Transmisiona ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
maniaxxx
Postovi: 6343
Pridružio se: 14 Nov 2012, 20:34
Lokacija: Slovenija

Re: Motorna ulja

Post od maniaxxx » 21 Maj 2019, 21:33

Meni su na svim opelima do sad menjali ulje u menjacu, nije skupo i ne moze da steti. Mozda zato nisam ni znao za.probleme sa m32 dok nisam na ovaj forum dosao?

Na ostalim avtima sam menjao a i nisam, zavisi od kilometraze...svakako ne steti. I antifriz se menja pa ga redki menjaju.

Nestado
Postovi: 749
Pridružio se: 20 Avg 2015, 13:00

Re: Motorna ulja

Post od Nestado » 21 Maj 2019, 22:06

Proizvodjaci kazu da antifriz moze maks 6 godina. Kad sam kupio Korsu posle zamene antifriza grejanje mi je bilo mnogo bolje i brze.
A ti Opelovi menjaci su mnogo osetljivi. Cak i drugi Opelovi menjaci ne samo M20 i M32 mogu da stradaju. Nema iste osobine nov menjac i menjac od 300kkm. Povecaju se zazori itd.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 25 Maj 2019, 00:17

dragvorl je napisao:
21 Maj 2019, 02:06
Hvala u svakom slucaju. Ali zar nije veliki problem ako se zamene gl4 i gl5, tu mogu da stradaju sinhroni, tako nesto?
Stvar je sasvim diskutabilna, i donekle ima istorijsku podlogu. Razlika izmeðu GL-4 i GL-5 podrazumeva i razliku u koncentraciji nekih (od nekoliko varijanti) EP aditiva. Veća koncentracija tih aditiva može (a ne mora) da izazove dugotrajno izjedanje delova od obojenih metala (npr. mesing). Sa druge strane, proizvođači menjača umeju da preporučuju ulja sa nižom količinom EP aditiva (čitaj GL-4) iako njihovi menjači nemaju delove od obojenih metala, a mislim da postoje i obratni slučaji. Takođe, postoji i nezvanična norma API GL-4+ koja podrazumeva koncentraciju pomenutih aditiva otprilike na sredini izmeðu razlike 4 i 5.
Takođe, kod transmisija gde su menjač i diferencijal zajedno - ulje po jednoj normi može da više odgovara diferencijalu, a po drugoj normi ostalim delovima/zupčanicima/ležajima menjača.

Dakle radi se o kompromisu (u proizvođačkoj preporuci, ili u našem izboru eventualne alternative)

Sad, šta jedno alternativno ulje može učiniti nekoj kombinaciji menjač+diferencijal - može samo da se pretpostavi (ako izuzmemo laboratorijske analize). Alternativa eventualno može da bude (uslovno rečeno) i bolja nego ono što zahteva proizvoðač, posebno ako je on brendovski vezan za proizvođača ulja.

U slučaju kada nam propisano ulje nije dostupno, onda gledamo najpribližniju varijantu. Po pravilu, ako je propisano ulje po API GL-4 onda ćemo izbeći ono koje je po API GL-5, ali ako je propisano po API GL-4+ onda bezbedno možemo po API GL-5. U bilo kojoj varijanti gledamo da viskozitet (na 100 C) bude približan propisanom ulju, kao i to da bude odgovarajući na hladno.

Ja po iskustvu mogu da kažem šta bi (otprilike) sve uradile alternative PSA MA5 menjaču moje c3ojke (a mogu i da kažem kakvo je bilo inicijalno ulje koje je ispušteno, zbog čega sam odma` mogao da shvatim da ulje u menjaču treba promeniti pre ili kasnije), jer sam par ulja izmenio u njemu pre nego je otvaran zbog problematičnog ležaja - ali ne mogu sa takvom sigurnošæu da tvrdim o alternativama raznih drugih menjača. Mogu samo da tražim najpribližniju varijantu, tj. onu koja manje odstupa od neke druge alternative.

Ovde ću da se zaustavim (sa obzirom o čemu u ovoj stvari sve može da se radi), jer na komentare koji su nastali kasnije imam par recimo amandmana, pa će mi trebati vremena.

