ako je malo krenula napolje, naneti antikorozivno sredstvo na navoj, pa je uvrnuti nazad i ostaviti neko vreme. Navoj u aluminijumskoj glavi se lako može oštetiti odvrtanjem na silu!
Preuzeto sa Automobilizam.net
Svećica ima zadatak da obezbedi stvaranje varnice u velikom dijapazonu temperature i pritiska koji vladaju u cilindru.
1. telo svećice
2. centralna elektroda
3. telo izolatora
4. bočna elektroda
5. navoj
6. zaptivač između navoja 1 i 3
7. zaptivač
8. šestougaonik tela
9. navrtka za pravougaonike
Gornji deo tela svećice izrađen je u vidu šestougaonika pomoću koga se vrši pričvršćivanje svećice. Na donjem delu se nalazi navoj pomoću koga se svećice uvrte u glavu motora. Telo svećice se od kvalitetnog čelika. Temperatura svećice ne bi trebalo da bude niža od 500 C. Ukoliko je temperatura veća od 800 C dolazi do uvijanja elektroda što ima za posledicu samozapaljenje radne smeše. Kroz središte svećice prolazi centralna elektroda, dolazi struja visokog napona, dok bočna elektroda prestavlja pol. Zazor između ovih elektroda iznosi 0,5-0,6 mm.
Postoje svećice sa dugim i kratkim navojem.
Ovo je tekst o pravilnom radu vaše svećice i o tome kako bi ih trebali servisirati.
Svećice su jedna od značajnih komponenata motora, a opet retko ima pravilnog objašnjenja o ovom važnom delu svakog motora. Ljudi često kupuju jeftine i neodgovarajuće svećice misleći da one obavljaju jednak posao kao i svaka druga svećica.
Za 150 godina svećica je pretrpela razna poboljšanja, najviše primenom naprednih i pažljivo odabranih materijala. Njena namena i princip rada ostali su isti, ali su se uslovi rada značajno pooštrili. Svećice su konstrukciono prilagođene određenom motoru i njegovim radnim uslovima. One moraju pravovremeno stvoriti i do više hiljada jakih varnica u minuti, pritom pouzdano paleći smešu. Taj zadatak treba da ispunjavaju dugi niz kilometara, zatvarajući prostor sa agresivnom sredinom, gde temperatura može biti preko hiljadu stepeni, a pritisak premašiti 50 bara. Zbog raznolikosti konstrukcija benzinskih motora, kao i njihovih uslova i režima rada, razlikovaće se i toplotno opterećenje koje svećice trpe. Ali u svim motorima zahteva se isto: svećica ne sme preći temperaturu od oko 850 stepeni da ne bi došlo do samopaljenja smeše, ali opet mora biti dovoljno ugrejana da bi se na njenom vrhu sagoreo garež, za šta treba da ima temperaturu oko 450 – 500 stepeni. Idealno bi bilo kada bi motor stalno radio u istom režimu, što u vozilima nikako nije slučaj, pa odvođenje toplote sa svećice mora biti precizno usklađeno da bi se ona mogla prilagoditi svim pa i ekstremnim režimima rada motora.
Toplotni broj
Toplotni broj svećice je mera brzine odvođenja toplote sa vrha svećice i iskazana je brojem u oznaci tipa svećice. Tzv. tople svećice imaju niži toplotni broj, time manje odvođenje toplote sa vrha i namenjene su motorima kod kojih se mogu očekivati umerena toplotna opterećenja. Nasuprot njima, hladne svećice mogu brže da odvode toplotu i imaju viši toplotni broj, pa su prema tome namenjene ugradnji u toplotno opterećenije motore. Pod uslovom da motor nije prepravljan za trke ili nešto slično, u njemu trebaju da budu isključivo svećice koje su preporučene od strane proizvođača – nije bitna toliko marka svećice koliko ostale karakteristike. U oznaci tipa svećice kriju se podaci vezani za toplotni broj, prečnik i dužinu navoja, oblik elektroda i podaci o materijalima od kojih su sačinjene, kao i neke druge relevantne informacije. Radi tumačenja oznaka i izbora svećica koriste se katalozi i uporedne tabele različitih proizvođača, jer oznake svećica nisu unificirane.Viši toplotni broj od predviđenog (hladna svećica) neće imati kobne posledice po motor osim zaprljanja svećica. Ali, niži toplotni broj (pretopla svećica za taj motor i njegove uslove rada) može dovesti do teških oštećenja motora, kao što je progorevanje čela klipa usled abnormalnog sagorevanja!
