Kamperi

Terenska vozila, kamioni, autobusi, vojna vozila
Odgovori
ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Kamperi

Post od ljubitelj » 02 Mar 2022, 23:25

Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40
Izvršio sam temeljno istraživanje i nakon toga pozvao prodavca. Nakon razgovora sa vlasnikom dobio sam potvrdu da je TAM nije samogradnja i da je tako kupljen fabrički.
Časna pionirska usmena reč, jel tako? Video si račun prodaje tog vozila izdat od strane TAM?
Naravno da ovo vozilo nije moguće registrovati, vidi se na slikama da nisu ispoštovani osnovni zahtevi iz pravilnika,
Pa tako ni tehnički pregled ne bi prošlo ovo vozilo takvo kakvo je prezentovano na slikama.
Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40
vozila kakvih na plaformi TAM-a ima sijaset vode se kao fabričke izvedbe jer je za sva ta vozila postojala homologacija i "atest" za upotrebu. Neka od njih su proizvođena u nekom malo većem broju, neka po porudžbini itd.
Ima takvih vozila mnogo varijanti, zna se koje su, imaju homologaciju i imaju broj šasije, i normalno se registruju i onda i sada.
Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40
To su bile NADOGRADNJE u koju spada i varijanta kampera.
Jesu to nadgradnje ali...
Sitnica da TAM nije imao takvu varijantu fabričke nadgradnje, nigde nema podataka da je tako nešto bilo kada napravljeno i bilo gde prodato ili prikazano na bilo kom sajmu ili pomenuto u bilo kojoj reviji koja se bavila kampingom.

Daj sliku ploćice sa brojem šasije ili utisnutog TAM broja., oznaku modela, bilo šta.
Bez toga pre će biti da si naseo na priču bez argumenata a sada ovde tako nadobudno širiš tu svoju samoobmanu.
Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40
Ovo su neke od varijacija na temu koje nećete naći u prospektima, nomenklaturi itd.:

Ili na primer ovaj izuzetno očuvan primerak koji se koristi kao pomoćno reportažno vozilo Radio Televizije Vojvodina:


Ni ono nije "fabričko"? Samogradnja?
Uredno registrovan, ima svakako svoj broj šasije i jasno se vidi da je fabrička izrada.

To što ti izvrćeš ranije napisano, samo pokazuje tvoj nedostatak razumevanja ove tematike.
Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40
Takva je priča i dan danas sa mnogim specijalnim vozilima. Zna se kakve su procedure i njihova homologacija.
Zna se,. Upravo se o tome i radi, TAM kamper ne postoji homologovan jer nije ni pravljen od strane TAM (a ni IMV Adrie da dodam).
Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40
I za kraj Adria je nekad bila u sklopu IMV-a. Ona je radila za IMV, TAM, kao i mnoge druge brendove nadogradnju za kamp vozila pored toga što je proizvodila i kamp kućice (naveo sam primere i na samom IMV).
Ovo najbolje pokazuje koliko površno ili tačnije potpunu neinformisanost o kamping industriji kod nas. IMV Adria je bila jedna firma i jedan brend, i tako se i prodavala, i nazivala, i označavala na prikolicama i u papirima.

IMV Adria nije radila za IMV ona jeste IMV, a nije ni za kakve druge brendove radila niti pravila nekakve nadogradnje.,
To je bila potpuna fabrika kamp prikolica, pokretnih na šasiji sa točkovima i nepokretnih /kontejnerskih bez točkova za fiksno stacioniranje.

I to je jedino što je proizvodila u Jugoslaviji, sve dok je Jugoslavija postojala. I ništa drugo.
Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40
U ovom slučaju TAM-a, prilagođen je model o kome sam već pisao iznad uz ekstenzije koje se nalaze prema kabini.
Imaš neki trag o tome, neki argument za tu tvrdnju u ovom izolovanom slučaju? Šta kaže broj šasije, ko je proizvodjač?
Sa slika se jasno po podredjenim detaljima vidi da je samogradnja u pitanju, a to se sigurno vidi još jasnije uživo.
Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40

Adria se kasnije odvojila od IMV i postala nezavisna firma, a to je već dalji tok istorije...

E dobro je, ima nešto i tačno.

U drugoj poruci za sve koji žele da znaju istorijat i šta je ko pravio pregled vezan za TAM i IMV Adria proiizvodnju, sa kojim sam potpuno sagalasan po onome što ja znam iz tog perioda.

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Kamperi

Post od ljubitelj » 02 Mar 2022, 23:31

Kabe je napisao:
28 Feb 2022, 18:56
Mačuj se ti sam sa sobom, takvima kao što si ti ja ne pravim društvo. Nisam ja ništa pobrkao...

A to što ti hoćeš sada da zamenom teza i kilometarskim naglabanjima od kulina bana napraviš priču da sam ja rekao nešto što nisam, a ustvari si se ti nalupetao svega i svačega u svom stilu pa se sad "vadiš" i krpiš, to je tvoj problem.
Kabe je napisao:
01 Mar 2022, 00:40
U 2022 godini tražiti skener za nešto pokazno što može da se isfotka za deset sekundi telefonom, mislim da je smešno... Mi nećemo da radimo print od toga nego da se vidi o čemu se tu radi.