***

Inače,
Ikac je napisao:
21 Maj 2019, 15:24
Jel zna neko kako se zove onaj neki aditiv za ulje u menjaču, liqui moly mislim da ga pravi? Znam da sam pročitao negde da je dobro da se i on stavi kada se menja ulje u menjaču, kao nešto dodatno štiti i šta ti ja sve znam.
zove se ovako:

Slika

***
Nestado je napisao:
21 Maj 2019, 22:06
Proizvodjaci kazu da antifriz moze maks 6 godina.
Kako koji proizvođači. Na primer, tojota propisuje za svoj motor koji ugrađuje u aygo odnosno citroen C1 izmenu na deset godina, pri čemu insistira na antifrizu određenih normi odnosno sastava,a koji se razlikuje od najveće većine korišćenih.

Vodeći evropski proizvođač antifriza, inače kreator strategije razvoja antifriza unazad više decenija (bar po Evropi) dakle BASF odnosno Glysantin - po pravilu ne navodi period izmene jer je tako nešto u ingerenciji proizvođača motora.

***

Kočna tečnost (na bazi poliklikola tj. alkohola kako je pravilno naveo ljubitelj) se odavno tako naziva kada zadovoljava norme DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1
Kočni fluid koji jeste na bazi silikonskog ulja zadovoljava normu DOT 5, ali je rezervisan samo za određene sklopove kojima je on propisan i po pravilu se ne koristi u automobilima (ili vrlo retko).

U vezi toga postoje i neki egzemplari, gde se primarno hidraulični fluid tj. mineralno ulje specifičnih osobina istovremeno koristi i za kočnice, što je karakteristika nekih modela starijih citroena koji za kočnice takođe koriste LHM.

***

...

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 25 Maj 2019, 12:23

Uroš S. je napisao:
21 Maj 2019, 07:26
DS9, koje menjacko ulje u manuelca 118d E87 2004-5 godište? Čitao sam da njima menjači brzo umru nakon zamene, a BMW je propisao da se ne menja nikad. Navodno su baš izbirljivi a ja bih to zamenio.

Čak mi je jedan majstor savetovao da nikako ne menjam dok god radi kako treba.
Tu mora da se pazi da se ne pogreši:

Postoje (za taj model, koliko mi je poznato) četiri varijante manuelnih menjača koje je BMW obeležio narandžastom, zelenom i žutom nalepnicom, kao i neobeleženi. a oznaka se nalazi pored otvora za ulivanje ulja

Naradžasti - klasična ATF ulja po Dexron IID ili po novijoj normi Dexron IIIG
Žuti (mogu imati oznaku mtf-lt-1 ili mtf-lt-2) i neobeleženi - uobičajena ulja za manuelne menjače gradacije 75W-80 po API GL-4
Zeleni - isključivo ulje po određenoj bmw kataloškoj oznaci (pročitati dole komentar).

Proizvođač fabričkog punjenje za bmw menjače je inače Pentosin, sa svojim odgovarajućim uljima.
U vezi zelene varijante, fabričko punjenje je Pentosin FFL-4. Na nalepnici najverovatnije piše BMW 83220440214 i po toj oznaci se traži odgovarajuće ulje. ili po ključnoj reči DCTF-1.

Recimo da bi motulova donja varijanta bila odgovarajuće za takav slučaj,
https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.net/i ... 1510939252
kao i npr. sledeća ravenolova
https://www.ravenol.de/uploads/tx_raven ... luid_1.pdf

Usput, na bmw oznakama na samom menjaču stoji za ulje lifetime fill. U vezi toga, postoji informacija od strane američke laboratorije Blackstone (koja radi analize automativnih ulja) tj. njihov komentar da je habanje pojedinog bmw menjača u kombinaciji sa pomenutim pentozinovim uljem FFL-4 na vrlo niskom nivou, ali naravno i to da ulje treba menjati nakon određenog vremena/eksploatacije (jednostavan zaključak bi bio da ta kombinacija ulja i menjača vrlo dugo traje).

Sad, ne verujem da baš imaš zelenu varijantu jer koliko vidim taj menjač se ugrađivao i u ovo https://cdn04.carsforsale.com/3/1024529 ... 695617.jpg
ali ako grešim, pa imaš baš taj - još bolje. Naći će se ulje i za njega. :masem:

***

Čovek što je savetovao da se ne menja - recimo da je delimično u pravu.

