Nove ili polovne gume

Sve vezano za gume i felne
Odgovori
Korisnikov avatar
BobRock
Moderator
Postovi: 739
Pridružio se: 06 Jan 2012, 12:03
Garaža: Octavia 1.9 TDI A5 FL,Kia Ceed 1.4 2014
Lokacija: Batajnica

Nove ili polovne gume

Post od BobRock » 15 Jan 2012, 14:58

Posto ekonomska kriza uzima maha, vidim da dosta ljudi u mom okruzenju uzima polovne gume. Iskreno mislim da je to jedna od stvari na kojoj ne treba stedeti jer nam je to jedini kontakt sa podlogom. Nisam nikada do sada kupio polovne gume, pa me interesuju vasi razlozi i stavovi za i protiv.

Evo i jedan interesantan text o tome:

Starost gume

Kolika je dozvoljena starost gume kada se kupuje? Ovo je jedno od najčešćih pitanja koja se postavlja prilikom kupovine guma. Odgovor na ovo pitanje jednako je zanimljiv i za kupce i za prodavce. Kupci žele kvalitetan proizvod, a prodavci imaju velike probleme da objasne da gume nisu kvarljiva roba i da ostaju „sveže“ i ako više godina stoje na polici. Starost guma u trenutku kupovine nije nigde zakonski regulisana jer stanje u kome se gume nalaze zavisi od pravilnog skladištenja guma. Zato se propisuju samo uslovi skladištenja i krajnji rok posle koga se gume ne smeju prodavati. Prenosimo preporuke nacionalnih udruženja prizvođača guma iz najrazvijenijih zemalja sveta.

Britansko udruženje proizvođača proizvoda od gume - The British Rubber Manufacturers Association (BRMA) preporučuje svojim članovima da gume koje nisu korišćene ne bi trebalo stavljati u upotrebu ako su starije od 6 godina, a da bi sve gume koje su starije od 10 godina od datuma proizvodnje trebalo zameniti.

Krajnji rok u kome se gume smatraju novim, uz obavezu propisnog skladištenja i kao takve mogu prodavati je 6 godina (Uzanse BS AU 50 Velika Britanija).

Udruženje japanskih proizvođača auto guma (Japan Automobile Tire Manufacturers Association - JATMA) preporučuje kupcima da redovno kontrolišu gume posle 5 godina da bi se utvrdilo da li se i dalje mogu koristiti, a da bi sve gume, uključujući i rezervne gume, koje su proizvedene pre više od 10 godina trebalo zameniti novim.

Gume su nove ako su stare do pet godina kako tvrde: Savez nemačke gumarske industrije, Savez industrije automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Nemačke. Po isteku roka od 5 godina, mogu se i dalje prodavati, ali ih pre prodaje moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača.

Ono što je zajedničko svima je važnost uslova u kojima se gume čuvaju. Uslove skladištenja propisuje Evropska tehnička organizacija za gume i felne (European Tyre and Rim Technical Organization). Propisno uskladištene gume ne smeju biti izložene sunčevim zracima, visokim temperaturama, velikim oscilacijama temperature, vlažnosti, agresivnim hemikalijama, uljima, ozonu itd. Gume obično kupujete od vulkanizera koji uglavnom ne drže velike zalihe guma već ih dopremaju iz velikih magacina veleprodavaca. Veleprodavci dobro znaju kako gume treba čuvati i, ako se obratite proverenim vulkanizerima, možete biti sigurni da su gume pravilno skladištene.

Pri kupovini gume, prvo pogledajte datum proizvodnje koji je utisnut na gumi i koji izgleda ovako:

Starost gume

U ovom slučaju DOT 3805 znači da je guma proizvedena u 38. nedelji 2005. godine.

Pošto prodavci guma i vulkanizeri imaju velike probleme prilikom prodaje guma, preporučujemo im da ovaj članak odštampaju i okače na vidno mesto u servisu ili prodavnici.

