Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 24 Jul 2021, 12:48

Ako je motor K9K gen8 (a najverovatnije jeste) - RN17FE.
To je ukratko, a ko hoće da čita o eventualnim dilemama, neka čita dalje.

Navode knjižice Renault je mogao i jasnije da napiše kako ne bi bilo dileme.

Međutim, renault nastavlja da bude nedorečen svojim navodima i u najnovijim kjnižicama.
To možemo videti i ako upotrebimo selektor maziva njegovog najbližeg patnera u poslu Elf - koji za ovaj Duster sa K9K gen8 daje izbor tri poprilično različita ulja

: Evolution RN Tech Sport 0W-40
: Evolution RN Tech Elite FE 0W-20
: Evolution RN Tech Elite 5W-30

Drugi partner, inače od skoro, Castrol - za dotični auto uopšte i ne daje preporuku jer doslovce kaže da je ne može dati i upućuje na servisnu knjižicu.

Unfortunately we cannot determine a suitable product for your vehicle at this time. Please contact our technical team who will be able to discuss your requirements and suggest a suitable product


Celu stvar bi smo mogli da tumačimo sa visokom verovatnoćom tačnosti -da ulja po normi RN17 FE ne smeju da se stavljaju ni u jedan motor koji nije K9K gen8, dok u K9K gen8 mogu da se stavljaju ulja i po RN17, i po RN17 FE. Takvo tumačenje mi se čini najbližie onome što u servisnoj knjižice piše.

U vezi kontaktiranja servisera radi toga šta je prethodno sipano - to je nepotrebno. Ovo naglašavam jer mnogi smatraju (a uzrok je što je u nekim korisničkim knjižicana nerenault vozila stajao navod koji bi mogao na to da navodi, npr. kod Subaru) - da ukoliko je jedna vrsta ulja sipana prethodno, da onda mora da se nastavi samo sa takvom vrstom. To nije tačno, jer su ulja različitih vrsta mešljiva međisobno i neće biti posledica ukoliko se koristi drugačije ulje, pogotovu ono za koje se smatra da je više odgovarajuće od prethodno korišćenog.

Dakle nebitno je šta se prethodno koristilo - bitno je da motor za konkretne uslove dobije adekvatno ulje (generalno rečeno). Primer toga bi bio da je taj Duster npr. prvih 30,000 km vožen u Saudiskoj Arabiji gde bi mu odgovaralo ulje i iz xW-40 gradacije. pa ako u sledećem intervalu treba da se vozi po Norveškoj onda će mu odgovarati ulje iz 0W-20 gradacije.

Istočna Evropa je bitno južnije od npr. Norveške, ali ne toliko kao Saudijska Arabija, pa su neke dileme veće. Btw, ako neko proba da kontaktira Francuski selektor maziva totala tj. elf-a, videće da i ne može da izabere Duster sa motorom K9K tog godišta.

Kompletnu papazjaniju dobijamo ukoliko pogledamo koja ulja savetuje totalov britanski selektor - jer on uz ulje po normi RN 17, daje i izbor dva ulja po normi RN17 FE, a koja imaju donekle različitu specifikaciju :glavomuzid:
dakle EVOLUTION RN-TECH ELITE FE 0W-20 i EVOLUTION R-TECH ELITE FE 0W-20.


Globalni sajt Total/Elf [/b] https://www.total-serbia.rs/sr/auto-maz ... b-savetnik
Francuski https://www.total.fr/mon-vehicule/preco ... oteur.html
Britanski http://total-gbr.lubricantadvisor.com/]http://total-gbr.lubricantadvisor.com/

Šta reći? Ovde je suštinska razlika između ulja koncipiranih po ACEA C3 (RN17) i najnovijih po ACEA C5 (RN17 FE), pri čemu su potonja bitno tanja, i po pravilu viskoziteta 0W-20.

Kako stoje stvari, mislim da nema greške sa uljem po RN17FE, a da li za ovaj slučaj može eventualno biti još zgodnije ono po RN 17, nisam siguran.

