Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 614
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 10 Okt 2021, 10:38

Da, samo je zvrčka u tome što Ravenol svoje ulje po VW 511.00 nezvanično preporučuje i za PD motore tj. one kojima je propisano VW 505.01,, a sa obzirom da se radi o ulju vrlo visokog opšteg kvaliteta ima indicija da bi moglo da se uspostavi vrlo odgovarajućim. Suštinski, radi se o razlici između ACEA B4 i ACEA C3 norme. odnosno najpre o tome da li snižena koncentracija ZDDP-a kod ACEA C3 dovoljna da zaštiti habanje osetljivijih delova PD, kao što je to slučaj kod ACEA B4 norme koja ima višu koncentraciju (samo što je snižena koncentracija karakteristika i norme 505.01).

Ko nije siguran u to da VW i za PD motore preporučuje normu 504/507 (a norma 511.00 je njena kombinacija po sastavu uz povišeni viskozitet) - drži se isključivo ulja koja imaju odobrenje po 505.01.

Ko voli da eksperimentiše možda sazna da mu je odgovarajuće ulje po 504/507 ili 511.00, a možda i suprotno.

***
devit0 je napisao:
09 Okt 2021, 19:29
DS9 je napisao:Mala napomena:

Zamolio bih forumaše kojima ispod avatara nije naveden auto odnosno motor kojim raspolažu, da jasno, precizno, nedvosmisleno, nevišesmisleno i tačno navedu o kom se autu odnosno motoru radi, u smislu naziva brenda automobila, i eventua ostalih detalja koji mogu biti bitni - ukoliko ih zanima kakvo je (tj. kojih normi) motorno ulje (i ostala maziva) odgovarajuće za pomenuti auto odnosno motor.

Btw, sa obzirom da je u ovoj temi bilo pitanja čak i o pogodnosti ulja za motore dvotočkaša, takođe bih molio da se za slučaj istih naglasi da se radi o motorciklu.

Hvala.
devit0 je napisao:
09 Okt 2021, 13:29
Da li ovo RAVENOL RUP RACING ULTRA SAE 5W-40 odgovara za moj motor?
Ako je ok uzeo bih to kvalitetnije je i bolje izgleda od edge-a a cena nije problem.

A koji je Vaš motor?
Da li se radi o motoru motorcikla ili se radi o motoru automobila. U potonjem slučaju, o kom se automobilu radi (tip i kodna oznake motora, ukoliko je znate), snaga u kilovatima odnosno kW i godište?

Hvala
A pa vec smo pre 5 posta pisali o mom motoru i tad sam napisao lepo 1.9 PD TDI BXE 2007 bez DPF-a 200K motor presao pravih, zustrije se vozi, cipovan sa 105 na 140HP imao fabrickih 250Nm sad ima 320Nm.
Hvala

P.S. Ili mozda Ravenol 5W-30 VMP USVO.


Hvala za informacije, beše to pre 4 dana, a u međuvremenu je bilo reči i o drugim motorima.

Tada sam rekao ovo dole
DS9 je napisao:
06 Okt 2021, 14:57

Za najveću sigurnost, i najdužu mirnu dušu - samo ulje sa odobrenjem po VW 505.01.

Vidi, ja tumačim ono što je napisano, odnosno ono kako je VW objavljivao svoje norme i razlike u sastavu ulja tih različitih normi. Sa PD motorima nemam iskustvo, a ljubitelj je neko ko je u tome neuporedivo iskusniji što se praktične upotrebe tiče i konstrukcije motora.

Ja ne znam kako se dugoročno u praksi ponaša PD motor koji umesto ulja po normi 505.01 koristi ulje po normi 504/507, a pogotovo ne znam ako se u PD koristi ulje po 511.00. To mogu samo da prepostavljam, a pretpostavljam na osnovu toga što je VW više godina kasnije objavio da 504/507 može biti adekvatno i za PD motore. Sa obzirom da ravenolova varijanta po 511.00 ima nezvaničnu preporuku za 505.01 - moglo bi da se uspostavi korektnim, a možda i ne bi, rekoh identično gore na ljubiteljov komentar.

