Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
TheWickerMan
Postovi: 10389
Pridružio se: 13 Jan 2012, 12:46
Garaža: Lancia Delta III Oro /AR 147 Veloce
Lokacija: Stuttgart,DE

Re: Motorna ulja

Post od TheWickerMan » 26 Nov 2019, 12:59

Jbg, ćale je u Keca sipao uvek Castrol polusintetiku ( orginal je nabavljao ) i Opelovo brendirano ulje i menjao na 5k km i 450k km nema problema, mada je u zadnjih par god počeo da troškari ulje, tipa litar od zamene do zamene.

OnePlus 6T via TT



Korisnikov avatar
Heinz
Postovi: 14647
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Motorna ulja

Post od Heinz » 26 Nov 2019, 14:11

Ivan je napisao:
26 Nov 2019, 12:17
To sve ide u pravcu lifetime ulja kao kod automatika, ne menjas ulje nikad dok ne crkne automatik, posle kada se remontuje automatik ili uzme drugi nov ipak mora da se sipa novo ulje, ne moze ono staro dozivotno :kezo:
Meni se čini da se ide u pravcu da se za par godina baci taj auto i kupi neko elektro smeće :)

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Nov 2019, 14:48

Hvala Vam drušzvo, na pitanjima, a i na poverenju.

Istinu kriju - merenja. Izvan toga su manje/više zasnovane pretpostavke.

U vezi aktivacije nekih aditiva tj. detergenata nakon određenog vremena - moram da kažem sledeće, tj. da razjasnimo stvari jer (istraživački) razvoj maziva uvodi nove termine.

U poslednje vreme se radi na razvoju tzv. time releasing aditiva, koji bi kako je opisano svoju funkciju izvršavali tek nakon određenog vremena. Međutim, tako nešto, a što je tek u fazi istraživanja i uglavnom nije komercijalno (šire) dostupno - nema veze sa ovim mazivima tj. motornim uljima koje koristimo (u poslednjih 50ak godina).

Sastav potonjih, dakle uobičajenih motornih ulja je takav da je on prilagođen onome kako se najčešće koriste automobili, naravno uz razlike u okviru određenih normi.

Gotovo motorno ulje čine dve stvari - bazno ulje i paket aditiva.
Bazno ulje nekog motornog ulja je najčešće mešavina/miks nekoliko različitih baznih ulja kako bi se dobilo ono koje je odgovarajućih (i tehničkih i ekonomskih) osobina za određeno gotovo ulje. Paket aditiva je takođe (balansirana) mešavina nekoliko supstanci (između ostalih i detergentskih) koje će kada se pomešaju (blendiraju) sa baznim ulje dati gotovo motorno ulje.

Suština je da se mešanje različitih supstanci u paketu aditiva ne može vršiti tako što će se puno nakrkati i zaštitnih aditiva (čitaj ZDDP, tj. cinkalkilditiofosfat) i istovremeno nakrkati i detergenata (kojih ima više različitih u zavisnosti da li se pravi ulje jedne ili druge norme) - nego te dve stvari moraju biti u balansu, jer povećana količina jednog potire aktivnost drugog (recimo više detergenata će negativno uticati tj. smanjiti aktivnost ZDDP, ili npr. povećana količina ZDDP može rezultirati i većim habanjem nego manja tj. adekvatna količina zddp-a)

Kada kiselite kupus - povećavajući koncentraciju soli ćete povećavati "konzervacijski" efekat rastvora, ali ako preterate dobićete preslan kupus. A treba vam kupus koji ćete tako ukiseliti da on u datim uslovima (dinamike temperature) izdrži određenu "kilometražu" tj. vreme, tj. bude optimalan par meseci. Pre toga, imaćemo kupus koji je delimično/blago ukišeljen, a posle toga uglavnom prekiseo sa tendencijom ka truljenju - jer je proces uglavnom kontinuiran (a sastav rastvora se stalno menja, kao i populacije bakterija koje vrđe kišeljenje) .

Sa rabljenjem ulja je donekle slično, tj. kao što je opisano stalno se menja odnos npr. zddp i detergenata . Postoje istraživački radovi na testnim motorima koji umeju da pokažu kako je habanje motora, tj. odvajanje pojedinih (hemijskih) elemenata sa njega manje sa rabljenijim uljem nego sa novijim ali za našu praksu na tako nešto se čovek ne može osloniti.

Nama je u praksi bitno par stvari koje ste već naveli - dakle za dizele učestale regeneracije mogu bitno razrediti ulje i onda je definitivno bolje promeniti ga ranije, samo što bi smo trebali biti sigurni da je ulje zaista razređeno. Kod dizela koji nemaju dpf tj. regeneraciju - po pravilu je najpre kritična zasićenost čađi i kiselim materijama, pa je onih oko 400 sati relativno bezbedan interval. Kod benzinaca to nije toliko kritično, kao što može biti takođe razređivanje ulja gorivom ili izrabljivanje polimera značajnijim forsiranjem motora.

Da dajemo neke procene tipa od_toliko do_toliko sasvim je nezahvalno jer i istom motoru laboratorijska analiza rabljenog ulja može pokazati različite vrednosti u različitoj fazi pohabanosti.

Moje lično mišljenje je da su fabrički intervali (uključujući i tzv. varijabilne kod nekih brendova na osnovu algoritama elektronike) dobro procenjeni i da nema greške čak i ako ima odstupanja od nekih npr. do 20 %.

