Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23743
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od dragvorl » 18 Jan 2018, 21:02

SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
Kornjaca Rade
Postovi: 3809
Pridružio se: 15 Feb 2014, 08:57
Garaža: Lancia Delta 1.8 Di T-Jet
Lokacija: Bg

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od Kornjaca Rade » 22 Jan 2018, 12:59


FireBladeSC28
Postovi: 2
Pridružio se: 26 Okt 2021, 18:12

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od FireBladeSC28 » 28 Okt 2021, 20:38

Pozdrav :)

Kako bi mogao da izracunam efektivni obrtni moment,u nekom stepenu prenosa,na nekom motociklu?
I da li nam efektivni obrtni moment kaze koliko ce jako da nas povuce neko vozilo?

Ne znam sta je sve potrebno za racunjanje efektivnog obrtnog momenta ali evo nekih podataka koji mislim da su potrebni

Honda CBR 1100XX
Primary Drive Ratio: 1.571
Guma: 180/55/17
Final Drive Ratio (Front / Rear): 17/45
Chain Pitch mm: 15.875
Chain Links: 110

1st Gear: 36/13
2nd Gear: 32/16
3rd Gear: 30/19
4th Gear: 28/21
5th Gear: 28/24
6th Gear: 25/24

324 kg sa vozacem od 70kg
124nm
164 ks

NenadNR
Postovi: 181
Pridružio se: 06 Apr 2013, 20:08
Lokacija: Novi Sad

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od NenadNR » 29 Okt 2021, 10:41

Vucni proracun vozila nije nesto previse komplikovan. Za pocetak treba ti kriva obrtnog momenta ili snage motora po obrtajima. Od toga preko prenosnih odnosa i obima tocka racunas vucnu silu na tocku. Zatim se racuna otpor vazduha i otpor kotrljanja tocka. Na kraju se dobije ubrzanje.

http://mehanizacija.ftn.uns.ac.rs/wp-co ... oracun.pdf

FireBladeSC28
Postovi: 2
Pridružio se: 26 Okt 2021, 18:12

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od FireBladeSC28 » 29 Okt 2021, 13:14

Drugar ima DR 650 od oko 45 konja i 54nm a ja imam Bandita 650 od 77ks i 55nm. Moj motocikl je brzi od 0 do 100 km/h. I veca mu je maksimalna brzina. Medjutim kad sam probao njegov motor,osetno je jace vukao od mog. Skontao sam da je to zbog kracih brzina medjutim zanimalo me kako bi mogao da znam koliko koji motor vuce kad se izracuna duzina prenosa i snage/obrtnog momenta. Drugar koji je kupio DR 650 je trazio ozbiljniji motor ali da opet nije jak toliko jer je jos uvek bio pocetnik. Razmiljao je da li da uzme Bandita 650 (kao mog) ili DR 650. I ja mu kazem da je bolji izbor DR 650 jer je jos uvek pocetnik a taj motor nije toliko jak. Medjutim kao sto sam vec napisao kada sam probao taj motocikl,primetio sam da je Bandit ipak bolji za nekog pocetnika jer ne vuce toliko jako kao DR 650. Poceo sam da guglam i saznam da se to zove efektivni obrtni moment(mada nisam siguran 100% da je to to). Trazio sam kako se racuna efektivni obrtni moment ali vidim da trebas da poznajes dosta fiziku i njene oznake. Odustajem :)
Tebi hvala na odgovoru

Predpostavljam da je efektivni obrtni moment i vucna sila na tocku isto?

NenadNR
Postovi: 181
Pridružio se: 06 Apr 2013, 20:08
Lokacija: Novi Sad

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od NenadNR » 30 Okt 2021, 11:37

Nije isto. Sila puta krak je moment.
Izraz efektivni se koristi za neku velicinu posle uracunatih gubitaka. U ovom slucaju bi to mogao biti obrtni moment na tocku izracunat preko prenosnih odnosa i gubitaka u prenosu.

horvat
Postovi: 207
Pridružio se: 10 Sep 2021, 15:37
Garaža: Alfa Romeo 159 2.2 jts
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od horvat » 30 Okt 2021, 12:26

Zvanicni podaci uvek navode moment na radilici, a moment na tocku zavisi od stepena prenosa, tocka, itd…


Sent from my iPhone using Tapatalk

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21044
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Post od nidza » 30 Okt 2021, 20:50

Za poređenje dva slična vozila većina stvari mogu da se zanemare, tj. kroz prenosne odnose može da se izračuna Nm na točku na osnovu podatka koji imam sa Nm na radilici. Ako su im pogonski točkovi različitog prečnika, i to bi trebalo uzeti u obzir. Gubitke mislim da ne, jer su približni, pa neće poremetiti odnos.

Takođe za ubrzanje nije dovoljan samo podatak maksimalnog Nm na radilici, već cela kriva kroz obrtaje. Vozila koja u proseku kroz svaku brzinu imaju više Nm će bolje da ubrzavaju od vozila koje ima više Nm u piku, a manje u proseku.

Odgovori