Pranje automobila za početnike

Iskustva sa servisima, cene održavanja, pranje i poliranje
Odgovori
Korisnikov avatar
NexT
Postovi: 13008
Pridružio se: 09 Jan 2012, 18:49
Garaža: E (W212)
Lokacija: Beograd

Pranje automobila za početnike

Post od NexT » 12 Jan 2012, 23:37

Eeeeee, 'vako...

Zeleo bih da moje neizmerno iskustvo u odrzavanju kola podelim sa vama (salim se, naravno)

krecemo...

PRANJE SPOLJA:

Slika Slika

Ako imate neki aparat za pranje pod pritiskom, super, ako nemate, posluzice i crevo...

Sampon bi bilo lepo da kupite neki bas za pranje kola, ovi samponi za sudove sadrze veliki procenat soli i kojekakvih gova*a, i ako se ne ispere svaka truncica vremenom nagriza lak, a na starijim kolima i pospesuje koroziju...
**Prilikom samponiranja, otvorite vrata i operite i metalne delove pragova, i donji deo vrata sa unutrasnje strane. Kada budete spirali, prelomite crevo da smanjite mlaz i sa par cm udaljenosti lagano sperite sve...

Takodje, nemojte da perete ceo auto odjednom, radite deo po deo karoserije, od krova na dole... Pratite linije auta vodoravnim pokretima (nemojte da letite sundjerom na sve strane, necete na kraju znati sta ste presli)

Sundjer - Bilo bi fino da bude sto meksi.. Nije zlato sve sto sija, pa tako nije ni sundjer za pranje kola svaki na kom pise da jeste... Sundjer za pranje kola koji imaju "zelenu stranu" su skroz neupotrebljivi, jer cak ni alu felne ne treba prati takvim sundjerom... O laku da ne pricam...

Krpe za brisanje - Jelenska (sinteticka ili prava, nebitno), i dobra mikrofiber za stakla (u metrou ima odlicna, engleska neka, one za 100 din su ocajne)

Jelenska postoji sinteticka i prirodna. Sinteticku NE SUSITI. Znaci posle pranja auta je isperite i delimicno iscedite i stavite u kutiju. Prirodnu posle pranja auta obavezno operite, iscedite skroz i ostavite da se SKROZ OSUSI, u suprotnom cete moci da je bacite.

Kada zavrsite pranje auta, prvo se brise limarija kompletna, a potom i stakla.

Za brisanje stakala i nije preterano pametno koristiti Ajax, Mer i slicno, vecina ostavlja tragove koji mogu prilicno da smetaju, pogotovo nocu... Eventualno, ako vam je masno staklo unutra, moze da prodje onaj sa dodatkom alkohola, al posao zavrsavaju i cista jelenska i magicna...

Felne nemojte ni samponirati dok ne sperete sapunicu sa celog auta (a mozete i da ga obrisete). Onda se posvetite felnama, i ciscenju. (o njima ce biti poseban deo)

Bezkontaktno pranje:

Moja preporuka - obidjite proizvode pravljene u Srbiji, i kupite nesto provereno...

Dakle, suv i prljav auto naprskajte sredstvom (penom) za bezkontaktno pranje. Sacekajte par minuta i pocnite da puskirate auto.
*sredstvo za bezkontaktno pranje se koristi ISKLJUCIVO i samo uz spiranje masinom za pranje po pritiskom. ZNaci obicno crevo NI POD TACKOM RAZNO.
Auto puskirajte od dole (znaci od pragova) na gore. Radite deo po deo karoserije, ravnomernim vodoravnim potezima. Pritom Karcher ne priblizavajte na manje od 15cm od farbe. (ovo da se naglasi za kola koja imaju ostecene i za italijane)
Jos jedna stvar, sredstvo za bezkonaktno pranje se koristi iskljucivo na metalik farbama. Ostecuje i matira akrilne (crvenu unistava)
Sam preparat ne mora da bude kao pena, moze da izgleda i kao na slici.

