Kocenje motorom i tehnike voznje

Tehnička pitanja i objašnjenja
Korisnikov avatar
Romanticni_Piroman
Postovi: 129
Pridružio se: 09 Maj 2019, 22:49
Garaža: Honda Civic 2008 1.8 VTEC

Re: Kocenje motorom i tehnike voznje

Post od Romanticni_Piroman » 09 Jun 2019, 13:46

Nije vam lose razmisljanje, ima logike, ali ima jos par faktora ovde. Blokiranje tocka necu da komentarisem, to je ekstrem koji je blag po kocnice ali uzasan po gume. Previse fizike ovde ima, ali sustina je sledeca:

Naglo kocenje je odlicna stvar kada vozis biciklu. To je prosto zato sto dajes vise vremena vazduhu da te usporava. Na 50km/h ne moras ni da kocis iako je nizbrdo, vazduh te koci.

U autu, kao sto znamo, ovo nije slucaj. Auto u leru nizbrdo lako ubrza do 100+ km/h, nece ga vazduh zaustaviti, zbog prevelike mase, tako da ovo sa vazduhom igra mnogo manju ulogu kod automobila. Ono sto pre svega igra ogromnu ulogu je raspored tezine, kao sto je neko gore pomenuo. Pri naglom kocenju tezina ide napred i skoro 100% posla obavljaju prednje kocnice, sva toplota ide kod njih. Pri blagom kocenju transfer tezine gotovo da ne postoji, raspored kocenja napred-pozadi je blizu 50-50%, ovo bude dosta lakse po prednje kocnice... Ima tu jos par faktora, ali drugi glavni faktor je hladnjenje. Blago kocenje = vise vremena za hladjenje = manja maksimalna temperatura. Kocnice ce se brzo ohladiti nakon naglog kocenja, nije to problem, problem je ta temperatura koju ce da dostigne na kraju tog samog kocenja, i problem je nagla promena temperature koja moze da iskrivi plocice. Kod blagog kocenja, kocnice se hlade duze (jer vise vremena kocis) i nema naglih promena temperatura. Maksimalna temperatura dostignuta bude manja nego kod naglog. Imao sam situaciju pre par meseci da mi je kod Citroena C5 (probna voznja) poceo dim da izlazi iz prednjih plocica nakon 2 nagla kocenja sa svega 60km/h...

Zakljcak: Kocite normalno i umereno, naglo kocenje nije dobro i tu ne stradaju samo kocnice. Zanimljiv video na temu:


handys
Postovi: 156
Pridružio se: 30 Apr 2018, 15:09

Re: Kocenje motorom i tehnike voznje

Post od handys » 09 Jun 2019, 15:13

A jel za to ima veze dal je auto noviji ili stariji?

Korisnikov avatar
YUgisa
Postovi: 225
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.1EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Kocenje motorom i tehnike voznje

Post od YUgisa » 09 Jun 2019, 15:19

Sto je dobro pisati po netu, odmah su ljudi bukvalisti i svima zavisi zivot od toga da su u pravu :D Naravno da ne treba svako kocenje biti do panja radi efkasnog hladjenja kocnica, normalna voznja ako izaziva pregrevanje kocnica onda je obicno smece od ugradjenih delova ili je auto promasenog dizajna, kao i u slucaju toga da se disk iskrivi od par naglih kocenja...

Kao sto nece ni saltanje ko manijak pomoci u trajnosti ostalih sklopova koje cine kvacilo i drugih pogonskih komponenti ali ce pomoci ferodi na lameli. To se moze videti na sinter lamelama najbolje.

Kao i kod zagrevanja motora, tako se isto radi i sa kocnicama, nije prvo kocenje do panja niti kad se pregreju nije stani naglo nego se luftiraju pre stajanja.

Mislim staza moze odmah i da se otpise zbog gornje teorije jer ako se ozbiljno vozi onda se koriste odredjene kombinacije plocica sa razlicitim karateristikama u globalu bas iz tih razloga sto se prednje greju vise i pored cinjenice da se i drugacije dimenzionisu. Ja sam koristio plocice pozadi koje su 2 stepena nizeg opsega temperature u odnosu napred (to je ono sto vecina koristi na privatnim autima) pa sam posle unapredio na 1 stepen nizi opseg jer su mi internet strucnjaci rekli da je gubljnje vremena uopste imati diskove pozadi, dovoljni su dobosi.

Poenta oko nizbrdice je bila da je bolje lupam sa 80 na 60 usporiti sa odlucnijim kocenjem koje traje lupam 2-3s nego sa jednim od 10s ili sa ne znam pumpanjem kocnice i kocenja 3 puta po 3s sa razmacima od 1s izmedju...

Kad kocnice ne mogu da se ohlade usled konstantnog koriscenja, onda je efikasnije koristiti snaznije i krace tj na taj nacin ce duze trebati da se pregreju, a kad put nije toliko zahtevan onda mozete koristiti "prakticniji" pristup. Ali ako niste upoznati sa putem/autom onda je rizik koristiti "prakticniji" pristup. Niti je poenta da se mora rizikovati snaznim kocenjem odmah pre ulaska u krivinu, postoji mogucnost da se koci na dovoljno bezbednoj daljini i da se odrzi brzina ili naknadno ubrza posle kocenja pri nailasku krivini.

Sto se tice same teme, ljudi mi cesto komentarisu da kocim motorom u nezdravoj kolicini po njega :D
Being second is to be the first of the ones who loose...

ljubitelj
Postovi: 6260
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Kocenje motorom i tehnike voznje

Post od ljubitelj » 09 Jun 2019, 15:52

YUgisa je napisao:
09 Jun 2019, 15:19
Poenta oko nizbrdice je bila da je bolje lupam sa 80 na 60 usporiti sa odlucnijim kocenjem koje traje lupam 2-3s nego sa jednim od 10s ili sa ne znam pumpanjem kocnice i kocenja 3 puta po 3s sa razmacima od 1s izmedju...

Kad kocnice ne mogu da se ohlade usled konstantnog koriscenja, onda je efikasnije koristiti snaznije i krace tj na taj nacin ce duze trebati da se pregreju,
:plusone:

Odgovori