Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Motorna ulja

Post od Morse » 20 Jan 2021, 11:07

Hvala DS9!

U pitanju je Lancer 4A91, benzin, 1.5L, sa onim potencijalno problematičnim karikama koje mogu da zaribaju i propadnu. U dokumentaciji jeste predviđena XW40 gradacija ukoliko to vremenske prilike zahtevaju. Imam dosta autoputa, doduše bez opterećenja tipa prikolica itd. ali ipak je reč o malom motoru i čak iako ga ne teram preko 130 km/h, ipak ga vrtim na konstantnih 4k obrtaja što smatram da nije malo opterećenje. Još kad se doda klima uređaj, 35-40C temperatura napolju, nakupi se za astmatičnih 1500 kubika...

Ranije sam koristio Mobil 1 5W40 A3/B4 ali sam kasnije prešao na Ravenol VMP 5W30 za koji smatram da je zimi "bolje" ulje, pogotovu što je C3 specifikacija, PAO baza itd. Samo zbog tog letnjeg perioda sam gledao VST ili VSI 5W40 koji su PAO baza, A3/B4 pa bih probao jedno od ta dva, uz praćenje potrošnje ulja (koje za sada nema) i temperature, ako OBD može da je očita uopšte.

Što se tiče ovih najnovijih ulja tipa 0W20, 0W16 pa čak i 0W12, pregledao sam dosta materijala iz čiste radoznalosti i u principu svi se slažu u jednom - vrlo su kvalitetna ulja, dobro podmazuju, dobro trpe eksploataciju, dobro čiste motore i elemente ali za upotrebu u konkretnom vozilu je bolje imati "potvrdu" proizvođača. S obzirom na stanje u Micubišiju, prelazak na hibride i elektriku i generalnu nezainteresovanost za podršku postojećim vozilima, mislim da bi bilo gubljenje vremena bilo kakav pokušaj da se dobije info ovog tipa.

Odgledao sam i EE, i sve to stoji, ali opet ne znam koliko je primenljivo na starije konstrukcije motora kao što je moj. Za "donju" gradaciju je relativno lako odrediti (0W, 5W itd) šta da se koristi, ali kad se malo uđe u detalje, za gornju granicu je već malo kompleksnije jer je reč o odnosu viskoziteta/podmazivanja, potrošnje/eko standarda i zaštite komponenti motora, što nije uvek linearno jedno s drugim.

Iščitao sam i Stevine tekstove i u principu je sve jasno i sa svim se slažem, ali postoji jedna začkoljica:
Ono što predstavlja veću nedoumicu je pitanje da li su lakotečljiva ulja pogodna i za visoke ambijetalne temperature.

Kod motora koji su za to predviđeni – DA!
Pravo pitanje je upravo to - da li je motor predviđen za taj tip ulja. Da mi selektori ne izbacuju ta ulja kao preporučena, uopšte se ne bih upuštao u razmišljanje ali ovako me kopka, Nije da mi nešto fali u uljima koja su mi na raspolaganju, ali kao i svi entuzijasti, volim da čačkam malo i isprobavam novo, ali bez prevelikog rizika naravno. S druge strane ako bih time produžio ili olakšao život motoru, zašto da ne...? U svakom slučaju mi sad ide promena ulja, pa ću ostati na VMP do leta, a do tada ću se već odlučiti što se tiče 5W40. Za ova novija ulja, ako dođe do toga, sačekaće sledeću zimu.

Kad smo već na toj temi, evo jednog zanimljivog (starijeg) teksta o tankim uljima i istorijatu, u Japanu se već ispituje 0W8 ulje, a 0W16 je u upotrebi već 20 godina...

https://www.noln.net/articles/2277-the- ... -ow-16-oil

EDIT: Tojota za poslednje generacije motora preporučuje, tj. maltene naređuje upotrebu 0W16 ulja, makar u USA, i to celoj USA, i na severu i na jugu. Napominju da se u hitnom slučaju može koristiti 0W20 kao prva pomoć, ali da se prvom prilikom treba vratiti na 0W16. Pratim redovno ovaj YT kanal - https://www.youtube.com/c/TheCarCareNut/videos - tip je šef Tojoinog servisa u Čikagu i prenosi svoja iskustva sa vozilima, uključujući i problematiku ulja, ovaj klip je posebno dobar i odnosi se na tzv. dugačke periode zamene ulja i koliko je to u stvari slabo ostvarivo u praksi:


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 24 Jan 2021, 00:02

Hvala na podsećanju, ako se dobro sećam to je atmo benzinac, bez turbine.

