Grejači dizel motora

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23808
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Grejači dizel motora

Post od dragvorl » 24 Jan 2012, 00:02



Dugi niz godina dizel motori imaju svoje mesto i u putničkim automobilima, a ne samo u teretnjacima, auto¬busima i agregatima. Popularnost su na prvom mestu stekli zbog svoje ekonomičnosti, koja je bila opravdanje zabučniji rad, veću masu i slabija ubrzanja.Oštećenja na cevčici grejača ili nje¬nom vrhu (pregrevanje)Uzroci:- previsok napon ili predugo vreme grejanja (ugrađen grejač za 12V u sis¬temu sa 24V ili obrnuto)- poništavanje zazora zbog krive cevčice omogućava odvođenje toplote sa regulacionog namotaja i time pregre¬vanje grejnog namotaja- nepravilno ubrizgavanje- uvećanje vrha može biti posledica vlažnih uslova skladištenja grejačaProveriti:- za koji je napon grejač namenjen,- kontakte na upravljačkoj jedinici grejača,- ispravnost alternatora ili regulatora,- sistem za napajanje gorivom,- uslove skladištenja grejača.Ugljenične naslage između cevčice i tela grejača, topljenje, pojava rupa i pukotina ili potpuno izgaranje cevčice grejačaUzroci:- nepravilno ubrizgavanje goriva;- nedovoljno pritegnut grejač i stoga u pogrešnom položaju;- mehaničko oštećenje motora;- neispravan sistem za predgrevanje.Proveriti:- sistem za napajanje gorivom;- da li postoji oštećenje navoja ili ugljenične naslage na mestu ugradnje grejača,- da li je ugrađen odgovarajući sis¬tem za predgrevanje i da li je pravilno ugrađen,- za koji je napon grejač namenjen,- ispravnost alternatora ili regulatora.Razvoj dizel motora učinio ih je danas ravnopravnim sa benzinskim gotovo u svakom pogledu, pa i u spremnosti za hladan start. Ipak, automobil sa dizel motorom može sa prvim hladnim jutrima postati prava mora za svog vlasnika, jer je uzrok kašnjenja na posao ili potrage za drugim pre-voznim sredstvom. Neki smatraju i daje bučno štektanje i oblak plavog dima koji nakon (jedva) uspešnog paljenja obavije vozilo nešto normalno za dizel motor.Hladan startIspravan dizel motor ne bi trebao da ima problema sa hladnim startom u toplim i suvim uslovima. Međutim, što je temperatura okoline niža, to su lošiji uslovi za postiza¬nje pravilnog sagorevanja, pa će dizel motoru biti potreb¬na dodatna pomoć da bi se omogućilo samopaljenje goriva i da bi startovanje trajalo što kraće.U hladnom motoru zazori su veliki, zaptivanje klipnih prstenova je umanjeno, a kapacitet i napon akumulato¬ra su niži nego obično što sve otežava nastanak uslova potrebnih za proces sagorevanja (videti tekst o kompre¬siji u prethodnom broju).Dok u benzinskom motoru svećica služi da inicira paljenje smeše, u prostoru za sagorevanje dizel motora mora doći do samopaljenja ubrizganog goriva u dovolj¬no ugrejanom vazduhu. Dakle, uslovi za pouzdan start hladnog dizel motora su zaptivenost prostora za sagore¬vanje (odnosno stanje klipno-cilindarskog sklopa i ven¬tila), ispravan sistem za ubrizgavanje goriva, akumula¬tor i starter, i ono najjeftinije od svega nabrojanog, mada nikako manje važno, ispravni i kvalitetni grejači.Kao pomoćno sredstvo za startovanje hladnog dizel motora već dugo se koriste električni grejači postavlje¬ni u prostor za sagorevanje, koji služe da ugreju vazduh i time pripreme uslove za paljenje ubrizganog goriva. Grejač je u osnovi otpornik koji električna struja za samo par sekundi ugreje na temperaturu od 850 do 1.000 °C. Grejači automobilskih dizel motora su indirektnog tipa, namotaj se nalazi zaštićen u cevčici grejača i nije izložen agresivnoj sredini. Radom grejača upravlja elektrons¬ka upravljačka jedinica na osnovu informacija o uslovi¬ma koji vladaju u motoru. Gašenje lampice na koman¬dnoj tabli znak je da je motor spreman za pokretanje. Primenom naprednih rešenja regulacije i konstrukcije sistema za predgrevanje, pojava plavog i belog dima pri paljenju hladnog dizel motora savremene generacije sve¬dena je na najmanju moguću meru.Grejači se mogu podeliti u dve grupe. U prvu su svrstani grejači koji zagrevaju vazduh samo za vreme startovanja motora. Za razliku od starijih konstrukci¬ja, savremeni grejači sadrže dva namotaja, regulacioni i grejni. Na taj način dozvoljena je veća struja napajanjaserrtsi brže postizanje visoke temperature, bez opasnosti od pregrevanja grejača.U drugoj grupi se nalaze grejači koji i nakon starta motora nastavljaju rad (do 3 min) u cilju obezbeđivanja boljeg sagorevanja i smanjenja emisije štetnih gasova u početnom periodu.Svakako da su uslovi u kojima druga grupa grejača radi teži jer ostaju usijani i tokom početnog rada moto¬ra, a napon kojim se napajaju ide i do 14,5V. Zbog toga se