Još jednom ponavljamo: gume se mogu smatrati novim ako nisu starije od 5 godina, uz uslov da su pravilno skladištene. Po isteku roka od 5 godina, mogu se i dalje prodavati, ali ih pre prodaje moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača. Sve gume starije od 10 godina od datuma proizvodnje bi trebalo zameniti.


Vidljiva oštećenja gume
Bubrezi i ispupčenja

Ispupčenja i bubrezi obično ukazuju na unutrašnje oštećenje strukture i gumu treba odmah zameniti.
Posekotine

Posekotine koje su toliko duboke da oštećuju unutrašnju strukturu gume čine gumu nesigurnom. Trebalo bi ih zameniti, a ako je moguće, popraviti.
Starenje guma

Vremenom gume propadaju, i ako se desi da ispucaju, to ukazuje da je njena struktura narušena. Gume bi trebalo zameniti.

Dubina šare gume

Preporuka vodećih proizvođača automobila: zamenite gumu kada dubina šare padne ispod 3mm

Testiranje guma u vožnji po mokrom putu pokazuje da gume treba zameniti kada dubina šare padne ispod 3mm. Testiranje koje je sprovela nezavisna asocijacija Motor Industry Research Association (MIRA) u Velikoj Britaniji 2004. god još jednom nam dokazuje da istrošene gume povećavaju šansu da doživite saobraćajnu nezgodu na mokrom putu jer se produžava zaustavni put kočenja.

Iako je zakonski minimum za dubinu šare u većini evropskih zemalja 1.6mm, testovi pokazuju da guma sa dubinom šare od 3mm ima 25% bolje performanse prilikom kočenja na mokrom putu nego ona sa dubinom šare od 1.6mm. To znači celih 8m kraći zaustavni put prilikom kočenja pri brzini od 80km/h! Ako se uporedi nova guma sa šarom dubine 8mm i guma sa šarom od 1.6mm razlika u zaustavnom putu je 13m pri istoj brzini.

Zato vodeći evropski proizvođači automobila preporučuju da gume zamenite kada dubina šare bude manja od 3mm.

Izbor odgovarajućih guma

Izbor odgovarajućih guma za vaše vozilo je veoma važna odluka od koje zavisi vaša bezbednost i uživanje u vožnji. Postoji veliki broj faktora koji utiču na izbor i treba dobro razmisliti pre kupovine. Nadamo se da će vam ovi saveti pomoći prilikom donošenja odluke o kupovini.
Kada zameniti gumu?

Po zakonima većine evropskih zemalja gume su istrošene kada preostali deo gazećeg sloja ima dubinu manju od 1,6mm (kod nas još uvek 1mm). Da bi pomogli vozačima da uoče da su gume istrošene proizvođači unutar gazećeg sloja utiskuju indikator istrošenosti koji postaje vidljiv kada se šara istroši.

Iako je zakonski minimum u EU 1,6mm testovi pokazuju da je guma sa dubinom šare 3mm daleko sigurnija. Prema tome, zamenite gume kada dubina šare padne na 3mm!

Vodite računa o zakonskom minimumu jer možete platiti kaznu, a u slučaju saobraćajne nezgode osiguravajući zavod može odbiti da plati štetu. Gubitak svojstava gume usled istrošenosti posebno je izražen na kiši i snegu. Sa istrošenim gumama na snegu ste u velikoj opasnosti.
Koliko guma vam treba?
Samo jedna guma?

Ako je šara na vašoj gumi malo istrošena, a pretrpela je takva oštećenja da ne može da se popravi, trebalo bi da je zamenite novom. Izaberite gumu istog proizvođača, istu šaru, dimenzije i brzinske indekse. Možda će to biti skuplje, ali nemojte na tome štedeti jer gume moraju biti iste.
Dve gume?

Ako su šare na dve gume malo istrošene, a vi treba da zamenite druge dve zato što su oštećene ili istrošene, zamenite ih sličnim gumama. Poželjno je da gume budu iste, ali nije pogrešno da ih zamenite gumama drugog proizvođača istog tipa i dimenzija.
Sve četiri gume?

