Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 22 Nov 2018, 11:40

Može da se zameni, oba ulja (i Hyper i Sustina) u gradaciji 5W-30 su odgovarajući, s tim što je Hyper nešto deblje ulje od Sustine.

Sustina u odnosu na Hyper je ulje sa više tzv. sintetike, ali toga ne fali ni hyper-u, tj. oba ulja su odlična. Slična priča je kod castrola i njegove serije magnatec i edge, pri čemu je edge skuplja/kvalitetnija varijanta, ali daleko od toga da je magnatec loš.

Hyper http://eneos.eu/wp-content/uploads/2016 ... IC-PDS.pdf
Sustina http://eneos.eu/wp-content/uploads/2016 ... 30-pds.pdf

Po pravilu, većina ulja iz 5W-30 gradacije a koja zadovoljavaju ACEA C3 (a još bolje da imaju i approval po nekoj od proizvođačkih normi - mogu biti odgovarajuća, tj. neće biti greške. Takva ulja takođe često zadovoljavaju i BMW LL-04. Jedno od najpovoljnijih ulja na tržištu koje je tako koncipirano je totalovo Ineo MC# 5W-30, kao i npr. Nisotec Autoline 5W-30. Za takvu potrebu bih ja lično uzeo famov Fenix Premium 5W-30.

Ipak Eneos je japanski (ali se njihova ulja za evropsko tržište koliko je meni poznato blendiraju u Holandiji), i generalno uzevši proizvodi izuzetno kvalitetna ulja. Mislim da bih (ako bih uzimao uvozna ulja) lično o njima daleko pre razmišljao, nego o najvećim svetskim proizvođačima (Chevron, Shell Mobil, Castrol, Total....)

***
Ogi je napisao:
21 Nov 2018, 08:53
DS9, mogu li I tebe zamoliti za komentar ?

Nisu mi jasni, jedan servis jedne iste firme nudi jedno ulje a drugi drugo. Pri tome,riba iz NS lupeta kako se filter kabine I vazduha menjaju na 90k I 60k. Ja sokiran. Kao ali ja mogu da trazim.

Nervira me to sto je potpuno nedefinisano. Necu da razmisljam sta I kada nego da odvezem auto I da me boli uvo.

Edit: A inace smeju da se mesaju ova dva ulja ?
Hvala ti na pitanju, ne stigoh od Sv. `ranđela da to vidim - ali mislim da su ti ftj i Uroš već sasvim tačno odgovorili.

Btw, imao bih komentar oko forda - jer je on uz tojotu najpre počeo da insistira na tanjim uljima za svoje motore, dok su nemački proizvođači nešto (bili) konzervativniji u tome. U vezi nejasnoća kako to da za isti motor mogu da se zahtevaju/preporučuju donekle različita ulja - to je iz razloga što isti motor može da se koristi u različitim uslovima. U nekim uslovima je jedno pogodnije, u nekim drugim to može biti nešto drugačije koncipirano ulje.

Inače u vezi toga da 0W-30 ne mora da se koristi jer nema (često) ekstremno niskih temperatura - napomenuću to da ima ulja u gradaciji 0W-30 koja su na radnoj temperaturi deblja od nekih koja su u 5W-30 gradaciji. To je recimo slučaj sa (odličnim) totalovim Ineo Efficiency 0W-30. koje je deblje (na 100 C) u odnosu na npr. Ineo ECS 5W-30. Ako pogledate koje norme zadovoljavaju videćete da su različite (ACEA C3 vs. ACEA C2, tj. minimalni HTHS 3,5 mPa*s vs. minimalni HTHS 2,9 mPa*s).

U vezi mešanja ulja, onaj koji tvrdi da se to ne radi ili da je opasno da se to radi - znači da to nikada nije činio i da sa time nema iskustva ili je samo od nekoga slušao/čuo nešto. Kao što je već rečeno to može da se uradi, u smislu da su različita ulja sasvim mešljiva, a ulja različitih proizvođača koja zadovoljavaju iste norme po pravilu imaju i sličan/identičan paket aditiva zbog koga bi to jedino (donekle) bilo zabrinjavajuće. kada se pomešaju dva ulja različitih gradacija, dobije se nešto između. već rečeno.