prilikom zamene grejača mora obratiti pažnja da su novi grejači namenjeni ugradnji u taj motor i radu sa odgovarajućom upravljačkom jedinicom.Radni vek grejačaVek grejača zavisi od klimatskih uslova u kojima se motor koristi i od učestalosti upotrebe grejača. Češća upotreba, dakako, skraćuje vek. Nezadovoljavajući rad grejača uglavnom se primeti kasno, kada sa prvim hlad¬nim jutrima motor teško pali, nakon starta je bučan i izbacuje velike količine dima neprijatnog mirisa. Znak može biti i otežan start motora, iz više neuspešnih pokušaja, pa start na -10 °C verovatno nije ni moguć.Kao i za druge elemente motora, potrebna je povremena kontrola ispravnosti grejača. Pomoću odgovarajućih instrumenata provera se može izvršiti i bez njihovog skidanja sa motora. Takođe je potreb¬no izvršiti kontrolu rada upravljačke jedinice grejača. Grejač se može proveriti i kada je izgrađen iz motora, uz potreban oprez da ne dođe do opekotina.Kako svi grejači u jednom motoru rade u, takoreći, istim uslovima, sa sigurnošću se može tvrditi da uko¬liko jedan grejač otkaže, uskoro će redom otkazivati i ostali. Drugim recima, najjeftinije je izvršiti zamenu svih grejača odjednom, kad su već skinuti električni provod¬nici i ostalo što ometa pristup i demontažu grejača.Uzrok otkaza grejača uglavnom se može videti na samom grejnom elementu. Kao i uvek, nije dovoljno samo zameniti neispravne grejače, nego je neophodno i ukloniti uzrok.Skidanje grejača je potrebno izvršiti izuzetno pažljivo, inače se mogu polomiti. Moment pri kojem može doći do oštećenja grejača zavisi od prečnika navoja (izvor: Beru):Ako grejač pruža otpor odvrtanju, neophodno je pre-duzeti sledeće korake:1 - Pustiti motor da radi dok se ne zagreje, ili, ako to nije moguće, priključiti grejač preko posebnog kabela i zagrevati ga 4 do 5 minuta;2 - Obilato naneti antikorozivno sredstvo na koren navoja i ostaviti da deluje oko 5 minuta;3 - Ponovo probati odvrtanje grejača, vodeći računa da se ne pređu maksimalne vrednosti momenta. Ako je potrebno, ponoviti postupak.Kada se stari grejač izvadi, proveriti čistoću i stanjePrstenasto ispupčenje na cevčici grejačaUzrok: pojava ulja u prostoru za sag-orevanje, što je verovatno posledica pohabanosti delova motora.Proveriti: stanje klipno-cilindarskog sklopa i potrošnju ulja.Dodirivanje cevčice i tela grejača, lom/deformacija električnog priključka ili oštećenja telaUzroci:- prevelik moment pritezanja grejača,- upotreba neodgovarajućeg alata,- oštećenje navoja u otvoru.Proveriti:- da li postoje oštećenja navoja, ugljen-ične naslage u otvoru za grejač. Ako je to slučaj pristupiti njihovom otklanjanju,- obratiti pažnju na moment priteza¬nja grejača.Izvor: BERUavoja u glavi motora, otvora i okolnih površina.Ugradnja novih grejačaUgradnja pogrešnih grejača može rezultirati ozbiljnim poremećajem rada motora i oštećenjem samih grejača. Zato treba proveriti da li su novi grejači odgovarajući, poređenjem kataloških podataka i oznaka na grejačima koje se odnose na njihovu konstrukciju i naziv-ni napon. CUBI trgovina snabdevena je odgovarajućim grejačima za gotovo sve dizel motore koji se mogu sresti na našim prostorima.Prilikom ugradnje grejača potrebno je obratiti pažnju na sledeće:1 - Ako je za neki motor propisano da se koriste grejači sa produženim grejan-jem, onda se moraju ugraditi isključivo takvi grejači;2 - Nečistoće oko otvora grejača ne smeju upasti u komoru za sagorevanje;3 - Grejač ne srne pasti na pod ili dobi¬ti bilo kakvo udarno opterećenje - takav grejač ne treba ugrađivati;4 - Na navoj grejača se ne srne nanos¬iti nikakvo ulje ili mast;5 - Grejač i navrtka električnog priključka moraju se pritegnuti propisan¬im momentom.Maksimalni momenti pritezanja, u zavisnosti od prečnika navoja (izvor: Beru):Ako se pritezanje vrši bez moment ključa, grejač treba uvrnuti dok ne stigne do glave motora, a zatim ga odgovarajućim alatom dotegnuti za oko 30 °.M4 navrtka električnog priključka se priteže na moment od najviše 2 Nm, a M5 navrtka na najviše 3 Nm.Grejači su potrebni za sve izvedbe prostora za sagorevanje dizel motora.Kod dizel motora sa pretkomorom (slika 1) ili vrtložnom komorom (slika 2) razuđenost prostora za sagorevan¬je čini da je odvođenje toplote kroz zidove motora intenzivnije, samim tim je i zagrevanje vazduha sabijan¬jem otežano. Takvi motori zahtevaju predgrevanje skoro u svim uslovima hladnog starta.Motori sa direktnim ubrizgavan¬jem (slika 3) takođe imaju za potre¬bu predgrevanje vazduha, ali pri hladnom startu na zaista niskim tem¬peraturama.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23808
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Grejači dizel motora

