Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
Anatoliy
Postovi: 39
Pridružio se: 17 Jan 2021, 00:10
Garaža: Citroen C4
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od Anatoliy » 13 Mar 2023, 18:33

Sjajno. Hvala na izdvojenom vremenu. :thumbup:

ljubitelj
Postovi: 10566
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 13 Mar 2023, 18:40

180k km je mlad motor, jedva se razradio...ako je iole bio podmazivan uljem (adekvatnim), imao uvek dovoljno antifriza u sebi.

Motori odavno do 300,000km ni ne vide servisiranje koje je posledica mehaničkog habanja koje zahteva promenu viskoznosti ulja.

To neko gušće ulje za 2 stepena viskoznosti se zaista preporučuje kada se pohaba motor, tipa na 700,000-800,000km ili više, kada počne da zahteva redovno dolivanje ulja.
Malo automobila usled drugih stvari uopšte dodje do takve kilometraže i faze da se mora ulje menjati po osobinama.

ps. 5w30 još i može da dodje u obzir a 10Wxx ne bih ni razmatrao kao mogućnost u turbo dizel motoru, bilo kojem a pogotovu na autu koji ima DPF:

Korisnikov avatar
Anatoliy
Postovi: 39
Pridružio se: 17 Jan 2021, 00:10
Garaža: Citroen C4
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od Anatoliy » 14 Mar 2023, 01:18

Hvala na dodatnim informacijama, kao i na podsećanju na antifriz. Sad mi je jasnija cela stvar. Redovno je ulje menjano i filteri, a antifriz pre dve godine tačno. Zameniću i njega sad za svaki slučaj. To sam zaboravio da proverim.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 14 Mar 2023, 13:03

Čisto kao zvanična dopuna/potvrda:

Svim varijantama 1,6 blue hdi, odnosno motorima tipa DV6Fx (kodne oznake BHX, BHZ, BHY, itd.) PSA je propisala isključivo ulja po normi PSA B71 2312 odnosno pomenutu totalovu varijantu Quartz Ineo First 0W-30, dakle kako je već istakao dzonic87.

Dole je link do zvaničnog PSA servisnog dokumenta kojima su raspolagali (ili još uvek raspolažu) ovlašćeni servisi PSA vozila - koji pokriva izbor motornih ulja za motore ugrađivane u PSA vozila od oko 2000. do 2016. godine (kada je i kreiran ovaj dokument).

https://files.fm/u/4njshhmws#/view/e9s38gx2v

Još jednom, uz veliku zahvalnost Guletu iz Viteza, svojevremenom članu srpskog nezavisnog foruma ljubitelja Citoena tj. CFS-a i ovlašćenom serviseru za PSA vozila - što nam je ovaj dokument dao slobodno na uvid, još 2017. godine.

horvat
Postovi: 207
Pridružio se: 10 Sep 2021, 15:37
Garaža: Alfa Romeo 159 2.2 jts
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od horvat » 14 Mar 2023, 13:31

Nevezano za konkretni primer, da li uopste na bilo kojem motoru ima smisla koristiti guscu "hladnu" gradaciju, a istu "toplu"? Po mom razumevanju, to je potpuna besmislica. Ali mozda propustam nesto? Ukoliko i jeste u pitanju neki trosan motor, onda bih mogao da razumem koriscenje vece "tople" gradacije, npr 0w40 (ili 5w40 ukoliko je ono prvo preskupo ili nedostupno), ali 5w30 umesto 0w30 mi nije bas najjasnije, sta se postize?

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23794
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl » 14 Mar 2023, 13:37

Dobro pitanje, cena mi pada prva na pamet, jer je 0W za razliku od 5W bude full sintetika u vecini slucajeva, a ne sinteticka tehnologija ili kako sve ne nazivaju.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21079
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza » 14 Mar 2023, 14:24

S'obzirom da zdrav motor najveće habanje ima u trenutku hladnog starta, ne vidim niti jedan argument da se ikad koristi gušće ulje, tj. bolje će da funkcioniše sa najređim mogućim koje ga dobro štiti, protiče kroz motor i podmazuje. Šta mi se čini kao izazov, napraviti ulje koje pokriva širok spektar pohabanosti nekog motora kroz njegov životni vek i kako detektovati taj trenutak kada je vreme za gušće ulje - pre nego što dođe do očiglednih simptoma.

Korisnikov avatar
Anatoliy
Postovi: 39
Pridružio se: 17 Jan 2021, 00:10
Garaža: Citroen C4
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od Anatoliy » 14 Mar 2023, 14:50

Hvala @DS9 i drugima koji su se uključili.
horvat je napisao:
14 Mar 2023, 13:31
Nevezano za konkretni primer, da li uopste na bilo kojem motoru ima smisla koristiti guscu "hladnu" gradaciju, a istu "toplu"? Po mom razumevanju, to je potpuna besmislica. Ali mozda propustam nesto?
Prvi je izgledao kao da je načuo negde nešto... Dok drugi ima burad tog ulja koje preporučuje...