Meni je zadovoljstvo da imam diskusiju koja je argumentovana, ali često neki ljudi vuku priču u smeru koji nije ok (čak i na nesvesnom nivou), a za time nema potrebe.
Ne samo što si pobrkao nego u nedostatku bilo kakvog argumenta za ono što si umislio toliko nisko padaš sa ovakvim pristupom Ako radiš nesvesno, trgni se i vrati u normalni tok komunikacije.

TAM nije pravio kamper kao gotov proizvod koji se prodavao.
IMV Adria takodje u Jugoslaviji nije pravila kamper.
Argumentovano je detaljno dat pregled o proizvodnji obe firme., preuzeto sa sajta koji sam ranij elinkovao.
4.3. Tamić
sinonim za mali kamion u Jugoslaviji
TAM 2000, TAM 2001, TAM 1201, TAM 60..., TAM 75..., TAM 80..., TAM 90...

Na osnovu skupljenih iskustava u drugoj polovini pedesetih predstavljen je prvi prototip budućeg malog kamiona koji će vrlo brzo steći kultni status u Jugoslaviji.

1961 god. - Predstavljen je TAM 2000 pokretan vodeno hlađenim dizel motorom koji proizvodi IMR (po licenci Perkinsa). U pitanju je motor oznake IMR IM-034/V koji može da razvije 56 KS. Iz oznake se vidi da je ovaj kamion nosivosti 2 t. Osim kamiona ubrzo bivaju predstavljene i ostale varijante ovog dostavnjaka, tako da postoje sledeće varijante:
- TAM 2000 - sandučar
- TAM 2000 K - kiper
- TAM 2000 H - hladnjača
- TAM 2000 N - za prevoz hljeba
- TAM 2000 CF - furgon
- TAM 2000 CB - kombi-autobus
- TAM 2000 G - vatrogasni
Sa međuosovinskim razmakom od 2.600 mm i krugom okretaja u 11,5 m predstavljao je okretnu varijantu transportnog sredstva za gradske i prigradske uslove. Uz četvorobrzinsku mjenjačku kutiju ovaj transportnjak je mogao da dohvati 85 km/h. Kako je naglašavao proizvođač, nosivost je bila 2t, ali je šasija konstruisana tako da može da izdrži rečeni teret u lošim (terenskim) uslovima puta (kakva je i bila većina puteva u to vrijeme). Tipične karakteristike ove serije 2000 su centralno postavljeni instrumenti, vjetrobransko staklo iz dva dijela, klizni bočni prozori, vrata koja se otvaraju u ,,kontra'' smjeru, zaobljena maska između farova, ... Postojala je namjera da se prekine sa proizvodnjom ovog modela jer je izračunato da zbog nepovoljnog aranžmana sa Parkinsom (IMR-om) ekonomski se ne isplati izrada ovog kamiona. Zato 1964 godine kreću u razvoj novog kamiona (TAM 2200), ali poslije male serije već 1968 godine odustaju od projekta. Najveća promjena, po sili zakona, nastupa upravo te 1968 god. kada se mjenja smjer otvaranja vrata, jer su tada u jugoslovenskim propisima kontra vrata prepoznata kao ,,samoubilačka'', odnosno opasna. Takođe, se osim mijenjanja smjera otvaranja vrata mjenja i prozor na istima kada je ugrađen mehanizam da staklo ulazi u vrata.

1970 god. - Sledeće evolucija modela je bila kada je predstavljen TAM 2001 koji je pogonjen drugim motorom, takođe iz Rakovice. U pitanju je IMR M 34/V koji razvija 61 KS. Osim novog motora ubačena je i nova mjenjačka kutija sa pet brzina. Najvidljivija promjena je vjetrobransko staklo koje je sada iz jednog dijela, a dodatni dašak modernizaciji je i taj što se sada instrumenti nalaze ispred volana, takođe je maska između farova dobila četvrtasti oblik. Što se opreme tiče postojala je mogućnost da se doplati za treće sjedište u kabini koje bi bilo smješteno na poklopcu motora. Međuosovinski razmak je ostao isti (2.600 mm) tako da je okretnost zadržana na nivou prethodnika. Osim nabrojanih izmjena nudio se u više varijanti:
- TAM 2001 - sandučar
- TAM 2001 E - sandučar sa duplom kabinom
- TAM 2001 K - kiper
- TAM 2001 H - hladnjača
- TAM 2001 N - za prevoz hljeba
- TAM 2001 CF - furgon
- TAM 2001 CB - kombi-autobus
- TAM 2000 G - vatrogasni
Kasnije je napravljena i duža varijanta ovog vozila tako da je verzija sa produženim međuosovinskim razmakom (3.200 mm) imala svoje varijante:
- TAM 2001 3200 - sandučar
- TAM 2001 E 3200 - sandučar sa duplom kabinom
- TAM 2001 CF 3200 - furgon
- TAM 2001 CB 3200 - kombi-autobus
Ova produžena osnova poslužila da se nadograditi i autobuska karoserija. Taj model ima oznaku TAM 2001 minibus. No, osim verzije sa kraćim i dužim međuosovinskim razmakom ponuđena je još kasnije jedna varijanta koja je falila za širu popularnost ovog vozila. O tom vozilu u sledećem pasusu.

