Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 9215
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan » 11 Maj 2012, 13:05

:doubleup:

od jutros nas je preletelo vise od 20 f16 u grupama od po 6 aviona...dosli sa istoka i otisli u italiju...secam se kad su pre nekoliko nedelja preleteli u suprotnom pravcu...
preleteli su bas preko sumadije, juzno od beograda, preko sapca, na oko 8km visine...

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45621
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza » 11 Maj 2012, 13:18

Kolika je tarifa za vojne avione ? :)
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
snork
Postovi: 4878
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od snork » 11 Maj 2012, 13:29

cozmo je napisao: Prema prvim informacijama minimalna visina na kojoj sme da bude je 6600 fita on je javio da ide na 6000.

U avionu su bili predstavnici Suhoja, test piloti razni, novinari, kupci...

Postoji i sledeca fotka:
zuzazu je napisao:Udes Suhoj SU95 je svakako interesantan, jer ako ne potopi ovaj projekt, sigurno ce da ga lansira unazad i Rusima ce trebati veliko zalaganje da ponovo steknu poverenje.
Ja sam se do pre par godina smejao ljudima koji svuda vide neke teorije zavere, a onda sam, interesujući se za političku pozadinu dešavanja na Balkanu u poslednjih 100 godina, shvatio da svet uglavnom tako funkcioniše - na besomučnim otimanjima i podmetanjima (Na sjatu Narodne biblioteke, http://www.nb.rs nalaze se skenirani svi brojevi "Politike", od osnivanja do 6. aprila 1941, i jako je zanimljivo čitati ih ovako sa vremenske distance - na primer, 1914. su Austro-Ugarska i Nemačka sprovodile ogromne pomorske i vojne manevre... a posle par meseci je "neočekivano" došlo do poznatog atentata i one odmah napadnu, ni manje ni više nego onu zemlju koja im je smetala u daljoj ekspanziji na istok, tj. Srbiju).

Khm, dakle, ukratko: Verujem da se pilotima javila "kontrola letenja" koja im je rekla da smanje visinu na tih 6000 ft. Samo što to nije bila prava kontrola letenja, nego CIA. Kraj priče. :)

Nekome se nije svidelo što su Rusi napravili avion za koji je zainteresovan ceo svet, a ne samo siromašne zemlje Azije i Afrike... Slično kao 1973. i pad Tu-144 u Parizu.
Ђенерал Јанковић

zuzazu
Postovi: 4604
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu » 11 Maj 2012, 14:44

Eh, @snork, nije valjda dotle doslo :ccc:

Inace, hvala ti za link, odlican je :doubleup:

Minimalna visina vazdusnog puta se odredjuje tako da je minimalno nadvisavanje prepreke u brdovitoj oblasti 2000ft, a u ravnici 1000ft.

Ocito da je avion bio van vazdusnog puta, sto i dalje ne znaci da je bio van kontrolisanog prostora.

I ako nema vazdusnog puta, propisuje se minimalno nadvisavanje prepreka van njega.

Pilot je trazio (znaci, pilot) da snizava sa 10000ft na 6000ft, a kontrolor odobrio. E sad tu nastaje problem...

Prvo, po kojim pravilima letenja se odvijao demonstracioni let, IFR (instrumentalnim) ili VFR (vizuelnim)?
U koliko ga je video, zasto mu je kontrolor dozvolio snizavanje, mogao je (i imao duznost) da ga obavesti o blizini terena.

Drugo, ako je vec bio iskljucen GPWS (sistem za upozoravanje na blizinu terena), za skeniranje terena moze posluziti radar koji sem vremenskog WX ima i MAP mod. A ako je avion i malo sofisticiran kao sto pricaju, onda u svojoj bazi podataka ima i sliku terena koja se projektuje na ekran ispred pilota. Sto je avion blize zemlji, vrhovi terena pocinju da zute, zelene, a potom postanu i crveni upozoravajuci na teren. Uredjaj je obavezan po zakonu, i imaju ga i Jatove krsine, pa sto ne bi i SU95? Moguce je i da su publikovane karte minimalnih radarskih visina za datu oblast/aerodrom pa je pilot bio duzan da ih ima ispred sebe i da ih postuje.

Pilot je poslednja i odgovorna osoba i ako smatra da mu kontrolor ne daje bezbedna uputstva, moze da ih odbije.

Da li je moguce da Rusi ne mogu da se oslobode sindroma: JA NAJBOLJI, pa je pilot odlucio da napravi cross country u oblasti sa kojom nije familijaran?

Da ne nagadjam, vreme ce pokazati.