Druga je priča što to nije preporučiva praksa, kada može da se potrošeno ulje dopuni identičnim. U slučaju kada ulje u motoru nedostaje onda mu treba dati ulje, pa makar i ne bilo istih normi, jer je verovatnoća štete od nedostajućeg ulja neopevano veća, od verovatnoće da aditivi dva različita ulja tako odreaguju da se istalože i bitno umanje zaštitnu funkciju motornog ulja.

***

U vezi ovog poslednjeg videa, mislim da generalni zaključak da jedna gradacija (npr. 5W-40) ima manju isparljivost po Noku nego druga gradacija (0W-30) - ne stoji, nego je čak šta više često obratno (u korist xW-30 u odnosu na xW-40), ali po pravilu to zavisi od sastava ulja, odnosno od sastava baznih ulja koja ulaze u sastav gotovog motornog ulja. Takođe, za mnoga ulja pomenuta isparljivost nije ni istaknuta u specifikacijama (ali bi donekle mogla da se pretpostavi, eventualno i na osnovu ostalih istaknutih osobina).

Inače, da - ulja koja imaju manju isparljivost se mogu smatrati kvalitetnijim, tj. bazno ulje po pravilu sadrži više tzv. sintetike. Birati ulje po ovoj isparljivosti jeste zgodno - ali ako se već bira između ulja koja već zadovoljavaju propisanu/traženu normu.

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11083
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Motorna ulja

Post od Bax » 22 Nov 2018, 11:54

Hvala na info :)
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

Ogi
Banned
Postovi: 11255
Pridružio se: 14 Jan 2012, 23:20
Garaža: Seat Leon 1.2 TSI 2017
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od Ogi » 22 Nov 2018, 12:14

Hvala I u moje ime ali... sta je zakljucak, da li mogu da stavim 5w40 umesto 0w30 ? :oops:

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 22 Nov 2018, 14:16

Sa obzirom na sledeći boldovani citat,
Ogi je napisao:
21 Nov 2018, 09:15
Evo sta kaze novosadjanka:

Poštovani,

vidimo da Vi predjete 15.000km za manje od godinu dana a i da ste prvi servis uradili na nešto manje od 13.000km.
Po servisnoj istoriji vozilo servisirate kao fiksni interval (15.000km/godinu),
Za pomenuti interval po preporuci proizvodjača se koristi motorno ulje VW normativ 502.00.
Kolege u BG-u su sipale i dale na novoj ponudi VW 507.00. I jedno i drugo je ispravno u ovom slučaju samo Vaš izbor.
može 5W-40 ukoliko to ulje ima odobrenje/Approval po normi 502.00

Usput, u cilju odabiranja adekvatnog ulja mislim da ti može u tome pomoći sledeći (svojevremeno, a da li je još uvek važeći ne znam) zvanični VW dokument. Nekome bi moglo da bude zanimljivo da su pored ostalih tu navedena i ulja iz kruševačkog FAM-a i modrčine Optime.

https://www.anciravolkswagen.com/blogs/ ... l-List.pdf

Sad, da ja lično razmišljam o tome (a nemam baš bitno iskustvo sa VW motorima, niti sa uljima po njihovim normama) ja bih uvek prvo išao na tanju preporučenu gradaciju (i naravno ako zadovoljava odgovarajuču normu). Delimično zbog toga što lično ne bih forsirao motor, a najpre zbog toga što bih imao (tj. imam) poverenje da će i ta gradacija tj. norma VW 504/507 biti adekvatna za nekih do +45 C ambijentalne tropske vrućine od par dana u našem podneblju (a preko toga sasvim diskutabilno ukoliko se vrlo forsira motor) i pod uslovima da nema značajnije potrošnje ulja..