Kada se ispuskira auto, samponirajte najnormalnije.
Sperite crevom, a ne Karcherom. On ne moze lepo da spere svu sapunicu, i onda se ona zadrzi cesto u odvodnim kanalima (unutar karoserije) itd... Ugl, spirajte obicnim crevom, mrzi me da kuckam vise...

I, ne koristite one silikonske lopatice za skidanje vode sa karoserije...

treca slika - ovako izgleda voskirana hauba kada se spere (toliko vode spadne, bez brisanja) - zanemarite to sto je izgrebana... Slika

II deo: Skidanje bubica sa prednjeg dela
Pocelo je lepo vreme, a sa njim i lepljenje bubica na auto-putu...

PRvi i najvazniji savet:
Ako volite svoj auto, operite auto kada se vratite sa puta, inace (pogotovo ako je teget ili crn) ostaju felke koje nece moci nikakvi pranje da skine... Jedini izbor je poliranje...

NIKADA nemojte da ribate muve zelenom stranom sunjera... Ako vec sami perete, pretpostavljam da imate kucu, polijte pre pranja prednji deo vrelom vodom.
JOs bolja opcija, kupite sprej za skidanje bubica...
Ne ocekujte da ce se sve skinuti sa prvim prelazom sundjerom... Budite uporni i strpljivi...
(dzakovi za krompir i slicno, bolje da vam nisu pali na pamet)

Dakle, cela mudrost (ako necete vec da "bacate pare" na sprej) je da one omeksaju, da bi mogli lepo da ih operete... (princip je isti kao sto se masan tiganj ne pere hladnom vodom)
Slika Slika Slika


CISCENJE ENTERIJERA:

Pocinje se sa brisanjem table. Potrebna vlazna magicna (mikrofiber), cetkica (za farbanje ona, obicna) i ako koristite neki sprej za tablu, onda jos jedna krpa pride...
Cetkicom ocistite otvore ventilacije, radio, i slicne delove, a potom predjite sve plastike u kolima vlaznom krpom. Kad kazem sve, mislim i na tablu i tapacire, plastike u gepeku, a na kraju mozete i odmoriste za levu nogu i papucice, kao i plasticne delove pragova...
Ako koristite sprej, prskajte samo gornji deo table, i plastiku ispred suvozaca, preskocite komande klime, radia i slicno, ne valja sprej da ulazi ispod dugmica. Potom i prebrisite tom drugom, suvom krpom, da bi ujednacili sjaj.

Usisavanje - Ukoliko nemate pljosnati nastavak za usisivac, nadjite neku cev koja ima isti precnik, i cekicem ga oblikujte na jednom kraju, tako da mozete lepo da usisate i deo izmedju sedista i praga i slicna nedostupna mesta.
Za usisavanje sedista obavezno koristite plasticne nastavke, da se ne bi desilo da ostetite sediste. Ako imate kozni enterijer, pazite sta radite, i plastika ostavlja trag...

Po zavrsetku svega toga, i brisanja stakala unutra, pragovima bi dobro dosao sprej. (bolje izgledaju s obzirom da svi imaju manje ili vise ogrebotina od cipela)

Sto se tice brisanja stakala sa unutrasnje strane, ne treba vam ni Mer, ni Ajax, samo cista jelenska i magicna krpa...
Evo citiracu kolegu sa drugog foruma koji se iz hobija bavi detailing-om: (Sumadinac)
Za stakla iznutra ne treba fairy ili slicni deterdzenti za posudje,dovoljno je nakvasiti krpu VRUCOM vodom bez dodatka hemije,iscediti sto je vise moguce i onako jos vrucom krpom prebrisati stakla, i posle suvom kvalitetnom krpom osusiti.


Za sve ostale plastike (na pragovima npr) kada su blatnjave, najlakse je cetkicom da ocistite, jer sundjer najcesce ne moze da istera prljavstinu iz reljefa...

Vratite patosnice, i to je to

Nastavak sledi, i prelazimo na deo po deo...


TIPS:
- NE prakirajte auto leti ispod drveta. Smola koja curi sa drveta se jako tesko skida, ako "zapekne", ne pomaze nista sem poliranja.

