Stranica 5 od 9

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 27 Dec 2012, 20:30
od djole155
Ja sam negde u aprilu menjao obe viljuske,stabilizatore,stavio stelujuce amortizere i slicovao rupe na amortizerima za dobijanje nagiba.Pre reglaze,iako je prakticno zamenjeno 95% trapa,auto nisam mogao da pohvatam koliko nije bio u vinkli.Naravno posle 1 sat radjenja optike,auto je isao pravo kao strela.Dok sam vozio juga sa trkackim trapovima,isao sam 2-3 puta na reglazu jer se po ovim nasim putevima takav trap brzo "razidje"

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 27 Dec 2012, 20:42
od Predrag B.
Uroše, Uroše..

Nisi me dobro pratio ;) Na Fabiji može da se podešava samo usmerenost prednjih točkova (neki kažu i trag ili konvergencija) i ništa drugo. Koliko je to rešenje dobro, toliko je i loše.

Na Yugu na pr. nazad možeš da podešavaš sve (pod tim se podrazumeva nagib i usmerenost točka tako što dodaješ ili skidaš podloške, a po potrebi nagib dodatno može da se koriguje "šlicovanjem" amortizera, dok se zatur ne zadaje kao parametar). Napred možeš da podesiš usmerenost (odvijanjem ili zavijanjem krajeva spona), zatur (ubacivanjem ili izbacivanjem podloški) i po potrebi nagib ("šlicovanjem" amortizera).

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 18 Jan 2013, 21:41
od ljubitelj
AR33401 je napisao:Silent blok je od gume, koja trpi strahovita opterecenja i vremenom se deformise. Nova viljuska, za razliku od stare koja je presla ko zna koliko hiljada kilometara, ce SIGURNO zauzeti drugaciji polozaj nego ta prethodna i ako rupe gde se srafi viljuska nisu slicovane i tome slicno.

Da li nova viljuska ima identicne dimenzije kao stara ?
Ako da onda pravilo je da ima i identican polozaj kao stara jer nema nikakve razlike medju njima.
Silent blok jeste od gume ali on ne utice na poziciju srafova/matica.
Osim ako je na Fabiji neki specifican nacin ugradnje gde sami silent blokovi imaju i ulogu pridrzavanja viljuske a ne metalni elementi (sraf, podloske, matica).
Zasto se kaze da je na Fabiji presudna uloga silent bloka, toliko da se mora podesavati polozaj nove viljuske pri ugradnji ?

I kako se uopste podesava viljuska u pravilan polozaj koji je imala stara ?

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 18 Jan 2013, 21:58
od dragvorl
Ako ima subsasiju, a mislim da Fabia ima, onda moze da se poremeti geometrija i kada se skida subsasija.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 19 Jan 2013, 22:37
od AR33401
Ne postoji nikakvo podesavanje pri ugradnji viljuske. Ona ima jedan jedini polozaj. Evo i slike, fabia ili polo su u pitanju:

Slika

Vrati ovaj silen blok u sredinu, da stoji kako treba tj stavi novi silen blok. Pomerice se zatur i raspon tocka. Ovaj silen blok je pukao, ali vremenom, ne iznenada.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 19 Jan 2013, 23:12
od dragvorl
Ako skines subsasiju radi neke intervencije, nju je jako tesko vratiti na identicno mesto, a na njoj su montirana ramena, tako da se u sustini pomeri geometrija, no to sad i nije toliko bitno.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 20 Jan 2013, 00:39
od ljubitelj
AR33401 je napisao:Ne postoji nikakvo podesavanje pri ugradnji viljuske. Ona ima jedan jedini polozaj. Evo i slike, fabia ili polo su u pitanju:

http://images.forum-auto.com/mesimages/ ... edroit.jpg

Vrati ovaj silen blok u sredinu, da stoji kako treba tj stavi novi silen blok. Pomerice se zatur i raspon tocka. Ovaj silen blok je pukao, ali vremenom, ne iznenada.
Na slici se vidi da je sada pomeren van normalnog polozaja pa su neispravni uglovi, i to se ne moze podesavati, osim zamene ispravnim novim elementom.

Kada se zameni za novi silent blok zatur i raspon ce se taman vratiti iz pomerenog u normalni (podeseni fabricki konstrukcijom) polozaj koji odredjuje sraf koji prolazi kroz sredinu silent bloka.

Tu nema sta da se podesava, svi uglovi ce biti ok, samom ugradnjom ispravnog silent bloka.

Dok je silent blok neispravan i uglovi trapa su neispravni, cim se postavi ispravni silent i pravilno stegne kilokljucem ugovi trapa su u fabrickim merama.

