Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 23 Jul 2019, 15:04

Pa, slažem se sa izrečenim, posebno sa tim da je pravilo da pravila nema. - a to stalno naglašavam svojom formulacijom da je izbor motornog ulja (i uopšte se može reći maziva) za konkretnu kombinaciju vozilo+uslovi_eksploatacije u suštini kompromis suprotstavljenih zahteva.

Dodao bih da jesu specifikacije ulja kada je ono sveže - s tim što je npr. pad viskoziteta usled rabljenja ulja različit za različite tipove ulja, a pri tome mislim i to da za razliku od stare škole (koja se najpre bazirala na tada široko korišćenim, po pravilu mineralnim i delom polusintetičkim uljima, kod kojih taj pad može biti vrlo ubrzan, retko pravim sintetikama) da su novije koncepcije suštinski donele izdržljivija ulja, ali ponavljam da se to ne može generalizovati.

Kod tzv. razvučenih gradacija tipa 5W-50 ili npr. 0W-40 je to izraženo, tako da ona siđu u nižu gradaciju pred kraj intervala - s tim što postoje mišljenja da proizvođači ulja za neka određena (npr. Mobil 1 0W-40) to namerno i čine (u saradnji sa proizvođačem motora koji im daje odobrenje).

Ulja su u današnje vreme samo još jedan rezervni deo koji verovatno pasuje za projektovani vek motora. Trend za uštedom goriva je napravio i pritisak na proizvođače materijala (npr. ležaja, karika....) da poboljšaju svoje materijale koji će eventualno ispratiti osobine ulja koja ih podmazuju.

Po onome što sam ja video u laboratorisjkoj analizi ulja iz svog motora - ono je i nakon nekih 300 sati, (8000 km) kao i nakon 520 sati (15000 km), zadržalo takav viskozitet da je ostalo u gradaciji (sa 10,2 mm2/s na papiru - na 9,8 mm2/s nakon 15,000 km, uz dolivanje jedne četvrtine kartera koja se potrošena). Slični rezultati se mogu videti po laboratorijskim analizama koje objavljuju drugi po svetu, s tim što je drastičan pad viskoziteta po pravilu vezan za razređivanje ulja gorivom.

Međutim, to da nekada odnosno u pojedinim slučajevima upotreba ulja za uštedu goriva (čitaj - sa nižim radnim viskozitetom) bude na štetu zaštite motora jeste činjenica koju umeju da pokazuju laboratorijske analize kroz povećanu koncentraciju pojedinih elemenata.

Recimo takav je slučaj opisan npr. u Hrvatskoj, a potvrđen analizama u Engleskoj na istim motorima, inače se radilo o PSA 1,6 HDi, kod kojih su par dostavnih vozila (Berlingo) iskazala značajnije habanje sa uljima po ACEA C2 (koja su im preporučena) nego sa npr. ACEA C3 uljima (koja su većeg radnog viskoziteta i uslovno su preporučena, i to samo za dolivanje u nedostatku ACEA C2). Sad, koliko je to skratilo praktični vek upotrebe tih vozila je nepoznato (opisano na forumu BTOG).

Lično mislim da iako specifikacija na papiru suštinski nije (sasvim) verodostojna (što suštinski kažu napomene sitnim slovima u njoj) - za nas kao korisnike je to jedini vodić kad već nemamo neki skener koji će nam reći kakvo je tačno ulje u ambalaži, ili kad već proizvođači maziva proizvode ulje po nekakvim (manje obavezujućim) normama, a ne npr. po nekakvom obavezujučem sastavu.

Preporuke proizvođača motora (za upotrebu motornih ulja) su u nekim slučajevima sa jedne strane kontradiktorne i nedorečene - ali sa druge strane što su više nedorečene to one ostavljaju više slobode da se prilagode onome što pominješ kao radne opsege motora.

Ono što ja vidim generalno - to je da se civilizacija razvija na bolje, uprkos žrtvama. Do pre četrdesetak godina bi neko vozilo uz preporučeno ulje bilo gotovo sahranjeno kada bi prešlo npr. 200,000 km, sada se automobili voze i duplo.

