Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
U mehanici (statici) je to moment sile. U dinamici je već obrtni moment.
U stručnim predmetima je obrtni moment, kao parametar snage, jer je promenljiv (kao i broj obrtaja). Obrtni moment se prenosi od kolenastog vratila (radilice) do točkova i to je jedino bitno za dimenzionisanje npr. prenosnika snage, pogonskih vratila itd. Opet na točku je jedino bitan obrtni moment, koji definiše pogonsku silu u kontaktu pneumatika i tla (naravno, utiče poluprečnik točka na tu silu).
U stručnim predmetima je obrtni moment, kao parametar snage, jer je promenljiv (kao i broj obrtaja). Obrtni moment se prenosi od kolenastog vratila (radilice) do točkova i to je jedino bitno za dimenzionisanje npr. prenosnika snage, pogonskih vratila itd. Opet na točku je jedino bitan obrtni moment, koji definiše pogonsku silu u kontaktu pneumatika i tla (naravno, utiče poluprečnik točka na tu silu).
- shone190
- Postovi: 635
- Pridružio se: 25 Jan 2012, 12:43
- Garaža: Dodge Charger 1973g 8.1l
- Lokacija: BG
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
U automobilizmu je to "osecaj lepljenja za sediste"
Dodge Charger 1973 8.1l, Golf 4 1.9 TDI 4Motion, Chevrolet Corvette C4 5.7l
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Cudi me da rasprava jos nije krenula tokom benzin vs dizel
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Pa recimo....shone190 je napisao:U automobilizmu je to "osecaj lepljenja za sediste"
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 23804
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Imas na ovom linku lepo objasnjeno.
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Samo ne piše koliko kubika ima jedan, a koliko drugi motor.
Evo sličnog (doduše ne toliko ekstremnog) primera sa kojim se većina nas sreće svaki dan - dizel motor u gradskom autobusu:
Izvor: http://www.ikarbus.rs/upload/naslovna/p ... KACIJA.pdf
Evo sličnog (doduše ne toliko ekstremnog) primera sa kojim se većina nas sreće svaki dan - dizel motor u gradskom autobusu:
Izvor: http://www.ikarbus.rs/upload/naslovna/p ... KACIJA.pdf
Ђенерал Јанковић
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
http://www.youtube.com/watch?v=05zRyoBbcfI
Ko kaze da je obrtni beznacajan
Ovaj kamp prikolicu ni ne oseti.
Ko kaze da je obrtni beznacajan
Ovaj kamp prikolicu ni ne oseti.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Aj jos jednom da slikovito probam da objasnim zasto obrtni nije toliko bitan.
Koliki je obrtni moment bicikla?
Zbog lakseg racuna, uzmimo da ga vozi neko od 100kg mase, tj 1000N tezine. Kada se biciklista samo uspravi na pedali, obrtni moment na prednjoj osovini (kod pedala) je 1000N x dzuina pedale, koja je nekih 20-30cm, recimo 25cm, dakle 1000Nx0.25m= 250nm, dakle obrtni moment otprilike ko sto ima moj auto, a kako koji povlaci i ide??? Bicikli ima poprilican moment, ali malu snagu (jer je max broj obrtaja mali), te zato i ide kako ide. Nisam bas primetio osecaj "lepljenja" kad vozim bicikli ma koliko se trudio Neke stvari sam u racunu namerno zanemratio zbog jednostavnosti, ali poenta je ta. Cisto da pokazem precenjenost obrtnog moneta...
Dakle opet da ponovim ,obrni moment nije ni blizu bitan kao maksimalna snaga, jer moment menjate menjacem, a snagu nikako ne mozete menjati.
Koliki je obrtni moment bicikla?
Zbog lakseg racuna, uzmimo da ga vozi neko od 100kg mase, tj 1000N tezine. Kada se biciklista samo uspravi na pedali, obrtni moment na prednjoj osovini (kod pedala) je 1000N x dzuina pedale, koja je nekih 20-30cm, recimo 25cm, dakle 1000Nx0.25m= 250nm, dakle obrtni moment otprilike ko sto ima moj auto, a kako koji povlaci i ide??? Bicikli ima poprilican moment, ali malu snagu (jer je max broj obrtaja mali), te zato i ide kako ide. Nisam bas primetio osecaj "lepljenja" kad vozim bicikli ma koliko se trudio Neke stvari sam u racunu namerno zanemratio zbog jednostavnosti, ali poenta je ta. Cisto da pokazem precenjenost obrtnog moneta...
Dakle opet da ponovim ,obrni moment nije ni blizu bitan kao maksimalna snaga, jer moment menjate menjacem, a snagu nikako ne mozete menjati.
- shone190
- Postovi: 635
- Pridružio se: 25 Jan 2012, 12:43
- Garaža: Dodge Charger 1973g 8.1l
- Lokacija: BG
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Obrtni moment je itekako bitan za 90% voznje upravo on je najbitniji. Uzmi Hondu CRX i famoznih 124KS na 900Kg i pokusaj da se kroz grad utrkujes sa nekim Turbo dizelom od 120-130KS, pa ces da vidis koliko ces se "proslaviti"
Dodge Charger 1973 8.1l, Golf 4 1.9 TDI 4Motion, Chevrolet Corvette C4 5.7l
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Pa cela zabluda i zaludjenost obrtnim momentom i jeste potekla od turbo dizela. Zapravo, nije uopste poenta u njihovom visokom obrtnom momentu, vec krivi tog obrtnog momenta (i snage, jer su nerazdvojno povezani) koja je znatno ravnija od krive atmo benzinaca. Znaci turbo dizel ima i mnogo bolju krivu snage od atmo benzinca i odatle potice ta razlika u voznji, a ne od broja koji oznacava maksimalni obrtni moment.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Jedno pitanje zasto se u kamionima od (ne znam napamet brojke ali su tu negde) 12000cc, 300ks i 2000Nm, ne koriste benzinski motori, nego dizel? Sad je gorivo tu negde sa cenom, nije kao pre razlika.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Pa rekao bih dva razloga pre svega.
1. Iako je gorivo tu negde sa cenom, dizel ce uvek manje trositi (samo gorivo sadrzi vise energije, plus je i proces efikasniji).
2. Trajnost motora i menjaca je od sustinske vaznosti, posto dizeli rade na nizem broju obrtaja znatno su pogodniji za ovu primenu (zato i prave takve ogromne motore, ogromnog obrtnog i relativno male snage zbog malog broja obrtaja).
1. Iako je gorivo tu negde sa cenom, dizel ce uvek manje trositi (samo gorivo sadrzi vise energije, plus je i proces efikasniji).
2. Trajnost motora i menjaca je od sustinske vaznosti, posto dizeli rade na nizem broju obrtaja znatno su pogodniji za ovu primenu (zato i prave takve ogromne motore, ogromnog obrtnog i relativno male snage zbog malog broja obrtaja).
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
A zasto motor na benzin ne moze da isporuci sa tim menjacem (ili nekim drugim) toliki obrtni moment na malim obrtajima?
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
E tu vec ulazimo previse u sam hemijsko fizicki proces koji se desava u komori za sagorevanje, pretpostavljam da je nesto povezano sa brzinom i temperaturama sagorevanja dizela i benzina ali nisam dovoljno strucan da pisem detalje.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Znaci dizel motor ili ako cemo o biciklovima neka mrcina od coveka lakse ishlendla kretanje iz 21e brzine, nego neka jada od coveka?