Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
Heineken
Postovi: 6242
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Motorna ulja

Post od Heineken » 17 Jan 2021, 23:32

Jos jedno pitanje samo :D
Zasto vecinom kod nas koriste 5w-30 u ovim motorima umesto 0w-30?

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9884
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 17 Jan 2021, 23:47

Cena i nerazumevanje, makar mislim.

Zasto u slucaju gde motor trosi 5w40 ulje razni priuceni majstori preporucuju prelazak na 10w40 kada je ono uglavnom iste gustine na radnoj temperaturi, a samo je losije osnove (uglavnom) i losije podmazuje pri nizim temperaturama.

Razumeo bih da preporucuju 5w50 ili cak 10w60, sa ciljem da se sipa ulje koje ostalje gusce/deblje pri radnoj temperaturi, ali eto.

Mislim da velika vecina ljudi i ne zna za drugo ulje osim 5w30, 5w40 i 10w40 :)
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

ljubitelj
Postovi: 10588
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 18 Jan 2021, 00:36

@ ds9, koliko sam shvatio iz nekih opisa motor 2,0 dizel ima povećan rizik problema sa radilicom i njenim ležajevima, od pregrevanja istih dok 1,9 dizel nema toga ni u tragovima pa je stoga dosta bitniji odabir ulja za 2,0motor.
Možda zato se strožije drže preporuka za njega, svakako da ja imam taj 2,0 motor dobro bi se raspitao oko ulja.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 18 Jan 2021, 00:56

Heineken je napisao:
17 Jan 2021, 23:32

Zasto vecinom kod nas koriste 5w-30 u ovim motorima umesto 0w-30?
Zato što ne prave razliku između različitih, u ovom slučaju Fiat-ovih normi, odnosno ne razumeju značaj tih razlika ili ih mrzi da pregledaju tehničku dokumentaciju.

Doduše, kvarnije je kada servis tj. nadležan u servisu to zna - ali zbog toga što nema na stanju namensko ulje, uvaljuje ono koje ima.

Teoretski, ta razlika (između 0W-30 i 5W-30 u okviru ulja koja zadovoljavaju ACEA C2) bi donekle mogla da se zanemari - da se auto vozi u klimatskom području gde npr. temperatura ne pada ispod npr. 15 C, ali u Evropi to nije slučaj, i to se mora uzimati (kako to i čine oni koji propisuju adekvatno ulje) u obzir.

Dosta je onih koji gradaciju (tj. viskozitet) poistovećuju sa normom (ACEA, API ili specifičnom proizvođačkom) - iako gradacija govori samo o viskozitetu (koji ipak jeste ekstremno bitan).

Doduše i gradacije su nekakva standardizovana norma od strane SAE po J300 standardu, pa dok nisu postojale npr. ACEA norme, ili namenske proizvođačke - tehnička dokumentacija je navodila da se upotrebljavaju ulja po tom SAE standardu (o to je značilo da se upotrebljavaju ulja određene gradacije, bez obzira što su bila različitog sastava). Inače je taj SAE standard star oko stotinak godina (a revidira sa na par godina).

Ponekad se bez obzira na neznanje izabere ulje koje dadne adekvatan rezultat jer motori mogu da trpe u vrlo širokim granicama (rada/eksploatacije)

Mislim da sam više puta navodio, da i to što obuhvata danas najstriktnije proizvođačke norme - bi moglo da bude još striktnije.

Recimo, umesto da tražite ulje (tj. da tehn. dokumenatcija zahteva) po normi npr. ACEA C2 - verujem da bi bolje bilo (iako je tako nešto nerealno očekivati u dogledno vreme) da su ulja standardizovana slično npr. kao lekovi ili hrana.

Pa da je npr. nekom motoru propisano da njemu sleduje ulje koje ima određeni procenat (tj grama) takvog_i_takvog baznog ulja, toliko toliko grama ovog aditiva, onog aditiva, ovog detergenta, itd. - i da npr. varijacija u koli;inama ne sme da bude ve'a od npr. 1 %.

