Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
Darko
Postovi: 9067
Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
Lokacija: Lungomare

Re: Motorna ulja

Post od Darko » 17 Jun 2020, 22:25

Hvala Ivane. Po tvom misljenju mobil new life bi bio top 1 izbor ili ima i boljih preporuka?

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21091
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza » 17 Jun 2020, 22:27

Nemojte samo praviti nauku za multijet.

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk


Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9884
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 17 Jun 2020, 22:44

Definitivno, bez ikakve dileme, mnogo je bolji izbor mobil 1, ne toliko zbog navedene razlike u karakteristikama, vec zbog cene, ubedljivo zbog razlike u ceni.

U nemackoj konkretni mobil i motul se krecu oko 9-10e za litar, u engleskoj je motul 10, a mobil 13 funti, a onda kod nas je taj mobil ~1100din, a taj motul ~1500din, imam utisak kao da se uvoznik ugradjuje duplo u odnosu na nabavnu cenu motula.
Definitivno mislim da je kod nas neopravdano naduvana cena.

@nidza nije nauka, vec vise licno zadovoljstvo zato sto si sipao najbolje ulje, koje ima karakteristike iznad proseka, pa onda razdvajas par natprosecnih ulja po nijansama itd.
Sigurno bi i neko duplo jeftinije ulje zavrsio posao adekvatno. ali nije pravljenje nauke samo zato sto zeli da odrzava svoj auto sto kvalitetnije.
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

Korisnikov avatar
dag81
Postovi: 7262
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dag81 » 17 Jun 2020, 23:49

Pa ne bi se obogatio da radi na 20%. Nikada nisam imao zelju za Motulom, uvek sam imao neku odbojnost.

Послато са SM-G973F помоћу Тапатока


Nestado
Postovi: 749
Pridružio se: 20 Avg 2015, 13:00

Re: Motorna ulja

Post od Nestado » 17 Jun 2020, 23:57

Selenija jeste stvarno preskupa, a i Motul nista nije bolji. Ovde kod mene skuplji Motul od Mobil-a. Ja sam za Total/ELF. :D :D :D

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 18 Jun 2020, 02:29

Koliko vidim Darko je u Italiji, i koliko vidim za sva godišta Stila sa mJTD Petronas (koji je vlasnik Selenije) preporučuje Selenia WR 5W-40. Ta Selenia zadovoljava fiatovu normu (tj. ima odobrenje) Fiat 9.55535-N2 što je suštinski ulje po ACEA A3/B4 (kakvih ima gomila).

Međutim, navedeni Motul X-clean zadovoljava drugu fiatovu normu, Fiat 9.55535-S2, koja je bazirana na ACEA C3 (dakle koncipirana za varijante sa DPF/FAP). Kod Mobil New Life 0W-40 se i ne pominje fiatova norma, ali bi moglo da se pretpostavi da bi sa obzirom na (razvučeni) viskozitet to ulje bilo najverovatnije zgodno tom motoru.

Ako neko želi motulovu varijantu koja zadovoljava istu normu koju je proizvođač motora (doduše u saradnji sa svojim partnerom u poslu tj. proizvođačem maziva) propisao - onda je odgovarajuće ulje za taj Stilo Motul X-cess 8100 5W-40
https://www.motul.com/il/iw/products/8100-x-cess-5w40

Što se Mobila tiče on ima ulje za koje tvrdi da je odgovarajuće za Fiat, dakle Super 3000 Formula 5W-40
https://www.mobil.com/en-in/passenger-v ... ula-i-5w40

Pa, kako ko šta voli. Nekom legnu špagete sa ribom, nekom sa slaninom, neko više voli banjalučki a neko leskovački ćevap.

I naravno, nije (petronasova) Selenia ultimatum, ali je uglavnom primarni izbor ulje sa odobrenjem proizvođača motora po propisanoj normi. Sad, u ovom konkretnom slučaju radi se o normi koju većina xW-40ica najverovatnije lako zadovoljava, pa je izbor širok.

Za nekog u Srbiji i okolini, mislim da bi odličan izbor bio npr. Galax Syntec 5W-40 i slična ulja koncipirana po čisto ACEA A3/B4 normi, mada bih ja favorizujući kruševački FAM (od prošle godine u vlasništvu Valvoline-a) tu sipao Fenix premium 5W-40 koji je pandan ovom motulovom X-clean 5W-40, dakle po ACEA C3 (a slično bi važilo i za upotrebu Nisotec Autoline 5W-40).

Međutim, Darko je u Italiji. Da sam tamo proverio bih koliko košta Eni i-Sint 5W-40 (proizvođač je bivši Eni-Agip) koji je slično koncipiran kao i npr. mobilova Super 3000 varijanta, tj. kao i većina široko rasprostranjenih ulja po čisto ACEA A3/B4.

Sad, ko voli egzotične varijante, bode se noževima zbog PAO ili bi da na omiljeno mesto istetovira hemijske formule polialfaolefina, verovatno bi mu bilo zgodno da potraži sledeće:

Ravenol VST 5W-40
Ravenol VSI 5W-40
Yacco GALAXIE 5W40


Btw, čije su pumpe najzastupljenije po Italiji?

***
Ivan je napisao:
17 Jun 2020, 21:52
Selenia je precenjena, mozda ce me @DS9 ispraviti, ali ja mislim da ne vredi tu cifru.

Ne bih te ispravljao, mislim da si u pravu.

Korisnikov avatar
Darko
Postovi: 9067
Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
Lokacija: Lungomare

Re: Motorna ulja

Post od Darko » 18 Jun 2020, 08:02

@DS9 hvala puno na detaljnom i stricnom objasnjenju. :thumbup:
Izabracu izmedju x clean, mobil 3000 ili ravenola.


Jos jedno pitanje ako smem. Kakvo ti je misljenje o ceratec aditivu? Da li ga ima smisla stavljati u navedena ulja ili ona sama po sebi vec imaju odredjene aditive tog tipa?


Btw. Ne zivim u italiji. U n.sadu sam.
To na slici je piran u sloveniji. :)

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 18 Jun 2020, 14:47

Heh, ja gledao šta kod profila piše pod Location: Lungomare (a to je koliko shvatam u Italiji).
Novosađanima bih rekao da osim onoga što se proizvodi u nisovoj blendari (Nisotec), obrate pažnju i na Adeco za koji imam informacije da odavno rade korektna ulja. U tom smislu bi za taj Stilo biolo sasvim odgovarajuće ovo https://www.adeco.rs/proizvod/20/ULTRA-SYNTH-SAE-5W-40/ ili varijanta po ACEA C3. Ne bi moglo da se nazove vrhunskim (već standardnim), ali verujem da vredi svaku paru za propisani interval zamene.

Ja ovo sve pominjem jer diskutujemo o uljima koja su koncepcijski najšire zastupljena tj. korišćena u motorima koji datiraju od neke 2000-2010 (čisto okvirno) i kojima su odgovarajuća ulja gradacije xW-40. Sveti gral je naći idealno ulje za konkretni motor sa našim načinom eksploatacije. Neki pronađu taj sveti gral (ili su uvereni da su ga pronašli) a kako stoje stvari taj sveti gral ima razne forme i može poticati iz raznih izvora. Uglavnom, problemi koje želimo da sprečimo tragajući za tim svetim gralom mislim da su uglavnom posledica zanemarenog održavanja ili grubih grešaka u održavanju.

Razliku koju može napraviti vrhunsko(g sastava) ulje u odnosu na neko uobičajeno/standardno možda može (kratkoročno) doći do izražaja kod graničnih/teških uslova eksploatacije posebno u kombinaciji sa dovođenjem ulja do same granice izrabljenosti usled prekoračenja intervala zamene, s tim što mislim da populacija koja posećuje ovakve forume retko čini tako nešto. Dugoročno (npr. deset intervala zamene), prednost takođe može biti nekakva, samo što se sličan efekat (manjeg habanja nekog od delova) može dobiti npr. i eventualnim skraćivanjem intervala eksploataciej standardnog ulja.

Sad, ko želi vrh široke ponude (tj. ono što se najčešće smatra vrhom jer ima najveći udeo baznih ulja 4. i/ili 5. grupe tj. PAO i estara) traži ulja kojima se to naglašava u specifikaciji (pa su gore zato navedeni primeri od ravenola i yacco, a naravno da ih ima i kod drugih proizvođača).

Ako ćeš Darko da biraš između navedenih mobila, motula i ravenola - mislim da ćeš za novce dobiti najviše od ravenola (i tu se ne bih dvoumio oko izbora među te tri tj. četiri kombinacije konkretnih ulja).

***

Što se ceratec tiče, moj odgovor je da ne znam, tj. nemam iskustvo. Znam ljude koji sa tim imaju pozitivno iskustvo.

Ja to ne korstim jer imam poverenje u izabrano ulje, tj. u aditivaciju za određene normu. Jedino treba ispoštovati propisani interval zamene ili ga eventualno donekle skratiti ukoliko je motor izložen ekstremno teškom maltretmanu. Za neki jtd, dci, tdi, hdi, crdi...i slične c. r. dizele, mislim da je to nekih 350-400 sati rada motora.

Video sam (u rezultatima lab. analiza) šta se dešava sa uljem koje se dovodi do granica izrabljenosti, a koje je koncipirano po ACEA C2 (dakle sintetika na osnovu HC ulja, tj. 3. bazne grupe uz sitan dodatak PAO), i to što sam video je da stvar vrlo zavisi od osobina goriva/dizela, i da motor koji prošao par stotina hiljada km, može proći još 100,000 km (maltretiranja uglavnom po Beogradu) sa takvim uljem. Mislim da će tom autu (1,4 hdi) da se raspadaju (što se pokazalo tačnim) sve ostalo, al` turbina i motor ostaju još uvek čitavi.

Sad, neko ume da od auta da napravi nekretninu i za 20,000 km, a neko je sa stojadinovim motorom prešao 300,000 km bez generalke, al je religiozno menjao modričinu uobičajenu mineralku.

E da, za ljude iz Hrvatske i ostale ljubitelje INA maziva - za taj Stilo bi sjajno bilo i INA Milenium 5W-40.

Srećno, i hvala na pitanjima.

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9884
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 18 Jun 2020, 21:43

@DS9 ne znam koliko je ispravno, ali ja kod ulja uglavnom gledam acea i api standarde, a odobrenja proizvodjaca stavljam u drugi plan, jer koliko shvatam ta odobrenja se placaju, pa neko ulje moze odlicno da zadovoljava potrebe nekog motora, a da nema specificno odobrenje proizvodjaca.

Sto se cerateca tice, ja sam ga koristio na nekoliko automobila, kao i par drugara, primetili smo neke benefite, zimi je kod dizela brze smirivao rad motora i cekicanje, malo manja potrosnja ulja kod motora koji su trosili ulje, ali su prilikom zamene ulja svi ti benefiti nestajali, tako da nema govora o 50.000km koliko reklamiraju da traje.

Takodje razlika je bila uocljivija kod drugara koji su imali elf, nisotec i seleniu u motorima, a kod mobil 1 i castrol edge je ceratec pravio znacajno manju razliku.

Tako da mislim da ceratec vise znaci kod obicnih/standardnih ulja, nego kod ovih high-end da se tako izrazim.

Inace uzeo sam jos jednu turu ravenola za drugi auto. :)

Slika

Послато са Mi MIX 2 помоћу Тапатока
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

Nestado
Postovi: 749
Pridružio se: 20 Avg 2015, 13:00

Re: Motorna ulja

Post od Nestado » 18 Jun 2020, 22:47

Nisam strucan ali licno mislim da ceratec nema neku svrhu i da je bacanje pare. Jer eto sam si reko, na premium ulja skoro i da nema razlika. A ceratec je oko 2000 dinara i kad pogledas bolje tih 2000 dinara da stavis u dzep ili da dodas za bolje ulje i filter.

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 9884
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 19 Jun 2020, 00:18

Ah, nije to bas zahvalno reci, u neku ruku ni premium ulje nema svrhu, skoro i da nema razlike (osim u ekstremnim slucajevima i posle ogromne kilometraze) :)

Sigurno taj ceratec radi nesto, ali opet zavisi sta ljudi ocekuju, meni npr. ponasanje pri hladnom startu zimi (cak i sa "premium" uljima) govori da smanjuje habanje motora u najgorim uslovima.
Navodno taj ceratec smanjuje potrosnju goriva, ali opet nije nam to bilo primarno i nismo obracaju specijalnu paznju na to, mozda je bilo 0.1-0,2l manje.

Svakako nije neophodan, kao ni premium ulje, spram svecu i tropar :D
nidza je napisao:
12 Apr 2021, 10:56
nemam problem uvek sam najsporiji

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 19 Jun 2020, 19:00

Taj gore ravenol je koliko vidim VMO varijanta 5W-40ice, inače bi sasvim dobro leglo i mJTD-u..

Sa tzv. premium uljima se kupuje mirna duša, kada se čovek/vlasnik i po drugim aspektima trudi da auto održava po propisu. Uglavnom, u praksi, ona pružaju dodatni kvalitet u odnosu standardnu ponudu, i za nekog kome je značajno da što duže ili maksimalno održi motor funkcionalnim je to pravi put odlučivanja.

Ona vrlo verovatno neće duplirati kilometražu koja se može proći npr. bez generalke u odnosu na propisano održavanje sa standardnim/preporučenim uljima, možda ni 30% ni 20 %, ali će čovek znati da je sa njima učinio gotovo najviše što može za dobro održavanje. To ima i određenu cenu, a takođe podrazumeva da je vlasnik uveren da je to što plaća nekako (bitno) bolje od nekog standardnog ulja, tj. daje bolje efekte (tipa manje habanje pojedinih delova).

Sad, ima raznih ljudi... Ja npr. sam izabrao proizvođača čija mi se ulja sviđaju pa koristim njih. Prvo nisam bio siguran da li će to biti adekvatno, ali se meni za period od desetak godina i 100,000 km uspostavilo odgovarajućim.(i kada sam shvatio da dobijam iste ili bolje effekte nego sa preporučenim brendom ulja).

Nestado
Postovi: 749
Pridružio se: 20 Avg 2015, 13:00

Re: Motorna ulja

Post od Nestado » 19 Jun 2020, 23:08

@DS9 Vazno je da si ti zadovoljan, znas sta si kupio, i eto ubo si ekstra kombinaciju. Plus Fam ima odlicnu cenu, samo ste sto se ne reklamiraju vise. Trebala im je samo jaka reklama. Vecina ljudi i nije cula za FAM. Ko je i cuo ne bi ga ni kupio jer ga je strah da je lose ulje. Isto prica kao i za Nisotec. Licno sam koristio Nisotec Autoline Synt 5w30 i mogu da kazem da je ekstra ulje. Pretpostavljam da je i 5w40 dobar kao i 10w40. Uvek moze neka akcija da se ugrabi pa da bude jeftinije. Sto se meni bas svidja je sto su dosta informacija napisali. Mnogi ni pola ne stave.
Evo za 5w40
Gustina na 150C kg/m³ 849 ASTM D4052
Kinematska viskoznost na 1000C mm2
/s 14 SRPS ISO 3104
Dinamička viskoznost, CCV, na -300C mPa.s 5850 ASTM D5293
Indeks viskoznosti - 160 SRPS ISO 2909
Tačka paljenja 0C 225 SRPS EN ISO 2592
Tačka tečenja 0C -36 SRPS ISO 3016
Totalni bazni broj mgKOH/g 8 SRPS ISO 3771
Sulfatni pepeo %m/m 0.8 SRPS ISO 3987
Isparljivost, Noack %m/m 8 ASTM D5800

ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 20 Jun 2020, 00:10

Nema loših ulja, odavno, već barem 30tak godina sva ulja su bez greške, Naravno prema normi za koju su deklarisana.
ja već duže koristim samo Nisotec ili G ulja i to mi baš odgovara. 5w40 ranije a sada sam prešao na 5w30.
Tokom godine skupljam one bodove i taman kada dodje vreme zamenim bodove za ulje.
Svežim novcem kupim samo filter.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 20 Jun 2020, 12:30

Pa upravo tako.

Od kako su prestali ratovi devedestih odnosno muljaža sa naftnim derivatima (i shodno tome i lubrikantima) - tj. od kako su domaći proizvođači ponovo počeli da proizvode u skladu sa standardima (ATIEL code of practice) nema loših ulja. Kasnije diskutabilne i manje diskutabilne privatizacije (FAM, RNB...) su doduše donekle zamaglile priču.

Od oko 2000. godine ekonomski rast (i uvoz polovnjaka) je doveo do toga da sve više ljudi mogu da voze automobile koji ne potiču iz domaće proizvodnje - međutim kod velikog broja ljudi (a rekao bih i majstora) se održavao pogrešan algoritam koji bih opisao "Ako je domaćem autu, koji je inače lošeg kvaliteta, preporučeno domaće ulje - onda je i to domaće ulje lošeg kvaliteta"

Kada paralelno sa time ide i značajan uvoz lubrikanata svetski renomiranih proizvođača (po sistemu - i kuso i repato), za najveću većinu onih koji se donekle razumeju u automobile (kao i u npr. fudbal, basket...) ali ne poznaju detalje - Castrol, Shell, Mobil, Motul .... im kvalitetom može zvezdano sijati u mozgu, dok su im imena FAM, Galax, Optima istovremeno sinonimi za krš, šljam i užas.

Za nekog koji zna kako/čime/koliko bi npr. trebao da se prska paradajz, krompir ili npr. malina (i kako se to čini u npr. EU) pa zna i kako to bitno različito ume da čini domaći poljoprivrednik - onda mu je dovoljno da pomisli i kako sličnom aljkavošću može da se proizvodi ulje u domaćim blendarama.

Samo, mnogo je vode proteklo od kako je sintetiku pravio samo Mobil i npr. Motul, a HC ulje samo Shell.
Modričina rafinerija je u jednom trenutku bila jedna od retkih (tj. tri u Evropi) koja je mogla da proizvede bazno ulje kao Shell. Novosadsku blendaru je unapredio ruski kapital oko 2010, a FAM je u sličnom periodu unapredio punionicu da bude bara/bar sa totalovim.

Strast (i potrebu) da pišem ovakve priče imao sam mnogo više ranije, pr npr. 6/7/8 godina kada su umeli da budu glasniji oni koji bi isticali da su ulja X uvoznog brenda neuporedivo bolja od ulja Y domaćeg brenda (ili da ovom drugom drastično varira kvalitet, a što nije slučaj sa prvim). Sada vidim i da ne moram jer istinu vidi sve više ljudi.

Kao što reče ljubitelj, nema loših ulja odavno - jedino ima manje ili više odgovarajućih za konkretan motor, sa konkretnim uslovima eksploatacije.

Sad, konkretno, što se tiče nisotecovog Autoline - od ljudi sa CFS-a imam identične informacije (da su sasvim zadovoljni) za 5W-40icu. Što se tiče 10W-40ice, verujem da je odlična jer je koncipirana u vreme kada je par ključnih ljudi (za formulacije) otišlo iz FAM-a u NIS, a koji su formulisali i famovu vrlo_dobru/odličnu 10W-40icu. E da, jedan prijatelj kome sam je doneo za stariji benzinski Clio nastavio je samo to da koristi. Šta je pre koristio ne zna, ali je ovom bio oduševljen jer u motor nije morao da bitno doliva ulje.

Odgovori