Naravno da ne treba menjati ukoliko se ne zna šta tačno podmazuje konkretni menjač jer postoji rizik greške.

Međutim, mašinska ulja kao što su pomenuta, bilo koncipirana kao ona kakva poznajemo pod nazivom ATF ili (sa druge strane) ona namenska za manuelne menjače (MTF) koja su najčešće u gradaciji npr. 75W-80 ili 75W-90 (i razne njihove varijante) - degradiraju se upotrebom (doduše nekako se degradiraju tj. menjaju svoje osobine i neupotrebom, što je uglavnom zanemarivo odnosu na degradiranje upotrebom), tj. oksidišu, zagađuju, menjaju/smanjuju koncentraciju pojedinih supstanci i dr.

Dinamika te promena jeste takva da u kombinaciji sa nekakvim sklopom ono (ulje) može vrlo dugo adekvatno vršiti svoju funkciju, bez obzira što je u nekoj meri oksidisano, zagađeno, smanjene koncentracije pojedinih aditiva (povišene koncentracije supstanci koje negativno utiču...) - ali je definitivna činjenica da ono nakon određene eksploatacije može (a ne mora) imati takav sastav koji nakon toga isključuje optimalno podmazivanje.

Naravno da je u tome sasvim ključna stvar ono što bi smo nazvali kvalitet/tip menjača., a jednostavno rečeno - činjenica da npr. dva različita menjača kojima je koncipirano/preporučeno isto ulje, pod istim uslovima eksploatacije mogu iskazati različit (manji ili veći) nivo habanja.

Čovek koga zanima da u sledećih deset godina uživa u npr. u svom novom BMW-u (mercedesu, opelu, pežou, renou...) , i pri tome ga uopšte ne zanima da dotičnu mašinu sa sve menjačem npr. ostavi unucima kao dobro očuvanog oldtajmera - osim što ukoliko je npr. vrlo zdrav pa ima čitav život pred sobom (ako ga npr. neko ne ubije na autoputu ili to sam ne izvede) može sasvim da se pouzda u recimo navod BMW-a da ne treba menjati transmisiono ulje.

Onaj (možda donekle blesav) što npr. misli da bi unucima značio prilično očuvani bmw - pametno će učiniti ako promeni transmisiono ulje nakon nekog vremena ukoliko i sam hoće još da se u istome navoza.

Neko dobije sedmicu na lotou, neko redak karcinom, a neko se izvoza u autu kome nikad nije promenjeno transmisiono ulje, pa ga proda drugom koji to opet isto sa srećom i radošću čini. A neko hrani porodicu i od servisnih intervencija na menjačima.

***
@Uroš

Zaboravih - u diferencijal mu ide 75W-90 po API GL-5, pa koje god `oćeš.

Korisnikov avatar
Uroš S.
Postovi: 10885
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:17
Garaža: Fabia 1.0 TSI DSG | Yamaha X-Max 300 TechMax 2023. | Polar Forester
Lokacija: Blokovi

Re: Motorna ulja

Post od Uroš S. » 25 Maj 2019, 19:35

Kod mene zelena nalepnica naravno :)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 25 Maj 2019, 20:04

Uroš S. je napisao:
25 Maj 2019, 19:35
Kod mene zelena nalepnica naravno :)
Savršeno (dakle moći ćeš da ga ostaviš i unucima :) ), onda traži onaj ravenol ili motul ili bilo koju varijantu febi, swag i slično sa pomenutom kataloškom oznakom. Doduše, ja bih pre ravenol ili motul jer lično preferiram da sam siguran ko je proizvođač (zbog tehničke specifikacije).