Kabal
Postovi: 2887
Pridružio se: 05 Avg 2015, 10:01
Garaža: Volvo XC60 D5 AWD
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Kabal » 26 Jul 2021, 15:22

B92: Zaboravila da ode na servis: Kako izgleda motorno ulje posle pređenih 36.000 km VIDEO http://www.b92.net/automobili/razno.php ... id=1896501

Sent from my SM-N9860 using Tapatalk


dzonic87
Postovi: 1352
Pridružio se: 05 Okt 2016, 18:53
Garaža: Hyundai Tucson 2.0crdi (2016, 4wd)

Re: Motorna ulja

Post od dzonic87 » 26 Jul 2021, 15:44

@DS9 mene takođe dosta zbunjuje Renault i njihove preporuke, kao i same specifikacije. Recimo za novije DCI motore se preporučuju ACEA C4 ulja (konkretno motor iz 2016e godine) .
Po servisnom izveštaju i nalepnici koju sam našao u motornom prostoru - u Francuskoj u ovlašćenom sipali ulja, od početka, po C3 normi (ne bi me čudilo da je prvobitno bilo preporučeno C3 ulje) - sad mene buni razlika između ove dve specifikacije.
Tj da li ima bilo kakvih loših efekta ukoliko je sipano C3 umesto C4 ulja?

Korisnikov avatar
carov2
Postovi: 4176
Pridružio se: 23 Apr 2012, 20:24
Garaža: Audi A4
Lokacija: Pirot, Kladovo
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od carov2 » 27 Jul 2021, 10:43

Bliži mi se mali servis, pa se dvoumim oko dva Ravenola, jedan je VMP, a drugi VSW.
VSW je skuplja varijanta, koje nema u Srbiji, tako da bih morao da uzmem iz Crne Gore ili iz Bugarske.
Koje su razlike između ova dva ulja?
U pitanju je Audi A5 2.0 TDI 190 KS.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 27 Jul 2021, 12:26

Kabal je napisao:
26 Jul 2021, 15:22
B92: Zaboravila da ode na servis: Kako izgleda motorno ulje posle pređenih 36.000 km VIDEO http://www.b92.net/automobili/razno.php ... id=1896501

Sent from my SM-N9860 using Tapatalk
Relativno star i ne baš senzacionalan video. Crno ulje posle 36,000 km? Pa, može to i mnogo gore ...





***

dzonic87 je napisao:
26 Jul 2021, 15:44
mene takođe dosta zbunjuje Renault i njihove preporuke, kao i same specifikacije. Recimo za novije DCI motore se preporučuju ACEA C4 ulja (konkretno motor iz 2016e godine) .
Po servisnom izveštaju i nalepnici koju sam našao u motornom prostoru - u Francuskoj u ovlašćenom sipali ulja, od početka, po C3 normi (ne bi me čudilo da je prvobitno bilo preporučeno C3 ulje) - sad mene buni razlika između ove dve specifikacije.
Tj da li ima bilo kakvih loših efekta ukoliko je sipano C3 umesto C4 ulja?
Prvo, norma ACEA C4 je uvedena 2008. godine, i ona je postala osnova za renoovu specifičnu normu RN0720 koja je od tog vremena, dakle više od 12 godina namenjena za dCi+FAP. Može se reći da je godište 2016. jedno od poslednjih godišta (dakle do septembra 2018.) kada se za dCi koriste ulja po toj normi.

Renault je za neke dCi izrađene pre 2008. godine preporučivao upotrebu ulja po ACEA C3 normi, jer norma ACEA C4 nije ni postojala.

Razlika između ulja po ACEA C3 i ACEA C4 normi je u tome što pri istoj dinamici trošenja tih ulja - ono koje koncipirano po ACEA C4 će ostaviti manje nesagorelih materija u DPF i eventualno drugim delovima motora gde se takve materija nakupljaju (npr. EGR). Inače je viskozitet ulja po ACEA C3 i ACEA C4 blizak/isti - pa korišćenje ACEA C3 tamo gde je zahtev ACEA C4 odnosno gde je zahtev RN 0720 nije prevelika greška. Ipak, ako motor po knjižici eksplicitno zahteva ulje po RN 0720 (dakle po ACEA C4) to mu treba i dati.

Uglavnom, najverovatnije nema loših efekata kada oni već nisu konstatovani (npr. da je zapušen DPF) i kada već motor korektno radi.

Čisto lično, i sasvim nezvanično, dakle moje mišljenje je da bi mnogim motorima kojima su propisana ulja po specifičnim normama (npr. za VW i npr. za BMW ili MB) koje su bazirane na ACEA C3 normi (npr. VW 504/507) - bilo vrlo odgovarajuće ulje po ACEA C4 (tj. po RN 0720).