***

Sad, recimo konkertno, donji rad pokazuje merenja pada viskoziteta tokom upotrebe za nekih recimo 15000 km. U Renault Scenik benzinac je sipan Castrol Magnatec 10W-40, a u Škodu Roomster tdi je sipano Shell Helix Ultra 5W-30.

Sad, da ne ulazim u šuplje strane tog rada kojih ima poprilično, ono što su izmerili daje dobar okviran uvid u stvari - a svodi se na to da je pad viskoziteta oko 10 %. Nisu napomenuli da li se ulje dolivalo, ali sa obzirom na rezultate i metodologiju mislim da nisu.

Meni to govori da to jeste značajno u smislu da treba imati u vidu - ali da nije kritično.


https://www.researchgate.net/publicatio ... Engine_Oil

***

Ono što sigurno treba naglasiti je da sastav goriva direktno utiče i na osobine ulja.

***
Heinz je napisao:
22 Jul 2019, 14:56
DS9, kakav je tvoj stav o 0W-20 za naše klimatske uslove i sl?
Hvala na pitanju.
Recimo da je najpre istina da nemam stav jer nemam iskustvo niti sam se posebno bavio takvim slučajevima.
Ono što sam viđao kao komentare po forumima ljubitelja vozila kojima je fabrička preporuka 0W-20 je da su često rezervisani prema tome i da su skloniji upotrebi 0W-30 gradacije.

Mislim da zavisi od slučaja do slučaja, tj. ne bih generalizovao. Zavisi npr. da li se radi o preporuci za neki japanski motor od pre npr. 10 godina, ili neki od ove godine. Dobro bih se razmislio i pregledao kompletnu preporuku proizvođača motora, kao i praktična iskustva onih koji su eventualno vršili lab. analize iz svojih motora. Motoru kome je preporučeno tako tanko ulje ćemo pod određenim uslovima učiniti medveđu uslugu ukoliko odstupimo od preporuke, a naravno da se može dešavati i obratni slučaj. Zavisi...

Verovatno bih (i ja) bio sklon upotrebi (al` najtanjih) 0W-30ica.

ljubitelj
Postovi: 6268
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 23 Jul 2019, 17:21

Nema sta nego da se slozim, upravo je toliko mnogo nepoznanica i promenjivih tokom koriscenja jednog ulja da po meni ona prica ovo A ulje je zakon a ono ulje B je propast, karikirano, tj brend A ulje je znatno bolje od brenda B ulja istih normi i specifikacija je bas cepanje dlake i to samo na osnovu nekih papira za idealni slucaj novog ulja.

Kao sto i i ti u praksi primetio, i na 8.000 i na 15.000 ulje se nije "potrosilo" fizicko hemijskim osobinama.

Ja sam jednom, onako rade testa i onako radi edukacije terao ulje do 22.000km, sve do 17.000km je bilo potpuno isto a onda je naglo pocela da se primecuje razlika kada se sa sipke ulje razmase na cistu papirnu maramicu, i onako posmatranjem po tecljivosti kako se slica sa sipke.

Auto je vozen svih 22.000km iskljucivo na TNG i nije video ni 1 ceo kilometar na tecno gorivo tj benzin.

Meni je pojacalo uverenje da je interval lja max 20.000 a optimalni oko 15.000km iako na ambalazi ulje je po super duper standarima i moze da se koristi kao LL /long life/.

Ulje je bilo prilicno cisto i posled 22.000km, nije pocrnelo ali eto po mom osecaju bilo je vec dovoljno drugacije tecljivosti da ja kao laik to primecujem. Doliveno 0.50 litara ukupno za to vreme.

Isti brend i model ulja je ponovo sipam i zamenjen potom na 11.000km, na istom motoru tj vozilu sa istom upotrebom gorivva i istim nacinom voznje. Doliveno 0.0 litara za to vreme.

Ono radi poredjenja. Ulje je bilo na 11k kao novo sto bi se reklo.