1975 god. - Predstavljena varijanta koja je imala oznaku TAM 1201 sa smanjenom nosivošću (1,2 tone) kako ukupna težina vozila ne bi prelazila 3,5 tone, odnosno, da vozilo mogu da koriste i vozači ,,B'' kategorije. Tako je TAM ušao u teren koje su do tada pokrivale druge kompanije (Zastava i IMV, prije svega). To je grupa vozila po svemu indetična familiji vozila TAM 2001 osim po nosivošću. Time je TAM dobio veću bazu korisnika.

1976 god. - U skladu sa ostatkom modela iz TAM-a primjenjuje se novi sistem označavanja vozila. Prvo ide brojčana oznaka koja označava približnu snagu motora u konjima, potom slijedi oznaka namjene vozila đe je ,,T'' za kamion (tovarnjak), ,,C'' za kombi i ,,A'' za autobus. Za teretna vozila potom ide brojčana oznaka koja označava ukupnu težinu vozila (težina+nosivost) u tonama (3 za ,,B'' kategoriju, ili 3 tone ukupno), poslije koje je slovo ,,B'' koje označava trambus (kabina iznad motora) kabinu, da bi na kraju bila slovna oznaka iz koje se vidi uža namjena vozila. Kraći međuosovinski razmak je 2.600 mm, a duži 3.200 mm. U skladu sa tim novim pravilom predstavljena je nova paleta vozila:
- TAM 60 T 3 B - sandučar (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 60 T 5 B - sandučar (u oba međuosovinska razmaka)
- TAM 60 T 5 BE - sandučar sa duplom kabinom (u oba međuosovinska razmaka)
- TAM 60 T 5 BK - kiper (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 60 T 5 BH - hladnjača (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 60 T 5 BN - za prevoz hljeba (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 60 C 5 F - furgon
- TAM 60 C 6 F - furgon sa produženim međuosovinskim razmakom
- TAM 60 A 5 - kombi-autobus
- TAM 60 A 6 - kombi-autobus sa produženim međuosovinskim razmakom
- TAM 60 T 5 BG - vatrogasni
Osim nove oznake najučljivija razlika je nova četvrtasta maska hladnjaka i žmigavci koji su sada smješteni ispod farova. Ubrzo postaje jasno da je motorizacija slaba, te da se mora ubaciti jači motor. Autobusna nadogradnja se radi samo na dužem međuosovinskom razmaku tako da ona nosi oznaku TAM 60 A 6 minibus.

1979 god. - Sa jačim motorom porasla je i prodaja pa je ovo najzastupljeniji model ,,tamića''. Sa motorom IMR S-44/V koji je razvijao 76 KS mogao je da juri preko 90 km/h, no bitnije od maksimalne brzine je povećanje iskoristivosti vozila u svim režimima rada. Izmijenjen je donekle i sistem označavanja tako da više ne postoji ,,C'' za kombi već i oni imaju oznaku ,,T''. Uz jači motor ponuđena je i mnogo veća paleta modela tako da sada postoje sledeće varijante:
- TAM 75 T 3 B ŠK - kabina sa šasijom (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 B ŠK - kabina sa šasijom (u oba međuosovinska razmaka)
- TAM 75 A 6 Š - šasija sa dužim međuosovinskim razmakom
- TAM 75 T 3 B - sandučar (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 B - sandučar (u oba međuosovinska razmaka)
- TAM 75 T 3 BE - sandučar sa duplom kabinom (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 BE - sandučar sa duplom kabinom (u oba međuosovinska razmaka)
- TAM 75 T 5 BK - kiper (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 BEK - kiper sa duplom kabinom (samo duže međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T B-NP - vozilo sa platformom za utovar (samo duže međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 B-HL - hladnjača (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 B-KR - za prevoz hljeba (u oba međuosovinska razmaka)
- TAM 75 T 5 B-CV - za prevoz vode (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 B-PV - za prevoz vozila u kvaru (samo duže međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 B-DV - sa dizalicom (samo duže međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 B-SS - samoutovarivač smećarskog kontejnera (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 BG - vatrogasni (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 3 F - furgon (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 5 F - furgon (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 T 6 F - furgon (samo duže međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 A 5 - kombi-autobus (samo kraće međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 A 6 - kombi-autobus (samo duže međuosovinsko rastojanje)
- TAM 75 A 6 minibus - autobus (samo duže međuosovinsko rastojanje)
Kao što se vidi vrlo raznolika ponuda, no dolaze osamdesete, a koncept je napravljen krajem pedesetih...