Varijanta VMP 5W-30, dakle po 504/507, se može razmatrati kao zvanično odgovarajuća za PD motore, jer ta norma podrazumeva pogodnost i za PD. Moguće je da je nekim varijantama PD motora to bilo neodogovarajuće - ali ja ne znam da li je uzrok bio loša serija npr. bregaste, nedovoljni viskoztet ulja, ili nedovoljna koncentracija ZDDP-a (ovo poslednje je malo verovatno).

Informacije o pogodnosti ulja za PD motore imaju dugu istoriju. Castrol je npr. u jednom svom zvaničnom odgovoru (korisniku u SAD) naveo da se za PD ne bi trebalo upotrebiti njihovo ulje po 504/507 nego po 505.01 objašnjavajući to time da ulja po 505.01 imaju specifične aditive koji štite bregastu osovinu.

Međutim, ako se upotrebi castrolov selektor maziva, izabere npr. Nemačka, i taj Audi A4 1,9 TDI 85 kW - dobije se preporuka Castrol EDGE 5W-30 LL i Castrol GTX 5W-30 C3. dakle oba po 504/507. Imajući to u vidu, nisam siguran da bi odgovor evropskog/britanskog catsrola bio sada isti kao američkog od pre više od jedne decenije. Takođe, recimo nemački Fuchs, eksplicitno navodi da je njegovo ulje Titan GT1 LongLife III koje zadovoljava 504/507 odgovarajuće i po 505.01 normi.

Stvar je poprilično diskutabilna i verujem da zavisi od slučaja do slučaja, serije motora, godišta. Što se mene tiče ja bih verovao ravenolovoj preporuci da je dobar izbor njihovo ulje po 511.00, a ako bih bio npr. šef voznog parka koji treba da nabavi ulje za npr. takav službeni auto sa PD motorom, onda bih išao isključivo na ulje sa odobrenjem po 505.01.

Što se ravenola tiče, na najaktuelnijoj VW listi sa odobrenjima, za 505.01 VMO i VPD

Sasvim lično, kao što sam već rekao, da je taj auto moj famova ili nisoteca varijanta po 504/507.

devit0
Postovi: 42
Pridružio se: 04 Apr 2021, 22:52

Re: Motorna ulja

Post od devit0 » 10 Okt 2021, 11:02

Hvala ti puno na odgovoru, sve sam razumeo i verovatno ce biti 504/507 od Ravenola.

garac
Postovi: 27
Pridružio se: 04 Jun 2018, 00:59

Re: Motorna ulja

Post od garac » 10 Okt 2021, 15:27

Izvinjavam se što se kasnije javljam. Veliko hvala SVIMA na pojašnjenjima.
Malo sam prelistao račune, brake cleaner pa skoro su svaki put naplaćivali pa čak ponekad i K2 Akra sprej - čistač motora.
Nikada nisu koristili nikakav čistač motornog ulja.

Vaša preporuka je da nastavim sa GM 5W30 i ako je sve OK sa potrošnjom ulja (nikada ja to nisam pratio od zamene do zamene, ulje sam menjao uvek na do 7000 km), da nastavim, ako ne da pređem na 5W40?
Da li sam lepo razumeo vrednost 5W označava radnu temp.koliko može da ide u minus a vrednost 30 ili 40 je gustoća ulja?

Imao bih još par pitanja:
1) pri zameni ulja da li bih trebao da koristim čistač motornog ulja sobzirom da ulje dugo stoji u motoru ili nema potrebe za tim? Ako da, koje konkretno.