Korisnikov avatar
cozmo
Postovi: 5023
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od cozmo » 11 Maj 2012, 14:58

Nikakva teorija zavere. Jasno je sta se desilo, zuzazu dobro objasnio.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 9215
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan » 11 Maj 2012, 15:15

Geza je napisao:Kolika je tarifa za vojne avione ? :)
ne znam zaista, retko se desava pa se niko ni ne interesuje...
ako saznam nesto napisacu...

Korisnikov avatar
BAJKER
Postovi: 6087
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Vazduhoplovi

Post od BAJKER » 11 Maj 2012, 20:15

Dragane, koja je procedura za prelet stranih vojnih aviona. Da li se taj let osim sa SUKLOM najavljuje i dogovara sa vojnom kontroliom?
Slika

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 9215
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan » 12 Maj 2012, 09:56

vojna kontrola ne postoji, to je sa nestankom tj reorganizacijom sukle i jos neki stvarima preslo i civilni resor s tim sto u sali oblasne postoje ljudi iz vojske koji sluze za koordinaciju i nadzor v. prostora...
avione vode kontrolori koji vode i civilni saobracaj, a vojska sve nadzire iz centara za zastitu naseg v. prostora...
jednu grupu sam vodio i ja juce, zapalo mi...
sto se tice naknade ne znam, a sto se tice samog odobrenja za prelet sigurno ima mnogo papirijade da se zavrsi, ali se ti letovi dozvoljavaju...

Korisnikov avatar
snork
Postovi: 4878
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od snork » 12 Maj 2012, 17:24

zuzazu je napisao:Eh, @snork, nije valjda dotle doslo :ccc:
Dotle je došlo još 1945, čim je počeo "hladni rat".
zuzazu je napisao: Inace, hvala ti za link, odlican je :doubleup:
Slika
zuzazu je napisao: Pilot je trazio (znaci, pilot) da snizava sa 10000ft na 6000ft, a kontrolor odobrio. E sad tu nastaje problem...
Da, sa stanovišta kontrole je pilot tražio snižavanje visine. Ako nađu crne kutije, verovatno će ustanoviti da je, posmatrano iz aviona, to tražila kontrola. Klasičan "man-in-the-middle attack". Treća strana komunicira sa kontrolom i predstavlja se kao pilot, a istovremeno sa pilotom i predstavlja se kao kontrola. Rade se takve stvari i za kriptovanu digitalnu komunikaciju, a za nekriptovani VHF AM radio je stvarno trivijalno. Jedino što j "teško" u celoj stvari je oponašati tuđi glas u realnom vremenu, ali i to odavno nije problem (postoje i programi za PC kao što je Sony Vegas koji se koristi za video produkciju, pa što ne bi i vojska/obaveštajne službe imale takvu opremu). Naravno, ako je neko stvarno izazvao ovu nesreću, ne mora da znači da su to Amerikanci - Evropljani verovatno imaju i više razloga. Ono što je bitno je da će stranci otkazati porudžbine SuperJet-a 100 i da će taj avion završiti svoju karijeru pre nego što ju je i započeo.
Ђенерал Јанковић

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45621
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza » 13 Maj 2012, 06:57

Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 9215
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan » 13 Maj 2012, 11:16

skoro sam gledao dokumentarac i ovionima oborenim u jugoistocnoj aziji u ww2...po onim dzunglama ih isto tako ima jos nepronadjenih...

zuzazu
Postovi: 4604
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu » 14 Maj 2012, 08:22

Ovo je sistem, koji po zakonu, mora da ima svaki saobracajni avion.

U bazi podataka se nalaze upisane sve prepreke i oblik orografije. Vezujuci podatke sa geografskom pozicijom dobijenom sa GPS, projektuje se slika na ekran.

Normalno, na ekranu su i drugi podaci, kao sto su ruta, vazne tacke, radio navigaciona sredstva i sl.

Na prvoj slici, avion je na oko 30000ft a brdo je ispod njegove visine, vide se dva vrha u gornjem desnom delu ekrana kao zeleni pravougaonici. U donjem levom uglu ekrana je visina prepreke 9100ft, zelene boje.

Na drugoj slici, avion je na oko 15000ft, teren dobija jasnije obrise, i boja prelazi u zutu.

Na trecoj slici, avion je ispod vrhova koji su sada postali crveni.

Ovo je prilaz u Antaliji, sa severa.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23743
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Vazduhoplovi

Post od dragvorl » 14 Maj 2012, 11:39

:doubleup: za slike i objasnjenje.

