Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
Korisnikov avatar
cozmo
Postovi: 5029
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od cozmo » 21 Feb 2021, 15:56

https://en.wikipedia.org/wiki/American_ ... Flight_191

American Airlines Flight 191 was a regularly scheduled passenger flight operated by American Airlines from O'Hare International Airport in Chicago, Illinois, to Los Angeles International Airport in Los Angeles, California. On May 25, 1979, the McDonnell Douglas DC-10-10 operating this flight was taking off from runway 32R when it crashed into the ground after the left engine detached. All 258 passengers and 13 crew on board were killed, along with two people on the ground. With 273 fatalities, it is the deadliest aviation accident to have occurred in the United States.

Takodje i ovaj:

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Al_Flight_1862

Engine number three separated from the right wing of the aircraft, shot forward, damaged the wing flaps, then fell back and struck engine number four, tearing it from the wing. The two engines fell away from the aircraft, also ripping out a 10-metre (33-foot) stretch of the wing's leading edge.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”

zuzazu
Postovi: 4606
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu » 21 Feb 2021, 16:06

snork je napisao:
21 Feb 2021, 12:27
Srećom, nije ništa palo na ljude, pa nema povređenih. Mene kod ovog tipa problema, najviše plaši mogućnost otpadanja celog motora i disbalans težine koji bi nastupio. To se teško može kompenzovati eleronima (okretanjem volana levo-desno) i skoro sigurno vodi u pad
@snork pominje odvajanje motora sa krila, sto nije zabelezeno, izuzev da uz motor padne i ceo avion, sto je nekako normalno...

Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Postovi: 13408
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Vazduhoplovi

Post od McGruja » 21 Feb 2021, 20:33

Sad slušam ATC snimak, i piloti traže dodatno vreme da konfigurisu avion za povratak na aerodrom
Zašto TOGA switch automatski nema opciju momentalnog povratka na aerodrom sa kog je poleteo, eventualno uz izbor i konfirmaciju piste?
Ili ako je frka, pilot to na ruke radi?

zuzazu
Postovi: 4606
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu » 21 Feb 2021, 23:18

Zavisi sta je bio razlog neuspelog prilaza.

U koliko su dobili neki otkaz u prilazu, prvo moraju da odrade non-normal check listu, sto zna da traje (zavisno od kvara). Zatim brifing...

TOGA inicijalno daje pun gas za go-around, a flajt direktor komanduje pitch za ubrzanje aviona i track da prati missed approach proceduru.

Go around nije vezan za novi prilaz u FMCu. Uglavnom posle GA, ide vektorisanje.

Kada bi se znalo kako ce kontrola da vodi avion iz procedure missed approach u initial approach, avion bi mogao da se pripremi da sam sve odleti u LNAV i VNAV.

Takodje, mozda povratak na novi aerodrom nije moguc (zatvorena pista ili je minimum za sletanje manji od minimuma za poletanje).

Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Postovi: 13408
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Vazduhoplovi

Post od McGruja » 21 Feb 2021, 23:23

Ovo je konkretno B777, i eksplozija motora nakon poletanja.
Zašto nakon poletanja, nema automatike vracanja na isti aerodrom?
Možda statistički nije bitno, ali uglavnom je poletanje i sletanje kritično

zuzazu
Postovi: 4606
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu » 22 Feb 2021, 01:16

U mome postu, reci “go around” zameni sa “engine out procedure”, a ostali deo teksta je isti.

Engine separation je verovatno najgora stvar koja moze da se desi, pa su u pitanju i multipli kvarovi. Electric failure, hydraulic failure, izmedju ostalog...
Odvajanje motora prati i gubljenje goriva iz tog rezervoara, pa ide i fuel debalance.

Sasvim je verovatno da autopilot ne moze da isparira aerodinamicke momente nastale separacijom motora (ako u opste moze da se ukljuci od kombinovanih kvarova), pa mora da se leti na ruke.
Check lista “Engine failure, fire or separation” je vrlo duga check lista za koju treba vreme.

Nebitno koji je Boing, ime check liste je isto...

Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Postovi: 13408
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Vazduhoplovi

Post od McGruja » 22 Feb 2021, 01:22

Hvala!

zuzazu
Postovi: 4606
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu » 22 Feb 2021, 12:53

:pivo:
Nesto mi je bilo sumnjivo jos dok sam pisao gornji post, mala ispravka - naziv check liste je
“Engine fire, severe damage or separation”

Ako ukucas u google, mogu ti izaci postupci, kao i sta sve ne radi.
Ja sam, uglavnom, naveo najvaznje.

Na simulatoru vezbamo ovaj otkaz. Bitno ga je pravilno prepoznati i odvojiti od nekog drugog, ali 90% simulator ne moze da docara problem sa odrzavanjem aviona kome je otpao motor.

Ako ipak gresim, i simulator je veran u pomenutom otkazu, onda i nije problem drzati avion.

Korisnikov avatar
H4wkeye
Postovi: 8760
Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
Lokacija: PO

Re: Vazduhoplovi

Post od H4wkeye » 22 Feb 2021, 13:42

Koliko bi tesko bilo odrzavati avion ravno ako bi otpao jedan motor? Pretpostavljam da bi krenuo da radi roll u jednu stranu i da bi pilot morao da kontrira komandama?

Korisnikov avatar
snork
Postovi: 4878
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od snork » 22 Feb 2021, 14:23

Od toga smo i počeli diskusiju. :) Ja sam napisao "skoro sigurno vodi u pad", pošto nisam bio siguran da li neki avion to uspeo da preživi. Pa je onda Zu napisao da ne ne zna ni za jedan kome je motor otpao u letu, a Swemir i Cozmo su dali primere. U stvari, pretpostavljam da je Zu hteo da kaže: uvek je bio nekontrolisani let neposredno pre otpadanja, a pogotovo posle - nijedan nije preživeo.

Evo primera sa prototipovima MiG-a 25 koji sam pomenuo. Znači, obično ispuštanje rakete (doduše, teške) i ono što se dešavalo dok nisu poboljšali upravljanje. Priča test pilot Kazarjan, inače jedan od onih koji je imao dozvolu od konstruktora Mikojana da leti mašinu na 3 Maha (jermenska veza :) ).

Premotano na 19:20

Ђенерал Јанковић

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21081
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Vazduhoplovi

Post od nidza » 22 Feb 2021, 15:14

Fenomenalan video, hvala.

Korisnikov avatar
snork
Postovi: 4878
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od snork » 22 Feb 2021, 15:23

Nema na čemu! :sesir:
Ђенерал Јанковић

zuzazu
Postovi: 4606
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu » 22 Feb 2021, 15:57

Da, odlican video. Nisam zamisljao da im je ispaljivanje rakete toliki problem...

Sto se tice otpadanja motora sa krila, zaista ne znam sta su i kako strucnjaci za simulator zamislili da to izgleda. Znam da je daleko teze isparirati otvorene kriske riversa u letu jer je otpor daleko veci.

Korisnikov avatar
H4wkeye
Postovi: 8760
Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
Lokacija: PO

Re: Vazduhoplovi

Post od H4wkeye » 22 Feb 2021, 17:06

snork je napisao:
22 Feb 2021, 14:23
Od toga smo i počeli diskusiju. :) Ja sam napisao "skoro sigurno vodi u pad", pošto nisam bio siguran da li neki avion to uspeo da preživi. Pa je onda Zu napisao da ne ne zna ni za jedan kome je motor otpao u letu, a Swemir i Cozmo su dali primere. U stvari, pretpostavljam da je Zu hteo da kaže: uvek je bio nekontrolisani let neposredno pre otpadanja, a pogotovo posle - nijedan nije preživeo.

Evo primera sa prototipovima MiG-a 25 koji sam pomenuo. Znači, obično ispuštanje rakete (doduše, teške) i ono što se dešavalo dok nisu poboljšali upravljanje. Priča test pilot Kazarjan, inače jedan od onih koji je imao dozvolu od konstruktora Mikojana da leti mašinu na 3 Maha (jermenska veza :) ).

Premotano na 19:20

Zanimljivo. :) Ovo mi nije ni palo na pamet, da ispaljevanje rakete moze da izazove probleme koje moras resiti u dizajnu. Ali kad pogledas ima smisla. Raketa ima jak potisak, pogotovu veca, i ta sila deluje i na avion/krilo.

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45740
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza » 23 Feb 2021, 20:38

Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Odgovori