1986 god. - Uveliko se brujalo o modernizaciji ,,tamića'', no umjesto sveobuhvatne modernizacije ili predstavljanja nasljednika, ostalo se na istom modelu i motoru IMR S-44/V kome je povećana snaga tako da izvlači 81 KS. To je bila najveća promjena, pa je i oznaka modela bila TAM 80 ... (u zavisnosti od verzije slijedi daljna kombinacija slova i brojeva). Par godina kasnije desila se modernizacija unutrašnjosti kada je napravljen plastični prednji pult sa drugačijim instrumentima. Štedila su se sredstva jer je u drugoj polovini osamdesetih najavljeno vrijeme pred kojim TAM nije imao jasan odgovor. Radilo se o izvjesno mastupajućim novim ekološkim normama, a KHD više nije htio da razvija/prilagođava svoje motore tim normama. TAM je kompletno osvojio proizvodnju vazdušno hlađenih dizel motora i preostalo im je da probaju da sami razviju/prilagode motor ka nastupajućim normama (iziskuje puno novca, a rezultati nesigurni) ili da otkupe licencu za neki drugi motor od Iveco grupacije (a to podrazumijeva dugotrajan proces osvajanja proizvodnje, te zbog zavisnosti od stranih komponenti u tom prolaznom periodu ne bi bili konkurentni, a taj period bi mogao biti dovoljan da propadnu). No, te normalne brige oko daljnjeg razvoja kompanije su zapravo najmanje brige pred izazovima sa kojim se kompanija neočekivano susrela početkom devedesetih.

1991 god. - raspadom Jugoslavije definitivno se odustalo od modernizacije/zamjene najmanjeg člana TAM familije, te je ubačen VM motor (zbog nemogućnosti snabdijevanja IMR motorima) koji ima 90 KS. Time se oznaka mjenja na TAM 90...

1992 god. - Jugoslavija više ne postoji, što će reći da je sada drugačiji društveno političko privredni ambijent. Šta to konkretno znači? Prvo, pojedine komponente koje su dolazile iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore (pojedina crijeva za hidrauliku) i Makedonije više ne mogu da se ugrađuju (ili isuviše komplikovana logistika u novonastalim uslovima ili su te fabrike prestale sa radom). Za TAM bi bilo komplikovano (čitaj skupo) da osvoji proizvodnju tih komponenti što znači da ih je morao uvoziti od nekih drugih proizvođača. Drugo, Jugoslavija je sa svojim kompanijama imala prodor na tržišta nesvrstanih i u državama u razvoju. Raspadom se mjenjaju društveno političke pozicije država nastalih na tlu negdašnje Jugoslavije pa više nije tako jednostavno držati već osvojena tržišta. Bilo je još narudžbi sa tih tržišta, ali to je više bilo po inerciji ranijih odnosa. Treće, osim izgubljenog velikog tržišta u nesvrstanim i domaće tržište se smanjilo koje sada čini samo teritoriju Slovenije. Dakle, da bi se opstalo domaće tržište je isuviše malo, treba se izboriti za kupca na novim teritorijama. Četvrto, TAM prelazi iz faze društvenog preduzeća u privatno, a to prije svega znači da u slučaju finansijskih problema (koji su neminovni iz gore izloženih tačka) ne mogu da računaju na pomoć države, već samo na pomoć banke (a banka uvjek pomaže pod puno nepovoljnijim uslovima nego država). Sve nabrojano je stvorilo otežane uslove poslovanja, a svemu tome treba dodati i euro norme. Peto, stupaju na snagu Euro 1 norme kada se ubacuje motor Iveco 8040.05.230. Osim novog motora ubačen je i mehanizam servo kočnica. To je sada kamion kojega je vrijeme ,,pregazilo'' i mogao je da papira konkurenciji jedino cijenom.

1995 god. - po zahtjevu zavisnih kompanija, od kojih je najveća Avtomontaža AM BUS d.o.o Ljubljana počela sanacija poslovnog sistema TAM d.d. Maribor. Po neuspjeloj sanaciji predložen je stečaj, no to je odbijeno. Angažuje se SRD, državna agencija Republike Slovenije (koja ima u nadležnosti i da preispita urađene privatizacije) da preoblikuje poslovanje TAM-a.

1996 god. - SRD (Slovensko razvojno družbo d. d.) formira 13 novih kompanija koje nasljeđuju TAM. Te kompanije su:
- MPP Gonila d.o.o.
- MPP Tehnološka oprema d.o.o.
- MPP Livarna d.o.o.
- MPP Karoserije d.o.o.
- MPP Vozila d.o.o.
- MPP Inženiring d.o.o.
- MPP Poslovne storitve
- MPP Tehnične službe
- MPP RTI d.o.o.
- MPP Razvoj d.o.o.
- MPP TAM Stan d.o.o.
- MPP STP d.o.o.
- MPP Motor d.o.o.
MPP je skraćenica od: Mariborskega projekta prestrukturiranja.
Stupaju na snagu Euro 2 norme te se prekida proizvodnja Tamića.

2001 god. - formira se kompanija TVM (Tovarna Vozil Maribor) te su obnovljene trake za montažu, tada je konstruisana 4x4 verzija Tamića, no to je ostao samo pokušaj.