2) Može li neki savet pri kupovini ulja GM 5W30 ( valjda je svako DEXOS2 ? ), na netu videh da litarsko pakovanje ima sa dve etikete, da li na nešto treba obratiti pažnju pri kupovini ulja?

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 614
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 10 Okt 2021, 20:51

Kada je Bax pomenuo da koristi GM 5W-30 on je najpre mislio na ono ulje koji nosi GM logo, dakle nešto od sledećeg

https://www.auto-delovi.co.rs/proizvod/ ... 2-5w30-5l/
https://www.autodragstor.rs/univerzalni ... ?sku=15046
https://autoline.rs/online-shop/auto-de ... r-1942000-

Kao što se može videti to su tri različite ambalaže, a suština je u tome što je GM svoje norme i svoj logo praktično prodao raznim svetskim proizvođačima ulja.
Na srpskom tržištu su GM ulja imali veoma povoljnu cenu (a verovatno imaju i dalje) pa su čest izbor. U vezi Dexos2 dole je zvanična lista

https://www.gmdexos.com/brands/dexos2/index.html

1. Ispirač motornog ulja nije neophodan. Ispirači ulja su nekada imali veći značaj zato što su se koristila ulja koja ostavljaju više naslaga jer su bila nekvalitetnija. U kombinaciji sa npr. preteranim intervalom zamene (tj. donekle zanemarenim motorom) ispirač ulja je imao značajan efekt. Danas su ulja značajno kvalitetnija, i generalno uzevši imaju naglašeno detergentsko dejstvo. Uglavnom, u vašem slučaju nema potrebe koristiti ispirač. Btw, nailazio sam na informacije da kada se prelazi na drugačiji tip ulja da je potreban ispirač - što praktično nije tačno. Pre bi moglo da se postavi pitanje da li, tj. koliko. ostaci ispirača utiču na promenjeni sastav novog ulja. Sve u svemu. osim ako se ne radi o motorukod koga je u više izmena bilo značajnog prebacivanja intervala - sasvim je dovoljno koristiti propisano ulje, bez prethodnog ispirača. U vašem konkretnom slučaju pre će biti da ulje nije previše izrabljeno od strane motora pa i to znači da nije potreban ispirač.

2. Ulja sa odobrejnem po GM Dexos 2 ima gomile, kao što možete videti u gornjoj listi. Takođe, moglo bi da se kaže da je još više identično koncipiranih ulja, ali koja nemaju zvanično GM odobrenje tj. nisu na zvaničnoj listi. Takva ulja po pravilu zadovoljavaju ACEA C3 normu. Bax vam je naveo da je baš sauljem koje je obeleženo GM logom imao (a verovatno i dalje ima) dobro iskustvo. To vam je dobar vodič i suštinski znači da potražite takvo ulje u prodavnicama. Ja bih ga recimo potražio u Kitkomercu.

Ipak, pošto sam lično vrlo sklon da koristim isključivo ulja koja se bledniraju prvenstveno u Srbiji - recimo da bih za tu korsu, da je moja, izabrao sledeću galaxovu varijantu https://galax.rs/shop/galax-racing-plus-sae-5w-30.
Sa njom nisam imao nikakakvo praktično iskustvo, s tim da mi je dovoljno to što piše u njenoj specifikaciji i to što znam da je blendirano u beogradskoj rafineriji nafte, Odnosno, dovoljno mi je da verujem kako ću biti srećan što sam to ulje sipao u motor.

Potrošnja ulja ne mora da se religiozno prati (mada sam ja jedan od onih koji je upravo to činio, godinama), međutim svako korisničko usputsvo bilo kog automobila ima jasne navode o tome kako treba proveravati nivo motornog ulja - jer je količina tog fluida presudno značajna za rad motora.