Hoću da kažem da mislim da je manja greška staviti renoovsko ulje u VW, nego obratno, s tim što ni jedno ni drugo nije prevelika greška.

Ipak, treba sasvim poštovati tehničku dokumentaciju, a tek ako postoji određeni smislen rezon za odstupanje - da se tek onda odstupi od navoda dokumentacije. (a ne samo zato što u nekom trenutku nije bilo dostupnog ulja u servisu, kada su već takva ulja široko rasprostranjenja i ima ih gotovo na svakom čošku).


***

carov2 je napisao:
27 Jul 2021, 10:43
Bliži mi se mali servis, pa se dvoumim oko dva Ravenola, jedan je VMP, a drugi VSW.
VSW je skuplja varijanta, koje nema u Srbiji, tako da bih morao da uzmem iz Crne Gore ili iz Bugarske.
Koje su razlike između ova dva ulja?
U pitanju je Audi A5 2.0 TDI 190 KS.
To su dva ulja identično koncipirana (jer oba imaju odobrenje po VW 504/507) i za audi/vw čiji motor traži tu normu dođe mu praktično svejedno. Oba su vrhunski koncipirana, dakle na bazi PAO i oba imaju većinu fizičko-hemijskih karakteristika vrlo blisko. U praktičnom smislu, dođe mu svejedno, osim na ekstremno niskim temperaturama, tipa ispod -15 C gde će 0W varijanta (dakle vsw) biti zgodnija, ali to ne znači da je 5W (dakle vmp) neupotrebljiva (čak šta više).

Sa druge strane - neko bi više cenio/vrednovao VMP jer mu je niža isparljivost (dakle 6.4 % vs. 9.0 %, po Nok-u).

Suština priče - oba su odlična/vrhunska, uzmi koju ti je lakše da nabaviš.

Ukoliko se taj audi vozi često u oblastima sa dominantnim ekstremno niskim temperaturama, kao što su Sibir, Kanada, sever SAD - bilo bi zgodnije nabaviti VSW varijantu.

Ovo gore važi za one TDI motore koji ne zahtevaju ulje po najnovijoj normi na bazi ACEA C5, odnosno VW 508.00/509.00 tj. koji nisu najnoviji.

dzonic87
Postovi: 1352
Pridružio se: 05 Okt 2016, 18:53
Garaža: Hyundai Tucson 2.0crdi (2016, 4wd)

Re: Motorna ulja

Post od dzonic87 » 27 Jul 2021, 13:51

@DS9 u pitanju je mercedes c koji ima DCI motor. U servisu su mu sipali ulje koje ide u mercedesove motore (mb 229.51 approval), izgleda da nisu bili još nabiknuti na DCi motore u mercedesu Slika
Auto je prešao 250k km i nema nikakvih problema, za sada, ni sa DPF-om ni sa samim motorom

Edit: U pitanju je Repsol Elite long life 5w-30 (po etiketi koju sam našao u motornom prostoru), a u servisnoj listi vidim samo MB 229.51 :-)

Korisnikov avatar
carov2
Postovi: 4176
Pridružio se: 23 Apr 2012, 20:24
Garaža: Audi A4
Lokacija: Pirot, Kladovo
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od carov2 » 27 Jul 2021, 14:39

@DS9

Hvala lepo, dosta si mi pomogao.
Koliko vidim, nema potrebe da "dovlačim" VSW, već odem u neki servis i sve mi ljudi završe.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 27 Jul 2021, 19:28

Da, upravo tako. Ako je dostupna VMP varijanta nema potrebe maltretirati se oko nabavke VSW varijante, jer je i ona by the book za Audi koji zahteva ulje po VW 504/507, a i suštinski je odličan/vrhunski izbor.

***
dzonic87 je napisao:
27 Jul 2021, 13:51
u pitanju je mercedes c koji ima DCI motor. U servisu su mu sipali ulje koje ide u mercedesove motore (mb 229.51 approval), izgleda da nisu bili još nabiknuti na DCi motore u mercedesu Slika
Auto je prešao 250k km i nema nikakvih problema, za sada, ni sa DPF-om ni sa samim motorom

Edit: U pitanju je Repsol Elite long life 5w-30 (po etiketi koju sam našao u motornom prostoru), a u servisnoj listi vidim samo MB 229.51 :-)
To donekle menja priču (ali ne previše u praktičnom smislu).