Kao najmanji predstavnik TAM familije dobio je nadimak ,,tamić'', koji se toliko ustalio među narodom da i druge kamiončiće zovu ,,tamić'' (ja sam imao Iveco Turbo Daily, a koliko puta su me samo pitali: ,,kada dolaziš ,tamićem'?), te je sa pravom stekao kultni status, više u prvih 30 godina života, no u zadnjih 10. To je u zadnjih 20 godina svoje karijere bio prilično zastarjeli kamion/kombi/autobus i mogao je da služi za sprdnju (kod onih koji ne shvataju njegov značaj), no, ipak je dio tehničkog nasljeđa Jugoslavije i u svoje pero je bio vrlo ozbiljan kamion.
6.7. Adria Adriatik
prvi jugoslovenski kamper u serijskoj proizvodnji

Ukratko, kamper je kamp prikolica sa sopstvenim pogonom. Kamperi su se pojavili u Sjedinjenim Američkim, no tek krajem pedesetih godina prošlog vijeka doživlavaju popularnost i počinje pravi razvoj. U Evropi trend kampera dolazi tek krajem sedamdesetih/početkom osamdesetih godina prošlog vijeka. Ipak, poznato je da je IMV 16. Januara 1969 god. uredu za patente u Beogradu zaštitio ime Adriatik, a u junu iste godine to radi i u svjetskoj organizaciji za zaštitu intelektualne svojine (Organisation mondiale de la propriete intelectuale) u Ženevi. Ime Adriatik je rezervisano za kamper iz IMV programa. Zapravo, to je priča o Adriji… IMV, Adria, Adriatik,… Idemo redom, 1965 godine IMV konstruiše kamp prikolicu Adria koju predstavljaju u Švedskoj, da bi 1966 godine predstavili kamp prikolicu Opatija. Slijedi nekoliko modela Adria kamp prikolica koje bivaju prepoznate na evropskim tržištima da bi IMV do 1980 godine sa programom Adria kamp prikolica kojih godišnje proizvodi u brojci od 26.757 primjeraka bio prepoznat kao jedan od najvećih proizvođača kamp prikolica u Evropi. Korak koji nedostaje je kamper… a razvoj istog nije bio jednostavan.

1982 god. – razvojni tim na čelu sa Stanislavom Lukačem izrađuje na platformi vozila Reno Master dva kampera, u pitanju su Adria Adriatik 420 i Adria Adriatik 450. Adria Adriatik 420 ima ukupnu dužinu od 6,2 metara, dok Adria Adriatik ima ukupnu dužinu od 6,5 metara. Širina vozila je 2,2 metra, a visina 3 metra. Dizajn ovih kampera potpisuje Đerđ Gedl. Umjesto dizel motora koji je pogonio kombi ubačen je benzinski motor iz automobila Reno 20 (1.995 kubika, 80 KS pri 5.000 o/min. i 147 Nm pri 2.300 o/min.) jer je rad puno mirniji i bez vibracija. Iste godine Auto magazin testira kamper Adria Adriatik 420 koji prosječno troši na testu 20,05 litara na pređenih 100 km. Oba vozila su predviđena za vožnju sa ,,B’’ kategorijom (maksimalna težina sa teretom do 3,5 tone), sa punom opremom (kuhinja, toalet, ležaljke) kamper može da primi četri, odnosno u većoj varijanti pet ljudi. Oba vozila su bila tzv. mansard (kada se zadrže originalna šasija i vozačka kabina od vozila donara, a ležaji za spavanje se nalaze iznad kabine). Napravljeno preko 10.000 km po Evropi kao test ruta, ipak do serijske proizvodnje i kasnije prodaje nije došlo.

1984 god. – predstavljen prototip Adria Adratik 390 koji za osnovu ima Reno Trafik (Renault Trafic) na konferenciji u Portorožu. Ovo vozilo je takođe bilo tipa mansard.

1985 god. – četvrti prototip je napravljen na bazi vozila Fiat Ducato 14, da bi se brzo potom napravili prototipovi koji su označeni kao ,,A’’ i ,,B’’

1986 god. – u februaru počela serijska proizvodnja u Belgiji, a po naruđbi kupca mogla se uređivati unutrašnjost, tu su bile razne dekorativne grafike…

1987 god. – dobijaju zaobljeni zadnji kraj.

1991 god. – predstavljena varijanta bez tzv. mansardenog dodatka

1992 god. – zbog teške ekonomske situacije u matičnoj zemlji zatvara se fabrika u Belgiji te se proizvodnja kampera seli u Sloveniju.
.
1995 god. – počinje razvoj nove generacije kampera (Possl) tako da se prekida proizvodnja prvog kampera sa područija Jugoslavije (ako isključimo brojne individualne preinake)
8.1.2. Adria, Novo Mesto

1965 god. – Karl Vilhem Karlson iz Švedske je naručio kamp prikolicu te su inžinjeri Martin Sever i Miloš Javšček u roku od dva mjeseca konstruisali prvu IMV-ovu prikolicu Adria 375. Tada odlaze na put (DKW vozilom, koje se tada montira u Novom Mjestu, vuku prototipnu prikolicu) do Štokolma da model IMV Adria 375 predstave na tamošnjem sajmu. Na sajmu švedski kupac traži da bolju izolaciju, više opreme unutra, stabilnije podvozije i manju težinu prikolice.

1966 god. – na osnovu švedske kamp prikolice OPIA Martin Sever konstruiše prikolicu IMV Opatija gdje je privih 300 primjeraka prodano u Švedsku.