Nisam imao priliku da vidim šta piše od navoda za tu korsu - ali recimo PSA (Peugeot/Citroen) u svojim servisnim uputstvima jasno navode da se provera nivoa ulja vrši na svaki 2000 km. Kod nekih drugih brendova su ti navodi različiti, recimo kod Renault vozila stoji da nivo treba proveravati periodično, a uvek pred neki duži put. To što niste proveravali nivo, suštinski znači da niste imali previše potrebe za tim, pa sa obzirom na starost te korse možete otvoriti šampanjac u to ime.

Da li ostati na 5W-30 ili preći na 5W-40. kao što rekoh to zavisi prvenstveno od toga šta piše u korisničkoj ili servisnoj knjižici, koja nam nije dostupna. Ipak, Bax navodi (jer je verovatno imao uvid u pisanu dokumentaciju te korse ili nekog drugog opela sa tim motorom) da je i za tu corsu propisano 5W-30 tako da je zgodno prvo nju upotrebiti.

Svako motorno ulje je kompromis suprotstavljenih zahteva. Ako je previše viskozno (tj. debelo, manje tečljivo) možda će neke delove motora više sačuvati, a neke druge manje, uz to da će se više goriva trošiti. Sa manje viskoznim, tj. tečjivijim uljem može biti obratno - manje će se goriva trošiti ali pod određenim uslovima tanje ulje će manje štiti neke delove motora (a neke druge možda oprimalno). Proizvođači motora to vrlo dobro znaju pa propisuju norme koje ulje treba da zadovoljava, a takođe i propisuju klimatske tabele koja se gradacija ulja koristi do koje ambijentalne temperature.

Gradcija je pokazuje koliko je neko ulje tanko ili debelo, odnosno koliko je tečljivo. Viskoznija ulja su deblja, tj manje tečljiva i obratno. Američko društvo automativnih inženjera je pre stotinu godina (dvadesetih prošlog veka) izvršilo prvu klasifikaciju na osnovu viskoznosti (tj. viskometričnim osobinama) a mi i dan danas kada pogledamo ambalažu nekog ulja prvo što vidimo su cifre te klasifikacije (čija je metologija do danas mnogo puta unapređivana).
Skraćeno ime pomenutog udruženja je SAE (i taj naziv se često nalazi na ambalažama ulja)

Ta klasifikacija je napravljena tako da uzima u obzir činjenicu da fluidima viskoznost opada/raste sa porastom/sniženjem temperature. Zbog toga je bitno kakvu viskoznost tj. tečljivost ulje ima na nekoj temperaturi - a osim u slučajevima specijalnih konstrucija (spotrtskih) motora, ulje naših automobila prilikom prvog paljenja (motor stajao preko noči, tj. tzv. hladni start) ima ambijentalnu temperatuu koja nekad može biti npr. +5 C, ali i npr. -15 C. Ta poprilično niska temperatura ulja nije (uopšte) pogodna za rad motora jer je on konstruisan da optimalno/idealno radi kada je temperatura ulja oko 100 C (a ulje vrlo tečljivo. što bi neki rekli - kao voda).
Zbog tih činjenica vrlo je bitno kakva je viskoznost ulja na niskoj temperaturi. Tako na primer, ulja koja u svom nazivu imaju npr. 10W, upotrebljiva su (nisam rekao idealna) do npr. -15 C, ona koja u nazivu sadrže 5W do npr. -25 C. a ona koja sadrže 0W koriste se i za temperature preko -30 C. Najjednostavnije rečeno niža cifra ispred W kaže da je ulje tečljivije na hladno. Koliko to ume da bude bitno i sami ste se uverili prilikom hladnih startova.

Sa druge strane. pomenuti SAE standrad čiji je zvaničan naziv J300 - takođe obeležava ulja i na osnovu njihovog viskoziteta koje ulja imaju na 100 C. Tako na primer je ulje koje ima u nazivu xW-40 deblje tj. viskoznije od ulja koje je obeleženo xW-30. Dakle to je ono što nazivamo gradacijom ulja.