***

DS9 je napisao:
25 Maj 2019, 12:23
na bmw oznakama na samom menjaču stoji za ulje lifetime fill. U vezi toga, postoji informacija od strane američke laboratorije Blackstone (koja radi analize automativnih ulja) tj. njihov komentar da je habanje pojedinog bmw menjača u kombinaciji sa pomenutim pentozinovim uljem FFL-4 na vrlo niskom nivou, ali naravno i to da ulje treba menjati nakon određenog vremena/eksploatacije (jednostavan zaključak bi bio da ta kombinacija ulja i menjača vrlo dugo traje).
Bmw u tehničkoj dokumentaciji (namenjenoj obukuma) između ostalog ističe da su pojedini delovi menjača, tj. ležaji takve konstrukcije da omogućavaju eksploataciju bez (bitnog) održavanja, naravno u kombinaciji sa propisanim uljem. Međutim to ne mora biti slučaj i za menjače drugih vozila za koje se jednostavno može reći da su manje/više nežniji i/ili imaju propisano ulje takvih osobina koje ne omogućava toliku njegovu (ulja) izdržljivost pod istim uslovima eksploatacije.

Kako sam o ovome pisao više puta, možda čak i u ovoj temi kad god se s vremena na vreme postavi pitanje da li treba menjati Fill_for_life/lifetime, dole ću paste-ovati moj komentar iz namenske teme sa srpskog foruma ljubitelja citroena tj. CFS-a. Možda to bude interesantno onima sa PSA vozilima
DS9 je napisao: Verujem da sam bar na jednom mestu na forumu, (ali više ne mogu da se setim gde) napisao da Citroen nije nigde napisao da se ulje u menjaču (mislim na manuelne) menja, već samo kontroliše nivo i po potrebi doliva.

Međutim, bez obzira što na takav navod nisam naišao kod Citroena (a biću zahvalan ako neko to dopuni recimo skenom iz svoje servisne knjižice) to da je za neka vozila, i pod određenim uslovima - predviđena zamena transmisionog ulja piše npr. u Pgt servisnim knjižicama.

Ja francuski ne znam, ali verujem da prevod navoda Vidange de l’huile de boîte de vitesses - označava upravo kompletnu zamenu menjačkog ulja

Strana 18. servisna knjižica na francuskom http://www.lebonreparateur.com/medias/C ... eugeot.pdf

Strana 18 s Pgt servisna knjižica za britansko tržošte oko 2010. http://downloads.clickedit.co.uk/5542/P ... 20Info.pdf

Strana 18. Pgt servisna knjižica 2012. za afričko tržište http://www.peugeot.co.za/media/deliacms ... e9bc5c.pdf

Kao što se može videti u ovim servisnim uputstvima na engleskom - tu se upotrebljava izraz Drain the gerabox (ispuštanje kompletnog menjačkog ulja).

Ako je nekome ostala nedoumica - suština priče je da menjačko ulje definitivno treba promeniti, pre ili kasnije. Za otežane uslove eksploatacije taj period je uglavnom 4 godine ili 80.000 -100,000 km.

Btw, kad sam video kako je crno izgledalo ulje iz menjača mog C3 uveženog iz francuske sa nepoznatom kilometražom starog tada 5 godina, ne čudi me što mu bruji neki od ležaja. Sva sreća pa sam mu za 60,000 dvaput menjao menjačko ulje, pa još uvek taljiga.
Pošto je od ovog komentara pomenuti menjač moje c3ojke otvaran još pre dve godine, zamenjen ležaj, i ponovo sipano novo ulje - mogu da kažem da i na osnovu opiljaka koje sam mogao da vidim u relativno bistrom ulju (zbog više izmena na manjoj kilometraži, a video sam ih svaki put u sve manjoj meri, osim pri prvoj izmeni kada je zatečeno crnje ulje nego mu iz 1,4 HDi motora, spaljenog mirisa), na dnu belog lavora, koje magnet privlači - ta_man i da su napisali da ulje ne sme da se menja - promenio bih ga. Jer (zaista) nema smisla da se to nalazi u ulju, makar menjač ionako bude nadživeo karoseriju, motor, elektroniku...

Između ostalog (a najpre) i zato što je izmena ulja jednostavna, ulje je ekonomski dostupno, i poznato je kakvo ulje je potrebno (toliko da grešku u izboru može učiniti samo neko vrlo nepažljiv).

Takođe, sastav ulja i materijali semeringa su uglavnom međusobno upareni tako da ulje kondicionira zaptivku/semering sa kojim dolazi u kontakt. Da li da menjam procureli semering, a ne zamenim transmisiono ulje?