1967 god. – novi prototipovi prikolica (Adria 305, Adria 380 i Adria 450) kao i prikolica čija je serijska proizvodnja počela (Opatija) predstavljeni na beogradskom sajmu automobila.

1968 god. – počeo izvoz u Holandiju. Da bi se zadovoljila potražnja proizvode se dvije prikolice dnevno. Dio IMV-a za proizvodnju prikolica postaje zasebna cjelina (i dalje u okviru IMV-a) koja nosi naziv Adria.

1969 god. – kamp prikolice Adria stiču poverenje kupaca širom Evrope, a poslije sajma u Esenu izgrađena je nova hala za proizvodnju kako bi se zadovoljila potražnja. Registruju ime Adriatik.

1970 god. – Adria ima predstavništva u devet država: Velikoj Britaniji, Francuskoj, Belgiji, Italiji, Švedskoj, Zapadnoj Njemačkoj, Danskoj, Švajcarskoj i Holandiji. Proizvodnja doseže brojku od 12.000 prikolica godišnje čime se Adria svrstava među najveće proizvođače prikolica u Evropi.

1971 god. – IMV sa 3.500 zaposlenih zahvaljujući brendu Adria je najveći izvoznik u Sloveniji.

1972 god. – proizvodnja (zbog potražnje) raste tako da je tokom ove godine napravljeno 14.000 prikolica. Kapaciteti fabrike u Novom Mestu nisu dovoljni. Zato se počinju graditi fabrike u Brežicama (blizu Novog Mesta) i u Denzeju (Belgija). Fabrika u Belgiji se radi jer se nalazi na najboljem položaju za distribuciju prikolica u Evropi, te što je Belgija nudila i poreske olakšice za industriju kampera. Najveće tržište za Adria prikolice je i dalje Švedska.

1974 god. – IMV je proizveo i na zapadnoevropsko tržište prodao 18.500 prikolica.

1978 god. – modernizacija cjelokupne game prikolica

1979 god. – poslije katastrofalnog zemljotresa koji je zadesio crnogorsko primorije IMV tadašnjim organima iz Crne Gore donira 1.000 kamp prikolica.

1980 god. – IMV (Adria) ima 500 prodajnih mjesta u Evropi koju zahvata recesija (zbog druge naftne krize), ipak to ne smeta da se ostavri novi rekord. Te godine je proizvedeno 26.757 prikolica. Novost je prikolica Adria 580 Grand De Luxe.

1982 god. – na sajmu automobila u Beogradu predstavljeni prototipi kampera Adria Adriatik 420 i Adria Adriatik 450. Za osnovu je poslužio Renaut Master kojeg pogoni benzinski motor (mirnije i bez vibracija radi za razliku od dizelskog koji se inače ugrađivao u Master). Adria Adriatik 420 ima ukupnu dužinu od 6,2 metara, dok Adria Adriatik ima ukupnu dužinu od 6,5 metara. Širina vozila je 2,2 metra, a visina 3 metra. Za razvoj vozila je bio zadužen inžinjer Stanislav Lukšič, dok dizajn potpisuje Georg Gedl. Takođe je prestavljena i nova generacija prikolica Mistral koje je dizajnirao francuz Joel Bretecher

1984 god. - pravi treći prototip kampera Adria Adriatik 390, ovog puta na platformi manjeg kombija Renault Trafic.

1985 god. – tržište kamp prikolica u Evropi je smanjeno za 50% poslije recesije. Da bi odgovorila na to Adria nudi nove proizvode, razvijena super laka prikolica težine 390 kg, prototipi mobilnih stambenih jedinica (MSE 500 i MSE 860), prototip prikolice za poslovanje te za prevoz različitih tereta.

1986 god. – u Belgiji počela serijska proizvodnja kampera jer to ipak nije vozilo koje je namjenjeno Jugoslaviji već bogatom zapadnoevropskom tržištu. Jugosloveni i dalje mogu da kupuju kamp prikolice.

1989 god. – gradi se nova fabrika u Črnomlju, a u decembru se IMV preoblikuje u holding koji se sastoji od sledećih kompanija: Adria Caravan, Revoz i TPV.

1990 god. – Adria postaje samostalna kompanija, u Belgiji je godišnja produkcija 1.200 kampera godišnje.

1995 god. – turboletni početak devedesetih ostavio je traga i na Adriu tako da je na tridesetu godinu postojanja zabelježena najmanja proizvodnja. Adria je napravila tek 1.315 prikolica. U oktobru mjesecu Adria ulazi u stečaj.

1996 god. – mjenja se ime u Adria Mobil, a 186 zaposlenih je uspjelo da proizvede 3.553 kamp prikolica.

1997 god. – ponovo uzdizanje jer Adria ima 240 zaposlenih i proizvode 4.017 kamp prikolica i 177 kamper. Godišnja prodaja u Evropi je bila 102.050 kamp prikolica tako je to još uvjek daleko od one veličine kakava je Adria nekada bila. Razvijena šesta generacija kamp prikolica.

1999 god. – zaposleni u Adriji otkupljuju 13,24% dionica te se predstavljaju nove prikolice (Aura) i kamperi (Coral).

