Odrzavanje elektricnih i hibrid vozila u SRB

Iskustva sa servisima, cene održavanja, pranje i poliranje
Odgovori
Korisnikov avatar
Rolla
Postovi: 822
Pridružio se: 06 Feb 2018, 15:00

Odrzavanje elektricnih i hibrid vozila u SRB

Post od Rolla » 05 Okt 2020, 13:09

U zadnje vreme nesto malo gledam izmedju ostalog elektro i hibridna vozila i poceh da razmisljam gde bi mogli da se odrzavaju sem u ovlascenom servisu.
Da li neko zna ima li servisa koji rade odrzavanje elektricnih pogonskih sklopova na vozilima? Sem ovlascenih naravno....

Korisnikov avatar
ljuba
Postovi: 6697
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Odrzavanje elektricnih i hibrid vozila u SRB

Post od ljuba » 05 Okt 2020, 13:48

Nema tu mnogo pomoci ni u Srbiji a ni i sire. Najveca prednost je sto cesto proizvodjaci daju na hibridne sklopove produzenu garanciju od 7 do 12 godina... A i zaista se to slabo kvari.... Na pr na golfu GTE (imali smo ih 3 a jedan se i dalje vozi) sve ostalo je crkavalo i to precesto :) (za golfovu reputaciju) o hibridni sklopovi ni jedamput...

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Odrzavanje elektricnih i hibrid vozila u SRB

Post od Morse » 05 Okt 2020, 23:03

Zavisi pre svega da li imaš i da li hoćeš da zadržiš garanciju. Održavanje tradicionalnog hibrida nije ništa posebno, utoliko što hibridni sklop i nema šta mnogo da se održava osim ako nije potrebna popravka (tj. zamena). Održavanje benzinskog agregata je isto kao i kod ICE vozila, osim što je ulje uglavnom oko 0W16 (0W12 do 0W20) gradacije i što antifriz mora biti specifičan za hibride, tj. mora biti tip koji ne provodi struju. Pločice se retko menjaju, diskovi još ređe. Svi uglavnom imaju elektronsku ručnu pa intervencija na zadnjim kočnicama zahteva specifičan proces što se opet ne razlikuje od novijih ICE vozila. Hibridi uglavnom imaju električne pumpe za vodu, AC kompresore, servo pumpe itd. pa nema zamene kaiša, a sama zamena uređaja je uglavnom jednostavna. Sistem ubrizgavanja je dvostruk, port i direct ubrizgavanje, pa nema problema sa tzv. carbon deposits, barem kod novijih Tojota, verujem da je slično i kod ostalih proizvođača.

Održavanje "hibridnog" dela se svodi na obavezno čišćenje ili zamenu filtera ventilatora baterije (nije skupo), i samog ventilatora naravno, ako/kad mu dođe vreme (takođe nije skupo). Kod baterije nema posebnog održavanja već samo provera (godišnja) kakvo je stanje pojedinačnih ćelija. Mislim da kod Tojote ovo možeš da uradiš i sam preko TIS Techstream-a i sličnih alata. Zavisno od proizvođača i servisera ćeš dobiti informaciju da se ulje "menjača" menja na oko 60k km, ili da se ne menja nikada.

Ne znam za druge proizvođače, ali kod Tojote održavanje samog motora/generatora ne postoji, kao ni eCVT-a (osim pomenutog ulja); problem je što se kod bilo kakvog problema u ovom sistemu ceo sklop automatski menja, teško će se neko upustiti u vađenje i popravku nekog od elemenata, niti bi to bilo pouzdano, niti isplativo.

Kod klasičnih hibrida postoje tri glavna elementa koji mogu da zakažu - kompjuter(i), gde ide zamena i reprogramiranje, naravno skup proces, ali ništa manja ili veća verovatnoća nego kod ICE vozila koja su takođe krcata kompjuterima i senzorima. Drugi element je hibridni sklop (motor/generator) koji je užasno skup za zamenu. Treći element je baterija za koju nikad nisam čuo da je crkla već da samo vremenom gubi kapacitet da bi posle nekih 15 godina postala neupotrebljiva. Reparirane baterije su jeftinije, ali kratko traju, originalne baterije su skupe, ali traju kao nove. Niko naravno ne stavlja novu bateriju jer je ostatak vozila već toliko star da nema svrhe.