Naravno, voleo bih i da živim u raju. :oops:
Poslednja izmena od DS9 u 18 Jan 2021, 01:14, izmenjeno 3 puta ukupno.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 18 Jan 2021, 01:06

ljubitelj je napisao:
18 Jan 2021, 00:36
@ ds9, koliko sam shvatio iz nekih opisa motor 2,0 dizel ima povećan rizik problema sa radilicom i njenim ležajevima, od pregrevanja istih dok 1,9 dizel nema toga ni u tragovima pa je stoga dosta bitniji odabir ulja za 2,0motor.
Možda zato se strožije drže preporuka za njega, svakako da ja imam taj 2,0 motor dobro bi se raspitao oko ulja.
Hvala ti za info.

Pitanje je onda da li je to konstatovano sa ovim varijantama kojima je isključivo preporučeno ulje po DS1 normi, ili je to bio slučaj sa ranijim varijantama koje su imale širu preporuku.

Ako se to dešava u ovim novijim, onda ispada da je Fiat propisao pogrešno ulje za tu konstrukciju. Ako bi to bilo tačno priča je onda sasvim obratna, i ide u pravcu biranja viskoznijeg ulja. Sad, pitanje je kolik neko ulje može da ublaži konstrukcijski problem. VW je imao takve zvrčke u pojedinim serijama pa su im sa preporučenim uljem bregaste bile obrijane posle 100k km, a čini mi se i neke serije tojote, al to beše relativno davno, u prošloj deceniji.

Mislim, ne znam ništa konkretno o tome što se tiče jtdm, i sve što sam prethodno napisao se tiče (prvenstveno) tumačenja zvaničnih zahteva.

feniks1
Postovi: 12
Pridružio se: 17 Sep 2019, 01:00

Re: Motorna ulja

Post od feniks1 » 18 Jan 2021, 01:27

Kolika je po tvom mišljenju prednost 0w-30 u odnosu na 5w-30 za ACEA C3 ulja u našem klimatskom području?

I ako može poređenje/preporuka konkretno za VW/Audi 2.0 TDI sa AdBlue gde proizvođač zahteva 507.00 normu, za sada neke tri opcije koje on line konfiguratori preporučuju su:
1. Castrol EDGE 5W-30 LL,
2. Mobil 1™ ESP 5W-30
3. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30.

Da li ima bitnih razlika između ova tri ulja i da li je Shell u nekoj prednosti jer je jedini 0W-30?

ljubitelj
Postovi: 10588
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 18 Jan 2021, 08:49

Ne znam detalje konstrukcije 2,0 JTDM, samo pokupio info da treba biti pažljiv pri odabiru ulja za taj motor jer je primećen taj problem. Ne znam koje serije, koji period proizvodnje, nisam se udubljivao.

Samo dodajem na tvoje objašnjenje i dilemu selektora ulja Ravenola (i drugih) da možda nije tako jednostavno pitanje ovog ili onog viskoziteta u odnosu na 1,9JTDM.

Pošto norma postoji definisana za taj motor ja bih se držao ulja sa tom konkretnom normom, i skraćeni interval zamene na 250 sati-10,000km, da vozim takav motor.

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Motorna ulja

Post od Morse » 18 Jan 2021, 09:41

DS9 je napisao:
18 Jan 2021, 00:56
Heineken je napisao:
17 Jan 2021, 23:32

Zasto vecinom kod nas koriste 5w-30 u ovim motorima umesto 0w-30?
Zato što ne prave razliku između različitih, u ovom slučaju Fiat-ovih normi, odnosno ne razumeju značaj tih razlika ili ih mrzi da pregledaju tehničku dokumentaciju.