Međutim, sa obzirom da tom motoru VW propisuje i ulja po normi 502.00 a što podrazumeva i (između ostalog) 5W-40 gradaciju, a kako je sa njom potencijalno veća margina u zaštiti motora pod težim uslovima eksploatacije - ona je najverovatnije sigurniji izbor za slučaj tog motora, u našem podneblju.


Naravno, interval zamene teško da bi mogao biti duži od nekih oko 500 sati rada motora, ili možda nešto eventualno duži sa uljima po normi 504/507 (mada je i to sasvim diskutabilno jer bi između ostalog zavisilo i od dolivene količine i uslova pod kojima su ti radni sati odrađeni)

E da, u vezi temeperaturne tabele upotrebljivosti viskoznih gradacija sa prethodne strane, treba napomenuti da ona potiče sa bloga jednog od proizvođača ulja, i da to nije zvanična VW tabela. Ovu drugu bih voleo da vidim iz neke zbavinične servisne dokumentacije/knjižice.

Ipak, ova tabela je nešto što vrlo liči na tabele od pre koju deceniju, i može se uslovno reći da je postupanje po njoj donekle sigurnije (po dugotrajnost motora). Al` rekoh - uslovno.

Ukoliko se pogledaju aktuelne tabele videćete drugačije postavljene stvari oko toga.

Ogi
Banned
Postovi: 11255
Pridružio se: 14 Jan 2012, 23:20
Garaža: Seat Leon 1.2 TSI 2017
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od Ogi » 22 Nov 2018, 15:17

Pusti pisanije devojke koja radi kao termin planer, mene interesuje tvoje misljenje. :)

Sta znaci tanja gradacija u smislu obelezavanja ?

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23808
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl » 22 Nov 2018, 15:58

Sto manji broj to je tanja gradacija.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 22 Nov 2018, 18:32

Ogi je napisao:
22 Nov 2018, 15:17
Pusti pisanije devojke koja radi kao termin planer, mene interesuje tvoje misljenje. :)

Sta znaci tanja gradacija u smislu obelezavanja ?
Napisah gomilu toga kao obrazloženje, al` pogrešnim klikom zatvorih ceo prozor brauzera pa sad nema više šanse da to ponavljam.

Moje mišljenje, devojka je u pravu, a ja lično da sebi biram - famov Fenix Power 504/507 i drugo ulje me ne zanima.

Što se tebe tiče, ako višr paziš na uštedu goriva idi na 5W-30 po 504/507, ako forsiraš motor onda na 5W-40 po 502.00.

Ako izabereš 504/507, pa ne budeš trebao da dodaš više od npr. 0,5 L ulja za 15000 km, onda ne menjaj gradaciju. U suprotnom - idi sledeći put na 5W-40 po 502,00.

***

Kao što reče dragvorl - upotrebljam termin tanko i debelo kao sinonim za kinematički viskozitet, jer termini ređe i gušće nisu baš precizni, mada uglavnom ljudi to najčešće upotrebljavaju. U prinsipu, najpreciznije bi bilo upotrebiti termine tečljivije i. manje tečljivo.

0W je tečljivije od 5W na recimo -20 C, a 30 je tećljivije od 40 na 100 C. Koliko je neko ulje tečljivije od nekog drugog (ili nije) - mora da se gleda u specifikaciji tog ulja. To je najosnovnije.

Ko misli da to ume da razlikuje pod prstima - ili uglavnom ima pogrešnu predstavu ili mu je u motoru ulje vrlo razređeno gorivom.

Ogi
Banned
Postovi: 11255
Pridružio se: 14 Jan 2012, 23:20
Garaža: Seat Leon 1.2 TSI 2017
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od Ogi » 22 Nov 2018, 18:59

Hvala puno, dosta toga sam naucio sto nisam znao.

Postoji li neka tabela koje oznake xwy pripadaju kojoj oznaci 50x 00 ?

Korisnikov avatar
mića
Postovi: 2217
Pridružio se: 10 Apr 2013, 09:43
Garaža: Corolla
Lokacija: beograd

Re: Motorna ulja

Post od mića » 22 Nov 2018, 19:10

Stalker je mag za motorna ulja, evo njegovog bloga

http://motornaulja.blogspot.com/2009/04 ... c.html?m=1

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 22 Nov 2018, 19:50

Tačno, a pogotovo dobro poznaje VW norme, tako da je uvek najbolje njega konsultovati, recimo preko bloga.