- Cim primetite da vas je ptica pocastila, uzmite vlaznu maramicu i ocistite to, nagriza lak, u najgorim slucajevima ostaju trajne fleke koje nekad ni poliranje ne moze da izvuce.

- Leti kad se vratite sa puta, bilo bi pozeljno (pogotovo ako imate auto tamnije boje) da odete bar da ispuskiraju auto i skinu insekte, u suprotnom ostaju fleke na laku, i tu opet pomaze samo poliranje

- Tudju boju (kad vas neko zakaci), ako imate metalik boju mozete da skinete nitro razredjivacem. (i o tome cemo kasnije)

- Katran sa donjeg dela karoserije ili felni se skida benzinom ili nitro razredjivacem.

____________________________________________________________________________________________

Drugi deo - FELNE najvazniji detalj na autu.

Na vecini kola koja se ne peru bas cesto se vremenom (pogotovo na prednjim felnama/ratkapnama) stvara zuta (a kasnije i crna) naslaga od kocnica i svih ostalih sra*a.

To se zapravo vrlo lako cisti...
Ne morate da dajete 1000 din za ona sredstva za ciscenje felni, postoji mnogo jednostavnije sredstvo - sona kiselina za keramicke plocice (vecina se sokira kad cuje sta je, al verujte mi, skoro sve perionice to koriste)

Sipate sonu kiselinu i vodu u istu posudu (recimo 1:2, 1:3 u korist vode) i uzmete neku staru cetkicu za zube. prvo samo "namazite" prljave delove felne, a potom krenite jedan po jedan deo da cistite.
Kada zavrsite, felnu samponirajte, a potom i temeljno isperite.

Kiselina NE STETI laku na felni, gumi, plastici ili bilo cemu drugom.

Naravno, pozeljnije je da kupite sredstvo koje je bas namenjeno za ciscenje felni.

*** Felne koje su ostecene ili farbane u kucnoj radinosti, ne cistiti bez specijalnih sredstava koji ne sadrze nikakve kiseline itd. ***

Slika Slika Slika

Treci deo - VOSKIRANJE (namerno pisem samo o tome, poliranje je mnogo kompleksinije i bice tema o tome)

Prvo operite auto, kada ga obrisete, ostavite jos malo da se osusi, voda i vosak inace ne idu zajedno, sem ukoliko je nesto tipa Wax it wet, al to je druga vrsta voska.

Dakle, postoje taj "silikon", tj vosak koji se prska na mokar auto i zatim samo prebrise (traje kratko i sra*e je, ali se brzo nanosi). Tvrdi vosak, tacnije kao krema, postupak je slican rucnom poliranju, tj nanosi se kruznim pokretima deo po deo auta, ali ne trljate ko sivonja. On kao nesto malo i polira, al to je nebitno... Teze se skida, i ja ga nesto ne volim...
Tecni vosak (po meni najbolji), nanosi se vrlo jednostavno, tj auto se bukvalno namaze, ostavi da se osusi i zatim se pamucnom krpom ili vatom sve izglanca... Konkretno, jedan od najboljih kod nas je Meguiars Karnauba wax.

(ovde pricam o nekim jeftinijim varijantama, postoje i tvrdi voskovi koji se nanose masinom, al to je vec neka druga prica)

Poenta voskiranja je da zastiti lak od atmosferskih uticaja, smole, pticijeg izmeta, insekata itd... i + se lakse pere auto. U svakom slucaju nesto sto bi trebalo redovno raditi...

Slika Slika Slika Slika Slika


Da nastavimo...

Treci deo KOZNI ENTERIJER: (tj odrzavanje istog)

U zavisnosti od toga da li pusite (cigare) u kolima i koliko prljate auto, odredite sebi neki vremenski period u kom cete sredjivati kozu...

Potrebni su vam topla voda, mikrofiber krpa (nemojte sundjer), malo praska za ves (odlican je i johnsons sampon za bebe), jos jedna krpa i cista voda, treca krpa (suva), parce mekanog sundjera i sredstvo za odrzavanje koze...