Off topic
Ako neko ima preporuku za mali servis u Beogradu i okolini, molim za privatnu poruku. Donosim svoje i da radi dok sam ja tu.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 15 Mar 2023, 14:55

horvat je napisao:
14 Mar 2023, 13:31
Nevezano za konkretni primer, da li uopste na bilo kojem motoru ima smisla koristiti guscu "hladnu" gradaciju, a istu "toplu"?
Uglavnom/najčešće ne, rekoše već dragvort i nidza - međutim da iz te priče ne bi bilo pogrešnih zaključaka, daću par napomena.

Recimo, to da li je neko ulje nekakva sintetika sa manje ili više sintetskih komponenti - u današnje vreme gubi na značaju jer je trend da je aditivacija ključna, a sastav baznog ulja praktično prilagođen da bude adekvatan rastvarač aditiva, Najjednostavnije rečeno - gledaj da zadovoljiš normu, a to da li je ulje nekakva manje ili više sintetika, iako za određene slučajeve ume da bude (donekle) bitno, je sekundarna stvar.

U praksi, npr. PSA je za svoje neke motore vrlo široko postavila preporuke za izbor motornih ulja (npr. za godišta tipa 2000-2010), dok je za novija godišta to učinila znatno striktnije - logično, zbog konstrukcije motora. Slično bi moglo da se kaže i za mnoge druge proizvođače motora. Sad, svaki motor je slučaj za sebe, prvo u smislu njehove tačne preporuke za izbor motornih ulja od strane njegovog proizvođača, a u okviru toga i konkretnih njegovih uslova eksploatavije.

Hocu da kažem, da npr. ne možemo generalizovati stvar za npr. dizel ili benzinac 2.0 od PSA, Renault, VW i MB - jer je svaki od tih proizvođača za svoj konkretni 2,0 motor stvari oko propisanih ulja zvanično postavio drugačije. Možemo da razmatramo samo svaki pojedinačni slučaj, u okviru njegovih zvaničnih preporuka.

Recimo, gore je pomenut 1,6 blue HDI i po zvaničnoj preporuci njemu sleduju ulja koja imaju odobrenje po jednoj jedinoj normi, dakle vrlo striktno. Sa druge strane, ranijim varijantama istog motora je znatno širi izbor - i onda oko toga može da se diskutuje šta je za konkretne uslove eksploatacije optimalan izbor među poprilično različitim.

Uz sve to želeo bih da napomenem da npr. iako većina 0W-30ica po svim temperaturama (od niskih do visokih/radnih) ima veću tečljivost (tj. tanje je) od većine 5W-30ica - to nije uvek pravilo, a to da nije pravilo se vidi iz specifikacija ulja.

Na primer, totalovo ulje Quartz Ineo Efficiency 0W-30, za koje sam često navodio da je koncepcijski izuzetno urađeno - je na radnoj temperaturi deblje/viskoznije od 5W-30ice koje ima odobrenje po normi PSA B71 2290, kakvo je npr. Ineo ECS 5W-30
Logično, jer je Efficiency koncipirano oko norme ACEA C3, dok je ECS koncipiran oko ACEA C2 (potonje podrazumeva tanja ulja na radnoj t. u odnosu na ACEA C3).

Ineo First 0W-30 https://total-cdn-lmdb.afineo.io/ORIGIN ... 1655916052

Ineo Efficiency 0W-30 https://total-cdn-lmdb.afineo.io/ORIGIN ... 1671099394

Ineo ECS 5W-30 https://totalenergies.com.au/system/fil ... 009_en.pdf

Da me je neko bitan pitao (kao i što nije jer bi bilo bez veze pored ozbiljnih stručnjaka za to) - ja bih za HDI dizele bez dpf odredio da koriste ovo Ineo ECS koje je kreirano najpre za HDI dizele sa DPF, a za HDI sa dpf odredio ovakva kakvo je Ineo Efficinecy, upravo jer su nešto deblja a HDI sa dpf preživljavaju aktivnu regeneraciju koja eventualno može da dovede do razređenja ulja gorivom (što se i dešavalo u praksi).

To gore bih rekao nekom PSA zvaničniku (kada bih imao čast da mi dođe ili budem pozvan na ručak sa njim), a npr. slično zaduženog Renault zvaničnika bih pitao zašto su u servisnim knjižicama izjednačavali ACEA A3/B4 i ACEA A5/B5 sa svojim namenskom normom RN 700 dok su u PSA baš isticali da ulja koja imaju odobrenje po PSA normama(PSA B71 2296, 2290, 2312) - imaju bolje karakteristike od onih utvrđenih u normi ACEA. VW-ovca ili BMW-ovca bih tek imao svašta da pitam oko njihovih preporuka za maziva, a pogotovu bih se dobro koncentrisao da čujem/shvatim odgovor zvaničnika Volvo-a zašto se njihove preporuke za izbor motornog ulja razlikuju bitno od PSA-ovih, za Volvo vozila koja imaju PSA motore. FIAT mi sigurno ne bi odgovorio zašto samo Selenia ulja imaju odobrenja po fiat normama, tj. koliko je malezijski Petronas platio fiatu da samo on ima odobrenja po FIAT odgovarajućim normama.

Ja ovim gore nisam želeo baš toliko da širim priču - nego baš da je suzim, u smislu da donekle nešto možemo da generalizujemo (tipa radiće motor sigurno bolje i sa kao najgorim uljem - nego da nema ikakvog ulja), al` od_nekle to ne možemo, nego moramo da se držimo onoga što je on (pro)pisao. U okviru toga možemo da razmišljamo o alternativama - a ako ćemo sasvim da odstupimo od onoga što je on propisao, onda moramo dobro da razmislimo/znamo zašto to činimo.

Za sve pomenuto - može, a ne mora, da ima (odgovarajućeg) reziona. Samo, zavisi o kom se konretnom motoru radi, konkretnog stanja/pohabanosti, konkretnih mu uslovima eksploatacije, i konkretnim prioritetima onog koji plaća za održavanje, njega mu. :forumas:

horvat
Postovi: 207
Pridružio se: 10 Sep 2021, 15:37
Garaža: Alfa Romeo 159 2.2 jts
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od horvat » 15 Mar 2023, 15:19

Hvala na opsirnom odgovoru. Razumem. U sustini, hladnu gradaciju kao takvu nema smisla podebljavati, ali u specificnim slucajevima moze da se desi da je optimalnije neko drugo ulje, koje pri tom ima i deblju hladnu gradaciju, iako ta cinjenica nije sustinski razlog zasto je optimalnije.

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21079
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza » 15 Mar 2023, 19:03

@@DS9 spominješ često radnu temperaturu - šta je radna temperatura?

Primer dva motora koja koriste isto ulje, 2.0 TDI i 2.0 TSI, 504/507 ili 508/509 VW.

TDI ima radnu temperaturu ulja oko 110-115C recimo, TSI 95-100. Razlika nije mala, 15%. Prioizvođači ulja daju po spec tečljivost na 100C, što bi značilo da je na TSI toliko ili gušće skoro čitav radni vek do zamene, a na TDI ređe.

ljubitelj
Postovi: 10566
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 15 Mar 2023, 21:39

koncentrisao da čujem/shvatim odgovor zvaničnika Volvo-a zašto se njihove preporuke za izbor motornog ulja razlikuju bitno od PSA-ovih, za Volvo vozila koja imaju PSA motore
Ako mogu da dopunim, i mene bi zanimalo da pokušam da shvatim te razne preporuke.

Nemaju iste (identične u svemu) PSA motore, Ford je prepravio motore a sam Volvo je sopstveno proizvodio te motore (ala HDI) u fabrici u Skovde-u i upucao svoj softver.

A šta su madjijali mislim da niko pouzdano van fabrika ne može da pohvata, uglavnom Volvo HDI verzija dosta lošije radi (pokazala se) od originnala Pežoa- najviše je zez u firmveru kod Volvo motora pa je sam motor "neujednačenog rada" a što je najviše izraženo u modelima serije S40/V50...o tome se pisalo po zapadu.
I rešenja ne znam da je bilo, osim da " to tako mora" taj motor u Volvu/Fordu da radi.
Kod Forda se zove 2,0TDCI kod Volva D420xx.
Iz nekog razloga Volvo motori iz Skovdea su kvalitetnije izradjeni nego Fordovi motori što se trajnosti tiče. Da li i ulje koje je odabrano ima uticaja bilo bi dobro da se čuje obrazloženje od nekoga iz fabrike.

Dakle, kao da je HDI ali nije...razlike su minorne ali postoje što je najviše izraženo u samoj (lošijoj) finoći rada u zoni oko 2,000 rpm.

ljubitelj
Postovi: 10566
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 15 Mar 2023, 21:45

TDI ima radnu temperaturu ulja oko 110-115C recimo, TSI 95-100.
To je temepratura ulja u karteru, ali je bitno veća razlika temperatura ulja u turbinama jednog odnosno drugog motora.