Mislio sam da je na Polo/ Fabiji neko specificno resenje.

Jedino ako se neko dosetio da menja raspon letve nakon nastanka deformacije -pucanja silent bloka pa napravio prividno reglazu a u stvari razdesio trap.

To se desava, ne tako retko kada se primeti da auto vuce na jednu stranu i pokusava se reglaza raspona letve a ono neispravni neki element trapa koji je i uzrokovao promenu uglova. Cesto se zaboravi na lezaj gore opruzne noge i njegov silent blok.

Pravilo je da se raspon podesava iskljucivo kada su svi elementi trapa potpuno ispravni, bez lufta, sa propisanim pritiskom guma i propisanim opterecenjem na sedistu vozaca i suvozaca.

Skidanje subsasije svakako utice na sve ali zasto bi se to radilo pri zameni silent bloka ili kugle trapa osim u slucaju tezih havarija, sudara i slicno kada ionako treba proveriti/ uraditi reglazu.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 20 Jan 2013, 15:14
od AR33401
Pri zameni silen bloka na Fabia/Polo, kompletan trap se skida, ostaje samo letva da "visi".
Ovaj silen blok je ispravan da trenutka pucanja. On se vremenom tako "krivi" i pomera geometriju. Zato su tu spone da se to iskoriguje.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 20 Jan 2013, 15:59
od ljubitelj
ljubitelj je napisao: Jedino ako se neko dosetio da menja raspon letve nakon nastanka deformacije -pucanja silent bloka pa napravio prividno reglazu a u stvari razdesio trap.

Pravilo je da se raspon podesava iskljucivo kada su svi elementi trapa potpuno ispravni, bez lufta, sa propisanim pritiskom guma i propisanim opterecenjem na sedistu vozaca i suvozaca.
Postupak koji navodis je van pravila struke i ne resava kvar.
Sponama se koriguje jedino i samo raspon letve, toe in.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 20 Jan 2013, 22:24
od AR33401
Tako je, Toe in ili Toe out. Pokusavam samo da objasnim da se silen blok vremenom deformise, da je on sastavni deo viljuske, da od njega zavisi polozaj te iste viljuske i da ona, ali ne samo ona, diktira uglove tocka, a to su: zatur (caster), nagib (camber), raspon (toe), iako se taj isti raspon posle moze podesavati iskljucivo na letvi.
Nagib i raspon su i te kako relativni, odnosno, njihove vrednosti su relativne i one se menjaju pri razlicitom opterecenju, ubrzavanju, kocenju, da li je u vozilu samo vozac ili postoji i suvozac, doslovno i njihova kilaza utice na uglove :) ...
Zatur i nagib su malo vise tolerantne vrednosti u odnosu na raspon. Par minuta razlike na rasponu je dovoljno da bude iskosen volan. 20-30 minuta odstupanja na nagibu nece pojesti gume, ali na rasponu i te kako hoce. Zaturi treba da budu priblizno jednaki. Ako postoji neka veca razlika izmedju levog i desnog zatura, auto ce vuci u stranu, ali NECE cepati gume.
Interesantna je ovo tema, moglo bi se tu pisati dosta...

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 20 Jan 2013, 22:33
od dragvorl
Geometrija oslanjanja je vrlo interesantna i kompleksna oblast koja prosecnom poznavaocu cesno nije jasna ni u osnovama.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 20 Jan 2013, 23:16
od AR33401
A u sustini jako prosta.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 21 Jan 2013, 00:34
od ljubitelj
Da,i nazalost se danas uglovi uglavnom ne mogu podesavati prema potrebama i zelji vozaca.
A opet toliko je kompleksna u praksi da se moze kombinovati u mnogo iteracija podesavanja za razlicite reakcije vozila tokom voznje.

Interesantan je osecaj na volanu kada je zatur veliki, na 340gl mi je zatur 8 1/2 stepeni napred.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 21 Jan 2013, 12:18
od Heinz
To šlicovanje amortizera mi se nikako ne dopada kako zvuči, pogotovo u kombinaciju sa McPherson oslanjanjem. Malo je kompleksnija geometrija za objašnjavanje i razumevanje, ali od ključnog značaja je položaj amortizera, zbog raznih uglova i sila.

Re: Geometrija oslanjanja

Poslato: 21 Jan 2013, 17:17
od ljubitelj
A zasto ti se ne svidja mogucnost podesavanja, ako bi hteo da obrazlozis ?
Vozio sam vise godina auto McPherson koji je imao fabricki ostavljenu mogucnost da se steluje polozaj solje amortizera upravo predvidjenim slicevima.
Nisam primetio da smeta takva mogucnost niti da izaziva neke probleme.