Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva » 23 Sep 2020, 11:20

Mehaničar je u pravu, dakle (za 1.9 JTDM 8v, 1.9 JTDM 16v i 2.0 JTDM) ide ulje po normi FIAT 9.55535-S1 odnosno Selenia WR P. E.
Za ne ide FIAT 9.55535-M2?

Sem ako nesto nije menjano zadnjih par godina.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 23 Sep 2020, 13:13

Ta stvar je ključna - sem ako nije nešto menjano poslednjih godina

Poslednjih godina (proizvodnje 159 u koje se ugrađivao 1,9 16v 110 kW jtdm) se ugrađivao DPF.

Gore sam naveo da se radi o dokumentu iz 2011. i tamo je decidirano navedeno da se koristi fiatova S1 norma. Lako je moguće da je u prvim godištima preporuka bila drugačija, tj. kako kažeš M2 jer je to uparena norma sa ACEA B4 tj. za dizele bez dpf. Što se tiče postojanja WR P. E. jeste moguće da ono nije postojalo oko 2005., međutim ACEA C2 norma je prvi put kreirana za ACEA 2004. pa je pitanje tj. sve moguće.

Vrlo verovatno jeste preporuka M2 za one bez DPF, a S1 varijante sa DPF - međutim razlika u viskozitetu između te dve varijante je velika, pa se zaista postavlja pitanje kako to da istom motoru bez dpf treba znatno viskoznije ulje, a varijanti sa dpf bitno tečljivije. Sad, ako postoje druge razlike između tih motora (tipa različiti zazori, karike...). Ipak, ovako nešto postoji i kod npr. PSA motora kod kojih su takođe istim varijantama motora bez DPF preporučivane varijante po ACEA A3/B4 (čitaj 5W-40ice) dok su sa DPF bitno tečljivija (manje viskozna) ulja, po ACEA C2. Da ne bude zabune, pričamo o motorima u periodu 2004-2010, što jee period kada su ACEA i proizvođači motora kreirali norme za motore sa DPF.

Btw, nije mi baš jasno zašto ne mogu da prikačim (tj. mogu ali se ne prikazuje kao atachment kada izmenim poruku) pomenuto uputstvo iz 2011.
Poslednja izmena od DS9 u 23 Sep 2020, 13:29, izmenjeno 1 put ukupno.

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45801
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Motorna ulja

Post od Geza » 23 Sep 2020, 13:20

Napravi Screenshot tog dela, pa postavi sliku preko Postimage.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 23 Sep 2020, 13:26

Uradiću i to kada kada stignem, ali svako može da skine to uputstvo i pročita stranice 266 i 267 sa linka koji sam dao.

***

https://freeimage.host/i/159ulje1.25jD0l

Slika

https://freeimage.host/i/25jpJS

Slika

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 23 Sep 2020, 13:59

Ovde imamo situaciju da nismo sigurni da li određena preporuka iz kasnijeg godišta važi i za motore ranijeg godišta.

Recimo, npr. PSA tako izdaje svoje preporuke za ulje da se one odnose i na starije motore koji više nisu u upotrebi pa dokumentacija iz 2016. preporučuje i ona ulja za pojedine motore koja nisu postojala kada je konkretni motor izašao iz fabrike. Hoću da kažem da npr. PSA za pojedine svoje HDI dizele bez DPF preporučuje ulja koja su kreirana za motore sa DPF.

Implikacija toga može da bude (a ne mora) da neko sa motorom bez DPF odluči da koristi ono ulje koje se preporučuje za istovetni motor sa DPF.

Čisto lično, ovo poslednje ja činim za svoj 1,4 HDi (poslednjih 7 izmena ulja), tj. umesto preporučene 5W40ice, koristim takođe preporučenu najtanju 5W-30icu, inače je auto prošao preko 300,000 km.