Važno je znati da svećice ne proizvode toplinu kao što većina misli, nego je otklanjaju. Svećica radi kao prenosnik topline tako da odvodi neželjenu toplotnu energiju od komore za sagorevanje u sistem za hlađenje. Toplotna vrednost se definise kao mogućnost svećice da rasprši toplinu.
Toplotna vrednost svećice nema nikakve veze sa voltažom koja prolazi kroz svećicu. Mera toplotne vrednosti se određuje sa nekoliko faktora: dužinom središnjeg keramičkog izolatora, mogučnošću upijanja i prenošenja topline i materijala od kojih je napravljena centralna elektroda.
Radni vek – kada ih zameniti?
Na intenzitet habanja bočne i centralne elektrode svećice utiču materijal od kojeg su načinjene, vrsta motora i radni uslovi. Prva faza habanja svećice je zaobljenje ivica elektroda, a zatim dolazi do povećavanja zazora. Zato sa pređenim kilometrima počinje da raste napon potreban za nastanak varnice, opterećujući elemente sistema za paljenje. Proizvođači svećica tvrdi da je normalno povećanje zazora zbog habanja od oko 0.10 do 0.15 mm na pređenih 10000 km.
Svećice kakve danas poznajemo na prvi pogled ne razlikuju se mnogo od prvih svećica, koje su svetlo dana ugledale dvadesetak godina pre pojave prvog automobila.
Intervali zamene klasičnih svećica koji se preporučuju, u zavisnosti od vrste vozila su: Automobili 15.000 – 20.000 km gradski automobili 7.000 – 10.000 km Motocikli 3.000 – 5.000 km Naravno, drugačiji oblici i materijali elektroda svećice čine da njihov vek bude duži, prema navodima proizvođača. U svakom slučaju, svećice se moraju zameniti pre nego što počne izostajanje paljenja u pojedinim cilindrima. To ne znači samo pad snage nego i povećanje potrošnje goriva. Korišćenje svećica do kraja njihovog radnog veka nije ekonomski opravdan jer nesagorelo gorivo i produkti nepotpunog sagorevanja mogu oštetiti katalizator, čija cena mnogostruko nadmašuje cenu jednog kompleta svećica.
Zazor i njegovo podešavanje
Zazor svećice je najmanji razmak između bočne i centralne elektrode. Zazor se podešava pomeranjem bočne elektrode, ukoliko je to predviđeno. Manji ili veći zazor od potrebnog loše utiče na rad svećice, time i samog motora. Merenje zazora može se uraditi sa lisnatim merilom (špijunima). Veći zazor kod svećica koje imaju bočnu elektrodu iznad centralne, može se smanjiti laganim kuckanjem vrha svećice o čvrstu i čistu podlogu. Povećanje zazora je malo složenije i iziskuje primenu sile, ali tako da se nikakav alat ne odupire o keramički izolator niti centralnu elektrodu.
Postupak zamene
Za zamenu svećica nije potrebno biti visoko kvalifikovani mehaničar, ali kao i kod ostalih radova na motoru, moraju se poštovati potrebna pravila struke da bi se izbegle neželjene posledice po motor.
1 – Kablove sa svećica skinuti hvatajući ih za kapice, ne vući kabel.
2 – Uzeti ispravan i odgovarajući nasadni ključ za svećice, da bi se izbegla oštećenja svećice ali i okolnih elemenata motora;
3 – Očistiti okolinu svećice komprimovanim vazduhom, nečistoća ne sme dospeti u cilindar;
4 – Kada neka svećica pruža otpor odvrtanju, ne koristiti prekomernu silu. Ako je malo krenula napolje, naneti antikorozivno sredstvo na navoj, pa je uvrnuti nazad i ostaviti neko vreme. Navoj u aluminijumskoj glavi se lako može oštetiti odvrtanjem na silu!
Preuzeto sa Automobilizam.net
Posetite www.garaza.rs !
- trojanac
- Editor in Chief
- Postovi: 30005
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
- Garaža: KIA Ceed JD 1.4
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Re: Svećice
Da malo podstaknem temu.
Na koliko km obično menjate svećice i na osnovu čega, po fabričkoj preporuci, po proceni majstora ili kad auto počne da pravi probleme?
Ja planiram uskoro da menjam iako sam sa NGK prešao "samo" 20-tak hiljada km.
Na koliko km obično menjate svećice i na osnovu čega, po fabričkoj preporuci, po proceni majstora ili kad auto počne da pravi probleme?
Ja planiram uskoro da menjam iako sam sa NGK prešao "samo" 20-tak hiljada km.
Posetite www.garaza.rs !
Re: Svećice
A jel' imaš neke probleme sa radom motora ?
