Vazduhoplovi
Re: Vazduhoplovi
Ne moras da se udubis, pogledas krilo i dovoljno.
Sent from my Mi 9 Lite using Tapatalk
Sent from my Mi 9 Lite using Tapatalk
Re: Vazduhoplovi
Eh, da je Cica.Maca živ (bio je mašinski inženjer vazduhoplovnog smera) mogao bi da nam napiše iz prve ruke kako stoje stvari...
Za motore je tvrdio da u poslednjih 40 godina nije napravljeno ništa novo što se tiče turbo-mlaznog core-a. Samo dodaju sve veće fan-ove i tako povećavaju odnos dvoprotočnosi (bypass ratio). Na taj načlin se smanjuje potrošnja, hlade i usporavaju izduvni gasovi i pomalo utiša motor... ali takođe i malo smanji maks. brzina.
Do krila nismo stigli, ali kao laik i ljubitelj aviona mislim da je otprilike u to vreme napravljeno nešto što se zove "aeroelastično krilo", koje je tanje i za isti uzgon daje manji otpor od ranijih krila (kakva ima npr. ovaj DC-8).
Mislim da trup nije doživeo nikakva značajnija unapređenja.
I naravno, razvijeni su novi materijali. Lopatice kompresora i turbine od titanijuma ili monokristalnog čelika, kostur trupa i rebra u krilima od karbona (negde možda i delovi oplate). Ali to nije ništa od suštinskog značaja.
Za motore je tvrdio da u poslednjih 40 godina nije napravljeno ništa novo što se tiče turbo-mlaznog core-a. Samo dodaju sve veće fan-ove i tako povećavaju odnos dvoprotočnosi (bypass ratio). Na taj načlin se smanjuje potrošnja, hlade i usporavaju izduvni gasovi i pomalo utiša motor... ali takođe i malo smanji maks. brzina.
Do krila nismo stigli, ali kao laik i ljubitelj aviona mislim da je otprilike u to vreme napravljeno nešto što se zove "aeroelastično krilo", koje je tanje i za isti uzgon daje manji otpor od ranijih krila (kakva ima npr. ovaj DC-8).
Mislim da trup nije doživeo nikakva značajnija unapređenja.
I naravno, razvijeni su novi materijali. Lopatice kompresora i turbine od titanijuma ili monokristalnog čelika, kostur trupa i rebra u krilima od karbona (negde možda i delovi oplate). Ali to nije ništa od suštinskog značaja.
Ђенерал Јанковић
Re: Vazduhoplovi
Kada je @dragan rekao da pogledas krilo, verujem da je mislio da li krilo ima winglete ili ne.
Savremena krila su tanja, ali ti tvrdim da 90% pilota nece prepoznati razliku 737 Classic i 737 NG krila na 2 m od njega, ako mu ne skrenes paznju sta da gleda.
Netacno je da tanko krilo daje isti uzgon. Daje manji otpor, ali i manji uzgon.
Formula za uzgon:
Posto su sve vrednosti u jednacini ostale iste, izuzev oblika krila, da ne sirim pricu, smanjio se uzgon.
Ovo je kompenzovano savremenim motorom, te u sali kazemo da su novi avioni letece let-lampe. Dok motor radi, ima uzgona, kada prestane - padas kao kamen.
O tome da se motori sustinski nisu promenili u poslednjih 40 godina, rekao bih samo da su zapadnim proizvodjacima motora/aviona trebali da dodju nasi strucnjaci da im objasne gde grese.
Savremena krila su tanja, ali ti tvrdim da 90% pilota nece prepoznati razliku 737 Classic i 737 NG krila na 2 m od njega, ako mu ne skrenes paznju sta da gleda.
Netacno je da tanko krilo daje isti uzgon. Daje manji otpor, ali i manji uzgon.
Formula za uzgon:
Posto su sve vrednosti u jednacini ostale iste, izuzev oblika krila, da ne sirim pricu, smanjio se uzgon.
Ovo je kompenzovano savremenim motorom, te u sali kazemo da su novi avioni letece let-lampe. Dok motor radi, ima uzgona, kada prestane - padas kao kamen.
O tome da se motori sustinski nisu promenili u poslednjih 40 godina, rekao bih samo da su zapadnim proizvodjacima motora/aviona trebali da dodju nasi strucnjaci da im objasne gde grese.
Re: Vazduhoplovi
Zu, hvala, ja sam mislio da je nekako smanjen otpor, a zadržan uzgon (za istu površinu krila).
Ђенерал Јанковић
Re: Vazduhoplovi
@zuzazu - da, izmedju ostalog mislio Sam pr svega na winglete, ali I na druge karakteristike krila, oblik napadne ivice, napadni ugao
, debljinu profila...
Tu je najlakse videti razliku, izmedju krila na matorom DC-8 I Dreamlineru npr, iako kod celog aviona postoje jos mnoge razlike/napretci za tih nekoliko decenija, u motorima izmedju ostalog.
Nista to nije samo ponaosob spektakularno, Ali se rezultat itekako vidi. Na krilu nekako najlakse.
Sent from my Mi 9 Lite using Tapatalk
, debljinu profila...