Amidžić kažnjen "korektivnim merama" zbog rizičnih letova

Kako saznaje Radio 021, Direktorat za civilno vazduhoplovstvo kaznio je zbog opasnog letenja novosadskog biznismena Dragana Amidžića "korektivnim merama", a detalje globe nisu želeli da saopšte, jer je ta informacija, kako navode, poverljiva.
Portparolka Direktorata Katarina Andrić Milosavljević kaže da je Amidžić kažnjen na osnovu prijava građana zbog rizičnih letova koje je privatnim avionom izvodio prošle godine.
"Prošle godine imali smo dosta prijava na letenje gospodina Amidžića, pa su naši inspektori na osnovu toga uradili vanredne preglede. Nakon što su ustanovljene nepravilnosti u letenju, pilotu su tada određene korektivne mere koje su u tom trenutku bile neophodne. Prema našim informacijama, Amidžić je u propisanom roku otklonio pomenute nepravilnosti koje su mu naložene", navodi ona za 021.
Iako je bilo najava da bi Amidžić mogao da zbog divljanja nebom ostane bez letačke dozvole, do toga nije došlo. Milosavljevićeva dodaje da je "korektivne mere" novosadski biznismen ispunio, pa sada više nema prijava na njegovo letenje. "Inspektori Direktorata i dalje sa posebnom pažnjom nadziru letove gospodina Amidžića, koji se zasad pridržava zakonom propisanih procedura. Tome u prilog govori i činjenica da nam poslednjih meseci ne stižu prijave na račun njegovog letenja", kaže portparolka Direktorata za 021.

http://www.021.rs/Novi-Sad/Vesti/Amidzi ... etova.html
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

zuzazu
Postovi: 4604
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu » 14 Maj 2012, 20:09

Kakva :censored: zemlja :nesvest:


- Pilot ultra-lake letelice je, kako su naši inspektori utvrdili, iz Italije planirao da preleti do Smedereva. Prva usputna stanica bio mu je aerodrom Vrsar u Hrvatskoj. Transponder mu je sve vreme bio uključen tako da je bio vidljiv sekundarnim radarima Hrvatske i Srpske kontrole letenja, rekla je Andrićeva.

U DCV-u nisu mogli da potvrde šta se sa avionom dešavalo u Hrvatskoj.
Po informacijama do kojih je Tango Six došao, situacija u hrvatskom vazdušnom prostoru je sve vreme bila pod kontrolom. Naime, italijanski pilot je uredno popunio i poslao plan plan leta do Smedereva bez kojeg nije mogao ni da dobije odobrenje za poletanje od lokalne aerodromske kontrole. U jednom trenutku on jednostavno prestaje da komunicira sa hrvatskom kontrolom letenja misleći da, kao što je to praksa u Evropskoj Uniiji, nije obavezan da redovno javlja svoje pozicije u slobodnom sloju letenja. Hrvatska kontrola zna koji je avion u pitanju, sve vreme ga prati na sekundarnom radaru i odlučuje da ne uzbunjuje svoju lovačku paru na aerodromu Pleso.

Kako ističe portparol DCV-a, kontrole leta dve države bile su u konstatnoj komunikaciji i koordinaciji:

- Hrvatska je obavestila našu kontrolu i po svemu sudeći oni su takođe imali problem u radio-komunikaciji sa italijanskom letelicom.

Ulazak u Srbiju

Tango Six je juče dobio potvrdu od Vojske Srbije da su primarni radari našeg integrisanog protivvazduhoplovnog sistema letelicu imali na svojim ekranima još iznad Osijeka. Budući da se pilot nije javio prilikom prelaska granice Oprativni centar ViPVO, u koordinaciji sa našom kontrolom letenja, donosi odluku da se avion presretne i dežurna para sa Batajnice dobija naređenje za poletanje.

Priča u ovom trenutku ponovo postaje nejasna. Avion su po sletanju na aerodrom Veliki Radinci nedaleko od Sremske Mitrovice dočekali policija i inspektori Direktorata:

- Naši inspektori razgovarali su sa pilotom nakon sletanja. On je izjavio da nije bio svestan da se zbog njega podigla uzbuna, da nije video lovačke avione i da je na aerodrom sleteo jer je bio pred nestankom goriva. Sve to je po njegovoj priči bilo neplanirano, nije znao da se mora javljati oblasnim kontrolama letenja, nije znao da ne može iz druge države sleteti na bilo koji drugi aerodrom osim na Nikolu Teslu (koji je jedina međunarodna ulazna tačka u Srbiji na severu), priča Andrićeva i ističe da je sva prateća dokumentacija vezana za letelicu i dozvole pilota bila kompletna i važeća:

- Naši inspektori su zatim italijanskom državljaninu naložili da preleti za Surčin gde je nakon carinskog i policijskog pregleda utvrđeno da u avionu nije bilo oružja, droge i ostalog nedozvoljenog prtljaga.

Nakon pregleda Italijan je izabrao da se vrati kući, ponovo kroz Hrvatsku. DCV ni policija nisu podneli prijave protiv njega.