Slučajevi u kojima je donor motora neka druga fabrika su česti - i u takvim slučajevima po pravilu fabrika koja potpisuje model/automobil primenjuje svoje norme za izbor ulja, a ne one koje za isti motor u svom automobilu primenjuje proizvođač motora.

Meni lično su poznatiji slučajevi sa PSA motorima (u npr. Volvo-u) gde Volvo daje različitu preporuku od PSA. ili npr. da Ford i PSA za identičan HDI tj. TDCI (koje su zajednički razvijali više od deceniju) imaju različito koncipirane norme, kao i npr. BMW i PSA za određene motore koje su zajednički razvili.

MB 229.51 je prilično striktna norma, i ako tehnička dokumentacija tog mercedesa ukazuje na korišćenje te norme za taj model, onda je stvar jasna da se treba toga držati.

Na prethodnoj strani smo već pominjali ulja po toj normi i to da MB daje zvaničnu listu https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... 51_en.html

Kao što se može videti pomenuti Repsol je na toj listi, a ja volim da naglasim kako su na listi takođe i ulje iz Kruševca, a i Modriče.

Iz tvog iskustva možemo videti da je primena 229.51 za neke dCI sasvim odgovarajuća.

Što se Renault normi tiče - one su specifičan slučaj jer ih je Renault tako postavio da iako je razvio svoje norme npr. RN 700 i RN 710, on ih ne zahteva nego ih izjednačava sa odgovarajućim ACEA normama - a to se može videti kada se pročita šta piše u servisnim knjižicama Renault vozila (u periodu 2008 -2016).

Ipak, normu RN 720 oni zahtevaju za određene dCi (tj. ne izjednačavaju je sa ACEA C4 na kojoj je ova bazirana), pa ako to upoređujemo sa normom MB 229.51 - u praktičnom smislu to nema previše razlika

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45832
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Motorna ulja

Post od Geza » 27 Jul 2021, 22:06

Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 06 Avg 2021, 20:59

Mislim da će većini koja prati temu ovo biti zanimljivije.

Ovde je sasvim tačno pokazano šta čini, odnosno kako se "proizvodi" tj. blendira motorno ulje, jedino što su za proizvodnju količine hiljade puta veće.


Korisnikov avatar
Apex
Postovi: 295
Pridružio se: 15 Sep 2018, 09:32
Garaža: Smart For Two MK2

Re: Motorna ulja

Post od Apex » 07 Avg 2021, 13:11

Kupio sam na kraju Mobil 1 0W40 kanticu od 4l. Ipak se ispostavilo da postoji i takvo pakovanje. :)

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 07 Avg 2021, 21:20

Koliko vidim na Plattner sajtu, najnovija varijanta MOBIL 1 ESP X3 0W-40 je u 5 L, dok je MOBIL 1 FS 0W-40 u pakovanju od 4 L, a razlika u odnosu na litarsko pakovanje FS varijante mu dođe 200 din jeftinije za 4litarku.

Korisnikov avatar
Apex
Postovi: 295
Pridružio se: 15 Sep 2018, 09:32
Garaža: Smart For Two MK2

Re: Motorna ulja

Post od Apex » 08 Avg 2021, 09:16

Ne znam koja je ovo varijanta ali ušteda u odnosu na najjeftiniju 4x1l opciju koju sam mogao da nađem je ispala oko 400-500 din.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 11 Avg 2021, 12:12

Odlično, a što se varijante tiče može da bude ili ESP X3 ili FS - jer autorizovani distributer mobilovih ulja u Srbiji trenutno samo to nudi u 0W-40 gradaciji.

Ostale varijante u 0W-40 gradaciji, npr. Mobil 1 New Life, eventualno su ranije nabavljene od Plattner, pa ih sada nudi drugi distributer, ili su na srpsko tržište došle preko drugih kanala/uvoznika.

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva » 14 Avg 2021, 14:53

Šta mislite da li se mogu osloniti da su GM ulja za Opel original? :)
Uzeo bih za y20dth, a da ne razmišljam previše šta i kako. Koliko se sećam bilo je dexos2 5w30, više nego dovoljno za ovaj motor, a nije skupo.

Ili da ga počastim skupim nisotekom s pumpe.

Odgovori