Isti auto/motor koji treba da se vozi u npr. Norveškoj i Saudijskoj Arabiji će uglavnom zahtevati ulje drugačije gradacije. U prvom slučaju se može uspostaviti idealno neko npr. 0W-30 ulje, a drugom neko npr. 10W-40 ulje. Ipak, nije tako jednostavno - jer stvar zavisi i od kosntrukcje motora i od toga kako se konkretni motor eksploatiše..

Ukratko, ostanite na 5W-30 i pratite potrošnju ulja recimo tako što ćete baciti pogled na merač nakon par hiljada km. Ako zateknete da je ispod sredine, dospite do blizu maksimuma. i to je to. Normano je da se motorno ulje doliva,, a ta činjenica i piše u korisničkim knižicama.
Ako kojim slučajem bude potrebno da do kraja intervala dospete npr. više od 0,5 litara ulja. sledeći put upotrebite neko 5W-40 ulje.

Srećno

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 614
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 10 Okt 2021, 21:20

garac je napisao:
10 Okt 2021, 15:27

Malo sam prelistao račune, brake cleaner pa skoro su svaki put naplaćivali pa čak ponekad i K2 Akra sprej - čistač motora.
Nikada nisu koristili nikakav čistač motornog ulja.
Ispirači motora su predviđeni za ispiranje unutrašnjosti motora i to je ono što sam pominjao u prethodnom odgovoru.

Ovakav tip pomenutog odmašćivača (link dole) je predviđen za pranje spoljašnjosti motora od npr. ostataka ulja ili produkata sagorevanja koji mogu da cure/kaplju iz motora. ili od slučajnog prosipanja nekog od fluida prilikom njegovog ulivanja. Po pravilu ovako nešto koriste majstori da bi detektovali neko curenje iz motora koji je prilično zamašćen (tako što ga posle brisanja nakon nekog vremena, tipa više dana ili meseci ponvo osmotre). Takođe takva sredstva koriste ljudi koji vole da otvaranjem haube svog motora zateknu situaciju da se isti cakli od čistoće, nakon što su ga brižljivo očistili spolja.

Ako je po opelovoj servisnoj proceduri naznačeno da se motor nakon neke kilometraže spolja obriše. onda su eventualno legitimno naplatili to. Ipak, većini majstora ne bi ni palo na pamet da tako nešto naplaćuju, kao što teško da bi optičar naplaćivao brisanje stakala naočara ili obućar cipela. Sad. servisi koriste svaku priliku da zarade. Kao što rekoh. osnovna stvar pre nego servis započne rad je potipisivanje radnog naloga. tj. dozvola vlasnika da se nešto radi sa autom. Drugi deo priče je imati/znati pouzdanog majstora kome i ne treba da se potpisuje išta jer znate da će u svakom slučaju savesno odraditi posao, i isto ga tako naplatiti. bez nameta na vilajete.

https://ikm-trade.rs/product/k2-akra-od ... cem-770ml/

Korisnikov avatar
Uroš S.
Postovi: 10470
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:17
Garaža: Fabia 1.0 TSI DSG | Fabia 1.0TSI | Honda CMX500 | Polar Forester
Lokacija: Beograd - Paviljoni

Re: Motorna ulja

Post od Uroš S. » 11 Okt 2021, 14:53

Gledao sam nešto na sajtu Nisoteca, approval koji je objavljen za VW 502.00 je istekao. Mada tako je i bilo pre sa 504. 00/507.00, na sajtu stajao istekli, a na mejl sam dobio obnovljeni. Treba im pisati koga zanima 502.00. Doduše moguće je da nemaju budžet da plate approval ili nemaju interes da ga plate.

Mada @DS9 da li smeju da pišu na ambalaži da podržava standard za koji nemaju approval?