U Direktoratu kažu da pilot nije bio upoznat sa propisima za letenje kroz slobodan “G” sloj letenja Hrvatske i Srbije. On je uredno popunio plan leta ali nije znao ili je ignorisao činjenicu da je javljanje pozicije obavezno u Hrvatskoj i Srbiji za razliku od EU zemalja. Mada je do najvećeg problema došlo u trenutku kada je krenuo u prelet granice.

Zbog čega se dogodilo presretanje?

Deo priče oko dešavanja u Hrvatskom vazdušnom prostoru i dalje je nekompletan ali očigledno je da Hrvatska nije donela odluku da avion presretne jer je njenoj kontroli u svakom trenutku bilo jasno o kom se avionu radi i gde se uputio. On jeste ignorisao procedure javljanja ali Hrvatska zbog toga očigledno nije imala razloge da digne svoje lovce ili to nije bila u stanju. Svejedno, znali su da po planu letenja on ide u drugu državu.

Srpska kontrola letenja je, po tvrdnji DCV-a, bila obaveštena i imala je avion koji nikako nije smeo da ide direktno ka Smederevu i koji nije redovno javljao svoje pozicije.

Srpsko ViPVO nije htelo da situaciju prepusti slučaju, pilot se i dalje nije javljao i dežurna para je poletela. Ono što još nije poznato je da li su naši MiG-ovi imali vizuelni kontakt sa avionom i da li su uopšte bili u stanju da ga imaju uzimajući u obzir da se radi o letelici ovog tipa?

Postavlja se pitanje zbog čega je presretanje urađeno iako je po, kako DCV tvrdi, koordinaciji kontrola letenja dve zemlje bilo jasno da se radi o ultra-lakom avionu koji se uputio ka Smederevu? Ili naša kontrola ipak nije imala taj podatak pa je zbog toga došlo do presretanja ili je ViPVO, za razliku od Hrvata, rešilo da presretne ultra-laki avion uprkos saznanju da on ne predstavlja nikakvu realnu opasnost osim činjenice da je prekršio pravila letenja za koja ga DCV na kraju nije nije ni kaznio.

Tango6blog

Korisnikov avatar
snork
Postovi: 4878
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od snork » 15 Maj 2012, 23:01

zuzazu je napisao:Ovo je sistem, koji po zakonu, mora da ima svaki saobracajni avion.

U bazi podataka se nalaze upisane sve prepreke i oblik orografije. Vezujuci podatke sa geografskom pozicijom dobijenom sa GPS, projektuje se slika na ekran.
Zuzazu, hvala za slike iz prve ruke! :) Shvatam šta hoćeš da kažeš - da je avion morao imati taj sistem i da je on sigurno upozorio na blizinu planinskih vrhova. Ali, ako je neko hteo da ga onesposobi, sigurno je to mogao da uradi na više načina. Najlakši bi bio da se onemoguću prijem GPS signala (svako ko ima osnovna znanja iz radio-elektronike može lako da napravi takav ometač). Vlasnik određenog navigacionog sistema može i da ga isključi iznad određene oblasti, ili čak da šalje pogrešne podatke. Zato se generalno i ne veruje tuđim navigacionim sistemima, pa Rusi imaju GLONASS, Evropljani Galileo, Kinezi prave neki svoj, itd...

Ja stvarno nisam od onih "teoretičara zavere", ali kako vreme prolazi, za mnoge stvari za koje sam mislio da su nemoguće ili da su predstavljale slučajnost, pokaže se da je u pitanju bio dobro organizovan i sproveden plan. A tehniku takođe ne treba potcenjivati - svojevremeno su nam profesori na fakultetu pričali šta su nekada razvijali za JNA, a neki od njih su bili i u Americi, radili za njihovu vojsku i nešto o tome napisali u radovima i knjigama (ali takođe posle 10-20 godina, u skladu sa potpisanim ugovorom). Skoro sam u jednom stručnom časopisu pročitao par rečenica o kompjuteru koji je IBM napravio za NSA u vreme Kubanske krize 1962. godine. Kao ulazni podaci su korišćeni knjige, časopisi i transkripti radio i TV programa koje su operativci svakodnevno slali, iz celog sveta, na raznim jezicima i pismima, a kompjuter je među svim tim podacima tražio veze, korelacije i druge zakonitosti. Reč je o strahovitoj količini podataka i ja sam verovao sam da su kompjuteri tek 20-30 godina kasnije postali sposobni za takav posao. A evo šta se danas radi: http://www.wired.com/threatlevel/2012/0 ... nter/all/1 . Dakle, to isto, ali za komplet elektronske komunikacije (uključujući i glasovne, nad kojima se vrši voice recognition), manje-više celog čovečanstva. Mobilne i druge bežične komunikacije se prisluškuju iz satelita. Sa tehničke strane fascinantno, ali istovremeno i zastrašujuće.
Ђенерал Јанковић

Odgovori