Navod servisne dokumentacije kaže da se proverava nivo i po potrebi doliva. Ulje je između ostalog (kao i sve tečnosti) manje/više isparljivo, pa ne mora samo da curi da ga ne bi bilo koliko je inicijalno sipano. Sveže ulje se dolije u izrabljeno, pa se dobije nekakav rastvor (mešavina) i možemo reći da smo sasvim ispoštovali servisnu proceduru (ne menjajući Fill for life).

Al` ima jedna sitnica - inicijalno ulje (staro npr. 10 godina) nema u dlaku isti sastav kao novo ulje koje sipamo, makar da je i od istog proizvođača , istog naziva i istog kataloškog broja. Nego je dovoljno slično da zadovoljava ono što je potrebno tom menjaču. Jer menjač nije sapun da se lako istroši, kao ni ({^}), samo zahteva adekvatno podmazivanje u okviru konkretnog rada, kao i ista prethodno pomenuta.

Što bi bilo dobro da se recimo mašinama ne menja transmisiono ulje. Pri tome mislim na recimo građevinske/radne mašine čija cena višestruko prevazilazi i skuplje automobile. Na žalost mora - i to je sasvim detaljno opisano u njihovoj dokumentaciji, jer iako su sklopovi vrlo izdrljživi, fluid koji ih podmazuje se po raznim parametrima degradira, nekako, za neko vreme tj. rad. Sad, to što mrcine mogu da izdrži da funkcionišu i kada se poprilično zanemare je ono zbog čega su između ostalog i skupe.

***

Je l` ima neko ovde ko u svom autu starom desetak godina nije menjao transmisiono ulje, a išao je na zamenu kočne tečnosti svake dve godine, tj. to izvršio bar pet puta, pošto tako piše u servisnoj dokumentaciji mnogih vozila u vezi zamene kočne tečnosti?

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 25 Maj 2019, 20:41

Najkraće - da, bmw-ovim i/ili drugim menjačima verovatno ne treba češća izmena transmisionog ulja koja bi eventualno trebala nekim drugim vozilima, s tim što jeste činjenica da izmena svežim odgovarajućim uljem može produžiti trajanje menjača (tj. održati funkcionalnost blisko inicijalnoj, i pored značajnije eksploatacije). Pitanje je samo koliko nam je to potrebno, tj. koliko dugo.

Neko (svako) umre, pa se ostavinskom raspravom rešava ko će i i kako eksploatisati vozilo, a neko osim što umre tj. pogine, u saobraćajnoj nesreći napravi i vozilo (sa sve menjačem) na ništa, pa mu je onda pripadajuće ulje definitivno bilo For lifetime. Mislim menjaču.

Obaška, što najverovatnije servisima (uključujući i proizvođača) i ide u prilog da se vrši kurativna servisna intervencija, nego preventivna zamena fluida. Ili zamena celog vozila novim.

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 26 Maj 2019, 11:29

DS9 je napisao:
25 Maj 2019, 20:04
Je l` ima neko ovde ko u svom autu starom desetak godina nije menjao transmisiono ulje, a išao je na zamenu kočne tečnosti svake dve godine, tj. to izvršio bar pet puta, pošto tako piše u servisnoj dokumentaciji mnogih vozila u vezi zamene kočne tečnosti?
Ima :)
Prvo, postoje "manuelni" i "manuelni" menjaci razlicitih osobina, konstrukcionih karakteristika kvaliteta materijala, proizvodjaca itd. pa bi trebalo za konkretne modele vezivati potrebu zamene ulje.

Neki su predvidjeni da imaju ograniceni radni vek ulja, sto i pise u uputstvima i kod njih se ulje menja redovno (cesto i u prilicno kratkim) prema km ili mesecima.
I postoje oni drugi manuelni kvalitetnije konstrukcije i izrade gde se ulje nikada ne menja po uputstvima ( i praksi koja je to dokazala).

Ovi prvi su npr raniji Fiatovi menjaci, pa razne Honde, PSA MA, itd.

Ovi drugi su Mercedesi, Volvo, Ford (koriste ATF u manuelcima). PSA BE, itd.

Shodno modelu menjaca se i postupa.

TI imas u C3 MA menjac i taj jeste problematican, sto si i sam utvrdio kroz zamenu ulja.

Stoga termin manuelni ne podrazumeva jedno univerzalno shvatanje.