Čini mi se da je kod Tojote bilo moguće odreći se garancije na ne-hibridne elemente (benzinski agregat itd), a da se zadrži garancija na hibridni sklop i bateriju (10-12 godina) ukoliko se auto vozi na godišnju dijagnostiku hibridnog sklopa koja nije baš jeftina ali se isplati. Za ovo nisam siguran, verovatno zavisi od tržišta do tržišta.

Održavanje, a posebno bila kakva popravka hibrida u principu zahteva neke posebne uslove, kao što su sertifikovane zaštitne rukavice od visokog napona, dijagnostiku baterije i hibridnog sklopa, posebna uzemljenja itd. Bilo kakvi sudari, pa čak i manji mogu biti poprilično komplikovani ako se ošteti neki hibridni element ili instalacije.

Verovatno je slično i za plug-in hibride dok za električna vozila ne znam kako ide, navodno bi trebalo da bude u proseku 2 do 3 puta jeftinije i jednostavnije. Ovo su ipak podaci za USA/EU itd., ne za Srbiju.

Korisnikov avatar
Rolla
Postovi: 822
Pridružio se: 06 Feb 2018, 15:00

Re: Odrzavanje elektricnih i hibrid vozila u SRB

Post od Rolla » 06 Okt 2020, 17:20

Hvala na informacijama. Ono sto mi je postalo posebno interesantno u zadnje vreme je Golf GTE, polovan naravno.. U principu 1.4 tsi, DSG i baterija-el motor

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Odrzavanje elektricnih i hibrid vozila u SRB

Post od Morse » 06 Okt 2020, 19:56

Prošle nedelje sam se dva dana vozio u Golfu 7 GTE, vrlo prijatno iznenađenje. Sa četiri odrasle i krupne osobe vuče kao nezdrav, udoban, tih do nekih 120 km/h, preko toga nismo išli pa ne znam da li se čuje više, ali ne verujem. Gepek deluje ok, možda je malo plići zbog baterije, ali nemam iskustva s običnim Golfom da uporedim. Ne znam kakav uticaj hibridni sklop ima na turbo motor zbog paljenja i gašenja. Koliko znam, hibridi greju ulje motora nezavisno od rada ICE, tako da makar hladno ulje ne bi trebalo da bude problem.

Je l' GTE ima dvostruko ubrizgavanje ili samo direct? Ja bih tu vodio računa, nezavisno od hibridnog sklopa.

Korisnikov avatar
ljuba
Postovi: 6697
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Odrzavanje elektricnih i hibrid vozila u SRB

Post od ljuba » 06 Okt 2020, 21:02

Nama su se GTEovi lose pokazali... Stalno neki problemi i crkavanje i to sve do 100.000km... Od toga da su mi na servisu rekli da je normalno da se cuje vesanje i da trap skripi i sl... U odnosu na druge automobile u firmi imali su dosta vise odlaska do servisa - barem na nivou ocekivane kao pouzdanije marke i modela. Elektricni pogonski deo im je prilicno dobro radilo. Na jednom otisao menjac na nekih 65.000km. U svakom slucaju je bas dobar auto za voznju i u maksimalnom GTE modu je bas zanimljiv. Plus je dosta stabilniji zbog niskog tezista - baterija, jedino sto se oseca bas ta dodatna tezina posebno u krivinama... Plus ko voli golfa se nece razocarati sa unutrasnosti i panoramskim krovom (koji je cesta opcija). Mada mene je nerviralo i to sto mu je manji rezervoar od standardnog a trosi kao standardni benzinac na duzim putevima, tu hibrid nema nikakvog uticaja (na polju stednje) pa ima i manji domet... U svakom slucaju rado ga se setim, ali mi nije ostao u fantasticnoj uspomeni :) evo kolega ga jos tera, morace sledece godine da ga vrati posto mu istice poreska stimulacija :) i 5ta godina...

Odgovori