Sent from my SM-N970F using Tapatalk


Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14540
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: CliffHanger, Zafir, Visa R50
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva » 11 Okt 2021, 15:34

Jedno je pisati da zadovoljava standard, a drugo da ima approval.
Da ne idem sad do kantice, mislim da su te dve informacije uglavnom jasno razdvojene na ambalazama.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 614
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 11 Okt 2021, 22:45

Da, upravo tako, uobičajeno je da se posedovanje odobrenja/approvall naglašava, a da se preporuka samog proizvođača maziva uobliči u frazu tipa - zadovoljava specifikacije.

Neki approvall-i su jeftini, tipa 3000 evra (npr. VW-ovi) , ali ih i pored toga proizvođači nemaju, a neki ni ne mogu da se dobiju (npr. FIAT-ovi, osim ako se radi o Selenia). ili zahtevaju više desetina hiljada evra (npr. PSA-ovi). Sad, ima i svetski renomiranih proizvođača ulja koji se hvale time da nemaju approval-e jer navode da ih njihova ulja nadmašuju. To je npr. slučaj sa američkim Amsoil, koji je dugo bio sinonim za tzv. prava/sintetička ulja.

Sve u svemu, ovako nešto je vrlo raznoliko.

Ukratko, kada se ima Approval to je jasno naznančeno, a kada se navodi da zadovoljava...da se preporučuje...da je kvalitetni nivo...to znači da se nema važeći approvall.

garac
Postovi: 27
Pridružio se: 04 Jun 2018, 00:59

Re: Motorna ulja

Post od garac » 12 Okt 2021, 17:43

DS9@
Hvala Vam na strpljenju i opširnom odgoru.
Imao bih još par nedoumica,

1) Kod GM sertifikovanih ulja stoji oznaka ACEA A3/B3/B4. API SL/CF,kod ulja koja nisu sertifikovana od GM-a oznaka je ACEA C3. To su ista ulja po sastavu? Nije bitno šta piše iza ACEA C3 , kod Galax ulja koje ste pomenuli stoji ACEA C3-12?
To je nedvosmisleno to?

2) Kod Galax ulja, pomenuli ste GALAX RACING PLUS SAE 5W-30 a ne GALAX SYNTEC SAE 5W-30, da li je tako, mislim, niste permutovali?

3) Našao sam Servisnu knjižicu i tu stoji sledeće:
https://ibb.co/GPns6Zk, https://ibb.co/NnYbHkd
da li ste i dalje pri istom stavu staviti 5W30?

4) Imao bih na kraju još jedno pitanje/savet (koje je možda van teme) što se tiče čišćenja motora, svojevremeno u servisu sam rekao da želim da operem motor jer ima neke masnoće koju sam im pokazao,
https://ibb.co/6t2kR59, https://ibb.co/qN0h7vD,
pitao ih šta da zaštitim pri pranju (misle'i na elektroniku), rečeno mi je da ne diram ništa i da ne perem motor uopšte, bio sam malo začuđen ali sam prihvatio njihov savet, Vaše mišljenje?

ljubitelj
Postovi: 8598
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 12 Okt 2021, 21:50

ACEA C3-12 označava C3 normu po specifikaciji iz 2012. godine.
ACEA udruženje vrši update normi povremeno shodno razvoju motoru tj zahtevima proizvodjača motora koji takodje vrše update zahteva prema uljima.

Motori se najnormalnije peru kako hemijski tako i ispiranjem vodom, samo treba zaštititi kritične elelement poput alternatora i posude kočione tečnosti.
Ostalo je manje više i predvijdeno da bude zalivano tokom normalne vožnje i treba da bude otporno.
Samo se ne uperi diretkno puška pod visokim pritiskom iz blizine nego se koristi sa bar 40tak cm rastojanja, ili običan šmrk.
Suština je u hemiji, u rastvaračima masnoća poput ranije pomenutog brake cleaner-a ( i drugih sredstava za pranje) koji odrade posao a onda voda samo sve to sapere.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 614
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 14 Okt 2021, 03:39

garac je napisao:
12 Okt 2021, 17:43
DS9@
Hvala Vam na strpljenju i opširnom odgoru.
Imao bih još par nedoumica,

1) Kod GM sertifikovanih ulja stoji oznaka ACEA A3/B3/B4. API SL/CF,kod ulja koja nisu sertifikovana od GM-a oznaka je ACEA C3. To su ista ulja po sastavu? Nije bitno šta piše iza ACEA C3 , kod Galax ulja koje ste pomenuli stoji ACEA C3-12?
To je nedvosmisleno to?