Nista nije mereno, nije nikakva analiza uradjena, nema nikakve naucne procedure ali je mene zanimalo da vidim ponasanje istog ulja samo uz razlicit interval kao varijablu.

Od tada ja ne uzimam neku ultra ili kako se vec znaju nazivati ulja za LL vec obicnu klasicnu sintetiku Nisotec koja se zameni po strandardnom intervalu do 15k ili 24 meseca sta prvo naidje i mislim da je za moje uslove koriscenja optimum.


To da ulje traje 30.000km hvala lepo, nesto ne verujem u tu pricu upravo zbog tih nagomilanih aditiva koji se trose vremenom.

Korisnikov avatar
darknula
Postovi: 16
Pridružio se: 28 Okt 2017, 21:22
Garaža: qashqai

Re: Motorna ulja

Post od darknula » 23 Jul 2019, 20:54

kako si vozio tih 22k km,
i kako si vozio posle tih 11k km.
ap, grad, offroad....


koji auto?

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 24 Jul 2019, 10:31

Da, to je ključno, pa sam recimo zato u mom gornjem komentaru pored kilometzraže dao i okviran broj radnih sati motora, koji je inače Citroen 1,4 hdi 2006. bez fap/dpf.

Ono što nisam napomenuo da je na kraju intervala tj. 520 sati (dakle prosečna brzina nekih 28 km/h) ulje bilo za zamenu, jer iako je viskozitet ulja bio adekvatan, zasićenje česticama čađi se približilo nedozvoljenoj granici, a TBN i TAN su bili na samoj granici koja pokazuje da ulje mora da se zameni, inače se radi o famovoj sintetici (Fenix Energy PSA 5W-30) namenjenoj prvenstveno za PSA dizele, dakle po ACEA C2 normi (što je kao cela klasa ulja poprilično kvalitetno). Gorivo je korišćeno NIS Ultra D.

Meni je sve to reklo da je ulje korektno (čak šta više), a najpre mi je reklo da je najzgodnije ne terati ulje do samih granica izrabljivanja nego da bi interval od kojih 400-450 sati više bio - on the safe side.

Pre nego sam počeo da koristim to ulje, koje inače moja c3ojka koristi već nekih 70,000 km, u prvoj izmeni od kako je iz francuske nabavljen taj auto sa nepoznatom kilometražom (najverovatnije oko 25000-30000 km) korišćeno je preporučeno totalovo ulje Quartz 9000 5W-40 u jednoj izmeni, a u sledećoj izmeni famova sintetika po ACEA C3 iz 5W-40 gradacije (Fenix Premium 5W-40).

U sva tri slučaja, a auto se 90 % vozi po Beogradu uz par izleta godišnje i letovanje do CG ili Grčke - sa sva tri ulja se iskazala gotovo identična potrošnja ulja, i slična dinamika potrošnje ulja (što se uglavnom održalo i nakon 70000 km).

Do nekih par hiljada km potrošnja ulja je manje primetna, a nakon oko polovine intervala se konstatuje nedostatak od oko nekih 0,5-0,8 L ulja. Kada se do kraja intervala sukcesivno u manjim količinama (tipa po 0,25 L) dolije ukupno 1 L ulja potrošnja ulja od nekih 0,1-0,15 L na 1000 km će se po pravilu održati do kraja intervala. Što se potrošnje ulja tiče napomenuću da je odmeravanje manje količine potrošenog ulja (tipa do 0,5 L ulja) vrlo diskutabilno jer lako može da se desi ono što nam izgleda npr. 0,5 L - bude npr. 0,3 L ili npr. 0,7 L. U suštini relativno precizniji podatak o potrošenom ulju dobijemo kada od ukupne količine ulivenog ulja oduzmemo ono što je isteklo iz kartera i filtera pri sledećoj izmeni.