Doduše, kvarnije je kada servis tj. nadležan u servisu to zna - ali zbog toga što nema na stanju namensko ulje, uvaljuje ono koje ima.
U njihovu odbranu, ako uopšte bilo ko od servisera i pokaže inicijativu da nešto istraži i nauči, na dosta mesta se može naći info da između 0W i 5W nema razlike pri hladnom paljenju. Baš skoro sam naleteo na neke tabele gde je praktično prikazano da 0W i 5W "kreću" sa istih pozicija temperature hladnog paljena, ili je ta razlika zanemraljivo mala. Evo jedne bolje tabele, gde je navedeno čak i koji je tip baznog ulja u pitanju:

Slika

S obzirom da obe gradacije "idu" prilično nisko, mislim da ta razlika generalno ne predstavlja veliki problem, naravno treba uporediti tačne specifikacije konkretnih ulja, jer 5W može biti na granici sa 10W dok preporučeno 0W ulje u tom slučaju može biti "tečnije" na ekstremnijim ili ekstremno niskim temperaturama. Osim specifičnih slučajeva tipa odlazak na planinu ili tako nešto, obe gradacije bi trebalo ok da podnesu hladne startove u rasponu 0C do -10C, po mom mišljenju, što je i neki najčešće očekivani raspon zimi.

Ono što bi mene zanimalo je više ponašanje motora na visokim ambijentalnim temperaturama - da li su XW30 ulja dovoljna da podmazuju i hlade komponente na 35C+, ili bi prelazak na XW40 tokom tog perioda bio adekvatniji? Pitam iz prostog razloga što izbor (Ravenol) ulja preporučenih za moj motor drastično opada sa gradacijom 5W40 ako insistiram na PAO bazi i C3 specifikaciji, uglavnom su A3/B4 i A5/B5. Leti imam dosta vožnje po autoputu na preko 30 stepeni, pa imam osećaj da sam sa XW30 nekako na limitu. Češće temperatura ode leti preko 30C pa i 35C na usijanom asfaltu, nego što se zimi spusti ispod -10C ili -15C u većini našeg podneblja.

ljubitelj
Postovi: 10588
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 18 Jan 2021, 09:51

Nije poenta u donjoj temperaturi, za naše uslove i 15W40 ili 10w30 je više nego ok po tabeli, ali ima mnogo više bitnih faktora odabira ulja od tog jednog elementa.

Stvar je u paketu aditiva, a koji se verovatno razlikuju kod 5W30 u odnosu na 0W30, pa su iako oba ulja temperaturno odgovarajuća za klimatsko područje ipak različite primene.

Mnogo je važnije za moderne motore obratiti pažnju na zahtev proizvodjača motora /normu/ da se ispuni, viskozitet je manjeg značaja sam po sebi.

Neki motori imaju specifična konstruktivna rešenja koja ako ulje ne ispoštuje mogu nastati problemi koji se ne očekuju na prvi utisak.

Takav je recimo čuveni euro PRV6 benzinac ili 2,7/3,0 HDI 6 dizel ili VW 1,9 PD.
Ima takvih motora koj loše reaguju na ulje ako nije baš specifično za njih.

Što se pitanja tiče, PAO baza i 5w40 se teško nalaze, prosto nije kompatibilno jer su PAO u osnovi lakotekuća i sa tom namenom pravljena.

Kada je u pitanju naša letnja temperatura 40 je povoljnija gradacija u odnosu na 30 (ili 20) ali ako to proizvodjač motora dopušta.
Gradacija zavisi dosta i od zazora na radnoj temperaturi motora, u suštini uljni filim treba da je debeo tek toliko da popuni zazor.
Ujedno viskozitet 40 klase je gušće po pravilu ulje od 30 pa su i veća trenja, čitati eko norme, potrošnja goriva...

Vožnja po autoputu leti nije problem kod nas, ionako je ograničenje 130 a to je 1/5 ili 1/3 i slično snage motora koja je potrebna za kretanje tom brzinom.

Ali ako povućeš autom recimo prikolicu od 1,2 ili 1,5 tona i uzbrdo se penješ na Kopaonik iz Brzeća a napolju +35C , samo primer, onda definitivno je ulje SAE40 /5w40 ili 10w40/ povoljnije po motor a dobro bi došlo i 5w50.
Ipak, kako je to retko područje primene, za većinu vozača bi zadovoljilo i tokom leta 5w30 ili 0w30.

