Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
lami
Postovi: 3257
Pridružio se: 19 Feb 2017, 15:34
Lokacija: Smederevo

Re: Motorna ulja

Post od lami » 20 Jul 2019, 14:05

Na c3 u Srbiji je interval za obicne motore do 20 000, dok je za turbo motore 15 000. Pogledao sam ulje oko 13, 14 000 i bilo je poprilicno zaprljano.

Послато са SM-N960F помоћу Тапатока


Korisnikov avatar
Uroš S.
Postovi: 10885
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:17
Garaža: Fabia 1.0 TSI DSG | Yamaha X-Max 300 TechMax 2023. | Polar Forester
Lokacija: Blokovi

Re: Motorna ulja

Post od Uroš S. » 20 Jul 2019, 14:19

cozmo je napisao:Za PSA je bilo na 30.000km, pa kad su uvideli problem smanjili su na 20.000km. Kod nas je preporucljivo na 10.000km, mada je zvanicno na 20k. A na primer u Italiji su ostavili na 30, dok su u DE vratili na 20k... velika razlika odakle se uveze auto.

Kod novih vozila je taj interval koji je "rastegljiv".
Kod Škode ima najmanje 10 godina varijabilni interval i to u Fabiji. Verujem da je bar 15ak godina to standard na zapadu.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 20 Jul 2019, 17:28

milospinkfloyd je napisao:
19 Jul 2019, 22:33
danas cujem pricu o fals uljima, i vidim i ovde se spominje. Ima li nacina da budem 100% siguran da je original ulje koje kupim? Drug mi drzi firmu za auto delove WARNER i sigurno mi ne bi prodao fals ulje, jedino ako i on ne zna da je fals. U madjarskoj sam cesto, blizu mi je, da li je tamo garant da je ulje original?
Ja ovde, a i na još par foruma, već godinama pominjem ulja za koja znam da su original.

U Beogradu, i u njegovom krugu od oko 300 km. nalaze se četiri blendare čija su ulja odgovarajuća po normama koje zadovoljavaju i odobrenjima koja poseduju. To su beogradski RNB/Galax, novosadski Nisotec, kruševački FAM i modričina Optima.

Ti proizvođači proizvode sva maziva koja bi mogla u životu da mi zatrebaju, doduše meni je sasvim dovoljno ono što proizvodi kruševački FAM.

Moja C3ojka 1,4 HDi iz 2006., uvežena iz Francuske sa nepoznatom kilometražom 2011. - od tada je prošla oko 80,000 km sa dva kruševačka motorna ulja. Nekih 12000 km sa FAM Fenix Premium 5W-40, a zatim oko 68000 km sa FAM Fenix Energy PSA 5W-30. U prvoj izmeni nakon uvoza mu je sipano preporučeno Total Quartz 9000 5W-40, a nakon toga sam odlučio da mu sipam famova ulja, što činim i sada.

Osim motornog ulja, određene famove masti mi podmazuju npr. ležajeve šolje amortizera i homokinetičke zglobove, antifriz je takođe famov kao i vetrobranska tečnost, a za pojedine stvari se koristi famov sprej V90 koji je pandan poznatom WD-40.

Od FAM sam za poslednji servis online naručio motorno ulje i ostala maziva koja mi trebaju, pa mi je iz fabrike stiglo na kućnu adresu posle dva dana.

Ovim mojim postom želim da kažem da na tržištu lako mogu da se nađu original ulja.

Kada bih kojim slučajem želeo neka uvozna ulja, onda bih otišao na Gasprom ili Lukoil pumpu i uzeo npr. njihova ulja, ili bih se obratio ovlašćenom uvozniku/distributeru za npr. Mobil tj. firmi Plattner ili npr. uvozniku Yacco ulja. Naravno, mogao bih još puno njih da nabrajam, ali su mi originalna ulja skoro na pljuvomet.

Korisnikov avatar
Ikac
Postovi: 1759
Pridružio se: 19 Apr 2012, 22:29
Garaža: Fiat Bravo 198 (2011) 1.6 multijet

Re: Motorna ulja

Post od Ikac » 20 Jul 2019, 20:33

DS9 imam jedno pitanje. Moj Bravo po uputstvu troši 5w30 ACEA C2 tj. fiat specifikacija 9.55535-S1. Bliži mi se mali servis i počeo sam malo da istražujem i primetio sam da postoje ulja koja ispunjavaju samo ACEA C2, a postoje i ulja koja ispunjavaju i C2 i C3 i za koja u proizvođačkim katalozima piše da su odgovarajuća za moj auto. Dakle koje je ulje bolje, samo C2 ili C2/C3? Prošli put sam sipao Total Ineo ECS.

Edit Da dodam da neki proizvođači nude kao alternativu i 0w-30.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 21 Jul 2019, 04:41

Hvala na pitanju, stvari stoje ovako:

Striktno tumačeno, tj. preporučeno od strane Fiat - su isključivo ulja koja imaju odobrenje po normi Fiat 9.55535-s1, a znamo da fiat odobrenja daje samo petronasovoj seleniji koja je brendovski vezana za Fiat. U praksi to znači da treba sipati jedino ovo dole ulje, tj. SELENIA WR PURE ENERGY.

https://extranetpli-eu.pli-petronas.com ... ec_eng.pdf

Takođe, eventualno (a u praksi sasvim) mogu da se razmatraju ulja i koja nemaju fiatovo odobrenje ali njihov proizvođač tvrdi da to ulje može zadovoljiti pomenzto fiatovo odobrenje.

Takva ulja su npr. motulovo specific s1 https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motu ... 1490017533

ili npr. Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30 http://tdc.ge/wp-content/uploads/2014/0 ... _5W-30.pdf

ili npr. INA Ultra PC http://www.ina-maziva.hr/en/product/ina ... -5w-30/440
itd. (još dosta ulja drugih proizvođača)

I naravno, sa obzirom da je pomenuta norma uparena sa ACEA C2 normom - mogu se razmatrati i sva takva ulja, kao što je npr. Ineo ECS, ili identično koncipirano koje ja koristim u svojoj c3ojci - FAM Fenix Energy PSA 5W-30 .


***

Međutim, tvoje pitanje se primarno odnosi na ulja za koja njihovi proizvođači navode da zadovoljavaju i ACEA C2 i ACEA C3, a inače tim uljima po pravilu ne stoji pomenuta fiatova norma. Odavno sam pominjao takva ulja, recimo Mobil 1 ESP formula 5W-30, navodivši da ona mogu biti odličan kompromis za ovo podneblje kod motora kojima (zbog oštrijih uslova eksploatacije) treba malo deblja 30ica (ukoliko su im inicijalno propisane tanje 30ice kao što su one isključivo po ACEA C2)

http://www.chemcorp.co.uk/creo_files/up ... -5w-30.pdf

Slično koncipirano ulje je i npr. totalovo Quartz Ineo Efficiency 0W-30, za koje takođe mislim da bi ti bilo odlično
http://www.fuel-economy.lubricants.tota ... 014_en.pdf

U suštini pitanje je kako gledaš na tu stvar i da li ćeš se sasvim striktno ili manje striktno držati preporuke fiata.

Da je moj taj auto mislim da bih upotrebio pomenuti famov fenix za koji znam da je dobar kao ACEA C2 ulje (naravno nema greške ni sa Ineo ECS), međutim drugima po našem podneblju bih preporučio nešto deblje ulje kao što je Ineo Efficiency 0W-30.

Sad, ko iz cele priče shvati da mora tj. treba da sipa jedino Selenia WR Pure Energy, na to mogu jedino da kažem da je to sasvim by the book i ono što preporučuje Fiat - kao i to da ga ja lično ne bih razmatrao pored ostalih (ovde pomenutih) ulja.

Srećno :thumbup:
Poslednja izmena od DS9 u 21 Jul 2019, 04:57, izmenjeno 1 put ukupno.

Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Postovi: 13405
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Motorna ulja

Post od McGruja » 21 Jul 2019, 04:54

Deblje ulje, kao viskoznije/tečnije?
0w je viskoznije od 5w, pa me buni izraz deblje za niži broj ispred w

Hvala unapred na objašnjenju

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 21 Jul 2019, 05:05

Deblje kao sinonim - za viskoznije tj. manje tečljivo.
U suštini najpre mislim na viskozitet na radnoj temperaturi tj. 100 C jer su i 5W i 0W varijante uglavnom dovoljno tanke na hladno za naše najniže minuse zimi.

Što je nešto viskoznije, znači da je manje tečljivo (tj. ima veći unutrašnji otpor kretanju). U specifikacijama gore možeš videti da M1 ESP ima kinematicku viskoznost na 100 C nekih 12 mm2/s, dok Ineo ECS ima 10,2. To znači da je na radnoj t. Ineo ECS tečljiviji tj. manje viskozan od M1 ESP, a ja obično kažem da je Ineo ECS tanji, tj M1 je je deblji.
Poslednja izmena od DS9 u 21 Jul 2019, 05:11, izmenjeno 1 put ukupno.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 21 Jul 2019, 05:08

McGruja je napisao:
21 Jul 2019, 04:54
Deblje ulje, kao viskoznije/tečnije?
0w je viskoznije od 5w, pa me buni izraz deblje za niži broj ispred w
0W je tečljivije, tj. manje viskozno od 5W, a 30ice su takođe tečljivije od 40ica.

Ovo gore boldovano u tvom citatu je najčešća, može se reći pojmovna, greška - da se smatra da je tečljivije ono što je viskoznije.

Nije tako, nego je tečljivije ono što je manje viskozno, odnosno je manje tečljivo ono što je viskoznije.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 21 Jul 2019, 23:24

McGruja je napisao:
21 Jul 2019, 04:54
Deblje ulje, kao viskoznije/tečnije?
0w je viskoznije od 5w, pa me buni izraz deblje za niži broj ispred w

Hvala unapred na objašnjenju
Izvinjavam se, ispustio sam ovo boldovano u pitanju - pa mi je sada jasnije da je potrebno još jedno dodatno objašnjenje.

Dakle, verovatno se moglo videti u mojim pisanijima da recimo kažem kako je neko ulje gradacije 0W-30 deblje od nekog ulja gradacije 5W-30 (što jeste netačno ako se razmatra kinematička viskoznost samo na nižim temperaturama).

Kada tako kažem mislim isključivo na kinematičku viskoznost oba ulja na 100 C, tj. radnoj temperaturi motora (jer se može smatrati da je tada najkritičnija, dok razlike između 0W i 5W postaju značajne na vrlo niskim temperaturama).

Sa druge strane, pošto cifra pre W prikazuje gradaciju tog ulja na hladno - naravno da je 0W tanje/tečljivije od 5W na nžim temperaturama, tipa do npr. +40 C.

Čudno može nekome da zvuči da je neko ulje 0W-30 na 100 C deblje od nekog 5W-30 - ali to može da bude tako na radnoj t. motora, tj. jer to zavisi od specifikacije konkretnog ulja (odnosno upoređuju se viskoziteti dva ulja na 100 C). Dole se nalazi objašnjenje koje sam bio složio za CFS, pa mislim da će tako biti jasnije.

***

Inače, čisto za neupućene, ko tek upadne u temu - naglasiću da među uljima gradacije 0W-30 ima različitih po viskozitetu i to tako da su neka od njih bitno deblja ("gušća") od drugih, pa i npr. nekih iz 5W-30 gradacije.

Primeri:

Ineo First 0W-30 http://www.lubs-products-database.total ... 4500/34968
Ineo ECS 5W-30 http://www.lubs-products-database.total ... 3000/23437
Ineo Efficiency 0W-30 http://www.lubs-products-database.total ... 3000/23438

Dakle kod svakog od tih ulja gledamo brojku koja piše pod Viscosity at 100°C . Manji broj je tanje/"ređe" ulje, pa znači vidimo ovo dole.

Ineo First 0W-30 9.8 mm2/s
Ineo ECS 5W-30 10.1 mm2/s
Ineo Efficiency 0W-30 11.6 mm2/s

Primera radi Quartz 9000 5W-40 je na 100 C 14.7 mm2/s, dok je poslednjom specifikacijom Quartz 7000 10W-40 14.81mm2/s.

Suština priče je da je Ineo First vrlo tanko ulje na 100 C, a da su Q9000 5W-40 i Q7000 10W-40 bitno deblja, na suprotnom kraju krajnosti.
Ineo ECS je malo deblji od Ineo Fisrt i bitno tanji od ostalih ulja, dok je Ineo Efficiency skoro na sredini između krajnosti.

***

Za one koji imaju PSA vozila većina gore pomenutih ulja su preporučena (osim Ineo Efficency, iako bi za neke PSA motore ono moglo da bude najzgodnije jer pomiruje ekstereme) pa sa obzirom kako je PSA pisala preporuke za upotrebu motornih ulja - za pojedine motore ljudi mogu godinama da se češu po glavi koje je ulje zgodnije da upotrebe jer su razlike između viskoziteta na vruće poprilično velike među preporučenim uljima.

PSA međutim zvanično nigde ne kaže u kom slučaju je neka od preporučenih varijanti zgodnija od druge (ne računajući klimatsku tabelu) - i to je suština zbuna. U suštini, ona prečutkuje stvari, jer bi to otvorilo nova pitanja. Njen partner u poslu tj. Total to donekle čini opisujući svoja ulja - a što tek ume da bude diskutabilno, i na momente kontradiktorno.

Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Postovi: 13405
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Motorna ulja

Post od McGruja » 22 Jul 2019, 04:12

Hvala ti na odgovoru!

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 22 Jul 2019, 10:37

Nema na čemu :doubleup: u suštini sam ja startno ispustio iz vida da sam donekle napravio zbrku.

Uvidom u sledeću tabelu, stvari postaju očiglednije.
Slika

a ukoliko neko npr. želi da sazna da li je neko npr. menjačko ulje viskoznije ili manje viskozno od npr. nekog motornog ulja, onda može upotrebiti donju tabelu koja uporedo prikazuje različite klasifikacije mašinskih ulja.
Slika

Zeleno u sredini, dakle SAE Crankcase su motorna ulja, pa vidimo da je to donekle različito od npr. SAE Gear tj. transmisionih ulja.

U celoj priči, jasno je da su ulja sa nižim viskozitetom uglavnom zgodnija za hladni start (dakle 0W je zgodnije od 5W, a ovo potonje od npr. 10W... itd), jer se smatra da hladni start u velikoj meri doprinosi habanju motora. Sad, naravno da u tome ima veze da li je motor novije konstrukcije kome su po defaultu niske tolerancije tj. uski zazori, ili je to neki stariji motor kod koga je to bitno veće. Zbog toga su današnjim motorima adekvatna sve tanja ulja (i na hladno i na vruće). Ako pogledamo preporuke za upotrebu motornih ulja od pre 15ak godina za motore npr. japanskih proizvođača videćemo da su oni i tada preporučivali tanja ulja, za razliku od npr. evropskih proizvođača koji su bili nešto konzervativniji po tom pitanju.

Kome sve ovo deluje komplikovano, on može na sve to i da zaboravi, i sve što treba da učini je (tj. to treba da učini njegov servis/majstor) da striktno/sasvim/potpuno ispoštuje ono što piše u servisnoj knjižici (i da se ponada da je to najadekvatnije).

Ako to ne učini, nego iz nekakvih razloga počne da razmatra alternative - onda to otvara razmatranje raznolikih varijanti. Neke od njih mogu za konkretan_auto+uslove_eksploatacije+vozač biti i adekvatnije od onog što piše u servisneoj knjižici, dok neke druge mogu biti i manje/više pogrešne.

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva » 22 Jul 2019, 10:43

Grujo, viskoznost je tehnicki unutrasnje trenje i prakticno otpor kretanju :)

Da nisi isao u neku skolu koju je Skoda preporucila, gde nema fizike :kezo:

Korisnikov avatar
Heinz
Postovi: 19189
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Motorna ulja

Post od Heinz » 22 Jul 2019, 14:56

DS9, kakav je tvoj stav o 0W-20 za naše klimatske uslove i sl?

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 22 Jul 2019, 16:59

DS9 kada si vec otvorio pandorinu kutiju sa temom viskoznosti kao funkciju temperature, dodao bih da podaci na papiru koje i ti objavljujes vaze za frisko ulje tek sipano.
VI, viskozitet impruveri, tj aditivi za poboljsanje, omogucavaju tako visok raspon kroz radne temperature ali ti adiviti se brzo /brze ili sporije/ trose sa klilometrima pa tako podatak koji je naveden za neko ulje na +100C vise ne vazi posle xxxkm. Na primer 10.000.

U praksi se to primeti kada je kao ulje dugo vremena bilo normalno gusto a onda posle neke kilometraze pocne da se naglije trosi, tacinije isparava.

Potrosili su se VI aditivi i sada ulje umesto navedenih 10-11-12 pri 100C ima samo 5-6-7 pri tih istih 100C.

Kaze se i ulje je "razbijeno".


Stara skola kaze da kvalitetno ulje treba da bude unutar 2 nominalne gradacije gustine, tipa 20w40 ili 10w30 i da takvo ulje ostaje stabilnih karakteristika kroz ceo svoj predvidjeni interval zamene. Tacnije ta ulja su pouzdanija u smislu da su manje podlozna promeni viskoziteta tokom vremena jer sadrze u sebi manje VI aditiva.

U tom smislu ulja sirokog raspona gradacije se krace koriste tj smanji se interval zamene, ulje tipa 5w50.

U praksi je cela prica sarolika, ulje ima danas milion zahteva sto termickih i zastitnih u smislu uljnog filma sto hemijskih za "upijanje" raznih gadosti koje nastaju sagorevanjem tecnih goriva.

Pravilo je da pravila nema, sto se tice cisto poredjenja sa papira raznih ulja gotovo istih karakteristika.
U jednom motoru moze da jedno ulje ima jedan viskozitet pri 100C a u drugom motoru (drugi model, proizvodjac) da isto ulje ima drugaciji bilo veci bilo manji viskozitet pri 100C.

Kolicina ulja u karteru i kapacitet sistema hladjenja motora imaju direktan uticaj, a ima i jos drugih faktora.

U novije vreme i filozofija upotrebe ulja se promenila, od nekada osnovnog da stiti motor danas je glavni ili bitni element da ulje stedi gorivo tj smanjuje potrosnju. Nekada to bude i na stetu kvalitetne zastite motora od habanja , za neke radne opsege motora.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 23 Jul 2019, 15:04

Pa, slažem se sa izrečenim, posebno sa tim da je pravilo da pravila nema. - a to stalno naglašavam svojom formulacijom da je izbor motornog ulja (i uopšte se može reći maziva) za konkretnu kombinaciju vozilo+uslovi_eksploatacije u suštini kompromis suprotstavljenih zahteva.

Dodao bih da jesu specifikacije ulja kada je ono sveže - s tim što je npr. pad viskoziteta usled rabljenja ulja različit za različite tipove ulja, a pri tome mislim i to da za razliku od stare škole (koja se najpre bazirala na tada široko korišćenim, po pravilu mineralnim i delom polusintetičkim uljima, kod kojih taj pad može biti vrlo ubrzan, retko pravim sintetikama) da su novije koncepcije suštinski donele izdržljivija ulja, ali ponavljam da se to ne može generalizovati.

Kod tzv. razvučenih gradacija tipa 5W-50 ili npr. 0W-40 je to izraženo, tako da ona siđu u nižu gradaciju pred kraj intervala - s tim što postoje mišljenja da proizvođači ulja za neka određena (npr. Mobil 1 0W-40) to namerno i čine (u saradnji sa proizvođačem motora koji im daje odobrenje).

Ulja su u današnje vreme samo još jedan rezervni deo koji verovatno pasuje za projektovani vek motora. Trend za uštedom goriva je napravio i pritisak na proizvođače materijala (npr. ležaja, karika....) da poboljšaju svoje materijale koji će eventualno ispratiti osobine ulja koja ih podmazuju.

Po onome što sam ja video u laboratorisjkoj analizi ulja iz svog motora - ono je i nakon nekih 300 sati, (8000 km) kao i nakon 520 sati (15000 km), zadržalo takav viskozitet da je ostalo u gradaciji (sa 10,2 mm2/s na papiru - na 9,8 mm2/s nakon 15,000 km, uz dolivanje jedne četvrtine kartera koja se potrošena). Slični rezultati se mogu videti po laboratorijskim analizama koje objavljuju drugi po svetu, s tim što je drastičan pad viskoziteta po pravilu vezan za razređivanje ulja gorivom.

Međutim, to da nekada odnosno u pojedinim slučajevima upotreba ulja za uštedu goriva (čitaj - sa nižim radnim viskozitetom) bude na štetu zaštite motora jeste činjenica koju umeju da pokazuju laboratorijske analize kroz povećanu koncentraciju pojedinih elemenata.

Recimo takav je slučaj opisan npr. u Hrvatskoj, a potvrđen analizama u Engleskoj na istim motorima, inače se radilo o PSA 1,6 HDi, kod kojih su par dostavnih vozila (Berlingo) iskazala značajnije habanje sa uljima po ACEA C2 (koja su im preporučena) nego sa npr. ACEA C3 uljima (koja su većeg radnog viskoziteta i uslovno su preporučena, i to samo za dolivanje u nedostatku ACEA C2). Sad, koliko je to skratilo praktični vek upotrebe tih vozila je nepoznato (opisano na forumu BTOG).

Lično mislim da iako specifikacija na papiru suštinski nije (sasvim) verodostojna (što suštinski kažu napomene sitnim slovima u njoj) - za nas kao korisnike je to jedini vodić kad već nemamo neki skener koji će nam reći kakvo je tačno ulje u ambalaži, ili kad već proizvođači maziva proizvode ulje po nekakvim (manje obavezujućim) normama, a ne npr. po nekakvom obavezujučem sastavu.

Preporuke proizvođača motora (za upotrebu motornih ulja) su u nekim slučajevima sa jedne strane kontradiktorne i nedorečene - ali sa druge strane što su više nedorečene to one ostavljaju više slobode da se prilagode onome što pominješ kao radne opsege motora.

Ono što ja vidim generalno - to je da se civilizacija razvija na bolje, uprkos žrtvama. Do pre četrdesetak godina bi neko vozilo uz preporučeno ulje bilo gotovo sahranjeno kada bi prešlo npr. 200,000 km, sada se automobili voze i duplo.

***

Sad, recimo konkertno, donji rad pokazuje merenja pada viskoziteta tokom upotrebe za nekih recimo 15000 km. U Renault Scenik benzinac je sipan Castrol Magnatec 10W-40, a u Škodu Roomster tdi je sipano Shell Helix Ultra 5W-30.

Sad, da ne ulazim u šuplje strane tog rada kojih ima poprilično, ono što su izmerili daje dobar okviran uvid u stvari - a svodi se na to da je pad viskoziteta oko 10 %. Nisu napomenuli da li se ulje dolivalo, ali sa obzirom na rezultate i metodologiju mislim da nisu.

Meni to govori da to jeste značajno u smislu da treba imati u vidu - ali da nije kritično.


https://www.researchgate.net/publicatio ... Engine_Oil

***

Ono što sigurno treba naglasiti je da sastav goriva direktno utiče i na osobine ulja.

***
Heinz je napisao:
22 Jul 2019, 14:56
DS9, kakav je tvoj stav o 0W-20 za naše klimatske uslove i sl?
Hvala na pitanju.
Recimo da je najpre istina da nemam stav jer nemam iskustvo niti sam se posebno bavio takvim slučajevima.
Ono što sam viđao kao komentare po forumima ljubitelja vozila kojima je fabrička preporuka 0W-20 je da su često rezervisani prema tome i da su skloniji upotrebi 0W-30 gradacije.

Mislim da zavisi od slučaja do slučaja, tj. ne bih generalizovao. Zavisi npr. da li se radi o preporuci za neki japanski motor od pre npr. 10 godina, ili neki od ove godine. Dobro bih se razmislio i pregledao kompletnu preporuku proizvođača motora, kao i praktična iskustva onih koji su eventualno vršili lab. analize iz svojih motora. Motoru kome je preporučeno tako tanko ulje ćemo pod određenim uslovima učiniti medveđu uslugu ukoliko odstupimo od preporuke, a naravno da se može dešavati i obratni slučaj. Zavisi...

Verovatno bih (i ja) bio sklon upotrebi (al` najtanjih) 0W-30ica.

Odgovori