Skipper je napisao: ↑19 Dec 2023, 19:51
U auto mi ide 4.2 litra ulja. Pre pola godine sam uzeo kanticu od 5 litara u kojoj je ostalo 0.8 litara. Računam da to ulje nije moglo da propadne za 6 meseci i da sada mogu uzeti 4 litra i od ovog starog sipati još 0.2?
Sent from my motorola edge 30 ultra using Tapatalk
Sipaj svo staro, pa sa novim dopuni, dakle da novog ostane.
Suštinski je svejedno - odavno smo navodili da je shelf life ulja oko 5 godina (kako to navode na svojim sahtovima Shell i Mobil)., tako da je i to staro praktično novo.
Što se mene tiče - ja sam u svoj HDI sipao i ulje staro desetak godina, greota da se ne iskoristi.
Pojedine komponente paketa aditiva motornih ulja jesu ispraljivije, ali je snižavanje njihove koncentracije za nekoliko godina neupotrebljavanja praktično zanemarivo.
Za par stotina km novo motorno ulje je uglavnom u gorem stanju nego staro nekoliko godina koje nije upotrebljavano - ali je razlika zanemariva.
Jer, motorno ulje je, blago rečeno, rastvor/mešavina supstanci koje su ekstremno postojane, Pojedine komponente degradira rad motora, manje/više, ali i takvo ulje je do određenih granica u stanju da sasvim izvršava brojne funkcije (podmazivanja, hlađenja, dispergovanja ostataka sagorevanja....). Pomenuta određena granica je uglavnom za kojih više od desetak procenata veća nego što je propisani interval zamene, odnosno ulje je retko sasvim izrabljeno u uobičajeno koriščenom automobilu, ukoliko je poštovan interval zamene (i to da se potrošeno ulje dolije).
Sve u svemu, ostatak ulja od prethodnog malog servisa najaefektnije je upotrebiti za sledeći, ako već nije potrošen za dolivanje u međuvremenu.
***
Sasvim je druga priča sa nekim drugim automativnim fluidima, npr. kočnom tečnošću, koja stara ne bi smela da se upotrebljava, ukoliko je starija od npr. par godina, jer su rastvori kočnih tečnosti higroskopni, tj. mogu se zasititi vodom, što je opasno po više života.
U vezi toga - začudim se ljudima koji religiozno menjaju ulje na bitno kraći kilometražni interval od propisanog - a kada ih pitate za kočnu tečnost, odgovor je uglavnom od nekoliko godina do nikad. A propis većine proizvođača automobila je da se to čini za dve godine.
Već sam pisao da onome kome je zbog isparenja vodene pare i vazdušnog čepa propala papučica kočnice na nizbrdici u nekoj nedođiji nikada neće zaboraviti taj užas, ukoliko je preživeo.