Ovaj slucaj sa iscrtavanjem srca iznad planina Crne Gore je mnogo zanimljiv da ne bi ostao neobradjen. Ne kao odgovor Gaginh0u, koji to sigurno ne zasluzuje, vec upucen ljubiteljima avijacije na forumu, koji su i ako amateri, razlozniji i bolje upoznati nego “naivni” profesionalac iz kontrole letenja. Uz malu ogradu - ako se ne pravi “naivan”, zaista je zalosno sto nije sire edukovan u okviru struke.
Da zanemarimo cinjenicu da tzv. “srce” lici na nesto sto je dete predskolskog uzrasta ubacivalo koordinate u GPS, nego da pocnem sa ozbiljnim stvarima.
Mlado momce, vodja vazduhoplova, prvu lekciju koju je trebao nauciti cim je seo na desno (kopilotsko sediste) saobracajnog aviona, je da se sa putnicima u avionu ne izvode nikakve kristijanije od aerodroma poletanja do aerodroma sletanja!
U slucaju iscrtavanja, da kazemo ozbiljnih slika na nebu (ako izostavimo brdo slika polnih organa uradjenih malim avionima),
uvek se letelo sa AVIONOM BEZ PUTNIKA ili cargo avionom, uglavnom IZNAD vodenih povrsina tj. POVRSINA BEZ PREPREKA.
Decko je uradio svoj aeromiting iznad Crne Gore gde je planinski teren sa visokim grid MORA (minimum off route altitude).
- EC24E537-9B9F-4A26-9E0F-CCC4215FE5CE.jpeg (188.42 KiB) Pogledano 957 puta
U avijaciji postoji nesto sto se zove “situational awareness” i sto se uci vec nekih 10-20 godina od kako su strucnjaci postavili pitanje zasto se avioni procentualno najvise ruse u fazi kratkog prilaza (CFIT).
- F8691257-C344-4C6A-BE04-3CBDD18803C9.jpeg (195.75 KiB) Pogledano 957 puta
Elem, nije sve u drzanju volana, rucica gasa i gledanja u instrumente. Biti kapetan znaci imati mnogo siru sliku onoga sto se dogadja oko njega. Izmedju ostalog to bi znacilo da kapetan i u toku normalnog leta na nivou krstarenja, stalno razmatra postupke sta ce i gde ce u slucaju da mu se u tom momentu desi worst-case scenario. Npr. gde ce da krene ako dodje do dekompresije dok prelece Alpe; ili sta ako mu otkaze motor iznad Kazahstana gde nema off-route aerodroma u blizini ili sl. Za one kapetane koji to ne cine, kompanija kao moja, uvela je cruise briefing, gde se na svakih sat vremena razradjuje postupak u slucaju nekog otkaza.
Dakle, pilot Nikola, u opste ne zna sta se desava oko njega, a cisto sumnjam da je razmislio sta bi bilo sa bebom od 48 sati koju su vozili u Beograd na operaciju srca, u slucaju kvara motora ili dekompresije ili bilo kog drugog kvara dok je aeromitingovao iznad Niksica ili Kolasina. Uzgred, kapetan je uvek obavesten kada ima ovakvog putnika na letu, tako da ne moze biti da nije znao.
- 7CD5CED0-C6B6-4E56-93F2-63E084EAC5FC.jpeg (136 KiB) Pogledano 957 puta
Po planu leta, avion je trebao sleteti u Beograd u 08:15, a produzio je let 34 minuta i sleteo u 08:49. Sta da mu je umro putnik u 08:35? “Gde ste do sada?” - “Crtao sam srce iznad MN, znate ovo je emotivan dan za sve nas....”
Znaci, on krsi i Zakon koji jasno kaze da je duzan da smanji mogucnost ugrozavanja zdravlja ljudi, posade, i imovine, stalnim uocavanjem opasnosti i kontrolom rizika od iste.
I na kraju, kada se ovo gore pisanije uzme u obzir, potpuno nebitna prica o gorivu, koja nam nesto govori i o samom letu i kompaniji.
Najlogicnije je da je za alternativni aerodrom uzeta Podgorica, tj. ako ne uspe da sleti u Beogradu, da se vrati odakle je krenuo. Od Podgorice do Beograda i nazad mu treba oko 6 tona goriva. On je na to morao da uzme bar jos 1,5 tonu za svoj mali aeromiting koji ce osvanuti na drustvenim mrezama (@snork, ni u najludjem snu ne sme da koristi “iron reserve” i sleti u BEG ispod tog goriva). 25% dodati na fuel required je strasno mnogo i zahteva pisanje izvestaja posle leta, i/ili objasnjenje Operativnom Centru pred let zasto tankuje toliko goriva. To znaci da su i oni u OC znali sta ce da uradi, a nisu ga opomenuli na sve navedeno, ili je politika nosenja goriva počivše Montenegro Airlines takva da se moze poneti goriva koliko hoces, bez pravdanja, sto je izuzetno neprofesionalno u savremenim kompanijama gde se vodi racuna o svakom kilogramu prekomerne potrosnje.
Busanje u grudi “recite koliko kosta, platicu” lici na “drz’ te me, da ga ne ubijem” jer Nikola zna da od sutra nema ko da ga tereti za tih 500€.
Jos je gore, da mu ni posle leta nije doslo iz straznjice u glavu, da gorivo ne bi trebalo da mu bude okosnica samokritike vec nepotrebno ugrozavanje bezbednosti putnika.