Ako imate sreće da su vam se sve četiri gume jadnako istrošile zamenite sve četiri odjednom. Ako ste zadovoljni gumama koje ste koristili zamenite ih istim takvim novim gumama.
Koja je odgovarajuća dimenzija?

Najjednostavnije je kada se na vozilu nalaze gume iz prve ugradnje, tada je dovoljno videti oznaku dimenzije na gumi i kupiti iste takve.

Osnovna funkcija gume je da nosi težinu vozila. Kada birate gumu morate biti sigurni da će moći da izdrži opterećenje. Indeks opterećenja u oznaci gume će vam to pokazati.

Maksimalnu brzinu koju guma može da izdrži pri dozvoljenom opterećenju pokazuje indeks brzine. Za vožnju po našim putevima sasvim je dovoljno imati gume sa brzinskim indeksom V jer nećete imati mogućnosti da vozite brže od 240 km/h. Ako idete u inostranstvo u zemlje koje imaju bolje puteve moraćete da se pridržavate uputstava proizvođača.

Ali ako ste kupili polovna kola ne možete biti sigurni da je prethodni vlasnik montirao odgovarajuću gumu. Pogledajte u priručnik koji ide uz automobil koja je prava dimenzija.
Letnja, zimska ili guma za sve sezone?

Želili bismo da vam preporučimo ono što je za vas najbolje, a u krajnjoj liniji i najisplativije – 4 letnje leti i 4 zimske zimi, ali stanje u novčanicima većine naših vozača je takvo da ne bi mogli izdržati ove troškove.

Razlike u klimatskim uslovima utiču na izbor guma. Gume moraju odgovarati najlošijim klimatskim uslovima u toku godine. Ako vozite letnje gume preko cele godine, performanse guma biće najlošije u najlošijim klimatskim uslovima, po snegu i ledu. Ako imate sreće da zima bude blaga možete proći sa letnjim gumama sa neistrošenom šarom. Mnogi zaboravljaju da se zimske gume ne stavljaju samo zbog snega i leda već zato što letnje gume gube svojstva kad temperatura padne ispod +7°C. U krajevima gde su zime blage, a temperatura retko pada ispod nule, gume za sve sezone (all-season) mogu biti dobar izbor.
Koliko kilometara prelazite?

Ako prelazite 5000 km godišnje, vozite po gradu i nikada niste vozili brže od 160 km/h standardne gume srednjeg ili nižeg kvaliteta biće verovatno sasvim dobar izbor.
Ako imate nameru da prodate auto sigurno vam neće trebati skupa premium brand guma koja prelazi više od 100 000 km.
Performanse guma

Prema performansama gume se dele uglavnom na tri tipa:

Standardne - rade se u brzinskim indeksima S,T,(H) i prečnicima od 13"-15"
Gume visokih performansi (High performance – HP) - rade se u brzinskim indeksima H,V,(W) i prečnicima od 15"-17"
Gume ultra visokih performansi (Ultra high performance – UHP) - rade se u brzinskim indeksima W, Z i ZR i prečnicima od 16"-20"

Nivo kvaliteta guma

Ne treba mešati performanse i nivo kvaliteta. U okviru svakog od tri tipa guma postoje različiti nivoi kvaliteta od najnižeg do najvišeg kvaliteta. Na primer, gume visokih performansi proizvode i Tigar i Michelin, ali je kvalitet Michelinovih guma daleko viši.

Brandovi koji se izdvajaju najvišim kvalitetom (premium brandovi) su: Michelin, Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Continental i Dunlop.

Gume srednjeg nivoa kvaliteta čine najširu grupu. Svaki premium brand ima u vlasništvu brand srednjeg kvaliteta: Michelin – BF Goodrich, Bridgestone – Firestone
Good Year – Fulda itd.

Vodeći proizvođači imaju u svom vlasništvu i brandove iz segmenta nižeg kvaliteta: Good Year – Debica, Bridgestone – Dayton itd.