Sa ranijim menjanjem ulja teško da bi bilo značajnijeg negativnog efekta jer je način stvaranja/obnavljanja zaštitnog filma (polifosfata, koji se stvara od zddp-a) praktično trenutan kada motor radi. Da me neko pita, rekao bih da standardno motorno ulje sigurno ne bih menjao na manje od 300 sati, osim ako se ne radi o sportskim aktivnostima. Kod ovog potonjeg, sve je drugačije - i delovi i maziva.

Ovo poslednje pitanje od Riste, da li su long life intervali štetni - ja bih rekao da nekada verovatno jesu bili štetni kod nekih proizvođača motora (recimo PSA) do pre desetak godina, kada je dotična dozvoljavala da se upotrebljava i polusintetika za 30,000 km ili 24 meseca.

Međutim, ne bih generalizovao da su štetni - jer npr. PSA ili BMW ili VW ne definišu stvari oko podmazivanja motora na isti način. U novije modele koji imaju znatno komplikovanije algoritne za računanje kada treba menjati ulje ja bih imao poverenje. Između ostalog i jer su i ulja, kao i konstrukcija motora drugačiji. Mislim, možda bih malo skratio interval od onog što prijavljuje elektronika, ali ne bitno.

Sad, Ako neko ima ideju da npr. od nekog bmw-a godišta u poslednjih npr. 5 godina - učini oldtajmera bez generalke sa pređenih npr. 700,000 km, za npr. sledećih 30 godina, onda će verovatno morati da se više potrudi u smislu da mu npr. radi laboratirijsku analizu rabljenog ulja na npr. 50,000 km.

Samo što se onda sasvim postavlja pitanje - čemu to (pored toliko bitnijih i zanimljivijih stvari u životu). Za one kojima bi to bila najbitnija stvar u životu sledila bi drugačija priča.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 19048
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl » 26 Nov 2019, 16:16

Jel ok menjati ulje 5w40 na 2 godine ako se godisnje predje do 5000 km i to kombinacije grad magistrala 50/50. Motor 1.416V Renault.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Nov 2019, 16:41

Pa, ja lično bih tako nešto pre pozdravio nego religiozno menjanje ulja ranije nego što je potrebno. Sa nekom sintetikom iz 5W-40 gradacije meni je to ok. Dponiti eventualno potrošeno ulje da bude blizu maksimuma, i to je to.

Sad, nije isto to uraditi na motoru za koji znamo da smo mi u prethodnih par izmena sipali sasvim kvalitetno ulje i nismo prebacivali interval - i to uraditi na motoru nepoznate istorije koji smo tek uzeli.
Poslednja izmena od DS9 u 26 Nov 2019, 17:00, izmenjeno 1 put ukupno.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 19048
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl » 26 Nov 2019, 16:44

I ja tako mislim, auto se slabo vozi i benzinac je.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 13662
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Golf; CliffHanger, GRX8
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva » 26 Nov 2019, 16:54

eto

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Nov 2019, 17:01

:plusone:

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 8671
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 5 e60, bmw 5 f10, bmw 3 e46
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 01 Dec 2019, 16:34

Sta cenite na koliko km je ovde menjano ulje :D



Послато са Mi MIX 2 помоћу Тапатока


Korisnikov avatar
GJSenna
Postovi: 452
Pridružio se: 18 Nov 2013, 19:20
Garaža: Volvo S60 II, Audi A3 1.8T, bicikl...
Lokacija: Sweden

Re: Motorna ulja

Post od GJSenna » 01 Dec 2019, 16:38

Nikad. :mrgreen:
Ovo imalo muku.
Slika

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 03 Dec 2019, 13:35

Mislim da je ovo edukativnije.


Korisnikov avatar
Nestado
Postovi: 460
Pridružio se: 20 Avg 2015, 13:00
Garaža: Opel Corsa D 1.3 CDTI
Lokacija: Nis

Re: Motorna ulja

Post od Nestado » 03 Dec 2019, 16:42

I posle kazu ne menjajte ulje. Menjajte na 50kkm. :kezo:

Korisnikov avatar
HKS
Postovi: 10027
Pridružio se: 14 Jan 2013, 17:31
Lokacija: Soba

Re: Motorna ulja

Post od HKS » 05 Dec 2019, 16:10


Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 13662
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Golf; CliffHanger, GRX8
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva » 06 Dec 2019, 13:10

Pa pitaj boga sta je bilo sa tim gore motorima i menjacima i zasto su stradali.
Mozda je neko sipao skrob ili zelatin.

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 6578
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Motorna ulja

Post od Bax » 06 Dec 2019, 13:41

DS9 je napisao:
26 Nov 2019, 16:41
Pa, ja lično bih tako nešto pre pozdravio nego religiozno menjanje ulja ranije nego što je potrebno. Sa nekom sintetikom iz 5W-40 gradacije meni je to ok. Dponiti eventualno potrošeno ulje da bude blizu maksimuma, i to je to.

Sad, nije isto to uraditi na motoru za koji znamo da smo mi u prethodnih par izmena sipali sasvim kvalitetno ulje i nismo prebacivali interval - i to uraditi na motoru nepoznate istorije koji smo tek uzeli.
Ja licno, imam slicnu situaciju, Toyotu vozim skoro iskljicivo na putovanja, kad nije na putu, vozim jednom nedeljno reda radi, i garaziran je....
Sveukupno to bude 6-8000 godisnje. Ja sam stava da 5w30 menjam na 15-16 meseci, mislim da je 2 godine ipak previse.
My name is Bax, and I am a recovering bike addict, It has been 5 days since I purchased a last bicycle. http://www.steelmagic.blogspot.com

Odgovori