Post od dragvorl » 07 Jan 2013, 00:59

VW 2.0 TDi

SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
methane.master
Postovi: 21560
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:30
Garaža: Clio III ph2 1,2 16V

Re: Grejači dizel motora

Post od methane.master » 07 Jan 2013, 10:09

Sa Dragvorlom nema zezanja. Odma' poturi dokumentaciju. :doubleup:
Širim haos!

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Grejači dizel motora

Post od nikaragva » 07 Jan 2013, 10:21

štreber :D

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23808
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Grejači dizel motora

Post od dragvorl » 07 Jan 2013, 10:56

:mrgreen:
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
somi-car
Postovi: 2237
Pridružio se: 13 Jan 2012, 06:50
Garaža: Skoda Superb, Opel Combo
Lokacija: BG

Re: Grejači dizel motora

Post od somi-car » 07 Jan 2013, 12:51

Ajmo i neko stivo o stetnosti prilikom paljenja sa neispravnim grejacima :)

Neka lekcija bude potpuna.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23808
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Grejači dizel motora

Post od dragvorl » 07 Jan 2013, 13:01

Mislim da je bolje da se obratis Gugliju nego da cekas odgovor ovde. :)
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21095
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Grejači dizel motora

Post od nidza » 07 Jan 2013, 13:48

Štetno je što ne može da se pokrene auto i radiće bus-plus. :-)

Ono što meni pada napamet je da se nesagorelo gorivo sliva u karter, meša sa uljem i narušava podmazivanje. Na sličan način motori sa DPF sami sebi skraćuju život.

Tapatalk HD

Korisnikov avatar
somi-car
Postovi: 2237
Pridružio se: 13 Jan 2012, 06:50
Garaža: Skoda Superb, Opel Combo
Lokacija: BG

Re: Grejači dizel motora

Post od somi-car » 07 Jan 2013, 14:07

Ne priznajem odgovor bez literature :)

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23808
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Grejači dizel motora

Post od dragvorl » 07 Jan 2013, 14:24

Nije to nesto komplikovano, kod DPF se dodaje vise goriva samo pri regeneraciji, ne radi celo vreme sa bogatijom smesom. Kada se ubrizga odjednom puno goriva dolazi do lokalnog hladjenja smese blize zidovima cilindra (~2000 stepeni pikovi u cilindru, a kosuljica cilindra recimo 100njak), gorivo ne sagoreva, vec se kondenzuje i deo se sliva u karter i razredjuje ulje. Zato kad se dizel naglo patosira dimi jer ne moze svo gorivo da sagori i deo se kondenzuje i izbaci u atmosferu u obliku crnog dima. Zato je bolji DPF sa aditivom jer aditivom se smanji temperatura sagorevanja cadji u filteru, ne mora da se dizu temperature izduvnih gasova iz motora.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Odgovori