Drugo, sto se pitanja tice.
Kociono menjao ne 5 puta, barem 10 tak puta. Osim na 2 godine kociono menjam i svaki put kada se otvara sistem, recimo pri zameni kocionih creva.
Na prviom primeru auta ulje u manuelnom menjacu sam promenio posle 22 godine, originalno fabricko punjenje na jednom autu.
Trebalo je dopuniti a kada vec otvaram cep nije mi bilo tesko da se zameni.(M47R Volvo)

Na drugom autu ulje menjaca nije menjano za 16 godina, menjac savrseno radio.(M47 Volvo)
Na trecem autu ulje menjaca promenjeno nakon 18 godina, nakon toga problemi sa menjacem i losiji rad.(M46 Volvo)
Na cetvrtom autu 11 godina nije menjano ulje, menjac savrseno radio (Ford MT75).
Na petom autu ulje menjano na 3 godine ili25-30.000km, nije bilo problema, ali je preporuka 3 godine ili 60.000km.(VAZ razni, uvek isti menjac Fiat)
Na sestom i sedmom autu VW ulje nije menjano, nikada problemi, oba usled drugih razloga nisu dostigli 10 godina iz tvog pitanja.
Osmi auto, mislim da nije menjano jos ali nisam siguan, svakako ne planiram , BE PSA menjac radi savrseno.
5-6 raznih Fiat/Zastava/Yugo menjano nikada do na 6 meseci, i uglavnom uvek i svima problematican rad a pogotovu prebacivanje iz druge u prvu brzinu tokom voznje.

Itd itd jos 30tak raznih auta, evropskih marki uglavnom. Problema u radu sam imao samo tamo gde je ulje menjano u menjacu, doduse kod Zastava/Fiata problem menjac ima i dok je novi auto izasao iz salona. Barem je tako bilo. Odavno nisam seo niti vozio Fiat, retko ih i vidjam u okruzenju pa ne znam ni jednog vlasnika koga bih pitao kakvi su sada po tom pitanju.

Uje u diferencijalu se takodje ne menja, for life je predvidjeno.

Sto se trajanja menjaca tice, ovi sa for life uljem traju u praksi 400-800.000km do prvih naznaka blagih problema bez zamene ulja. Obicno svasta nesto drugo na autu za to vreme bude uzrok da se dostigne kraj radnog veka auta. Tako da je pitanje preventivne zamene ulja radi produzenja zivotnog veka manuelnog menjaca prilicno sporedno, takoreci nepotrebna briga.

Uvek i svuda kada god mogu, ili sam uradim zamenu kocione ili jasno i glasno obavestim vlasnika da mu trebaju uvek ispravne kocnice na autu.

Kada sam vukao prikolicu 1.100kg kocionu sam menjao svake godine pre leto, isti interval kao motorno ulje. Za 500 dinara da rizikujem havariju kocnica nisam lud.

A inace, doziveo sam kao suvozac totalni otkaz kocinica, naravno na nizbrdici sa krivinama, samo i jedino usled preskocene zamene kocione. Srecom nakon minut i po dva bez kocnica ponovo su se dovoljno ohladile da uhvate i da se nekako ukoci pre podnozja spusta sa planine.
Auto je bio tada 3 i po godine star, kupljen nov i odrzavan u servisu koji naravno nije nasao za shodno da menja kocionu posto firma nije posebno trazila a inace je dodatni trosak....bas je veliki trosak koji firma ne bi podnela.


Kociono je nesto sto se podrazumeva da se menja, isto kao sto se gume dopumpavaju ili menjaju metlice brisaca ili menja filter ulja. I to je nesto opste poznato, zna svaki (tehnicki pismen) vlasnik, serviser, prodavac u salonu ili bilo ko sa dodirom auto industrije koji je profesionalac.

Obican sedi- vozi-sipaj gorivo vlasnik ne mora nista da zna ali ako auto ide u servis (ne amaterski, onako za dz. da pogledamo auto) jasno je da kociona spada u oblast kontrole vremena/ zamene redovno po proceduri.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 27 Maj 2019, 15:58

Hvala ti na odgovoru, i na odličnim napomenama. :)

Siguran sam da ti je jasno kako si ti redak egzemplar koji je zbog iskustva koje imao (a i znanja) - izvršio zamene tečnosti na kočnom sistemu kako zahteva dokumentacija. Mogu samo da to pozdravim jer ukazuje drugima na značaj zanemarivanja, i predstavlja pravilan uzor kako treba održavati auto.

U vezi održavanja menjača, mislim da su tvoje napomene izuzetne, posebno i zbog bogatog iskustva sa različitim vozilima. Smisao onoga što sam hteo da istaknem je da se ulje degradira i da to može na razne načine uticati na različite menjače (u smislu da kod nekih to može izazivati problem a kod nekih ne).

U vezi komentara da si imao problem samo tamo gde je ulje menjano, možda bi neko rekao da je promena ulja bila pokušaj da se prethodno nastali problem bio maskiran, i/ili da je diskutabilno da li je zamenjeno adekvatnim uljem.

Eventualno, neko bi mogao da kaže kako ulje ne treba menjati jer je prethodno ulje superiorno u odnosu na istovetno predviđeno koje se proizvodi dvadesetak godina kasnije - ali mislim da bi to bila nerealna sumnjičavost.

Međutim, sasvim si u pravu da generalizacije nisu adekvatne već da svakom konkretnom slučaju treba vezivati promenu ulja. Btw, u vezi psa-ovih MA5, oni bi verovatno mogli konstrukcijski da se svrstaju u ono što zoveš prvom grupom, međutim - PSA nije propisala zamenu ulja, na žalost (dakle kao ni za BE, koji se u praksi pokazao robusnijim).

Mislim da su iskustva raznih ljudi po ovom pitanju veoma raznolika. Ovaj dole amerikanac inače savetnik po pitanjima bmw-a je npr. vrlo kritičan prema bmw-u

http://bavarianmachine.com/lifetime-isnt-long-think/

a takođe i neki upućeni vlasnici
https://www.dslreports.com/r0/download/ ... v03.13.pdf

Sad, i bmw ima tj. imao je drugačiju strategiju održavanja u zavisnosti od modela. Kod npr. M serije ne samo da su propisivali redovnu zamenu ulja u diferencijalu, nego je vlasnik novog vozila trebao da dođe na inicijalni servis radi (preventivne) promene i transmisionog ulja u menjaču i diferencijalu. Dole je navod iz servisne knjižice za M seriju 2004. godišta, izdata od američkog bmw-a

The 1200 Mile Service requires changing the oil in the engine and both the
transmission and the differential.


Pametan, razuman, a pored toga i iskusan čovek - ne mora se uvek baš striktno držati k`o pijan plota toga što je propisao proizvođač koji tim propisom tj. servisnom knjižicom između ostalog u bitnoj meri štiti i svoje interese kao proizvođača. Nisam siguran da postoji propisan interval od 12 meseci za kočnu tečnost ali je definitivno odlična praksa da se to čini i češće nego propisano u slučaju kada kočni sistem trpi bitno značajnije opterećenje.

:masem:

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 27 Maj 2019, 19:41

Volvo propisuje 12 meseci interval za kocionu tecnost, pri otezanim uslovima koriscenja auta kao sto je temp. iznad +45C, vuca prikolice, voznja brdskim podrucjima i pri nagibima preko 15 stepeni, u tropskom vlaznom podrucju itd. U uputstvu za upotrebi auta nisu tako detaljni, samo kazu obratite se servisu za pojasnjenje ukoliko su otezani uslovi.
A nije ni isto vuci prikolocu po ravnoj Holandiji, po brdovitom Balkanu ili vreloj Africi/Americi.


Znam i za druge da isto preporucuju.
A znam i da je Reno ranije pisao da se kociona nikada ne menja, bukvalno su napisali u radionickom uputstvu za ovlascene servise da se nikada ne menja.
Posle su to revidirali.

Po meni kocnice su kriticno vazne za auto, za po gradu gotovo nikada se kocnice ni priblizno ne opterete dovoljno da se pokaze starost kocione tecnosti.
Ali, recimo spust preko Podkorenskog sedla, SLO-A prelaz je oduvek sa dodatnim tablama i posebnim napomenama oko kocnica, Tabla uz put, kao saobracajni znak.
Tu ako nije tip top besprekoran kocioni sistem, za tih 10tak kilometara si u velikom problemu da se zaustavis ako je auto u granicama dozvoljene nosivosti.

Sleperima su tu zabranjivali prolazak, obicno spale gotovo svi dobos kocnice.

Za PSA MA sam nasao preporuku da se menja ulje na 60.000km, posto je on limitiran konstrukcijom na 150Nm na ulazu (od motora), u trening uputstvu za skolovanje PSA ovlascenih.
Za BE te fusnote nema.
To uputstvo je za neki seminar servisera, ima i neka pitanja na kraju, kao za polaganje licence PSA (na francuskom je, uz malo napora mogu da citam u originalu).
Ima i druge dokumentacije za download na francuskom na FR Peugeot forumu, uslov je da se razume francuski jer nije sve bas uvek jednostavno napisano. Na engleskom govornom podrucju ima vrlo malo, zanemarivo u odnosu na francusko govorno podruce, sto je donekle i logicno.

Menjaju se i menjacka ulja tokom godina iako je isti ili slican naziv.
Imao sam iskustva sa Castrolom TQF koji jeste za manuelne menjace ali ima i dodatni paket aditiva protiv frikcije, a to je ono je kvarilo srecu jer ranije verzije nisu imale te aditive.
U ptianju je Overdrive sistem sa dodatnim kvacilom sa servo pogonom preko elektro ventila. Za kvacilo je bitno da bas ima odgovarajucu frikciju za pravilan rad.

A to TQF ulje je dato da zadovoljava proizvodjacku specifikaciju, u svemu osim u tom detalju.

Takodje ima specificnosti sa uljima koja se koriste u LSD (slip) diferencijalima koja su nekada razlicita u odnosu na ulja u otvorenim difernecijalima.

Uglavnom moje iskustvo je da fabricko original ulje za menjace i difove je najbolje i ako se moze ici pri zameni da fabricki brendirana takva ulja. Jeste po 2-3 puta skuplje ulje ali nema rizika.

AKo ima ikakve dileme o stanju ulja uvek je pozeljjno izvristi zamenu u menjacu, samo da je original fabricko ulje ili pouzadno iz iskustva poznati brend i model koji je kompatibilan sa datim vozilom.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 27 Maj 2019, 22:34

Hvala ti za ove napomene, ja se nadam da će administracija učiniti napor da ovih par postova koji se tiču transmisije prebaci u odgovarajuću temu,

Dodaću još samo to da su opisani slučajevi kada je u transmisiji zatečeno emulzija tj. mešavina vode i ulja, usled prodora vode u menjač (zbog čega je bila zgodno ispuštanje i promena).

Takođe, bar specifično za ove naše (recimo balkanske) prostore - u nekom ranijem periodu (obaška za vreme ratova) je bila sasvim ograničena dostupnost odgovarajućih ulja (tj. propisanih za određene transmisije), što je je umelo da uslovi korišćenje nepropisanog ulja, mada je i globalno Internet u svemu ovome imao najključniju ulogu u smislu da su tačne informacije postale dostupnije.

Korisnikov avatar
sebekkg
Postovi: 10347
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Transmisiona ulja

Post od sebekkg » 19 Jun 2019, 17:20

Kolege sta mislite o swag menjackom ulju? U pitanju je 75w-90. A menjac je manuelni,audijev 6 brzina. 2.0tdi 143ks.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Poslednja izmena od sebekkg u 19 Jun 2019, 17:20, izmenjeno 1 put ukupno.
Slika

Korisnikov avatar
Heinz
Postovi: 19189
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Transmisiona ulja

Post od Heinz » 19 Jun 2019, 17:24

Kad je meni trebalo, SWAG nije bio full-synth. I bio je 2-3x jeftiniji.

Korisnikov avatar
sebekkg
Postovi: 10347
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Transmisiona ulja

Post od sebekkg » 19 Jun 2019, 17:38

Znaci ipak da se gleda castrol/motul?



Sent from my SM-G965F using Tapatalk


SlikaSlika
Slika

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23743
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Transmisiona ulja

Post od dragvorl » 19 Jun 2019, 17:43

Mi smo u automatike nalili Swag atf-a pitaj Boga koliko, nikad problema nije bilo. To ulje im pravi neko naravno.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Odgovori