Da li se sledeće korisničko uputstvo odnosi na tvoj Lancer (ključno je ono što piše na stranama 372-374, tj 8-04 do 8-06)?

https://owners.mitsubishi-motors.co.uk/ ... 1E11E1.pdf

Marko81
Postovi: 38
Pridružio se: 08 Avg 2020, 14:55

Re: Motorna ulja

Post od Marko81 » 25 Jan 2021, 16:56

Da dodam i ja nesto iz svog iskustva.
Auto koristim u radne svrhe, godišnje 50,60k/km znači 5,6 malih servisa. Nema sta nisam koristio od ulja i filtera. Čak i inostranstvu kupovao.
Trenutan auto je vw 2015 sa 290.000km i već duže vreme koristim mannol ili wolf ulja sa sct ili filtron filterima. Hteo sam da kažem da je najbitnije raditi mali servis redovno na max 10k/km, a ulja i filteri da ispunjavaju normu motora, sve ostalo je bacanje para...

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 25 Jan 2021, 22:36

Hvala ti na komentaru. :thumbup:

Da li se zna prosečna brzina (po board-u) za tih oko 50,000 km godišnje?

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Motorna ulja

Post od Morse » 25 Jan 2021, 22:40

DS9 je napisao:
24 Jan 2021, 00:02
Hvala na podsećanju, ako se dobro sećam to je atmo benzinac, bez turbine.

Da li se sledeće korisničko uputstvo odnosi na tvoj Lancer (ključno je ono što piše na stranama 372-374, tj 8-04 do 8-06)?

https://owners.mitsubishi-motors.co.uk/ ... 1E11E1.pdf
Da, to uputstvo se odnosi na moj Lanser, tj. na sve EU Lansere od 2007 do 2010. Benzinac 1.5L, nema turbine, problematična uljna karika ali bez TSB-a od strane Micubišija, problem se javlja pri neredovnoj promeni ulja, ili pri korišćenju neadekvatnog ulja, ili oba, i to u hladnijim regionima.
Marko81 je napisao:
25 Jan 2021, 16:56
Hteo sam da kažem da je najbitnije raditi mali servis redovno na max 10k/km, a ulja i filteri da ispunjavaju normu motora, sve ostalo je bacanje para...
Upravo to, redovna/češća zamena ulja, i nema problema, makar za one koji planiraju da voze preko 200k km.

Marko81
Postovi: 38
Pridružio se: 08 Avg 2020, 14:55

Re: Motorna ulja

Post od Marko81 » 26 Jan 2021, 02:41

DS9 je napisao:
25 Jan 2021, 22:36
Hvala ti na komentaru. :thumbup:

Da li se zna prosečna brzina (po board-u) za tih oko 50,000 km godišnje?
Mislim da nije više od 30,40km/h 80% je gradska vožnja. Poenta je da se ne bacaju pare na marly, motul o castrolu neću da polemišem u kit komercu 9e u Solunu 15e/l..Bitno je samo da je ulje originalno.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 27 Jan 2021, 11:48

Hvala za info, za 80 % grada je to prilično velika brzina. Mislim, ja to gledamtako jer Beogradu ona ume da bude ispod 20 km/h za nečiji prosek.

Inače, različiti ljudi imaju različite prioritete, nekome je vrlo bitan npr. hi fi u autu ili izgled felni, a nekom drugom npr. koje je motorno ulje u motoru ili npr. koja je mast u ležajima šolje amortizera.



***
Morse je napisao:
25 Jan 2021, 22:40
DS9 je napisao:
24 Jan 2021, 00:02
Hvala na podsećanju, ako se dobro sećam to je atmo benzinac, bez turbine.

Da li se sledeće korisničko uputstvo odnosi na tvoj Lancer (ključno je ono što piše na stranama 372-374, tj 8-04 do 8-06)?

https://owners.mitsubishi-motors.co.uk/ ... 1E11E1.pdf
Da, to uputstvo se odnosi na moj Lanser, tj. na sve EU Lansere od 2007 do 2010. Benzinac 1.5L, nema turbine, problematična uljna karika ali bez TSB-a od strane Micubišija, problem se javlja pri neredovnoj promeni ulja, ili pri korišćenju neadekvatnog ulja, ili oba, i to u hladnijim regionima.
Sa obzirom na sledeći navod

Select engine oil of the proper SAE viscositynumber according to the atmospheric temper-ature.SAE 0W-20, 0W-30, 5W-30, and 5W-40 en-gine oils can only be used if they meetACEA A3/B3, A3/B4 or A5/B5 and API SM specifications. lUse engine oil conforming to the following classification:• API classification: “For service SM”• ILSAC certificated oil• ACEA classification:“For service A1/B1, A3/B3, A3/B4 orA5/B5”

striktno tumačeno je isključena upotreba ulja po ACEA C normama. Sad, da li upotrebiti xW-40icu po ACEA A3/B4 ili takvu xW-30icu, ili prilično tanju 30icu po ACEA A5/B5 je pitanje čiji odgovor uglavnom daje praksa i praćenje potrošnje ulja.

Čisto lično, ako je već konstatovano da sa ravenolovom 5W-30icom nema izražene potrošnje ulja, mislim da ne bih menjao ništa, ili eventualno išao na još tanje ulje. Da li bi to bilo po neprpeoručenoj normi ACEA C2 ili preporučenoj ACEA A5/B5, ne bih baš da obrazlažem (jer već jesam puno puta) kada je navod knjižice prilično striktan.

Mislim da bi vrlo zgodan izbor bio FDS 5W-30 koje je po njihovom objašnjenju odgovarajuće za mitsubishi u kome se traže ulje po ACEA A5/B5

https://www.ravenol.de/en/product-range ... sae-5w-30/

Ko voli ravenolovu egzotiku, moglo bi da mu bude vrlo zanimljivo DXG varijanta. Ona je odgovarajuća i za taj Lancer sa obzirom da se pominje ILSAC dezignacija (i to prilično novija). Zanimljivo je što je urađeno u kombinaciji PAO+estri i još mu dodat i molibden i volfram kao modifikatori trenja.

https://www.ravenol.de/en/application-a ... sae-5w-30/

Nekome ko ima dileme oko zaštite motora sa tanjim uljima, ovako nešto daje dodatnu sigurnost. Sa obzirom da zadovoljava Dexos1 Gen2 definitivno odgovara benzinskim motorima koji su tolerancije niske.

Inače, za karike se ne bih brinuo (kada već kosristiš izuzeteno kvalitetna ulja) jer izgleda da se radi samo o slučajevima zanemarivanja intervala.

Korisnikov avatar
Heineken
Postovi: 6241
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Motorna ulja

Post od Heineken » 27 Jan 2021, 17:40

Raspitao sam se jos malo oko moje dileme sa uljem za 2.0 jtdm 2014. Ogromna vecina ljudi koristi 5w-30 na preporuku majstora. Bolje je kazu na vecim km da se koristi ta gradacija umesto 0w-30.
Da li ima istine u tome sto pricaju ili je to jos jedan mit domacih "strucnjaka".?

Meni mali servis dolazi za nekih 6-7k tako da imam jos vremena da se odlucim. Kilometraza na sledecem malom ce biti malo manje od 200k.

ljubitelj
Postovi: 10570
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 27 Jan 2021, 17:54

Moje mišljenje je da FIAT norma treba da se ispoštuje, a viskozitet je manje važan i svakako je bolje 0W ako može motor da ga otrpi zavisno od stanja, po mom mišljenju.
Ako je sa 0w30 problem, onda sledeća proba sa 5w30 a ako je i to problem onda 5w40 ili 10w30.

Kilometraža je manje važna od faktičkog stanja konkretnog motora, može motor i za samo 100k da već bude pohaban a može i da bude 400k i da je još u fabričkoj normi zazora. Previše je individualno pitanje odabira ulja po viskozitetu za neki opšti stav, zato kao što sam gore napisao poći od najtanjeg dozvoljenog ulja pa povećavati gustinu dok se problem potrošnje/isparavanja, curenja/ gubljenja ulja ne normalizuje a to je 50grama do 250grama na 1,000km.

Ili prostije, ako treba dolivati ulje izmedju 15,000km problem postoji ili je u najavi bilo da se troši bilo da curka negde.