I u okviru guma srednje i niže klase postoje podele na višu i nižu srednju odnosno nižu klasu, ali jasne granice se ne mogu povući. Ako ne možete ni po čemu da ih razlikujete cena će vam pokazati gde pripadaju.
Rezultati testova

Rezultati testova koje sprovode auto magazini mogu biti odlučujući faktor za bizbor gume. ADAC motorwelt je najpoznatiji i najčitaniji auto magazin na svetu. Poznat je po savesnosti i nezavisnosti programa za testiranje koje sprovodi tim profesionalaca. Testovi ostalih nemačkih magazina kao što su Auto Bild, Auto motor und sport, Test stiftung warentest itd. po objektivnosti ne zaostaju mnogo. Kada nekoliko magazina da najvišu ocenu nekoj gumi budite sigurni da nećete pogrešiti ako je izaberete za svoj automobil.
Pitajte vulkanizera

Videli ste koliko faktora utiče na izbor prave gume i da nije nimalo jednostavno izabrati. Saveti koje ste pročitali mogu vam koristiti, ali ništa ne može zameniti savet iskusnog i dobronamernog vulkanizera u koga imate poverenje. Dobar vulkanizer je onaj koji će vam uvek biti na raspolaganju da vam da dobar savet.
Ne zaboravite: Pitajte vašeg vulkanizera!

izvor: http://www.4gume.com

Korisnikov avatar
Grujic
Moderator
Postovi: 13155
Pridružio se: 06 Jan 2012, 12:39
Garaža: Bmw 320d e90 & 316i E36 Kupe
Lokacija: Beograd
Birthday

Re: Nove ili polovne gume

Post od Grujic » 15 Jan 2012, 15:05

Ja sam kupio nove gume za sebe, al generalno nisam protiv polovnih ako su dobre. Naravno, ako su dobre, onda nisu bas jeftine, one price tipa moj ortak kupio odlicne 16" za 15e mogu macki o rep...

nixa
Postovi: 2076
Pridružio se: 10 Jan 2012, 21:52
Lokacija: Beograd

Re: Nove ili polovne gume

Post od nixa » 15 Jan 2012, 15:15

Takođe sam generalno protiv polovnih guma, mada naravno da ume da se naleti na dobre polovne gume, mada kao što reče Grujic to uglavnom košta.
Istina, dobre polovne gume za male pare mogu da se kupe ili kod lopova ili kod priajtelja.

Moj moto sa gumama je: bolje manja felna sa kvalitetnom gumom, nego velika (lepa) felna sa lošom gumom.

Korisnikov avatar
NexT
Postovi: 13008
Pridružio se: 09 Jan 2012, 18:49
Garaža: E (W212)
Lokacija: Beograd

Re: Nove ili polovne gume

Post od NexT » 15 Jan 2012, 15:17

Vozio sam E klasu sa polovnim zimskim gumama. Michelin Alpin 225/55 R16. 4 gume su placene 180 evra. Dot je kraj 2009, i sara je prilicno duboka. Stvarno, ne vidim ni jedan razlog zasto bi ove bile placene nove preko 500 evra, jer ce ih on svejedno potrositi do kraja sezone.

Pritom, auto nije tresao, nije bio bucan (tj bucniji nego sto je zimska guma pri 150 kmh), sasvim je lepo drzao...

Mi smo uzimali nove gume, i uzecemo opet, ali ja imam sasvim pozitivno iskustvo sa polovnim... Pogotovo kad je razlika u ceni 3x, a gume se nece koristiti godinama...

Korisnikov avatar
dag81
Postovi: 7262
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Nove ili polovne gume

Post od dag81 » 15 Jan 2012, 15:51

Genralno nisam za polovne gume, ali nekad vredi dobro razmisliti, a to je kad ti se ne zuri ili kad naleti da nesto stvarno valja.
Dobru a polovnu gumu mozete naci, ali je to jedno 5-10% ponude na oglasima, sve ostalo je djubre. Dobra polovna guma ne kosta 15-20e komad za 14-15-16'' nego od 30-35e.
Ako nekom slucajno trebaju stvarno dobre polovne gume 195/65R15 Conti EcoContact 3 neka javi da mu dam broj. Sve 4 150e, presle oko 4-5k km. Nas nekadasnji forumas Kosancic ih prodaje, dosle sa Octaviom.
E sad dosta njih ce reci pa puno mi je to para za polovnu imam da kupim za 80e sve 4. Da ali kakve, uglavnom je takva situacija. A ove Conti su kao sto rekoh bukvalno nove.