Dakle, koristite sto manje vode... Tj, neka krpa kojom cistite prethodno usisana sedista bude dobro iscedjena, i nemojte preterano da pritiskate i trljate... Kada predjete jedno sediste, obrisite ga cistom, vlaznom krpom (prethodno iscedjenom), a potom i suvom (pogotovo obratite paznju na savove).

Kada se sedista skroz osuse (ne duze od 10-15 minuta leti) na sundjer nanesite mleko za kozu, i brisite deo po deo... Znaci ne treba da natapate sediste tim mlekom, nego da ostane onako, vlazan izgled... Obratite paznju na delove koji se vise habaju (levi bubreg na vozacevom sedistu npr)

Isti princip i za kozni volan, s tim sto se on mnooogooo brze prlja i treba ga cesce mazati, zbog povecanog habanja...

Nemojte preterivati sa ovim, auto koji je u taxiju nema potrebe vise od 2x mesecno tretirati na ovaj nacin...


Nastavljamo dalje Ovo ne spada u klasicno ciscenje auta, ali nekome moze da zatreba...

"de-badging" - skidanje oznaka sa gepeka
Slova su zalepljena obicnom dvostrano-lepljivom trakom... E, sad, kod nekih proizvodjaca je to uradjeno da dunes i spadne oznaka, a na Mercedesu npr ti treba malo muke... Ili ostetis farbu (kao majmun koji je na mom skinuo)
Da bi vam bilo lakse, bilo bi dobro da auto stoji na letnjem suncu, da upece farba (omeksa lepak), ili da vrelom vodom zgrejete slova... Evo slika pre i posle skidanja (prva faza)
Slika

kada skinete sva slova, i ostane lepak, mozete da ga se resite na vise nacina... Posto ce biti potrebno dosta trljanja, na nitro ne pomisljajte... Iako najlakse skida lepak...
1. opcija - Deca flash (ili nesto slicno) za skidanje katrana i lepka
2. opcija - benzin (apotekarski ili obican, svejedno)
3. opcija - poliranje (ovo je u principu najucinkovitije kada se radi masinom, inace treba mnogo vremena)

na kraju to izgleda ovako
Slika Slika
Poslednja izmena od NexT u 12 Jan 2012, 23:59, izmenjeno 5 puta ukupno.

Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Postovi: 13405
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od McGruja » 12 Jan 2012, 23:43

Nije svejedno :)

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23743
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od dragvorl » 13 Jan 2012, 01:08

Bravo za temu! :bravo:
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
Nemanja
Postovi: 265
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:05
Garaža: Audi
Lokacija: Srbija

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od Nemanja » 13 Jan 2012, 01:13

Tema je zaista korisna, svaka cast! Jel moze samo da se doda objasnjenje kako prati motor, sta je tu bitno, sta zastiti i kako, dal cekati da se motor ohladi... ovo me zanima vec duze vreme, a u vecini slucajeva cujem razlicite varijante i svaka se kosi sa drugom... :?

Korisnikov avatar
Xepoj87
Postovi: 28017
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od Xepoj87 » 13 Jan 2012, 02:11

Prica oko motora je ista za sva vozila.
Zastiti svu elektroniku ako je imas u kolima(kod mene je recimo to dobro izolovano,pa ni za tim nema potrebe,kao na mnogim novijim automobilima,ali za svaki slucaj stavi neku kesi preko elektronike) i ostalo je spremno za puskiranje :) Nemoj preterati sa pritiskom puske da se slucajno nesto ne otkaci ili neki kablic ne pukne i to je to.
Tako je meni receno :)

Inace NexT,svaka cast za temu :)
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.

Korisnikov avatar
samo polako
Postovi: 3361
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:15

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od samo polako » 13 Jan 2012, 11:37

Svaka čast za temu!
Nego, kod voskiranja postavio si slike na kojima se vide kapljice, posle kiše ili pranja.
Da li to tako treba da izgleda ili..?
Mene zanima da mi vi mene kazete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...