Najnoviji motori koriste ulja Xw12 ili Xw16, znači baš tanka. Takva im konstrukcija.

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Motorna ulja

Post od Morse » 18 Jan 2021, 19:06

ljubitelj je napisao:
18 Jan 2021, 09:51
Nije poenta u donjoj temperaturi, za naše uslove i 15W40 ili 10w30 je više nego ok po tabeli, ali ima mnogo više bitnih faktora odabira ulja od tog jednog elementa.

Stvar je u paketu aditiva, a koji se verovatno razlikuju kod 5W30 u odnosu na 0W30, pa su iako oba ulja temperaturno odgovarajuća za klimatsko područje ipak različite primene.

Mnogo je važnije za moderne motore obratiti pažnju na zahtev proizvodjača motora /normu/ da se ispuni, viskozitet je manjeg značaja sam po sebi.

Neki motori imaju specifična konstruktivna rešenja koja ako ulje ne ispoštuje mogu nastati problemi koji se ne očekuju na prvi utisak.
Naravno, temperature sam naveo samo kao primer parametra koji serviseri najverovatnije uzimaju u obzir jer ne verujem da previše zalaze u detalje aditiva, specifikacija itd. Šta imaju na stanju, verovatno to sipaju.
ljubitelj je napisao:
18 Jan 2021, 09:51

Ujedno viskozitet 40 klase je gušće po pravilu ulje od 30 pa su i veća trenja, čitati eko norme, potrošnja goriva...

Vožnja po autoputu leti nije problem kod nas, ionako je ograničenje 130 a to je 1/5 ili 1/3 i slično snage motora koja je potrebna za kretanje tom brzinom.
Jeste nešto veća potrošnja itd. ali je i bolja zaštita od habanja motora. Pritom, moj motor je slab, kratki su odnosi prenosa pa mi se motor uglavnom vrti između 3500 i 4000 obrtaja, to je neki opseg 110 km/h do 130 km/h, što je ipak srednje/veće opterećenje. S druge strane, 5W30 koje koristim je na granici sa 40, tako da ne razmišljam previše o promeni gradacije, mada me kopka da probam.
ljubitelj je napisao:
18 Jan 2021, 09:51
Najnoviji motori koriste ulja Xw12 ili Xw16, znači baš tanka. Takva im konstrukcija.
Oil selector mi izbacuje 0W16 i 0W20 za moj auto, ne sumnjam da je vrhunsko ulje ali mislim da je previše ambiciozno za moj motor koji je ipak naslednik tehnologije 90-ih. Možda u nekoj budućnosti, tipa D4-S motor i slično...

ljubitelj
Postovi: 10588
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 18 Jan 2021, 19:35

Onda prati ponašanje leti sa 5w30 u tvojim uslovima korišćenja, koliko je isparavanje i potrošnja.
Ako nije prihvatljivo probaj 5w40 pa opet isprati ponašanje.

Kada bi imao pokazivač temperature ulja bilo bi mnogo lakše ispratiti šta se dešava sa uljem.

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Motorna ulja

Post od Morse » 18 Jan 2021, 19:41

Za sad ne troši ulje, to redovno proveravam, mada na mom intervalu zamene teško i da bih primetio ako nije baš značajna. Što se tiče temperature ulja to je dobra ideja, probaću OBD dijagnostikom da proverim da li očitava podatak negde, pa ću tako da izvezem neku "topliju" turu da vidim!

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 19 Jan 2021, 01:16

feniks1 je napisao:
18 Jan 2021, 01:27
Kolika je po tvom mišljenju prednost 0w-30 u odnosu na 5w-30 za ACEA C3 ulja u našem klimatskom području?

I ako može poređenje/preporuka konkretno za VW/Audi 2.0 TDI sa AdBlue gde proizvođač zahteva 507.00 normu, za sada neke tri opcije koje on line konfiguratori preporučuju su:
1. Castrol EDGE 5W-30 LL,
2. Mobil 1™ ESP 5W-30
3. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30.