2) Kod Galax ulja, pomenuli ste GALAX RACING PLUS SAE 5W-30 a ne GALAX SYNTEC SAE 5W-30, da li je tako, mislim, niste permutovali?

3) Našao sam Servisnu knjižicu i tu stoji sledeće:
https://ibb.co/GPns6Zk, https://ibb.co/NnYbHkd
da li ste i dalje pri istom stavu staviti 5W30?

4) Imao bih na kraju još jedno pitanje/savet (koje je možda van teme) što se tiče čišćenja motora, svojevremeno u servisu sam rekao da želim da operem motor jer ima neke masnoće koju sam im pokazao,
https://ibb.co/6t2kR59, https://ibb.co/qN0h7vD,
pitao ih šta da zaštitim pri pranju (misle'i na elektroniku), rečeno mi je da ne diram ništa i da ne perem motor uopšte, bio sam malo začuđen ali sam prihvatio njihov savet, Vaše mišljenje?

3.
Jesam, i dalje sam pri istom stavu, a suština tog stava je već izražena u prethodnom odgovoru, tj. citat dole.
DS9 je napisao:
10 Okt 2021, 20:51
Ukratko, ostanite na 5W-30 i pratite potrošnju ulja recimo tako što ćete baciti pogled na merač nakon par hiljada km. Ako zateknete da je ispod sredine, dospite do blizu maksimuma. i to je to. Normano je da se motorno ulje doliva,, a ta činjenica i piše u korisničkim knižicama.
Ako kojim slučajem bude potrebno da do kraja intervala dospete npr. više od 0,5 litara ulja. sledeći put upotrebite neko 5W-40 ulje.
Inače, hvala za knjižicu, sada je sasvim jasno šta se preporučuje. Drugi deo priče je da ukoliko bi ste hteli da nabavite ule koje zadovoljava neku od tih normi iz 1998. to ne bi ste mogli (jer nema u dlaku istih takvih ulja), a treći deo priče je da to nije ni potrebno jer će odgovarati ulja sa Dexos2 liste. ili bilo koja druga koja su u pomenutim gradacijama. Pri izboru idealnog ulja za vaš motor je dilema da li će više odgovarati neka 40ica ili 30ica (a definitivno će više odgovarati (5W ili 0W nego 10W), a to ćete okvirno znati po potrošnji ulja.. Ako je to gradski auto koji ima česte kraće vožnje više će mu odgovarati 30ica, a ukoliko se češće vozi po autoputu onda bi više mogla da mu odgovara neka 40ica. Sam motor je takav da nema nekog posebnog ograničenja u pogedu normi za ulje. jer će većina današnjih ulja odlično da odrade posao.

1. Ako pogledate tri slike koje sam dao u prethodnom odgovoru, primetićete da sva tri ulja u GM ambalaži zadovoljavaju i ACEA C3. Suština je da isto ulje može istovremeno zadovoljiti više normi. To što je neko ulje ACEA C3 za vaš motor nije previše bitno, jer on nema DPF/FAP, ali eventualno može da bude zgodno jer takva ulja ostavljaju manje nesagorelog ostatka. Za vaš motor nije ultimativno da koristi ulja po ACEA C3 jer su mu odgovarajuća ulja po ACEA A3/B3 ili ACEA A3/B4 normama. Ima onih ulja koja su čisto Acea A3/B3 (ili ACEA A3/B4) a ne zadovoljavaju ACEA C3 - s tim što sva ulja po Dexos2 zadovoljavaju i ACEA C3. Inače, od pre 2004. godine, ACEA benzinske norme i ACEA dizellske norme su bile odvojene i to se može videti u navodu vaše knjižice. Međutim, ACEA ih je 2004. objedinila, pa tako isto ulje može istovremeno zadovoljiti ACEA A3 normu i ACEA B4 normu - a to se onda imenuje ACEA A3/B4, kao št možete pročitati na ambalaži nekog ulja.

