DSG menjač
Poslato: 13 Jan 2012, 01:40
DSG (Direkt Schalt Getriebe) ili Direct Shift Gearbox je ručni menjač sa elektronski kontrolisanim duplim kvačilom bez klasične pedale kvačila sa potpuno automatskom ili polu-maualnom kontrolom. Jednom rečju to su dva odvojena ručna menjača i kvačila u zajedničkom kućištu i rade kao jedna jedinica. Dizajnirala ga je firma BorgWarner i prodala licencu VW grupaciji. Korišćenjem dvostrukog kvačila DSG postiže mnogo bržu promenu od klasičnog automatskog menjača, skoro jednaku manuelnom.
DSG za poprečno ugrađene motore
Kada je pušten u prodaju 2003. bio je prvi menjač sa dvostrukim kvačilom u serijskom komercijalnom automobilu, bio je VW Golf Mk. 5 R32 za nemačko tržište a svetsku premijeru DSG je doživeo u modelu Audi TT 3.2. U prvim godinama proizvodnje DSG je bio dostupan samo za automobile sa prednjim pogonom, imao je šest stepeni prenosa u napred i jednu u rikverc i bio je uparen sa motorima koji su oslobađali najviše 350Nm obrtnog momenta a verzija za pogon na dva točka teži 93 kilograma. Proizvodi se u VW fabrici u Kaselu tempom od 1500 jedinica na dan. Početkom 2008. postaje dostupan, ponovo prvi u svetu, sedmostepeni DSG težine 70kg koji koristi dvostruko suvo kvačilo za razliku od 6-stepenog DSG-a jer je namenjen slabijim motorima sa max. 250Nm obrtnog momenta.
Audijev DSG za uzdužno ugrađene motore.
Krajem 2008. u proizvodnju ulazi potpuno nova 7-stepena S-Tronic verzija DSG-a za uzdužno ugrađene motore. Ova verzija menjača ima kvačila potpljena u potpuno sintetičko ATF(automatic transmission fluid - tečnost za automatsku transmisiju) i to ukupno oko 12 litara. Upotrebljava se u motorima do 600Nm sa snagama do 450 KS. Ukupno teži, sa uljem 141,5 kg.
Motor pokreće dva seta kvačila, spoljašnji set pokreće brzine 1,3,5 i 7 ako je ima, + rikverc, ovo kvačilo ima veći prečnik od unutrašnjeg pa zato može da se izbori sa većim opterećenjima, unutrašnje kvačilo pokreće brzine 2, 4 i 6.
Prednosti
Manja potrošnja goriva (poboljšanje od 15%) u odnosu na klasičan automatski menjač i neke modele manuelnog menjača. Nema gubitka momenta prenosa od motora do točkova tokom promene brzina. Ekstremno brza promena u viši stepen (8 milisekundi). Neosetna promena stepena prenosa.
Mane
Skupa specijalna tečnost, podmazivači sa posebnim aditivima, neophodna da se menjaju u redovnim intervalima.
Relativno skupa proizvodnja koja poskupljuje cenu novog auta.
Dugačka promena stepena kada se menja u stepen koji ECU nije predvideo (oko 1100 milisekundi)
Ograničenje u obrtnom momentu ograničava naknadno tjuniranje motora.
Težina.
Preveo sa engleskog: Uroš S.
Izvor: internet i wikipedia.
DSG za poprečno ugrađene motore
Kada je pušten u prodaju 2003. bio je prvi menjač sa dvostrukim kvačilom u serijskom komercijalnom automobilu, bio je VW Golf Mk. 5 R32 za nemačko tržište a svetsku premijeru DSG je doživeo u modelu Audi TT 3.2. U prvim godinama proizvodnje DSG je bio dostupan samo za automobile sa prednjim pogonom, imao je šest stepeni prenosa u napred i jednu u rikverc i bio je uparen sa motorima koji su oslobađali najviše 350Nm obrtnog momenta a verzija za pogon na dva točka teži 93 kilograma. Proizvodi se u VW fabrici u Kaselu tempom od 1500 jedinica na dan. Početkom 2008. postaje dostupan, ponovo prvi u svetu, sedmostepeni DSG težine 70kg koji koristi dvostruko suvo kvačilo za razliku od 6-stepenog DSG-a jer je namenjen slabijim motorima sa max. 250Nm obrtnog momenta.
Audijev DSG za uzdužno ugrađene motore.
Krajem 2008. u proizvodnju ulazi potpuno nova 7-stepena S-Tronic verzija DSG-a za uzdužno ugrađene motore. Ova verzija menjača ima kvačila potpljena u potpuno sintetičko ATF(automatic transmission fluid - tečnost za automatsku transmisiju) i to ukupno oko 12 litara. Upotrebljava se u motorima do 600Nm sa snagama do 450 KS. Ukupno teži, sa uljem 141,5 kg.
Motor pokreće dva seta kvačila, spoljašnji set pokreće brzine 1,3,5 i 7 ako je ima, + rikverc, ovo kvačilo ima veći prečnik od unutrašnjeg pa zato može da se izbori sa većim opterećenjima, unutrašnje kvačilo pokreće brzine 2, 4 i 6.
Prednosti
Manja potrošnja goriva (poboljšanje od 15%) u odnosu na klasičan automatski menjač i neke modele manuelnog menjača. Nema gubitka momenta prenosa od motora do točkova tokom promene brzina. Ekstremno brza promena u viši stepen (8 milisekundi). Neosetna promena stepena prenosa.
Mane
Skupa specijalna tečnost, podmazivači sa posebnim aditivima, neophodna da se menjaju u redovnim intervalima.
Relativno skupa proizvodnja koja poskupljuje cenu novog auta.
Dugačka promena stepena kada se menja u stepen koji ECU nije predvideo (oko 1100 milisekundi)
Ograničenje u obrtnom momentu ograničava naknadno tjuniranje motora.
Težina.
Preveo sa engleskog: Uroš S.
Izvor: internet i wikipedia.