Zdravo, svima.
Samo da razjasnimo nešto oko proizvodnje i prerade. Bilo je u pre par postova zanimljive diskusije pa da se nadovežem na sebe i druge. Jedno je rafinacija koja se vrši tipa za derivate nafte,a drugo je blending ulja. Naša novosadska rafinerija je sirota pretrpela znatna oštećenje prilikom bombardovanja '99 i od tada je praktično polu-upotrebljiva. Da dodam, imali smo jednu od najmodernijih laboratorija u Evropi, ali se to sad umngome izmenilo. Tu se goriva i ne prave, samo nešto dizela, barem dok sam ja radio. Što se tiče proizvodnje, ona jeste u konstantnom padu, na primer, dovoljno da se podmire npr potrebe samo Vojvodine za naftom i gasom, odn nekih 20-22% potreba Srbije.
-Dakle, ona 2 članka od kolege Borisa Kamcheva koja sam podelio su više istiniti od pompeznog Tanjugovog. Nema tu ništa spektakularno. Izbušili 10 razradnih bušotina, ok, ali to je bušenje u već postojećim ležištima N i G, a ne nove bušotine u novim nalazištima. Mi takvih nemamo. Otkrivena su rezidualna nalazišta, ali onog tipa koja mi do sada, u ono vreme državna firma nismo exploatisali. To je taj Iđoš i još po koja na Paliću, ali ta proizvodnja se transportuje kamionskim cisternama, dakle, čim nema naftnog cevovoda da se gradi, to je manjeg karaktera i dok traje, traje. Opet, bolje išta nego ništa. U NS se blendira Nisotec, ali sa smanjenim kapacitetom. Trenutno, ne znam odakle dovlače bazno ulje, ali vrv da je to iz Modriče. Optima i Maxima su super brendovi, njihova blendara spada u sam vrh u Evropi i po kapacitetu, ali su na neodgovarajućoj strani pa tako da evropski bojkot ruskih firmi uzima danak. (izguglajte kompaniju Zarubežnjeft čemu i kako služi, interesantno je).
Dakle, RN Pančevo je novo i sve je renovirano i proizvodi se čak i koks i to spada u duboku preradu i goriva su ok. Novi Sad, tu je samo još Nisotec i ne verujem da će tu biti još nečega više od ovog sada. Od Mol-a bazno ulje uzima Kruševac Valvoline, po mojoj zadnjoj info koju imam. I ta ulja su sada sasvim veoma dobra. Ne znam koliko ima Approvala Nisotec,ali da se osvrnemo na ACEA C3 5W40 i 5W30. Dakle, ako neko ima ove oznake, to znači da MORA da ispuni minimum kvaliteta, da je članica ATIEL-a i da je taj 'marketer' potipsnik tzv. Loc-a, letter of conformance. To znači, da ima njavljenih i nenajavljenih kontrola kvaliteta i da ne možeš samo od sebe na kantici više ni da staviš ACEA - a da to ne ispunjavaš. Korak dalje je, dakle, neko ulje koje je SAE 5W40 i ima ACEA C3 i uz to ima i Approval VW505.01, tj bitno je i dobro je da ulje koje birate ima bar jedan od fabričkih approvala, npr GM Dexos 2 ili MB 229.51 itd, zavisi od tipa vašeg vozila i preporuke isključivo prema tehničkom uputstvu vozila. Za sva ona naša stara vozila, posao može da završi i bilo koje kršteno ulje, ali kod nas inženjera mi biramo strogo 'prema tablici i po PS'. Ljudi moji, kupite što bolje i kvalitetnije ulje za vaš auto, ulja barem sada nisu skupa...ima ulji sada zilion, imate Ravenol u Srbiji, imate Motul (preskup), imate INA, imate Wolf u Gazeli, imate Mannol u Centar-S u BGD, imate brojne pumpare, npr Lukoil Genesis Special C3 SAE 5W40 je ulje koje ima 5-6 fabričkih Approvala i čak zvanični API-jev, da, i to su platili, a uz to na pumpi kod nas je to siguran original Za vw 504-507 ima je dobar Lukoil Genesis Special VN 5W30. Imate i OMV koji je iz Prista Bulgaria, moderna refinerija, pod Texaco 'savetovalištem', zatim i EKO ulja kome odgovaraju. Imate zatim skupi Kroon Oil, Addinol, Mabanol, ...pa u Bačkoj Palanci je ENI bivši Agip, Subotica ima Ravenol, Kragujevac ima Meguin (pod Liqui Molyjem) , imate i Wurth - pogotovo da se kupi preko firme ispadne jeftino (oni su vlasnici Liqui Moly-ja i to je isto), zatim Inoil doo ima INA u Subotici, zvanični distributer; Texaco- Trigema u BGD, Veliko Gradište ima Eurol, itd itd.Kod nas u struci, mi volimo da kupimo da ima zadovljene norme i barem 1 approval, ali da nije cena za šišanje ovaca, jer je sramota plaćati 'porez za budale'. 3-4 firme snabdevaju sve svetske blendare aditivima, Lubrizol, Infineum, Afton, Nynas itd, i kada kupuješ od njih, onda imaš i 'recept', ukratko, ali kao što rekoh, korak više je i dodatni approval, a sa tim korakom je i uvek bolje ulje. Nema tu šta da se priča dalje. Čista hemija i kasniji testing radi potvrde kvaliteta. Ja ću imati da podelim na jesen ovde analizu Wolf Vitaltech PiC3 SAE 5W40 pa ćemo videti kad to bude.
Kao dipl.ing.rudarstva nafte i gasa 6g sam radio kao specijalista na prozvodnji gasa i 9 god kao vodeći inž na višem nivou. Ne radim više u NIS-u, ali imam i dalje znanja i veštine i sve što treba da znam.
Da zaključimo, svako neka kupi za svoje pare šta želi, zato smo i slobodni ljudi, ali ako vozite dobar auto, gledajte da to ulje bude što bolje i da je pouzdan prozvođač i naravno - approvali. Sve ostalo je stepenica niže. Za jednu cenu rezervoara goriva - može da se kupi baš dobro ulje, a to nije skupo. Onda nije ni čudo da ne ide prdaja nekih ulja koja - jednostavno nisu dorasla gore navedenima.
https://atiel.eu/quality-management-sys ... marketers/
https://www.sail-europe.eu/registration ... arketers#n