Korisnikov avatar
Darko
Postovi: 9064
Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
Lokacija: Lungomare

Re: Motorna ulja

Post od Darko » 23 Sep 2020, 14:00

Au, sta sad da kazem coveku. Da baci, pokloni tako kvalitetno ulje (kao sto je vst) :oops:
Ja mu preporucio ravenol, a prodavac rekao da moze vst za taj auto kao zamena za vmp kojeg nemaju na stanju.
Jos ga ubedjujem da ne uzima seleniju opet :oops:
(Mislim da ima dpf).

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 23 Sep 2020, 14:27

Pa, taj koji mu je rekao da može VST 5W-40 ACEA A3/B4 umesto VMP 5W-30 ACEA C2 mu je napravio medveđu uslugu. Verovatno može/treba/propisano_je takvo ulje kao što je VST za taj motor, al` koji nema DPF.

Bilo koja ravenolova varijanta (u gradaciji xW-30) kaja je po normi ACEA C3 bi bila praktično odgovarajuća (tj. iako striktno ravenol nije naveo da je preporučuje za neku od FIAT normi). Prodavac je verovatno gledao koje ulje ima na stanju a da ono nosi preporuku neke FIAT norme - a to što se S1 i M2 razlikuju kao bog i šeširdžija (inače najiskrenije svo poštovanje i ovim drugima) izgleda da nije imao pojma.

Slična stvar se verovatno svakodnevno dešava po pradvnicama, jer neko gradaciju 5W-30 poistovećuje sa određenom preporukom, iako je istina da među 5W-30 uljima ima vrlo različitih ulja/sastava (tj. normi). Gradacija samo govori o viskozitetu (pri čemu je jednoj gradaciji vrlo širok dijapazon između najnižeg i najvišeg viskoziteta), koji jeste praktično najključnija osobina lubrikanta, ali pored toga druge stvari su takođe vrlo bitne (tj. umeju da budu).

Pokaži čoveku ove naše komentare.

Korisnikov avatar
Darko
Postovi: 9064
Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
Lokacija: Lungomare

Re: Motorna ulja

Post od Darko » 23 Sep 2020, 15:11

Koje su konkretne posledice sipanja vst u taj motor? Da li uopste sipati ili kupiti novo ulje? Da li ga izvozati 10k km ili baciti.
Auto je potpuno ispravan, ulje se menja na 10-12k.

ljubitelj
Postovi: 10585
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 23 Sep 2020, 19:15

Ne znam za Fiatove motore ali kod PSA na primer 2,7HDI uz korišćenje 5w30 je na putu za otpad/generalnu a uz korišćenje 5w40 potraje koju stotinu hiljada kilometara bez izraženog habanja.

Ovo prvo je Jaguar/Land-Range Rover preporuka ulja i motori imaju problema, ovo drugo je PSA preporuka i ti motori nemaju problema.
A problem koji nastane je sve samo ne pitom, strada radilica i klipni sklop uz neadekvatno ulje.

Ulje namenjeno za DPF može u običan motor bez filtera a obrnuto ne sme tj. ulje za običan motor ne ide u motor sa DPF sistemom. Viskozitet na stranu.

Dizeli su prilično osetljivi na tačan odabir ulja.
VW TDI sa PD sistemom su takodje očit primer kako brzo stradavaju ukoliko se promaši norma ulja a pogodi dobar viskozitet.

Korisnikov avatar
Uroš S.
Postovi: 10886
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:17
Garaža: Fabia 1.0 TSI DSG | Yamaha X-Max 300 TechMax 2023. | Polar Forester
Lokacija: Blokovi

Re: Motorna ulja

Post od Uroš S. » 23 Sep 2020, 19:37

Šta kaže Ravenolov oil finder? Ako daje i to ulje ja bih sipao. Ako ne onda jbg, nek zove tog što mu je prodao pa nek zameni. Verovatno je poručio ulje poštom tako da ima pravo na zamenu u roku od 15 dana bez posebnog obrazloženja.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


Korisnikov avatar
Darko
Postovi: 9064
Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
Lokacija: Lungomare

Re: Motorna ulja

Post od Darko » 23 Sep 2020, 19:54

Ravenol finder ga ne daje u preporuci.