Inace kupio sam pre 2 godine polovne Michelin E3A sa oko 5.5-6mm sare polovne, jer sam planirao uskoro da prodajem auto pa reko da ne bacam 350-400e, za ove sam dao 100e, prijatelj sto radi sa polovnim mi je dao popust dobar. Ali guma jeste imala saru, jeste bila stara 4 godine, ali je isto tako i presla sigurno 50k km, a poznato je da taj Michelin prelazi dosta. A to sve znaci da je vec otvrdnula i da nije vise to taj grip kakav se ocekuje.

Sa trece strane, pre bih uzeo i polovnu gumu iz premium klase, sa 4-5mm sare, nego novu Tigar npr. Garantujem da je svaka Goodyear, Dunlop, Conti, Michelin... koja je presla 40ak hiljada km, bolja od bilo kog Tigra. To je moje misljeje, a i iskustvo.

Korisnikov avatar
sasa lbg
Postovi: 1572
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:11
Garaža: citroen C5 ,passat B3,citroen C3,vw caddy
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: Nove ili polovne gume

Post od sasa lbg » 15 Jan 2012, 16:08

Ko zeli da svoj svoj auto preko noci "preporodi"...stavi 4 nove gume i osecaj u autu je popravljen 10 x :)

Korisnikov avatar
ivancho
Postovi: 3777
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:59
Garaža: Octavia 1,6d
Lokacija: Zemun
Kontakt:

Re: Nove ili polovne gume

Post od ivancho » 16 Jan 2012, 16:50

@NexT ti si imao srece sa polovnim gumama,evo dajem svoj primer,ja sam na svom berlingu imao alpin a3 sa izuzetnom sarom, ali nisu prijanjale u opste, znaci auto je proklizavao uzas, sada ja sam to mogao nekome da prodam bez problema jer su one na oko izgledale super. Ali ih je firma od koje smo kupili auto drzala u dovristu na otvorenom i vremenski uslovi i ....su uradili svoje i one su bile.....samo za baciti. Poenta je da vizuelno ne mora da znaci i optimalno, pogotovo sa zimskom guma koja mora da bude dobra u extrmenim uslovima.

Korisnikov avatar
Sh@rance
Postovi: 1600
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:48
Garaža: Fiat Punto Classic 1.3 MultiJet & Cannondale Trail 7 er29
Lokacija: Obrenovac

Re: Nove ili polovne gume

Post od Sh@rance » 27 Jan 2012, 22:37

Nisam protivnik polovnih guma, ali ja licno ih nikada nebi kupio(jednom sam i ja kupio polovne gume zato sam i napomenuo nikad vise). Polovnu gumu bi kupio iskljucivo od onoga koga poznajem. Ja sam prodao moje michelinke sa proslih kola stare 6 meseci za 250 eura sve 4. Covek je dobio fiskalni racun sa garancijom, odlozene su po PS-u. Cim ih je video ni sekunde se nije razmisljao odma ih je pazario bez cenkanja. Sad prodajem firestonke sto sam dobio uz punta, takave gume racunam u dobru kupovinu ali je to bas tesko naci.

Korisnikov avatar
bozza1979
Postovi: 538
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:01
Garaža: Škoda Scala 1.0TSI & Hyundai Getz 1.1
Lokacija: Beograd

Re: Nove ili polovne gume

Post od bozza1979 » 27 Jan 2012, 23:57

Ja sam polovne montirao samo kao rezervne... I to ih nisam kupovao nego dobio :)
Ne vozim mnogo, i do sada mi je najveca guma bila 14", niti sam imao sire od 175, niti nize od /70. Nove u tim dimenzijama i nisu preterano skupe.
Dokle god se ima za nove, ne pada mi napamet da kupujem polovne.