Korisnikov avatar
Nemanja
Postovi: 265
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:05
Garaža: Audi
Lokacija: Srbija

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od Nemanja » 13 Jan 2012, 12:12

Xepoj87 je napisao:Prica oko motora je ista za sva vozila.
Zastiti svu elektroniku ako je imas u kolima(kod mene je recimo to dobro izolovano,pa ni za tim nema potrebe,kao na mnogim novijim automobilima,ali za svaki slucaj stavi neku kesi preko elektronike) i ostalo je spremno za puskiranje :) Nemoj preterati sa pritiskom puske da se slucajno nesto ne otkaci ili neki kablic ne pukne i to je to.
Tako je meni receno :)
Uredu, dal treba motor da bude hladan ili vruc? Po nekima sam cak cuo da dok se pere auto motor treba da bude ukljucen. Jel to tacno? I dal treba kotistiti sredstva za pranje motora ili nesto sasvim drugacije?

Korisnikov avatar
brat gavrilo
Postovi: 15
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:23
Garaža: PC 1.2 Emotion ABS, April 2011.
Lokacija: Zvezdara

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od brat gavrilo » 13 Jan 2012, 13:46

Хвала брате за причу о прању кола.
Иако сам возач већ 31 годину (од осамнаесте), а увек сам имао ауто, мислим да сам и даље прави почетник за прање аутомобила. Мислим, имам неку рутину и услове (приватна кућа), али, једном почетник за прање - увек почетник. 8-)

Korisnikov avatar
oli
Postovi: 881
Pridružio se: 13 Jan 2012, 19:39

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od oli » 13 Jan 2012, 20:23

Bas iscrpno ,svaka cast :bravo: Nego zasto "I, ne koristite one silikonske lopatice za skidanje vode sa karoserije..." ? Posto kad u perionici mi peru auto sa tim prvo skidaju vodu a posle krpom suse auto.

Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Postovi: 13405
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od McGruja » 13 Jan 2012, 20:29

Ako ima zrnce prašine, tim silikonskim špahlama se lepo sve to ureže u lak :)

Korisnikov avatar
BAJKER
Postovi: 6087
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od BAJKER » 13 Jan 2012, 20:33

Zato ih treba koristiti samo za stakla.
Slika

Korisnikov avatar
NexT
Postovi: 13008
Pridružio se: 09 Jan 2012, 18:49
Garaža: E (W212)
Lokacija: Beograd

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od NexT » 15 Jan 2012, 00:44

@samo polako - da, tako to izgleda kad padne kisa... Ali kada samo speres auto crevom, sva voda sklizne sa laka...

@oli - odgovorili su ti... Cesto su i same lopatice prljave, pa samo naprave risove... Uvek je bolje krpom lepo obrisati auto (naravno da bude cista, i redovno da se ispira)

@nemanja - hladan motor. Tesko ces ga oprati u kucnoj radinosti... Doduse, sad ima mnogo onih sredstava za ciscenje, ali ti treba i neki malo jaci aparat za pranje pod pritiskom. I, idealno bi bilo da ima toplu vodu, al nema veze :)

Takodje, posle pranja treba treba malo izduvati vodu sa mesta na kojima se zadrzava... Al, ne vidim zasto bi prao motor...

Korisnikov avatar
samo polako
Postovi: 3361
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:15

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od samo polako » 16 Jan 2012, 11:53

Koliko ima istine u onome da mraz skine fleke od drveta?
Mene zanima da mi vi mene kazete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...

dzoni26
Postovi: 10
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:23
Garaža: Fiat Punto mk2b
Lokacija: Beograd-karaburma

Re: Pranje automobila za pocetnike

Post od dzoni26 » 17 Jan 2012, 01:28

Znam da WD40 skida smolu od bora i sl. probao letos.

Korisnikov avatar
samo polako
Postovi: 3361
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:15

Re: Pranje automobila za početnike

Post od samo polako » 17 Jan 2012, 08:55

Komšija mi je rekao, videvši me da pokušavam da skinem flekice sa kola da će to zima najbolje da skine.
Sad ne znam da li sam umislio ili ne ali mi se čini kao da 95% fleka i tačkica više nema.

A čuo sam da ljudi koriste svašta, čak i plastične džakove koji ne oštećuju lak...
Mene zanima da mi vi mene kazete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...

Odgovori