Zanimljivo masa ljudi sa multijet dpf sipa seleniu wr. A koliko citam wr nije za dpf nego posebna selenia pure energy (i drugar je sipao do sada obican wr)

Predlozicu mu da nazove i vrati (postom je porucio).

Ili nek uzme drugo ulje a meni sacuva vst za stilo (iako mi zamena tek za 8000km).

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21087
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza » 23 Sep 2020, 20:26

Tako je, PE treba. Modernije, bolje ulje, WR je za običan JTD, ali verujem da se ni on ne bi žalio na PE, dapače.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 24 Sep 2020, 00:02

Darko je napisao:
23 Sep 2020, 15:11
Koje su konkretne posledice sipanja vst u taj motor? Da li uopste sipati ili kupiti novo ulje? Da li ga izvozati 10k km ili baciti.
Auto je potpuno ispravan, ulje se menja na 10-12k.
Heh, posledice mogu biti negativne i pozitivne.
Jer, Izbor/upotreba motornog ulja (i uopšte maziva) je kompromis suprotstavljenih zahteva.

Suštinski (tj. za konkretan slučaj) to znači da sve zavisi od uslova eksploatacije, opšteg stanja konkretnog motora i npr. potrošnje ulja.

Recimo, ako će sa tom alfom da se ode na reli lako bi moglo da se desi da bi se VST pokazao zgodnijim nego npr. Selenia WR P.E., tj. da bi prvo bolje zaštitilo motor. Međutim, vrlo verovatno čovek hoće kao i većina nas da uobičajeno koristi auto.

Sa tečljivijim uljem (dakle npr. Selenia WR PE, ) se ima niža potrošnja goriva, zatim manje habanje pri hladnom startu, i vrlo verovatno adekvatnije (jer je tečljivije) ulje za turbinu, i najverovatnije manje nesagorelog ostatka u DPF-u i npr. EGR-u.

Sa viskoznijim uljem (5W-40) se ima veća margina u zaštiti motora ukoliko se motor (često) forsira i uglavnom niža potrošnja ulja. Takođe, zbog većeg viskoziteta 5W-40ica će pri eventualno nezavršenim regeneracijama biti manje kritično razređena dizelom nego tečljivija 30ica (što ume da bude vrlo bitan momenat jer značajno razređivanje ulja gorivom ubrzano dovodi do habanja motora).

Ovo oko potrošnje ulja ima veze sa (laganim) zapušivanjem DPF-a. Recimo, ako se 30ica (po ACEA C2 ili ACEA C3) bitnije više troši od 40ice (po ACEA A3/B4) može se desiti da u ukupnom zbiru (nakon više izmena) sa 30com DPF bude imao više pepela nego sa 40icom. Ovo je samo po nešto od tipičnog...

Šta uraditi?

Po svemu sudeći, tebi će sasvim odgovarati taj VST, a čovek sa alfom nek uzme neku 30icu po ACEA C2 ili ACEA C3. Ako će striktno (by the book) da se drži (fiatove) preporuke onda mu ne preostaje ništa drugo nego Selenia WR P. E.

Ako će eventualno slobodnije da tumači preporuku, a želi da ima osećaj da je sipao jedno od (verovatno) najboljih ulja na tržištu Mobil1 5W-30 ESP bi trebalo da zadovolji takvu želju.

Definitivno će imati osećaj zadovoljstva ako nađe ovo za fiate po S1 namensko motulovo ulje.

https://www.motul.com/mx/en/products/specific-s1-5w30

***

Inače, biće zanimljivo kakav će izraz napraviti kada mu kažeš da ovaj što je napisao traktat o izboru ulja za njegovu alfu, kada bi je imao - u nju sipao Nisotec Autoline Sint 5W-30 https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-30
i sa tim uljem završio razmišljanje o pogodnom joj ulju, sebi na sreću i radost. Najozbiljnije.

ljubitelj
Postovi: 10585
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 24 Sep 2020, 08:52

I pri tome je lako dostupna ponuda istog na pumpama svuda oko nas.
I ja bi isto sipao Nisotec Sint 5w30, kao što već radim. Više bi razmišljao koji filter ulja.