U celoj priči se može uvideti trend da se sa debljih 5W-40ica prešlo na praktično najtanju 5W-30icu (koja je doduše preporučena/autorizovana za upotrebu u tom motoru). Auto se maltretira po beogradskim gužvama kreni/stani, ali je retko opterećen/natovaren, a pri vožnji se ne forsira. Ne računajući to što mislim da je takvo ulje najadekvatnije za konkretno vozilo i njegove mu uslove eksploatacije (u smislu zaštite motora) - mislim da potrošnja goriva to takođe kaže, tj. za prosek brzine od 23 km/h je prosek potrošnje dizela 5,2 L/100km prema board kompjuteru, za koga je sa par merenja od čepa do čepa konstatovano da sasvim tačno pokazuje prosečnu potrošnju goriva.

Servisna knjižica, ako joj je verovati, opisuje da je za 90,000 km imao u Francuskoj tri izmene ulja, a lako bi moglo da se uspostavi da se radilo o polusintetikama iz gradacije 10W-40 pošto je tadašnjim planom održavanja PSA to dozvoljavala (doduše dozvoljava i sada za isti motor ali je skratila interval za normalne uslove sa 30k na 20k, uz napomenu da na teritoriji Evrope treba koristiti kvalitetnija ulja sa njihovim odobrenjima, što je tek posebna priča). Možda bi taj motor trošio i manje ulja da se drugačije postupalo u prvim izmenama ulja.

***

Dakle sve ovo gore sam napisao između ostalog da se vidi primer dizel motora kod koga je što se ulja tiče - najkritičnije zasićenje čađi i npr. povećanje kiselinskog broja tj. pad baznog (TAN i TBN). Naravno da će donekle drugačiji dizel motor (ili npr. isti u drugačijem stanju pohabanosti), kao i drugačiji uslove eksploatacije usloviti drugačiju dinamiku rabljenja ulja - ali mislim da je ovo donekle zgodan primer kao okviran vodič.

Kada se sve svede, bar što se tiče pitanja kada treba zameniti ulje - sve što mogu da kažem je da npr. većina beogradskih taksista koji tim krvavim poslom hrane svoje porodice pametno menjaju ulje na 10,000 km. Formula je jednostavna, lako se pamti, pri čemu je najključnija stvar niska prosečna brzina tj. popriličan broj radnih sati motora.

Međutim, hoću da istaknem, da sam čak i kod nekih profesionalnih vozača nailazio na komentare da se oni drže menjanja na 10,000 km (na manje od godinu dana) iako bi po prosečnoij brzini mogli da odvozaju i triput toliko. Mislim, nema potrebe - prema svecu i tropar.

Sve ovo gore mu dođe uvod jer sa druge strane imamo ljubiteljev opis ulja iz motora koji troši LPG dakle gorivo koje za razliku od dizelskog količinski neuporedivo manje zagađuje ulje produktima sagorevanja, Usled povećane lokalne temperature sagorevanja uglavnom je bitno da ulja za motore koji pretežno sagorevaju plin imaju niži sadržaj materija koja ostavljaju nesagoreli ostatak, a to u praksi za novije motore (u poslednjih npr. dvadesetak godina) uglavnom znači ulja po ACEA C3 normi. Sad, ako se pogledaju specifikacije ulja u njima često piše da je jedno te isto ulje pogodno kako za benzince tako i za LPG/TNG (to je recimo karakteristično za totalova ulja serije Quartz), bez obzira što ta ulja ostavljaju nešto veći sadržaj pepela jer se smatra da i ni on nije previše visok.

Tu dolazimo do toga da ljubitelj navodi sledeće:
ljubitelj je napisao:
23 Jul 2019, 17:21
Od tada ja ne uzimam neku ultra ili kako se vec znaju nazivati ulja za LL vec obicnu klasicnu sintetiku Nisotec koja se zameni po strandardnom intervalu do 15k ili 24 meseca sta prvo naidje i mislim da je za moje uslove koriscenja optimum.
Kada sam ovo boldovano pročitao, recimo da sam se dobro osmehnuo, da ne kažem pežorativno nasmejao (jer nisam tako).
Ta, kako on kaže, obična klasična sintetika - i nije baš sasvim obična i klasična.