2000 god. – 500 zaposlenih, proizvedeno 6.021 kamp prikolica i 1.897 kampera.

2002 god. – proizvode 9.800 proizvoda među kojima su nadogradnje i na Mercedes-Benz vozilima

2005 god. – na četrdesetogodišnjicu kompanije slijedi jedno od najvećih ulaganja (35 miliona eura) u nove proizvodne hale čiji je kapacitet 17.000 vozila godišnje. Adria te godine proizvela 13.059 vozla (kampera).

Korisnikov avatar
Kabe
Postovi: 993
Pridružio se: 13 Jan 2012, 05:47
Garaža: Japanska vozila
Lokacija: https:://localhost/Novi_Sad/

Re: Kamperi

Post od Kabe » 02 Mar 2022, 23:55

Tako je, još samo da pošalješ skenirano iz SAM-a gde je upustvo za montažu te prikolice na TAM i misterija je u potpunosti rešena.
ОПРЕМ ДОБРО! Posetite blog - Kabe.Space

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Kamperi

Post od ljubitelj » 04 Mar 2022, 10:24

Nema nikakve misterije sve je jasno činjenično navedeno i za TAM i za IMV šta su proizvodili.
Opet si nešto pobrkao, ne postoji uputstvo u SAMu za tu tvoju pretpostavljenu fabričku montažu te prikolice na TAM, naveo sam jasno oznake modela čije su šasije iskorišćene kao osnova samogradnje 3 kampera.

Sačekaj da kolega objavi slike pa se možeš do detalja upoznati o materiji izrade kampera u to vreme, pošto u materijalu ima i deo o JUS propisima koji su primenjeni pri izradi.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23743
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Kamperi

Post od dragvorl » 12 Mar 2022, 19:09

dragvorl je napisao:
01 Mar 2022, 09:55
Slobodno ti meni posalji slike pa cu ja postaviti ovde.
Sa zakasnjenjem ali postavljam. Izvinjavam se ako nije po stranicama poredjano.
Prikačeni fajlovi
0-02-05-592af027296c085efbb8bfc6ec0e1fab2de29dc02d1c999c12f7bc2a5321dbed_290fcc5f3aa40c89.jpg
0-02-05-592af027296c085efbb8bfc6ec0e1fab2de29dc02d1c999c12f7bc2a5321dbed_290fcc5f3aa40c89.jpg (111.24 KiB) Pogledano 7520 puta
0-02-05-4227d44127b0cce9ae6dfa823c22338883f9162cb271e1c27f3e7750ec620e06_c409089e2c2ac9ba.jpg
0-02-05-3fdfa278976b302f8fcea36577dccf8957fe5cd8f35f2bcb5c372848cd29be7d_6c6674e28c8d0b43.jpg
0-02-05-89792e892475cfe4c298d525514c9545d1a9ff9a7db4724b0f9c0835f5033b66_cbb9b986ed77b31f.jpg
0-02-05-9057191c00e1cb8e8ff421ccda342baf769330dea50d278be24fc381fa263ef0_2206c52ca51be0eb.jpg
0-02-05-9057191c00e1cb8e8ff421ccda342baf769330dea50d278be24fc381fa263ef0_2206c52ca51be0eb.jpg (158.29 KiB) Pogledano 7520 puta
0-02-05-b6b3c976f511fea38d330d752731465a781f794597e91a26df4c23dc1fa8e997_817e08e730c53f4b.jpg
0-02-05-4fd539df03913de214307768c39b03341103b7079d7a9f0684dd02a0e02c2acc_2858b8bb706a575c.jpg
0-02-05-4fd539df03913de214307768c39b03341103b7079d7a9f0684dd02a0e02c2acc_2858b8bb706a575c.jpg (157.3 KiB) Pogledano 7520 puta
0-02-05-dd0016a5fc169f8209074220be8a6de1cd8438b0a0362a11d4f1933f494fee01_7d3ac37418637a27.jpg
0-02-05-f90317a6020c007bec726afab7f6c429cb589100960ff10ec631449f67cf81c5_ca9974b392ecdfb0.jpg
0-02-05-f90317a6020c007bec726afab7f6c429cb589100960ff10ec631449f67cf81c5_ca9974b392ecdfb0.jpg (105.64 KiB) Pogledano 7520 puta
0-02-05-7ee1392ec9995cd254f68ba485fe25284f6e4983ffa008585e1ebba8a08b5dbf_983fcaec0e9a7f71.jpg
0-02-05-6ec38508b86a919a8f85e10bbff6cebce3ea681a29d32b8771d918d42e953b41_8ee332527f62eff6.jpg
0-02-05-26043aad54b06a16aa4b155a044379d225e213257a26de5fec8a58ff7020b29e_9f15e47dc5ffd92a.jpg
0-02-05-67984aab1a09119440269c33025062d87ab4ca1a2c9972000ba884cab7adeb46_44fe58b5e3b5e57d.jpg
0-02-05-7a40393a455beab05a884135ac0f88639b4a8770f13402b82b09f453ace4c7e6_91bbafbac286cdb0.jpg
0-02-05-b7c7eacfd6ab4ee81acdf9c5b38dbe875e394607605df64e25172b8fd5e71f46_11320da70071bd02.jpg
0-02-05-431d73fa8d9c5321631be069da01744cbec2e0b56657fe3fcd27c785a260dd76_7d62377d01a48819.jpg
0-02-05-5519e46dd555a09c22d244ba4a8bd7eb2a07702834ad744e2cd4606732c0caa5_269f97a7d1d62c93.jpg
0-02-05-5519e46dd555a09c22d244ba4a8bd7eb2a07702834ad744e2cd4606732c0caa5_269f97a7d1d62c93.jpg (115.65 KiB) Pogledano 7520 puta
0-02-05-7afa042fff51e466e61f93c2ffda4370327a207c915def6594940004edd02294_d27c001908d5355a.jpg
0-02-05-831cd0b33a9b1b5d83c0bd7f54879411b817ee8963f83bed7a4eddad7c4ae3d8_cc5adc972f456814.jpg
0-02-05-4ad6c6a5c80b0f19f76af046833657a9b893e8d927d0d6ec5f79505e9bbc388e_be92bdf6809c905e.jpg
0-02-05-d3482fe81d5b5feb4da01a52ba0e45ebe119af81fc72b3fceb44a0396bce1d5e_7533d1b8539129a3.jpg
0-02-05-62af046db2a8296f087856b8837c63e38265e59da94ee0ab7a099718a0020461_92317ad8d3a02d9e.jpg
0-02-05-62af046db2a8296f087856b8837c63e38265e59da94ee0ab7a099718a0020461_92317ad8d3a02d9e.jpg (86.35 KiB) Pogledano 7520 puta
0-02-05-6877d3d5623fc1c5216ebd96998f0bcdd84b0dfd62f087823f67e6174c8983e0_52e1792e3522818.jpg
0-02-05-0a03b01468e8bc11fd57ebf57c2915370de2c77e44abbfa865a2f0913b8faa13_a6cd52b889afc9d6.jpg
0-02-05-0a03b01468e8bc11fd57ebf57c2915370de2c77e44abbfa865a2f0913b8faa13_a6cd52b889afc9d6.jpg (131.86 KiB) Pogledano 7520 puta
0-02-05-8bafe602eddcf2fa69ed72c5a08470f59764770ac0268470a4ff8f2eba57ddca_219df02fd3d2c8dd.jpg
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45621
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Kamperi