Korisnikov avatar
Darko
Postovi: 9064
Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
Lokacija: Lungomare

Re: Motorna ulja

Post od Darko » 24 Sep 2020, 10:26

DS9 je napisao:
24 Sep 2020, 00:02
Darko je napisao:
23 Sep 2020, 15:11
Koje su konkretne posledice sipanja vst u taj motor? Da li uopste sipati ili kupiti novo ulje? Da li ga izvozati 10k km ili baciti.
Auto je potpuno ispravan, ulje se menja na 10-12k.
Heh, posledice mogu biti negativne i pozitivne.
Jer, Izbor/upotreba motornog ulja (i uopšte maziva) je kompromis suprotstavljenih zahteva.

Suštinski (tj. za konkretan slučaj) to znači da sve zavisi od uslova eksploatacije, opšteg stanja konkretnog motora i npr. potrošnje ulja.

Recimo, ako će sa tom alfom da se ode na reli lako bi moglo da se desi da bi se VST pokazao zgodnijim nego npr. Selenia WR P.E., tj. da bi prvo bolje zaštitilo motor. Međutim, vrlo verovatno čovek hoće kao i većina nas da uobičajeno koristi auto.

Sa tečljivijim uljem (dakle npr. Selenia WR PE, ) se ima niža potrošnja goriva, zatim manje habanje pri hladnom startu, i vrlo verovatno adekvatnije (jer je tečljivije) ulje za turbinu, i najverovatnije manje nesagorelog ostatka u DPF-u i npr. EGR-u.

Sa viskoznijim uljem (5W-40) se ima veća margina u zaštiti motora ukoliko se motor (često) forsira i uglavnom niža potrošnja ulja. Takođe, zbog većeg viskoziteta 5W-40ica će pri eventualno nezavršenim regeneracijama biti manje kritično razređena dizelom nego tečljivija 30ica (što ume da bude vrlo bitan momenat jer značajno razređivanje ulja gorivom ubrzano dovodi do habanja motora).

Ovo oko potrošnje ulja ima veze sa (laganim) zapušivanjem DPF-a. Recimo, ako se 30ica (po ACEA C2 ili ACEA C3) bitnije više troši od 40ice (po ACEA A3/B4) može se desiti da u ukupnom zbiru (nakon više izmena) sa 30com DPF bude imao više pepela nego sa 40icom. Ovo je samo po nešto od tipičnog...

Šta uraditi?

Po svemu sudeći, tebi će sasvim odgovarati taj VST, a čovek sa alfom nek uzme neku 30icu po ACEA C2 ili ACEA C3. Ako će striktno (by the book) da se drži (fiatove) preporuke onda mu ne preostaje ništa drugo nego Selenia WR P. E.

Ako će eventualno slobodnije da tumači preporuku, a želi da ima osećaj da je sipao jedno od (verovatno) najboljih ulja na tržištu Mobil1 5W-30 ESP bi trebalo da zadovolji takvu želju.

Definitivno će imati osećaj zadovoljstva ako nađe ovo za fiate po S1 namensko motulovo ulje.

https://www.motul.com/mx/en/products/specific-s1-5w30

***

Inače, biće zanimljivo kakav će izraz napraviti kada mu kažeš da ovaj što je napisao traktat o izboru ulja za njegovu alfu, kada bi je imao - u nju sipao Nisotec Autoline Sint 5W-30 https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-30
i sa tim uljem završio razmišljanje o pogodnom joj ulju, sebi na sreću i radost. Najozbiljnije.
Svaka cast na detaljnom objasnjenju :doubleup:

Prodavac nudi zamenu za ravenol vmo. Isto 5w40 ali podrzava dpf.
Sta mislite o tom predlogu?

Odgovori