Gaginh0 je napisao:Al evo ti prost primer, znaci naseo sam na sneg i sad jedan tocak vrti u prazno a drugi blokiran(ne okrece se uopste), a da taj drugi nije blokiran verovatno bi pomogao da izadjem ili nebi, ali svejedno nebi odmogao...
Gaginjo, i meni je svojevremeno (dok se nisam zainteresovao za automobile) to bilo čudno, ali je sasvim normalno - tako radi diferencijal. Funkcija diferencijala je da omogući da se jedan točak okreće brže od drugog i to je sve. Na taj način je moguće skretanje vozila (spoljni točak se u krivini vrti brže od unutrašnjeg). Probaj na vozilu koje to omogućava (npr. traktoru) da zablokiraš diferencijal - možeš da motaš volan koliko hoćeš, on samo gura pravo smotane točkove i nema šanse da skrene. Sa diferencijalom, u vožnji pravo, malo povuče jedan točak, pa kad postane brži od drugog, povuče taj drugi i tako u krug. Ako jedan proklizava, to znači da se on vrti brže od onog koji stoji, pa se snaga neće ni prenositi na taj drugi. Rešenje je "šper diferencijal" - on dozvoljava da se točkovi okreću različitim brzinama, ali samo do neke određene razlike - posle toga povuče i drugi točak. Mnogi jači automobili ga imaju standardno (znam npr. konkretno za Lanču Kappu, na modelima sa 3.0 i 2.0 turbo motorima). Čest je i kao srednji diferencijal na terencima (znači, uvek vuče jedan prednji i jedan zadnji točak, a blokada u okviru iste osovine se vrši ručno po potrebi). Ne znam da li postoji terenac sa sva tri šper diferencijala, to bi bilo ultimativno rešenje. Tada ne bi bilo potrebe ni za elektronikom, ni za ručnom blokadom, u bilo kom režimu rada.
Jeftinija alternativa šper diferencijalu je da elektronika aktivira kočnicu na točku koji proklizava, i tako prenese snagu na onaj koji stoji. To je takozvana "elektronska blokada diferencijala" i česta je u današnjim vozilima.