Korisnikov avatar
dag81
Postovi: 7262
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Nove ili polovne gume

Post od dag81 » 28 Jan 2012, 00:25

Nekada je zaista glupo propustiti priliku i dati 2x vise para za nove gume, koje imaju 8mm sare u odnosu na one sto su vozene lupam godinu dana i imaju 7mm sare.
Da se ne ponavljlam, sara je najmanje bitna kod polovnih guma, bitno je koliko su presle km. A ja smatram da guma do 40ak hiljada valja, tj. ima priblizne perfomanse kao nova, posle toga vec popusta, gubi elasticnost, pa imala ona 3mm sare ili 6mm.
I uvek bih pre npr. kupio polovnu gumu tipa Micehlin, Conti, Dunlop, GY, nego novu Tigar, Barum... U to sam se uverio 2x da je bolje drzala polovna npr. Semperit sa 2mm sare nego nova Tigar 635, ili drugi Primer polovna Michelin Pilot Primacy sa 4mm sare, nego nova Tigar Prima. Tu je jedino Tigar u prednosti bio kad ima dosta vode na putu, jer je imao dublje kanale. Na vlaznom i suvom putu ubedljivo su bile bolje ove polovne.

Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 30015
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: KIA Ceed JD 1.4
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: Nove ili polovne gume

Post od trojanac » 28 Jan 2012, 00:48

bozza1979 je napisao:Dokle god se ima za nove, ne pada mi napamet da kupujem polovne.
:plusone:
Posetite www.garaza.rs !

Korisnikov avatar
Sh@rance
Postovi: 1600
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:48
Garaža: Fiat Punto Classic 1.3 MultiJet & Cannondale Trail 7 er29
Lokacija: Obrenovac

Re: Nove ili polovne gume

Post od Sh@rance » 28 Jan 2012, 02:20

bozza1979 je napisao:Dokle god se ima za nove, ne pada mi napamet da kupujem polovne.
:plusone: Upravo to i kod mene su male gume 165/70/14 pa nema potrebe za polovnjacima.
dag81 je napisao:Nekada je zaista glupo propustiti priliku i dati 2x vise para za nove gume, koje imaju 8mm sare u odnosu na one sto su vozene lupam godinu dana i imaju 7mm sare.
Kada sam sredjivao XM-a kupio sam mu sve 4 nove michelinke 195/60/15 placene 40000 din. daj boze da sam presao sa njima i 5000km bukvalno 3-4 meseca bile na kolima i jedno 2 meseca odlozene. Zena sjebala motor na kolima tako da mi se nije isplatilo da ga radim nego sam ga dao na reciklazu.
Decko kupio malte ne nove gume od mene sa racunom i garancijom skoro upola cene.

Korisnikov avatar
dag81
Postovi: 7262
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Nove ili polovne gume

Post od dag81 » 28 Jan 2012, 11:27

^ Pa to kazem, glupo je da je dao 150e vise za iste takve sa 1mm vecom sarom. Ja prvi koji ajde da kazem mogu da uzmem gume po nabavnoj ceni nove ne bih dao 40% vise. Tj. zavisi od marke gume, ali za sve premium opusteno bih uzeo takve polovne sa 5-10k km predjenih.
Ali rekosmo vec, tesko se to da naci.

Korisnikov avatar
BAJKER
Postovi: 6087
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Nove ili polovne gume

Post od BAJKER » 28 Jan 2012, 12:38

Kupovao bih iskljucivo nove gume, ili eventualno ako bih znao da drugar koji prodaje godinu dana staru gumu koja jedva da je presla par hiljada km. a on je kupio kao novu. Ipak gledam prevashodno na bezbednost sebi bliznih koje vozim a to nema cenu.
Slika

Korisnikov avatar
Paja
Postovi: 14751
Pridružio se: 08 Jan 2012, 11:36
Garaža: Superb
Lokacija: Beograd, Zvezdara

Re: Nove ili polovne gume

Post od Paja » 28 Jan 2012, 13:32

Kao student sam na Yugu vozio "daj šta daš"

Sada samo nove.

Odgovori