Benzinci imaju oko 400C u komori toplije sagorevanje od dizela za iste radne uslove (uporedivo opterećenje).
Dakle, mora se ulje više hladiti.

(ulje osim podmazivanja ima ulogu i hladjenja motora poput antifirza, odvodi toplotu i predaje okolini preko hladnjaka i/ili kartera).

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 16 Mar 2023, 00:21

Da, ljubitelj koji u odnosu na mene ima neuporedivo veće praktično iskustvo (tj. servisno, koje ja i nemam) je to zgodno ukratko objasnio.

Standardna t. (za ulje) je morala negde da se postavi - i verovatno i jeste najzgodnije da to bude 40 C i 100 C, iako bi za neke slučajeve, za nečije upoređivanje bilo zgodnije možda da se daje viskozitet na npr. 70 C i 105 C.

Samo, i na osnovu viskoziteta na 40 C i 100 C - lako se može sračunati tačan viskozitet u celom tom rasponu, i još kojih dvadesetak C preko. Proizvođači odlično znaju kakvi su im motori - al` isti motor je predviđen da radi u vrlo različitim uslovima.

Ako ćemo u detalje, naravno da je vrlo važan svaki celzijus gore ili dole - samo on je važan nekome ko mnogo dobija ili gubi zbog nekakvog motora i ulja koje ga podmazuje, pa su takvi detalji rezervisani za auto-sport (ili vojsku). Ako imaš tim koji će za nedelju dana triput da rastura i podešava motor, onda ćeš da gledaš i optimalni viskozitet na određenoj temperaturi (tj. kako još da ohladiš ulje). That`s the other ball game.

***

U vezi ovog što sam spomenuo PSA vs. Volvo preporuke, pokušaču da pojednostavim.

Inače, nisam imao pojma da je Volvo sam izrađivao određene varijante HDI, mislio sam da su ih dobijali gotove od PSA (za razliku od Forda čiji su se tdci izrađivani u engleskim fabrikama na osnovu join/venture saradnje sa PSA). Ova činjenica donekle razjašnjava stvari, ali opet bi neka pitanja mogla da se postave (recimo psa-u zašto nije uradio preporuku kao volvo, ili volvo-u zašto im preporuka za identično konstruisan motor nije kao kod PSA). Da ne bude zabune. ovo što navodim se odnosi najpre za godišta od pre desetak i više godina. Za poprilično novije motore je drugačija priča.

Kratka suština je da je PSA za svoje HDI sa FAP favorizovala mid SAPS (dakle sa smanjenim sadržajem materija koji mogu zapušiti dpf) ulja koncipirana po ACEA C2, dok je Volvo preko svojih normi inistirao na ulju sličnog (niskog) viskoziteta, ali full SAPS, tj. sa većim udelom materija koje mogu tj. učestvuju u zapušivanju dpf.

Teoretski, teško da bi bilo (kratkoročne) greške da se na PSA vozilu ispoštuje Volvo preporuka, ili obratno - al` se onda čovek pita zašto su PSA ili Volvo inženjeri za identičan motor primenili drugačiju koncepciju. Slična je priča (bila) za neke motore koji su razvijani u saradnji sa BMW, pa im PSA propisuje drugačije ulje od BMW-a.

Kod npr. Fiata - navodi korisničke knjižice su takvi da bi neupućenom korisniku izgledati da će upropastiti motor ako se upotrebi bilo koje ulje (čak i identično koncipirano) koje ne nosi naziv Selenia.

Kod većine japanskih ili južnokorejskih proizvođača - navodi o izboru motornih ulja umeli su da budu toliko široko postavljeni da čovek može žmureći da se uhvati za gotovo bilo koje motorno ulje i da pri tome sasvim ispuni preporuku/propis dokumentacije.

Mislim, ovo je skoro više za akademsku raspravu - a što se tiče nas korisnika, zakon je servisna knjižica i njeni navodi, odnosno eventualno dodatna servisna dokumentacija. Donekle može da se razmišlja o korekcijama u viskozitetu, zbog nekakvih uslova eksploatacije ili pohabanosti motora, ali ne previše. U potonjem slučaju - zakon je omiljeni servis.

***
horvat je napisao:
15 Mar 2023, 15:19
Hvala na opsirnom odgovoru. Razumem. U sustini, hladnu gradaciju kao takvu nema smisla podebljavati, ali u specificnim slucajevima moze da se desi da je optimalnije neko drugo ulje, koje pri tom ima i deblju hladnu gradaciju, iako ta cinjenica nije sustinski razlog zasto je optimalnije.
Da, baš tako, zbog ovog na kraju.

ljubitelj
Postovi: 10566
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 16 Mar 2023, 06:11

:thumbup:

Odgovori