U opštem slučaju nije prevelika razlika u viskozitetu 0vs 5W u smislu značaja u našoj klimi.

Da, na većim kilometražama, recimo kada dostigneš 350-450k km je 5w30 zgodnije a možda bude neophodno čak i 5w40/50.
Poslednja izmena od ljubitelj u 27 Jan 2021, 17:58, izmenjeno 1 put ukupno.

Korisnikov avatar
Heineken
Postovi: 6241
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Motorna ulja

Post od Heineken » 27 Jan 2021, 17:58

Trenutno 5w-30 u motoru ne trosi uopste koliko sam ja primetio

ljubitelj
Postovi: 10570
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 27 Jan 2021, 18:01

Proveri koja FIAT norma ti je propisana za to godište tog motora, ako ima 0w30 u toj normi ja bih to preferirao, za moj način korišćenja vozila.

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9884
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 27 Jan 2021, 18:19

Hajneken moj savet ti je da ne slusas savet majstora po pitanju ulja nikako, nemaju blage veze o cemu pricaju i samo nabedjeno naklapaju u velikoj vecini slucajeva.

Vidjao sam majstore koji kidaju do blokade hladan motor, sto u leru, sto u voznji, a na moju opasku da je to stetno majstor kaze da ne smeta nista i da mu se jos nijedan automobil nije tako pokvario, a radio je to hiljadama puta.

Majstori nemaju znanja kao inzenjeri ili hemicari o podmazivanju, termickim i mehanickim opterecenjima, vec veruju u svoje licno iskustvo, ono sto su videli, opipali i iskusili, pa tako i ovaj sto je gazio hiljadama puta hladne automobile verovatno veruje da to nije stetno, jer mu licno iskustvo tako govori.
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

Korisnikov avatar
Martin
Postovi: 2866
Pridružio se: 13 Jan 2012, 17:38
Garaža: 2021 Dacia Logan Comfort Eco-G
Lokacija: Sremska Mitrovica

Re: Motorna ulja

Post od Martin » 27 Jan 2021, 18:24

5W30 ako ima DP filter; 5W40 ako nema DP filter.

Ja bih Seleniju definitivno zaobišao. Sa tim kvalitetom, Selenija WR treba da košta najviše 450 dinara. Poslednja tura je baš bila katastrofa, verovatno naletela neka kopija. Ne znam koliko je izašlo iz motora, znam samo da je ulje bilo kao voda. Na meraču nisam primetio promenu u nivou za poslednjih 15k km.

Sipao sam Valvoline SynPower 5W40, odmah sam primetio mnogo mirniji rad motora - naročito prilikom startovanja pri niskim temperaturama.

Korisnikov avatar
Heineken
Postovi: 6241
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Motorna ulja

Post od Heineken » 27 Jan 2021, 18:24

@Ivan

Ma i ne verujem ja majstorima, zato se i raspitujem.

@ljubitelj

Pa planirao sam da probam sa Ravenolom FES 0W-30, pisali smo o njemu koju stranicu ranije i clan ds9 ga je preporucio.

Korisnikov avatar
Puzo81
Postovi: 3263
Pridružio se: 11 Mar 2012, 23:42
Garaža: Ford S-Max 2.0 Tdci Titanium
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Puzo81 » 27 Jan 2021, 18:47

Martin je napisao:
27 Jan 2021, 18:24
5W30 ako ima DP filter; 5W40 ako nema DP filter.

Ja bih Seleniju definitivno zaobišao. Sa tim kvalitetom, Selenija WR treba da košta najviše 450 dinara. Poslednja tura je baš bila katastrofa, verovatno naletela neka kopija. Ne znam koliko je izašlo iz motora, znam samo da je ulje bilo kao voda. Na meraču nisam primetio promenu u nivou za poslednjih 15k km.

Sipao sam Valvoline SynPower 5W40, odmah sam primetio mnogo mirniji rad motora - naročito prilikom startovanja pri niskim temperaturama.
Uzimao Seleniu direkt od uvoznika?


Za 3000km ću probati 5W-30 Pure Energy u 1.9jtdm 110kw, oko 1000RSD je litar.

Na ex 147 JTD 8V sam 50.000km koristio 5W-40 WR i lepo je radila, potrošnja možda pola dcl na 10.000.

Doduše uzimao od uvoznika Slodes trade i SB-oil.

Odgovori