Da li ima bitnih razlika između ova tri ulja i da li je Shell u nekoj prednosti jer je jedini 0W-30?
Hvala na pitanju. :thumbup:

Za mene je ta razlika između 5W-xx i 0W-xx - takva da nije kritična sa obzirom na naše klimatsko područje, ali ne mislim i da je isto. Od ta tri ulja lično bih birao šelovu varijantu, između ostalog i jer je u 0W gradaciji. Koju stranicu ranije smo pominjali shellovu tehnologiju GTL (gas to liquid, odnosno PurePlus) i pomento ulje sadrži to bazno ulje pa mi je i to još jedna nijansa zbog koje bih izabrao Shell (s tim što to ne znači da mislim da su bazna ulja ostalih bitno inferiornija).

Ipak, iako postoje razlike između sva ova tri ulja koja bi smo mogli u sitna crevca da upoređujemo/obrazlažemo - praksa, tj. konkretni uslovi eksploatacije mogu sve to da potru, jer se zaista radi o nijansama, pošro su sva tri ulja preporučena odnosno zadovoljavaju zahtevani VW 504/507.

Ovo mu otprilike dođe kao pitanje da li ćeš u dobru pljeskavicu od dodataka da staviš više luka, kupusa ili paradjza - pri čemu si gladan kao vuk. Nema greške, kako god.

Svaka varijanta je by the book, osim što VW favorizuje Castrol (zbog međusobnih partnerskih odnosa) preporukom u servisnoj knjižici.

Sad, ako budeš za tri godine npr. probao sva ta tri ulja - imaćemo na forumu bolje informacije za praksu od ovih mojih pretpostavki.

Srećno :masem:

***

U vezi pomenutih razlika u viskozitetu na hladno, moglo bi mnogo toga da se navodi. Gornja tabela gradacija ne pokazuje razlike u praksi, nego čak nekome može da izgleda da je npr. na -15 C identično da se motor startuje sa uljem 0W ili 5W gradacije, a ne mora da bude isto.

Ako je npr. akumulator na izdisaju pa ima struje npr. samo za dva verglanja definitivno bi čovek želeo da mu je u motoru čak i za nijansu (na toj temperaturi) tečljivije 0W-30 nego viskoznije 5W-30.

Sad, nije svako ulje 0W gradacije tečljivije na niskim temperaturama od svakog 5W i to dobro pokazuje sledeći video (u kome se vidi da je 5W-20 tečljivije na -30 C od varijante 0W-30, i naravno ostalih).


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 19 Jan 2021, 01:26

ljubitelj je napisao:
18 Jan 2021, 08:49
Ne znam detalje konstrukcije 2,0 JTDM, samo pokupio info da treba biti pažljiv pri odabiru ulja za taj motor jer je primećen taj problem. Ne znam koje serije, koji period proizvodnje, nisam se udubljivao.

Samo dodajem na tvoje objašnjenje i dilemu selektora ulja Ravenola (i drugih) da možda nije tako jednostavno pitanje ovog ili onog viskoziteta u odnosu na 1,9JTDM.

Pošto norma postoji definisana za taj motor ja bih se držao ulja sa tom konkretnom normom, i skraćeni interval zamene na 250 sati-10,000km, da vozim takav motor.
Pa, onda se napomena da treba paziti na ulje za te (novije) jtdm motore odnosi na to da se treba držati striktno propisane fiatove i ne koristiti ulja ostalih fiatovih normi koje su propisane za neke druge i/ili starije jtdm.