2 Ne, nisam permutovao - jer sam galaxovu varijantu Racing Plus 5W-30 pominjao kao pandan nekog ulja koje zadovoljava ACEA C3, tj. koje je na Dexos2 listi. Međutim, kada ste već pomenuli Galax Syntec 5W-30, i ono bi bilo vrlo odgovarajuće, čak i bliže izvornoj preporuci upravo jer nije po ACEA C3 nego je čisto ACEA A3/B4, a uz to se navodi i npr. opelova dizelska norma LL-B-025B.

Vaš motor je u pogledu zahteva za ulje takav da mu može mnogo toga odgovarati (jer traži ulje po ACEA A3/B3 ili ACEA A3/B4) a šta bi mu bilo najidealnije ne može da se zna dok se ne proba. Galaxov Syntec koji ste pomenuli bi mogao da bude jedan od tih najidealnijih izbora. Takođe, od galaxovih, verujem da bi se savršenim uspostavila (za vaše uslove eksploatacije) njihova Racing 0W-40ica , koja je kao i Syntec takođe po čisto ACEA A3/B4 normi

https://galax.rs/shop/galax-racing-sae-0w-40/

***

4. Prijatelj koji mi održava auto, višedecenijski mehaničar, kada bira automobile za sebe uglavnom ima običaj da izbegava one koje kada digne haubu vidi da su savršeno čisti. Najviše voli one koji izgledaju tako kao da ih niko nije pipnuo tj. prekriveni su gomilom prašine. Normalno je da u servisu izbegavaju da čačkaju nešto što je ispravno - jer to onda može da postane neispravno. Ovo što je ljubitelj naveo je normalna praksa samo šro to čovek mora da uradi na sopstvenu odgovornost, tj. mora odlično da zaštiti određene delove inače bi rezultat mogao da bude poguban. Rade to ljudi savršeno, samo što je to pakao iz koga neki crpe zadovoljstvo.

Mislim da bi vam servis rado uradio spoljašnje čišćenje motora (i to adekvatno naplatio) ukoliko bi ste im prethodno potpisali da se slažete sa njihovim odricanjem od odgovornosti za eventualno nastale neispravnosti.

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 9009
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Motorna ulja

Post od Bax » 14 Okt 2021, 08:41

Ja licno ne perem nikad motor, a i ne nameravam. Prasnjav motor, pa jos ako ima i paucine je dobar motor sto se mene tice.

Sto se tice ulja garac, samo GM 5w30, nastavi da sipas i uzivaj, i nemoj cekati 3 godine na zamenu, vec ako malo prelazis, ok je interval recimo 15 meseci za sintetiku, i da te ne boli glava.
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

Marjan984
Postovi: 11
Pridružio se: 03 Dec 2019, 23:42

Re: Motorna ulja

Post od Marjan984 » 14 Okt 2021, 10:33

Nešto ovako?
Ima i paučine ali se ne vide SlikaSlikaSlikaSlika Slika


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 614
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 14 Okt 2021, 15:46

To bre čisto k`o suza :mrgreen:

Marjan984
Postovi: 11
Pridružio se: 03 Dec 2019, 23:42

Re: Motorna ulja

Post od Marjan984 » 14 Okt 2021, 15:56

Pošalji da vidimo tvoji Francuz

Odgovori