Post od Geza » 27 Mar 2022, 07:01

Novi dan, novi kamper.

Slika

Impresivno je koliko stane u njega.

Slika
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45621
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Kamperi

Post od Geza » 21 Apr 2022, 21:17

Hyundai Staria Camper

Slika

Slika

Slika
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

dule.kraljevo
Postovi: 3
Pridružio se: 13 Maj 2022, 20:02

Re: Kamperi

Post od dule.kraljevo » 14 Maj 2022, 20:33

Ali ovaj vagen t3 je mnogo dobar i bezobrazno skup na oglasima. A uglavnom ga romi voze za potrebe buvljaka.

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Kamperi

Post od ljubitelj » 14 Maj 2022, 22:24

Ovih dana odradio veliki servis frižidera Electrolux, proverio i sada radi odlično i na plin i na struju i na akumulator.
Takodje proverio i sredio plinski šporet.
Nešto zeza plinska Trumatic peć, neće da upali pa ću morati da se ozbiljnije pozabavim. Nije do sada bilo problema u radu a nije ni servisirana do sada svih ovih 30+ godina.

Korisnikov avatar
zdushan
Postovi: 1600
Pridružio se: 12 Jan 2013, 13:02
Garaža: Škoda Superb 2.0 TDI 4x4
Lokacija: Beograd

Re: Kamperi

Post od zdushan » 14 Maj 2022, 22:31

Jel na lanac ili kaiš? Frižider, mislim?

Sent from my SM-A715F using Tapatalk


dule.kraljevo
Postovi: 3
Pridružio se: 13 Maj 2022, 20:02

Re: Kamperi

Post od dule.kraljevo » 15 Maj 2022, 14:19

Ja sam cuo da ta pec na plin (imam je i ja u holandskoj prikolici) ima neke baterije koje pale varnicu, pa kad se isprazne ne pali.. Da li je tacno ili nije, ne znam ali nije tesko proveriti. Imam isti problem ali nisam cackao jos oko toga.

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Kamperi

Post od ljubitelj » 15 Maj 2022, 16:16

Modeli bez P imaju to sa baterijama a modeli sa P (kao moj što je, Trumatic S3002P ) nemaju baterije več mehaničko paljenje na piezo.

Kod mene sumnjam da je oslabila izolacija visokonaponskog kablića za prenos varnice od piezo elementa jer ne vidim da se pali kontrolni pilot plameni.

Kako god, vreme je za veliki servis i peći da se uradi.

Korisnikov avatar
ljuba
Postovi: 6697
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Kamperi

Post od ljuba » 11 Jul 2022, 17:56


Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45621
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Kamperi

Post od Geza » 12 Jul 2022, 22:33

Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45621
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Kamperi

Post od Geza » 22 Jul 2022, 10:53

Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Odgovori