Ladno je umesto toga mogao da kaže - već dobro izbalansiranu sintetiku odličnih karakteristika posebno za mid/low SAPS sintetiku po ACEA C3 u 5W-40 gradaciji. Ulje gotovo identičnih karakteristika je npr. famov pomenuti fenix premium 5w-40, a uveren sam da su i nisotecovo koncipirali stručnjaci koji su iz FAM pre nekih oko 7-8 godina prešli zbog boljih ponuđenih uslova u NIS. Ako je tačno kako papir kaže (a verujem da je veća verovatnoća da je tako nego da nije) da je isparljivost tog ulja po Noku nekih 8% m/m onda je to ulje za svoju klasu više izuzetno nego što je klasično.

Međutim, to me uopšte ne čudi jer iako ga lično nisam koristio, sa CFS imam informacije od par ljudi koji ga koriste a jedan od njih radi linijski prevoz do inostranstva, a iskustva mogu da se svedu na to da im drugačije ulje nije potrebno.

Ako se uzme u obzir šta sve podrazumeva norma ACEA C3 - lako bi moglo da se dođe do zaključka da takva ulja u 5W-40 gradaciji predstavljaju najuniverzalniju varijantu za motore kojima između ostalih odgovara (tj. preporučena je od strane proizvođača motora) i 5W-40 gradacija.

Sve u svemu, što se tiče izobora ulja za auto koji troši LPG/TNG - nisotecov Autoline Sint 5W-40 mu dođe gotovo idealan.

https://www.nisotec.eu/sites/default/fi ... 0PDS_0.pdf

:plusone: :doubleup:

ljubitelj
Postovi: 6268
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 24 Jul 2019, 16:40

Mozda nije pravilan izbor reci ali dobro si razumeo sustinu, klasicna sintetika u smislu nije neka najnovija mesavina koja se reklamira kao ultra mega giga povoljna po motor, 5W40 neki opseg za starije motore kao sasvim odgovarajuci, a NIS kao brend koji nije na nekom glasu pa mnogi smatraju da im ulja "nisu neka".

Narodski receno, Nisotec sintetika dostupna na svakom coscku nase zemlje, originalnost nije upitna, cena je sasvim korektna za dati kvalitet i API normu...a vec dugo se proizvodi.
Slicno ili isto vazi i sa FAM, Modrica, INA ulja te klase tj norme.

Ono sto je mene zanimalo je uticaj intervala kao faktora, isti uslovi voznje, isti auto, isto gorivo, ista klima, isti uslovi voznje. Priblizno 50% grad 50% otvoreno ali sve kratke voznje.
Moj je utisak da na TNG interval 15.000km je 99,99% potpuno bezbedan za motor, i ne mora se ici na krace intervale uz sve price da nase domace gorivo kao nije kvalitetno itd.

Ko puno vozi duze ture tipa autoputa verujem da interval 20-25.000km je takodje adekvatan ali ne puno preko toga.
Za dizel gorivo koje samo po sebi stvara kiselinu (sumpornu) u motornom ulju tih 10.000km sto praktijuju taxi vozila je slozio bih se optimum za puno kratkih gradskih voznji.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 19048
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl » 24 Jul 2019, 16:45

5w uglavnom i nije full sintetika nego synthetic technology pise ugl koliko znam. Mislim da je kod Repsola i 5W full sintetika.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
Ikac
Postovi: 1280
Pridružio se: 19 Apr 2012, 22:29
Garaža: Fiat Bravo 198 (2011) 1.6 multijet

Re: Motorna ulja

Post od Ikac » 24 Jul 2019, 17:22

Shell piše da je fully synthetic i 5w.
Shell Helix fully synthetic oils are manufactured from 100% synthetic base stock and high quality additives to achieve higher performance levels than both synthetic technology and mineral oils. To these high-quality synthetic base oils we add our proprietary Active Cleansing Technology to create a motor oil that helps provide superior cleansing and protection for today’s engines.
Evo npr. i ovo sa fiat odobrenjem 5w30, što je DS9 pomenuo, piše i na pakovanju fully synthetic.