Msm, menjati ,,mlade'' i ispravne svećice može da bude kontraproduktivno ako se ispostavi da nove nisu bas sasvim NGK i sl...
Msm, menjati ,,mlade'' i ispravne svećice može da bude kontraproduktivno ako se ispostavi da nove nisu bas sasvim NGK i sl...
Re: Svećice
Na Puntu po fab.preporuci na 40.000km, menjam sa originalnim svecicama.
Sent from my Amiga 500, using Kickstart 1.2
Sent from my Amiga 500, using Kickstart 1.2
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Re: Svećice
Ah da, podseti me Bax ukrivo montiranih zamenskih svećica -takodje bez nužde menjanih...
- TheWickerMan
- Postovi: 10471
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 12:46
- Garaža: AR Giluietta TCT
- Lokacija: Stuttgart,DE
Re: Svećice
Pošto su NGK Iridium za TS Alfine motore oko 14000 dinara set ( 4 velike i 4 male) koji se menja na 100k km, ja stavljam zamenske Champion koje su predviđene da se menjaju na 10k km... ove sadašnje, doduše, vozim već 26k km jer sam potpuno smetnuo sa uma da treba da ih zamenim ... inače, osećam da su za menjanje po većoj potrošnji i osećam nesagorelo gorivo na izduvu ...
Re: Svećice
Dva seta NGK svecica (ugradjenih u ovlašćenim servisima) sam menjao na 30000km.
Treći set NGK kupljen u Kit Komercu je crkao posle 7000km.
Tada sam prešao na Bosch i videćemo kako će se pokazati.
Treći set NGK kupljen u Kit Komercu je crkao posle 7000km.
Tada sam prešao na Bosch i videćemo kako će se pokazati.
- trojanac
- Editor in Chief
- Postovi: 30005
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
- Garaža: KIA Ceed JD 1.4
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Re: Svećice
Wicker, eto bar neke koristi od teme, da podsetimo zaboravne.
Problema nemam. Ne planiram da stavljam više NGK, što zbog iskustava sa foruma po kojima ima falš svećica u radnjama, što zbog vožnje na TNG. Tako da planiram BRISK LPG Silver, pa videćemo kako će se one pokazati.mr.Big je napisao:A jel' imaš neke probleme sa radom motora ?
Msm, menjati ,,mlade'' i ispravne svećice može da bude kontraproduktivno ako se ispostavi da nove nisu bas sasvim NGK i sl...
Posetite www.garaza.rs !
- TheWickerMan
- Postovi: 10471
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 12:46
- Garaža: AR Giluietta TCT
- Lokacija: Stuttgart,DE
Re: Svećice
Nisam ni bio svestan koliko sam prešao
PS: I ja planiram Brisk LPG, na 30k se menjaju i set ispada oko 6000 dinara...
PS: I ja planiram Brisk LPG, na 30k se menjaju i set ispada oko 6000 dinara...
- BAJKER
- Postovi: 6087
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
- Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
- Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.
Re: Svećice
Za pravilnu instalaciju svecica potreban je moment kljuc, cak i profesionalni tehnicar ne mozeda proceni moment pritezanja svecice. To je zato sto se on proracunava mnozenjem dva faktora, sile koja deluje i rastojanja na kome sila deluje relativno u odnosu na centar rotacije. Razlog otkaza vecina svecica je nepravilan moment pritezanja. Ako je premali postoji opasnost od gubitka kompresije i pregrevanja svecice. Osim toga izolator ili centralna elektroda mogu da se ostete usled velikih vibracija. Ako je svecica pretegnuta metalno kuciste svecice cebiti previse nategnuto pa ce doci verovatno do njegovog razvlacenja. Kuciste moze da se rasiri i izoblici. Usled izoblicenja dolazi do razaranja zone rasipanja toplote, pregrevanja i topljenja svecice. Moment pritezanja zavisi od precnika navoja svecice i od materijala cilindarske glave. Primer, za svecicu sa zaptivkom od 14mm u celicnu cilindar zavrce se silom od 25-35Nm, a ista svecica u aluminijumski blok od 25-30Nm.
Re: Svećice
Meni je logično da onda sačekaš propisanu kilometražu za zamenu ili da napraviš vizuelnu procenu stanja ovih svećica što imaš ...trojanac je napisao:Problema nemam.
Re: Svećice
Klasicne bakarne motor sa regulisanim sagorevanjem (ima lambda sondu) preporuka fabrike 40.000km.
Menjao ranije na 2 godine uz ostalo sto trazimali servis a to obicno bude oko 35.000km. Nikada najmanji problem, stanje svecica idealno i nakon te kilometraze.
NGK (france), LPG.