Sve jasno :thumbup:

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 20 Jan 2021, 01:19

Morse je napisao:
18 Jan 2021, 09:41


Ono što bi mene zanimalo je više ponašanje motora na visokim ambijentalnim temperaturama - da li su XW30 ulja dovoljna da podmazuju i hlade komponente na 35C+, ili bi prelazak na XW40 tokom tog perioda bio adekvatniji? Pitam iz prostog razloga što izbor (Ravenol) ulja preporučenih za moj motor drastično opada sa gradacijom 5W40 ako insistiram na PAO bazi i C3 specifikaciji, uglavnom su A3/B4 i A5/B5. Leti imam dosta vožnje po autoputu na preko 30 stepeni, pa imam osećaj da sam sa XW30 nekako na limitu. Češće temperatura ode leti preko 30C pa i 35C na usijanom asfaltu, nego što se zimi spusti ispod -10C ili -15C u većini našeg podneblja.
Ako može podsećanje koje je vozilo/motor u pitanju, nešto ne nalazim taj podatak među tvojim navodima, inače sam relativno ćorav.

Čak i bez toga, algoritam odlučivanja bi eventualno mogao da bude relativno jednostavan. Ako se radi o atmo benzincu kome je osim 5W-30 gradacije preporučena i 5W-40 (odgovarajućih normi) vrlo verovatno bilo zgodno upotrebiti 5W-40icu (na ovdašnjem klimatskom području).

Ukoliko je dizel u pitanju, najverovatnije je da će mu 30ice odgovarati (ali takođe zavisi o kojoj se normi radi), osim u slučaju ekstremno opterećnog auta, što ovde nije slučaj. Uglavnom, tečljivije ulje je po pravilu zgodnije za turbine, a za današnje 30ice teško bi moglo da se kaže da nisu dovoljno viskozne da zaštite motore za koje su preporučene.

Sad, uglavnom potrošnja ulja kaže da li treba korigovati gradaciju jer ona donekle govori i o dinamici vožnje.

Naravno, jedno je generalizacija (donekle u vidu fabrički preporučenog ulja), a drugo konkretna kombinacija vozilo-stanje motora-uslovi eksploatacije.

Usput - ovaj dole čovek je dobro opisao (i donekle možda odgovorio) na tvoje dileme.
Inače bi mogao da zanemariš prvih četiri minuta videa jer ti je to što navodi sasvim poznato, a možda i sve do 7m15s kada konkretnije opisuje razloge zbog kojih tanje ulje (možda i bolje) dovoljno zaštićuje motor.

Takođe, sve ovo što sam naveo je suštinski uvod u priču koja je ekstremno kompleksna (jer ima puno varijabli), najblaže rečeno. Po nešto od toga smo više puta pominjali na stranicama ove teme - samo to treba naći. Skoro da mi je lakše da ponovo pišem (između ostalog jer pri tome i ja saznajem ono što nisam do nedavno znao) nego da tražim po starim postovima.



***

Možda će tebi, a i mnogim čitaocima ove teme biti najinformativnije ono što je napisao dr Steva Dimitrijević tj. Steva/Stalker (na cbc forumu mu je nick expendable, na škoda forumu mislim da je isto Stalker kao i na poljoinfo frumu), kreator jednog od možda i najboljih blogova o motornim uljima u svetskim razmerana http://motornaulja.blogspot.com/2009/

a koga je od pre koju godinu angažovao Total, da napiše savete za srpski sajt.

https://www.total-serbia.rs/sr/saveti-i ... -vas-motor

Ako te mrzi da čitaš, ovo dole je suština koju je napisao:

Ono što predstavlja veću nedoumicu je pitanje da li su lakotečljiva ulja pogodna i za visoke ambijetalne temperature.


Kod motora koji su za to predviđeni – DA!

Svega nekoliko, makar i desetak dana preko +45 °C u hladu i par njih oko +40 °C, nisu nešto što bi trebalo da vas odvrati od lakotečljivih ulja.

Svakako da su ova sintetička ulja pogodna za celu Evropu uključujući i oblast Mediterana. Zbog toga je bojazan da ne bi bila upotrebljiva za Centralnu i Istočnu Evropu, makar i njen južniji deo, neopravdana.

Neki proizvođači navode da su upotrebljiva baš do +40 ili čak +45 °C, što je i garancija upotrebljivosti i u Grčkoj, Južnoj Italiji i Španiji. Oblast Jadrana, Severna Makedonija a pogotovu sve severnije od toga su zato potpuno kompatibilne sa ovim uljima.

Odgovori