U pitanju je Lancer 4A91, benzin, 1.5L, sa onim potencijalno problematičnim karikama koje mogu da zaribaju i propadnu. U dokumentaciji jeste predviđena XW40 gradacija ukoliko to vremenske prilike zahtevaju. Imam dosta autoputa, doduše bez opterećenja tipa prikolica itd. ali ipak je reč o malom motoru i čak iako ga ne teram preko 130 km/h, ipak ga vrtim na konstantnih 4k obrtaja što smatram da nije malo opterećenje. Još kad se doda klima uređaj, 35-40C temperatura napolju, nakupi se za astmatičnih 1500 kubika...
Ranije sam koristio Mobil 1 5W40 A3/B4 ali sam kasnije prešao na Ravenol VMP 5W30 za koji smatram da je zimi "bolje" ulje, pogotovu što je C3 specifikacija, PAO baza itd. Samo zbog tog letnjeg perioda sam gledao VST ili VSI 5W40 koji su PAO baza, A3/B4 pa bih probao jedno od ta dva, uz praćenje potrošnje ulja (koje za sada nema) i temperature, ako OBD može da je očita uopšte.
Što se tiče ovih najnovijih ulja tipa 0W20, 0W16 pa čak i 0W12, pregledao sam dosta materijala iz čiste radoznalosti i u principu svi se slažu u jednom - vrlo su kvalitetna ulja, dobro podmazuju, dobro trpe eksploataciju, dobro čiste motore i elemente ali za upotrebu u konkretnom vozilu je bolje imati "potvrdu" proizvođača. S obzirom na stanje u Micubišiju, prelazak na hibride i elektriku i generalnu nezainteresovanost za podršku postojećim vozilima, mislim da bi bilo gubljenje vremena bilo kakav pokušaj da se dobije info ovog tipa.
Odgledao sam i EE, i sve to stoji, ali opet ne znam koliko je primenljivo na starije konstrukcije motora kao što je moj. Za "donju" gradaciju je relativno lako odrediti (0W, 5W itd) šta da se koristi, ali kad se malo uđe u detalje, za gornju granicu je već malo kompleksnije jer je reč o odnosu viskoziteta/podmazivanja, potrošnje/eko standarda i zaštite komponenti motora, što nije uvek linearno jedno s drugim.
Iščitao sam i Stevine tekstove i u principu je sve jasno i sa svim se slažem, ali postoji jedna začkoljica:
Pravo pitanje je upravo to - da li je motor predviđen za taj tip ulja. Da mi selektori ne izbacuju ta ulja kao preporučena, uopšte se ne bih upuštao u razmišljanje ali ovako me kopka, Nije da mi nešto fali u uljima koja su mi na raspolaganju, ali kao i svi entuzijasti, volim da čačkam malo i isprobavam novo, ali bez prevelikog rizika naravno. S druge strane ako bih time produžio ili olakšao život motoru, zašto da ne...? U svakom slučaju mi sad ide promena ulja, pa ću ostati na VMP do leta, a do tada ću se već odlučiti što se tiče 5W40. Za ova novija ulja, ako dođe do toga, sačekaće sledeću zimu.Ono što predstavlja veću nedoumicu je pitanje da li su lakotečljiva ulja pogodna i za visoke ambijetalne temperature.
Kod motora koji su za to predviđeni – DA!
Kad smo već na toj temi, evo jednog zanimljivog (starijeg) teksta o tankim uljima i istorijatu, u Japanu se već ispituje 0W8 ulje, a 0W16 je u upotrebi već 20 godina...
https://www.noln.net/articles/2277-the- ... -ow-16-oil
EDIT: Tojota za poslednje generacije motora preporučuje, tj. maltene naređuje upotrebu 0W16 ulja, makar u USA, i to celoj USA, i na severu i na jugu. Napominju da se u hitnom slučaju može koristiti 0W20 kao prva pomoć, ali da se prvom prilikom treba vratiti na 0W16. Pratim redovno ovaj YT kanal - https://www.youtube.com/c/TheCarCareNut/videos - tip je šef Tojoinog servisa u Čikagu i prenosi svoja iskustva sa vozilima, uključujući i problematiku ulja, ovaj klip je posebno dobar i odnosi se na tzv. dugačke periode zamene ulja i koliko je to u stvari slabo ostvarivo u praksi: