Re: Kocenje motorom i tehnike voznje
Poslato: 09 Jun 2019, 13:46
Nije vam lose razmisljanje, ima logike, ali ima jos par faktora ovde. Blokiranje tocka necu da komentarisem, to je ekstrem koji je blag po kocnice ali uzasan po gume. Previse fizike ovde ima, ali sustina je sledeca:
Naglo kocenje je odlicna stvar kada vozis biciklu. To je prosto zato sto dajes vise vremena vazduhu da te usporava. Na 50km/h ne moras ni da kocis iako je nizbrdo, vazduh te koci.
U autu, kao sto znamo, ovo nije slucaj. Auto u leru nizbrdo lako ubrza do 100+ km/h, nece ga vazduh zaustaviti, zbog prevelike mase, tako da ovo sa vazduhom igra mnogo manju ulogu kod automobila. Ono sto pre svega igra ogromnu ulogu je raspored tezine, kao sto je neko gore pomenuo. Pri naglom kocenju tezina ide napred i skoro 100% posla obavljaju prednje kocnice, sva toplota ide kod njih. Pri blagom kocenju transfer tezine gotovo da ne postoji, raspored kocenja napred-pozadi je blizu 50-50%, ovo bude dosta lakse po prednje kocnice... Ima tu jos par faktora, ali drugi glavni faktor je hladnjenje. Blago kocenje = vise vremena za hladjenje = manja maksimalna temperatura. Kocnice ce se brzo ohladiti nakon naglog kocenja, nije to problem, problem je ta temperatura koju ce da dostigne na kraju tog samog kocenja, i problem je nagla promena temperature koja moze da iskrivi plocice. Kod blagog kocenja, kocnice se hlade duze (jer vise vremena kocis) i nema naglih promena temperatura. Maksimalna temperatura dostignuta bude manja nego kod naglog. Imao sam situaciju pre par meseci da mi je kod Citroena C5 (probna voznja) poceo dim da izlazi iz prednjih plocica nakon 2 nagla kocenja sa svega 60km/h...
Zakljcak: Kocite normalno i umereno, naglo kocenje nije dobro i tu ne stradaju samo kocnice. Zanimljiv video na temu:
Naglo kocenje je odlicna stvar kada vozis biciklu. To je prosto zato sto dajes vise vremena vazduhu da te usporava. Na 50km/h ne moras ni da kocis iako je nizbrdo, vazduh te koci.
U autu, kao sto znamo, ovo nije slucaj. Auto u leru nizbrdo lako ubrza do 100+ km/h, nece ga vazduh zaustaviti, zbog prevelike mase, tako da ovo sa vazduhom igra mnogo manju ulogu kod automobila. Ono sto pre svega igra ogromnu ulogu je raspored tezine, kao sto je neko gore pomenuo. Pri naglom kocenju tezina ide napred i skoro 100% posla obavljaju prednje kocnice, sva toplota ide kod njih. Pri blagom kocenju transfer tezine gotovo da ne postoji, raspored kocenja napred-pozadi je blizu 50-50%, ovo bude dosta lakse po prednje kocnice... Ima tu jos par faktora, ali drugi glavni faktor je hladnjenje. Blago kocenje = vise vremena za hladjenje = manja maksimalna temperatura. Kocnice ce se brzo ohladiti nakon naglog kocenja, nije to problem, problem je ta temperatura koju ce da dostigne na kraju tog samog kocenja, i problem je nagla promena temperature koja moze da iskrivi plocice. Kod blagog kocenja, kocnice se hlade duze (jer vise vremena kocis) i nema naglih promena temperatura. Maksimalna temperatura dostignuta bude manja nego kod naglog. Imao sam situaciju pre par meseci da mi je kod Citroena C5 (probna voznja) poceo dim da izlazi iz prednjih plocica nakon 2 nagla kocenja sa svega 60km/h...
Zakljcak: Kocite normalno i umereno, naglo kocenje nije dobro i tu ne stradaju samo kocnice. Zanimljiv video na temu: