Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
Martin
Postovi: 2867
Pridružio se: 13 Jan 2012, 17:38
Garaža: 2021 Dacia Logan Comfort Eco-G
Lokacija: Sremska Mitrovica

Re: Motorna ulja

Post od Martin » 27 Jan 2021, 18:54

Nemam pojma, majstori su uzeli. Bilo u ambalaži, sve uredno. Sećam se, na nalepnici piše da je uvoznik Slodes.
Brt, košta kao zlato, a ne vredi toliko. Još naročito Pure Energy.
Kontam da je odlična zamena Syntium 3000 (jeftinije od Selenije).

Još bolje je Ravenol, koje košta kao litar Selenije WR PE. Uglavnom, imaš na Youtube "Piotr Tester", sa tabelom testiranih ulja pa ćeš videti gde je selenija naspram ostalih ulja. ;)

ljubitelj
Postovi: 10593
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 27 Jan 2021, 19:14

Da, vidim da je pre 10 dana bilo isto pitanje i da je jasno razrešeno da je predvidjeno ulje 0w30 a predložen je i odgovarajući model Ravenol ulja.
I sam si napisao da je do sada korišćeno ulje 0w30, u Italji do uvoza.

Ne znam što bi eksperimentisao sa uljem koje nije predvidjeno od strane fabrike, sa uvodjenjem 5w30 ako je motor u korektnom stanju i sa malom kilometražom. A jeste po tvom opisu.

Korisnikov avatar
Martin
Postovi: 2867
Pridružio se: 13 Jan 2012, 17:38
Garaža: 2021 Dacia Logan Comfort Eco-G
Lokacija: Sremska Mitrovica

Re: Motorna ulja

Post od Martin » 27 Jan 2021, 19:35

Sugerisao sam da razmotri drugog proizvođača, a ne da menja gradaciju. ;)

ljubitelj
Postovi: 10593
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 27 Jan 2021, 21:14

Ja sam odgovarao na @ heineken dilemu 5w30 što mu sada kažu vs. 0w30 što je u Italiji sipano i što fabrika savetuje. Proizvodjač je nebitan, slažem se u tome.

Marko81
Postovi: 38
Pridružio se: 08 Avg 2020, 14:55

Re: Motorna ulja

Post od Marko81 » 28 Jan 2021, 03:23

Ivan je napisao:
27 Jan 2021, 18:19
Hajneken moj savet ti je da ne slusas savet majstora po pitanju ulja nikako, nemaju blage veze o cemu pricaju i samo nabedjeno naklapaju u velikoj vecini slucajeva.

Vidjao sam majstore koji kidaju do blokade hladan motor, sto u leru, sto u voznji, a na moju opasku da je to stetno majstor kaze da ne smeta nista i da mu se jos nijedan automobil nije tako pokvario, a radio je to hiljadama puta.

Majstori nemaju znanja kao inzenjeri ili hemicari o podmazivanju, termickim i mehanickim opterecenjima, vec veruju u svoje licno iskustvo, ono sto su videli, opipali i iskusili, pa tako i ovaj sto je gazio hiljadama puta hladne automobile verovatno veruje da to nije stetno, jer mu licno iskustvo tako govori.
Živa istina, moj kum vrhunski majstor preko 20god iskustva zadnjih 10god glavni majstor u skodi...
Kad mu donesem marly, motul, ravenol samo blene i kaže kakva su ti ovo sr... castrol ide vagen..
Doduše zadnjih godinu, dve je svojim mušterijama počeo da predlaže wolf i mannol kad vidi kako zvuče motori sa preko 300.000 koje je u njima..

Nele11
Postovi: 58
Pridružio se: 07 Sep 2017, 23:29

Re: Motorna ulja

Post od Nele11 » 28 Jan 2021, 10:31

Skoro sam uzeo brava 1,9 multijet sa 120ks(ima dpf)Prethodni vlasnik je sipao 5w30,posto treba ulje sada da se menja da li ostati na 5w30 ili preci na 5w40?(auto ima 270.000km)koliko vidim ne trosi ulje.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 28 Jan 2021, 14:55

Heineken je napisao:
27 Jan 2021, 17:40
Raspitao sam se jos malo oko moje dileme sa uljem za 2.0 jtdm 2014. Ogromna vecina ljudi koristi 5w-30 na preporuku majstora. Bolje je kazu na vecim km da se koristi ta gradacija umesto 0w-30.
Da li ima istine u tome sto pricaju ili je to jos jedan mit domacih "strucnjaka".?
Na pitanje kakvo ulje treba za tu Đulijetu iz 2014. sa 2.0 JTDm - odgovorili smo par stranica ranije.
viewtopic.php?f=31&t=1186&start=2430#p979572

Inače je odgovor (za majstore) u osnovi kratak; Ulje po normi Fiat 9.55535-DS1, a za tu normu ulje koje ima odobrenje je Selenia WR Forward, koje ima gradaciju 0W-30. Inače, je pomenuta fiatova norma koncipirana tako da nju najverovatnije mogu da zadovolje isključivo ulja u gradaciji 0W-30.

Ovo gore sam napisao tako - da bi se videlo da gradacija (tj. SAE norma) koja opisuje viskozitet, ne može da zamenjuje celu (fiatovu) normu. To što ta fiatova norma podrazumeva da su po toj normi ulja isključivo u 0W-30 gradaciji, i što mogu da zadovoljavaj ACEA C2 je sekundarna priča.

Najjednostavnije rečeno - nisu sva ulja u 5W-30 gradaciji slična, a nisu ni u 0W-30 gradaciji. Ona umeju međusobno da budu relativno slična (za praksu, tj. rad motora), ali mogu i da se razlikuju kao dupe i oko, odnosno daju različit efekat pri radu motora.

Onaj koji kaže da je za 2.0 jtdm Đulijete iz 2014. (koja ima npr. 300,000 km pređenih) bolje neko ulje 5W-30 gradacije nego neko u 0W-30 gradaciji - može da bude eventualno genijalno u pravu, ili idiotski neobavešten (kao što bi trebao da bude ako već preporučuje nekakva ulja), u zavisnosti na kakva 5W-30 ulja misli i u zavisnosti na kakva ulja 0W-30 gradacije misli.

Mislim, zavisi na osnovu kojih se premisa nešto zaključuje.

FIAT je propisao nešto, i što se majstora tiče on bi trebao da ima dobar, tj. logički zasnovan razlog zašto preporučuje odstupanje od toga. Međutim, kinematička viskoznost na radnoj temeparturi, (tj. na oko 100 C) i pumpabilnost ulja na vrlo niskim temperaturama - imaju toliko široke raspone da ne može olako da se kaže "bolje je 5W-30 nego 0W-30".

Jer nakon toga sledi pitanje - "A da li misliš da je bolje zbog rada na nisikim temperaturama ili na visokim temperaturama. I, je l` misliš da je (za npr. đulijetu) bolje 5W-30 koje zadovaljava ACEA C3 u odnosu na 0W-30 koje zadovoljava ACEA C2, ili misliš da je bolje 5W-30 koje zadovoljava ACEA C2 u odnosu na 0W-30 koje zadovoljava i ACEA C3.

Donji primeri ulja su praktični prikaz ovog gore objašnjenja (kad je već tako postavljeno pitanje gde se uopšte i ne naglašavaju FIAT norme), a izabrani su primeri totalovih ulja jer on ima široku paletu i pri tome je vrlo prisutan na našem tržištu.


0W-30 ACEA C2/C3
http://www.fuel-economy.lubricants.tota ... 014_en.pdf
5W-30 ACEA C2 http://www4.total.fr/asia-oceania/austr ... _23437.pdf

0W-30 ACEA C1 http://www.fuel-economy.lubricants.tota ... -30_gb.pdf
5W-30 ACEA C2 http://www4.total.fr/middle-east/PDS/Au ... 05W-30.pdf

***
Martin je napisao:
27 Jan 2021, 18:24
5W30 ako ima DP filter; 5W40 ako nema DP filter.
Ima 5W-40ica koje su adekvatne i za motore koji imaju DPF filter, kao što je primer donjeg ulja, jer ono zadovoljava jednu od ACEA C normi
https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-40

a ima i 5W-30ica koje nisu adekvatne za DPF filter, jer zadovoljavaju samo neku od ACEA A/B normi.
kao što je to slučaj sa većinom totalovih 5W-30ica iz serije 9000.

http://www4.total.fr/middle-east/PDS/Au ... 05W-30.pdf

Sve ono gore pre zvezdica sam i napisao - da ne može, tj. nije dovoljno precizno da se kaže da je za neki motor odgovarajuća samo neka SAE gradacija, nego je bitna i norma koje to ulje bliže opisuje (kakvo je)

Nije sve jedno, niti svejedno, Inače izrečeno više puta u ovoj temi.

Zašto mnogi (uglavnom majstori, i to sasvim iskusni) zapamte da je samo SAE gradacija bitna, a ostale manje/više - je nešto što ima veze sa personalnom motivacijom, a ima veze i sa istorijom razvoja motornih ulja odnosno preporukama iz ranih godišta motora kojima su bila propisana modernije koncipirana ulja (tj. toga da je ACEA kreirala norme tek krajem 90ih, a da su spec. proizvođačke norme počele da se kreiraju tek u prošloj deceniji.

Suština je da na ovu stvar obično mlađi i manje iskusni više obraćaju pažnju jer su imali manje kontakta sa starijim vozilima, dok starije majstore ume da mrzi da ovako nešto uče/pamte. Uglavnom, a naravno da ima i suprotnih primera.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 28 Jan 2021, 15:38


U prethodnom mom postu je načinjena mahinalna greška, koju nisam mogao da ispravim zbog isteklog vremena:


Za poslednje boldovano ulje gradacije 5W-30 treba da stoji ACEA C3 a ne ACEA C2. Dakle kao na donjem primeru

5W-30 ACEA C3 http://www4.total.fr/middle-east/PDS/Au ... 05W-30.pdf

***
Nele11 je napisao:
28 Jan 2021, 10:31
Skoro sam uzeo brava 1,9 multijet sa 120ks(ima dpf)Prethodni vlasnik je sipao 5w30,posto treba ulje sada da se menja da li ostati na 5w30 ili preci na 5w40?(auto ima 270.000km)koliko vidim ne trosi ulje.

Sipati ono ulje koje je tom vozilu propisala tehnička dokumentacija.

To je najverovatnije ulje koje može zadovoljiti fiatovu normu 9.55535-S1, a to su ulja uglavnom u 5W-30 gradaciji bazirana na ACEA C2 normi (i bitno su tečljivija od bilo koje 5W-40ice). Propisani default je Selenia WR PE

https://epliportal.pli-petronas.com/ePl ... ageCode=EN

Eventualno bi moglo da se razmisli o (nedokumentovanom) prelasku na nešto viskozniju 5W-30icu, ali kad već nema izražene potrošnje ulja onda je verovatno najbolje držati se onog što je propisano tehničkom dokumentacijom.

Sad, ko voli eksperimente, mogao bi da upotrebi svakakve npr. 5W-40ice, al` ja to svom dizelu sa turbinom ne bih radio, a pogotovu ne onom kome je propisano ulje isključivo po ACEA C2,, odnosno navedenoj fiatov norni 9.55535-S1.

***

Kao i što svom dizelu, 1,4 hdi iz 2006. bez DPF, kome jeste propisana i 5W-40ica po A3/B4 i 5W-30ica po ACEA C2, koristim 5W-30 po ACEA C2. Motor je sigurno prešao preko 300,000 km, jer mu je petogodišnja istorija dostavnog vozila u Francuskoj nepoznata.

I da, troši ulje.

Sipam mu 3.5 litara pri malom servisu, a zatim još 1 L ulja dok ne dogura između 450-500 sati rada motora, i pri sledećem servisu mu ispustim po pravilu 3 L ulja (+/- 0,2 L).

I tako poslednjih 9 godina od kako imam taj auto, tj. nekih 100,000 km, odnosno navedena količina potrošenog ulja se nešto i nije promenila za nekih 9 godina.

Uz takvo iskustvo ne vidim praktični razlog zašto bih upotrebio viskoznije (manje_tečljivo/ "gušće") ulje čak i kada mu je ono takođe propisano - kada imam više razloga zbog kojih koristim bitno tečljivije ulje. Inače je u prve dve izmene korišćeno ulje 5W-40 gradacije, pa je što se potrošnje ulje tiče bilo identično kao i sa potonjom 5W-30icom, inače kruševačkom tj. famovom Fenix PSA Energy 5W-30.

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11084
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Motorna ulja

Post od Bax » 13 Feb 2021, 10:29

Imam jednu nedoumicu.
Na malom 1.2 fire motoru iz classica, sam zadnji put sipao 10w40 Eneos, i peci cu oko 10.000km za godinu dana.
Da li to ulje ima i jedni u jedinu prednost nad 5w40 u mom scenariju koroscenja. Zasto se uopstw sipaju te polusintetike u kola?
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

ljubitelj
Postovi: 10593
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 13 Feb 2021, 12:40

Zašto se sipaju u današnje vreme ne bih znao, neznanje, inercija, ušteda na nižoj ceni, ostale zalihe...nemam baš neku ideju osim da postoji neki individualni razlog za to opredeljenje.
Što se tiče pitanja, prednost to ulje nema bukvalno ni u čemu, osim niže cene mada je upitno i to.

Ako plaćaš 10w40 više od 250-350 dinara za litar besmisleno je koristiti ga čak i finansijski, da zanemarimo tehničku stranu.

10w40 trebaš najkasnije na godinu dana da menjaš, pa i ako kilometraža za zamenu nije dostignuta.
5w40 menjaš na 2 godine najkasnije ili ranije ako dostigneš kilometražu.

Ako ne forsiraš nešto auto leti, a mislim da je takva tvoja upotreba, ja bi prešao na 5w30.

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9884
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 13 Feb 2021, 13:01

Losije po svim pitanjim osim cene, a opet je verovatno dovoljno dobro.
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

Chonk_force
Postovi: 28
Pridružio se: 05 Jun 2020, 21:21

Re: Motorna ulja

Post od Chonk_force » 13 Feb 2021, 14:34

Poz, trebam nedavno da radim mali servis na fabiji 2015, 1.2 tsi 90ks, u njemu je 5w30, a majstor mi preporucuje da sipam 5w40, ima li neke logike u tome?
Takodje je spominjao mannol 5w40 extreme kao ok pristojno ulje za tu cenu, ima li neko iskustvo sa tim?

Sent from my Mi 9T using Tapatalk


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 16 Feb 2021, 01:28

Za svako motorno ulje - uglavnom ima neka logika koja bi mogla da pod određenim uslovima da favorizuje njegovu upotrebu.

Međutim, osnovna logika, odnosno osnovna premisa od koje se polazi je ono što piše u tehničkoj dokumentaciji tj. ulja koje je predvideo proizvođač.

Dole je korisnička knjižica iz 2014, izdata najverovatnije za britansko tržište, pa bih lično voleo da vidim da li se ona u nekim detaljima azlikuje od npr. one za nemačko ili npr. srpsko tržište. Ipak, stvar je prilično jasna, a sasvim je zanimljivo to da Škoda za izbor ulja (kao što to čine drugi proizvođači vozila) uopšte ne navodi gradacije (u zavisnosti od lokalne ambijentalne temperature) već samo odgovarajuće VW norme. Ipak to nam u ovom slučaju ne pomaže previše - jer po onome što je napisano (i kako je napisano) mogu se upotrebiti ulja odgovarajućih VW normi i iz xW-30 i iz xW-40 gradacije, kao i npr. iz xW-50 gradacije

Na strani 141 se vidi, ukratko rečeno, da su tom TSI motoru odgovarajuća ulja po normi VW 504/507 a ona su isključivo 30ice, dok ulja po normi VW 502 mogu biti i 30ice, 40ice a i 50ice. Dakle, razlika je u tome da li se primenjuje varijabilni ii fiksni interval zamene ulja.

https://ws.skoda-auto.com/OwnersManualS ... Manual.pdf

Sa obzirom da navedenom mannolu https://www.mannol.de/products/motor-oi ... treme#spec
stoji da zadovoljava specifikacije VW 502 - onda (sasvim) ima logike za njegovu upotrebu. Sad, to što nema zvanični Approval/odobrenje od VW-a - mislim da i nije presudno, pogotovu što škodini navodi to eksplicitno i ne traže.

Čisto lično, da meni treba pristojno ulje, (bez obzira na cenu) po normi VW 502 i po 504, svratio bih do NIS pumpe i uzeo ova dva dole.

https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-40

https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-30

Očigledno je dilema da li tom motoru više odgovara jedna ili druga gradacija. Ako ta serija motora nema neke dokumentovane probleme sa većom potrošnjom ulja odnosno ukoliko je sa uljem iz xW-30 gradacije sve bilo ok - onda nema previše razloga da se ne ostane na 30ici.

Ipak, jače forsiranje motora u kombinaciji sa vrlo visokim ambijentalnim temperaturama (npr. iznad 40 C) uz npr, vrlo opterećen/natovaren auto - sasvim favorizuju upotrebu 40ice (pa i 50ice) u odnosu na 30ice.


***
Ivan je napisao:
13 Feb 2021, 13:01
Losije po svim pitanjim osim cene, a opet je verovatno dovoljno dobro.
Da, fino rečeno.

Možda bi moglo da se kaže i - ... sasvim dobro do određenog intervala/kilometraže za nekakve konkretne uslove ekploatacije.

Uz to, ako neko mora svaki dan da pali motor u npr. Grčkoj gde temperatura i ne pada ispod 0 C, teško će se osvedočiti u razliku između relativno slično koncipiranog ulja u 5W-40 i u 10W-40 gradaciji. Ako to mora da čini na mestima gde zimske temperature nisu više od npr. -15 C, ubrzo će saznati da 5W-40ice imaju bitnu rednost nad 10W-40icama.

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Motorna ulja

Post od Morse » 16 Feb 2021, 16:43

Danas mi je stigao Ravenol VST 5W40 (A3/B4) pa ću uskoro nadam se zameniti VMP 5W30 (C3) koje je sada u motoru, postovaću ovde ako ima razlika u upotrebi. Lično ne očekujem razliku osim možda prisustva čađi na izduvu.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 17 Feb 2021, 13:43

:doubleup:

Odgovori