U vezi vw tablica, ja to nisam imao prilike da vidim, kako je to detaljnije istaknuto kod recimo Daimler-MB ili recimo kod novijih PSA motora, ali mislim da je donji algoritam odgovarajuć

https://www.oilspecifications.org/artic ... lained.php

Slika

Korisnikov avatar
gavran
Postovi: 363
Pridružio se: 09 Sep 2013, 15:44
Garaža: VW Passat B8 1.6 tdi
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od gavran » 05 Dec 2018, 08:47

Ogi je napisao:
22 Nov 2018, 12:14
Hvala I u moje ime ali... sta je zakljucak, da li mogu da stavim 5w40 umesto 0w30 ? :oops:
Ne znam da li je u međuvremenu servis odrađen ali evo informacija vezanih za VW norme.
Ja nisam tehnolog ulja ali sam Vagenove norme i Castrol doktorirao, za druge ne znam.

Vagen ima dva tipa propisanih normi i uglavnom su vezane za interval zamene ulja.

Ako je interval zamene ulja fiksan (15,000/godinu dana) idu norme 502,00/505,00/505,01
od čega je 502,00 za benzince a 505,00/505,01 za dizele.

Ukoliko je interval zamene ulja varijabilan, odnosno radi se po indikatoru na bordu (uglavnom kod vozila namenjenih komercijalnoj upotrebi) tzv. Long Life servis
idu isključivo norme 504,00/507,00

Inače, VW posebno naglašava u knjižici da novija vozila sa dizel motorom opremljena DPF-om moraju da koriste isključivo 507,00 normu bez obzira da li je u pitanju fiksni ili varijabilni interval zamene.

Što se tiče Castrol ulja koji ispunjavaju ove norme.....

Castrol Magnatec ni jedan ne ispunjava 504,00/507,00 normu, tu normu ispunjavaju samo Castrol ulja koja u svom nazivu imaju i "Long Life"
Recimo ni Castrol EDGE Proffesional OE 5W-30 ne ispunjava tu normu, vec od Castrola tu normu ispunjavaju samo Castrol EDGE LL 5W-30 i Castrol EDGE Proffesional Long Life III 5W-30.

Tako da ti pošto voziš benzinca gledaš 502,00 za fiksni interval ili 504,00 za long life interval, s tim da možeš i 504,00 da sipaš i menjaš fiksno.

E sada jedino što se gradacije tiče ne znam šta knjižica konkretno kaže za tvoj motor, pošto 502.00 imaš u više gradacija.
Rad je stvorio čoveka, a nerad.......gospodina

Korisnikov avatar
Risto
Postovi: 6023
Pridružio se: 24 Dec 2012, 23:51
Garaža: BMW 316d Sport Line, OEBB Desiro
Lokacija: Klagenfurt, AT

Re: Motorna ulja

Post od Risto » 05 Dec 2018, 13:17

Kakva su Eni ulja? Izgleda da su mi to ulje sipali na servisu.

Gesendet von meinem SM-G950F mit Tapatalk


Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9884
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 05 Dec 2018, 14:05

Koliko se sećam ok su, prosek po većini karakteristika osim valjda isparljivosti koja je odlična.
Sipao sam u Punta i u alfu 159, a oni su bili prženi i dobro je radilo posao.

Sent from my STF-L09 using Tapatalk

nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

Korisnikov avatar
TheWickerMan
Postovi: 10471
Pridružio se: 13 Jan 2012, 12:46
Garaža: AR Giluietta TCT
Lokacija: Stuttgart,DE

Re: Motorna ulja

Post od TheWickerMan » 05 Dec 2018, 18:36

Eni je beše deo Agipa?

Sent from my Mate10 Lite using Tapatalk


Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45832
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Motorna ulja

Post od Geza » 05 Dec 2018, 19:39

Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Odgovori