Tu je najlakse videti razliku, izmedju krila na matorom DC-8 I Dreamlineru npr, iako kod celog aviona postoje jos mnoge razlike/napretci za tih nekoliko decenija, u motorima izmedju ostalog.
Nista to nije samo ponaosob spektakularno, Ali se rezultat itekako vidi. Na krilu nekako najlakse.
Sent from my Mi 9 Lite using Tapatalk
- BAJKER
- Postovi: 6087
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
- Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
- Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.
Re: Vazduhoplovi
Paradoks je da su avioni od pre 50-60 godina ( Caravela, DC 9 )u slucaju prestanka rada oba motora mogla duze da planiraju (tzv. bolja finesa) nego danasnji avioni. Jedan od razloga je svakako deblje krilo i polozaj motora uz trup.
Re: Vazduhoplovi
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Re: Vazduhoplovi
Pricali su mi, da su Caravelli skidali gas iznad granice, u Sloveniji, da bi doplanirala do Splita.
Re: Vazduhoplovi
Od modernijih je, kao što znamo iz onih par incidenata sa otkazom oba motora, B767 takođe poznat da odlično "izigrava jedrilicu". Nije reč o najnovijem modelu, ali nije ni tako star (Wikipedia kaže: ušao u upotrebu 1982. godine i još se proizvodi). Kako su kod njega postigli takve krakteristike - ne znam.
Ono što je zanimljivo je da njegov moderni naslednik, B787, ima potpuno istu siluetu. Ne znam da li je krilo promenjeno i koliko. Takođe, ne znam ni kolika je tačno razlika u potrošnji, mada je teško meriti se sa B787, koji je danas jedan od najefikasnijih aviona, za šta su u velikoj meri zaslužni novih materijala (karbon) i novi motori.
Ono što je zanimljivo je da njegov moderni naslednik, B787, ima potpuno istu siluetu. Ne znam da li je krilo promenjeno i koliko. Takođe, ne znam ni kolika je tačno razlika u potrošnji, mada je teško meriti se sa B787, koji je danas jedan od najefikasnijih aviona, za šta su u velikoj meri zaslužni novih materijala (karbon) i novi motori.
Ђенерал Јанковић
Re: Vazduhoplovi
Dok se finesa (odnos uzgona i otpora) kod jedrilice navodi kao najvaznija karakteristika, kod saobracajnog aviona se nigde ne pominje u prirucnicima.
Zato su u prirucnicima mase podataka o max/min temp., pritiscima, kad se otvara/zatvara koji ventil i slicne gluposti apsolutno nepotrebne jednom pilotu.
Instruktori na simulatoru obozavaju da daju otkaz oba motora da vide mozes li da se dovuces do aerodroma. I to im je favourite otkaz oba motora posle poletanja...
Za takvu racunicu koristilo bi poznavanje finese koja je kod saobracajnih aviona oko 20. To znaci da avion bez motora na 1000m visine doplanira 20km. Postoji i brzina najbolje finese, sto je na 737 oko 210 kts.
Moderne jedrilice imaju finesu oko 45, a bolji modeli i vecu.
767 bi trebao da ima finesu oko 18, a 787 oko 20. Ovo su nezvanicni podaci.
787 ima mnogo tanje krilo ali je veca povrsina, sto utice na veci uzgon.
Gimli Glider B767 je podjednako velika i interesantna proca, kao i sletanje na Hadson kapetana Sali Salenberga.
Inace, @BAJKER me je uputio na lep clanak na T6, “ Želiš da postaneš pilot? Odustani, nije vredno truda”, koji bih odmah potpisao, da Perica ne blokira komentare.
Zato su u prirucnicima mase podataka o max/min temp., pritiscima, kad se otvara/zatvara koji ventil i slicne gluposti apsolutno nepotrebne jednom pilotu.
Instruktori na simulatoru obozavaju da daju otkaz oba motora da vide mozes li da se dovuces do aerodroma. I to im je favourite otkaz oba motora posle poletanja...
Za takvu racunicu koristilo bi poznavanje finese koja je kod saobracajnih aviona oko 20. To znaci da avion bez motora na 1000m visine doplanira 20km. Postoji i brzina najbolje finese, sto je na 737 oko 210 kts.
Moderne jedrilice imaju finesu oko 45, a bolji modeli i vecu.
767 bi trebao da ima finesu oko 18, a 787 oko 20. Ovo su nezvanicni podaci.
787 ima mnogo tanje krilo ali je veca povrsina, sto utice na veci uzgon.
Gimli Glider B767 je podjednako velika i interesantna proca, kao i sletanje na Hadson kapetana Sali Salenberga.
Inace, @BAJKER me je uputio na lep clanak na T6, “ Želiš da postaneš pilot? Odustani, nije vredno truda”, koji bih odmah potpisao, da Perica ne blokira komentare.
Re: Vazduhoplovi
Ko god da je , svaka čast momku. Ovako nešto bi svako poželeo da ima
I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit !
- H4wkeye
- Postovi: 8761
- Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
- Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
- Lokacija: PO
Re: Vazduhoplovi
Mislim da je oko 45.000 evra. (nisam 100% siguran)