Klasicne bakarne motor bez regulisanog sagorevanja (karburator) preporuka fabrike 20.000km.
Proverio pre neki dan na 9500km, stanje savrseno, zazor povecan za oko 0,10mm.
NGK (japan), LPG, nikakvih problema.
Sa NGK nikada do sada problem. Sagorevanje besprekorno, sto se vidi po boji i samom talogu pri pregledu svecica.
Sa Boschom ranije ne bas prijatna iskustva, posebno u nautickom programu.
Solidna iskustva sa Pal-om cehoslovackim ali nista posebno (iako se danas reklamiraju agresivno kao nesto jedinstveno pod drugim imenom Brisk nisam probao jer NGK rade savrseno godinama kod mene).
Menjao ranije na 2 godine uz ostalo sto trazimali servis a to obicno bude oko 35.000km. Nikada najmanji problem, stanje svecica idealno i nakon te kilometraze.
NGK (france), LPG.
Klasicne bakarne motor bez regulisanog sagorevanja (karburator) preporuka fabrike 20.000km.
Proverio pre neki dan na 9500km, stanje savrseno, zazor povecan za oko 0,10mm.
NGK (japan), LPG, nikakvih problema.
Sa NGK nikada do sada problem. Sagorevanje besprekorno, sto se vidi po boji i samom talogu pri pregledu svecica.
Sa Boschom ranije ne bas prijatna iskustva, posebno u nautickom programu.
Solidna iskustva sa Pal-om cehoslovackim ali nista posebno (iako se danas reklamiraju agresivno kao nesto jedinstveno pod drugim imenom Brisk nisam probao jer NGK rade savrseno godinama kod mene).
Re: Svećice
NGK obične trokrake, preporuka VW je 60k km, do sada sam prešao 50k km na LPG i ne vidim neki problem, ali ću ih zameniti na prvom sledećem servisu (znači uskoro ). Pre toga su promenjene nakon 75k km (na benzin) i ništa nije bilo kritično.
- Puzo81
- Postovi: 3263
- Pridružio se: 11 Mar 2012, 23:42
- Garaža: Ford S-Max 2.0 Tdci Titanium
- Lokacija: Novi Sad
Re: Svećice
NGK 2krake ,Japan,benzin zamenio posle 55k km.
Zazor bio skoro kao kad su kupljene.
Zazor bio skoro kao kad su kupljene.
Re: Svećice
Svećice u Srbiji ne mogu da izdrže predviđenu kilometražu kao u EU, a razlog je benzin koji ima preko 30 puta više sumpora i čvrstih primesa od dozvoljenog.
Ove materije se talože na elektrodama, dovode do njihovog žarenja, što značajno skraćuje vek svećicama, a u letnjim uslovima zahteva benzin veće oktanske vrednosti.
Zbog navedenog, habanje svećica je višestruko, pa preporučujem njihovu kontrolu, svakih 10 000km. Ukoliko je zazor veći (često i značajno veći) jednom se može regulisat podešavanjem- krivljenjem spoljne elektrode. Ovo je mnogo bolje nego ostaviti veće zazore, koji opterećuju bobine i dovode ih do kvara. Cak na nekim vozilima zna da izgori i izlaz iz ECU za bobine (Punto recimo).
Krajnji rok za zamenu klasičnih svećica na puntu je 30 000km
Prvi znak ogromnog zazora ili loše svećice, je jutarnje paljenje, kad auto u prvih par sekundi radi bez jednog cilindra ili vidno nemirno radi.
Kad se primete znaci u radu koji ukazuju na loše svećice, sa zamenom je dobrano okašnjeno.
Ove materije se talože na elektrodama, dovode do njihovog žarenja, što značajno skraćuje vek svećicama, a u letnjim uslovima zahteva benzin veće oktanske vrednosti.
Zbog navedenog, habanje svećica je višestruko, pa preporučujem njihovu kontrolu, svakih 10 000km. Ukoliko je zazor veći (često i značajno veći) jednom se može regulisat podešavanjem- krivljenjem spoljne elektrode. Ovo je mnogo bolje nego ostaviti veće zazore, koji opterećuju bobine i dovode ih do kvara. Cak na nekim vozilima zna da izgori i izlaz iz ECU za bobine (Punto recimo).
Krajnji rok za zamenu klasičnih svećica na puntu je 30 000km
Prvi znak ogromnog zazora ili loše svećice, je jutarnje paljenje, kad auto u prvih par sekundi radi bez jednog cilindra ili vidno nemirno radi.
Kad se primete znaci u radu koji ukazuju na loše svećice, sa zamenom je dobrano okašnjeno.
Send from ZX Spectrum 8 bit 16kB