Slika

Edit A gledam npr. total piše samo synthetic technology...

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 19048
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl » 24 Jul 2019, 18:38

Pa da, kao sto sam napisao, neka jesu, neka nisu full sintetika. Shell pravi od gasa bazna ulja.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 13659
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Golf; CliffHanger, GRX8
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva » 24 Jul 2019, 21:27

Kažu sintetski i sintetičko.
Jel to igra reči ili neka polusintetička se prodaju po ceni sintetičkih.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 25 Jul 2019, 09:52

Heh, recimo da je više igra reči. Ima dakle nekih pet godina kako sam objašnjavao osnovni uzrok.
DS9 je napisao:
04 Apr 2014, 11:27

U vezi termina sintetika,mnogo toga je napisano - ali se suština krije (i nema šanse da se ukapira ukoliko se to ne isprati) u sporu, tačnije žalbi koju je (oko 1998. god) Mobil podneo nacionalnom američkom telu za poslovanje (National Advertising Division of the Better Business Bureau) žaleći se na Castrol što ovaj reklamira svoje Syntec ulje da je full sintetsko, iako bazno ulje koje čini najveći njegov udeo pripada III baznoj grupi (tzv. hidrokrekovano, tj ono od čega su gotovo sve full sintetike koje danas kupujemo).

Mobil je to učinio jer su njegova ulja koja je reklamirao da su full sintetika - bila spravljena od kvalitetnije i bitno skuplje IV (odnosno PAO) bazne grupe.

Na kraju su amerikanci koji su odlučivali, zanimljivo, odlučili u korist BP-a, tj. Castrol-a - odnosno odlučili su da Castrol ima pravo da i ulje spravljeno od III bazne grupe reklamira kao full sintetiku. Tačnije, castrolovi advokati su ubedili one koji su odlučivali da se može tumačiti da je ulje koga najvećim udelom čini hidrokrekovano (ili HC) bazno ulje - full sintetika.

Sve ostalo je istorija, a danas mnogi žale sa pravom što je tako odlučeno. Jer da nije, između ostalog, mnogo veći broj ljudi bi znao šta tačno kupuje kada kupuje motorno ulje.

I tako, nakon te odluke, i ostali proizvođači (pa i Mobil) nisu bili blesavi da prave skuplje ulje, kad je i jeftinije moglo potrošačima da se natura kao full sintetika.

Ko baš hoće da bude siguran šta je kupio, to neće baš lako moći.

***

da neko ne bi pogrešno shvatio - III bazna grupa nije krš,a IV med i mleko. Razlike postoje, četvrta je termički stabilnija, ali i treća ima dovoljno dobre osobine. Problem je kada motorno ulje za savremene motore sadrži veći udeo II bazne grupe, a manji udeo III, a opet se natura kao da je full sintetika.
Ipak, stvar nije jednostavna jer je gotovo ulje rastvor koga u osnovi čine dve stvari - bazno ulje + paket aditiva.

Međutim, i bazno ulje nekog gotovog motornog ulja je najčešće rastvor (tj. miks) više baznih ulja različite klase - pri čemu su sva bazna ulja klasifikovana u grupe I (prva) do V (peta) i generalno uzevši termalno najstabilnija tj. prave sintetike, su bazna ulja IV i V grupe.

Ipak, stručnjaci za bazna ulja umeju da kažu kako nisu sva ulja iz jedne grupe istovetnih osobina (neko bi rekao kvaliteta), i to tako da npr. neko bazno ulje iz niže grupe može biti i adekvatnije od ulja iz više grupe.

Koliki je udeo nekog baznog ulja iz jedne ili druge grupe u gotovom motornom ulju može se donekle pretpostaviti na osnovu specifikacije koju daje proizvođač (s tim što on sitnim slovima naglašava da je specifikacija promenjiva), zatim se može za neka ulja lako videti na par sajtova gde se objavljuju laboratorijske (i spektrometrijskle) analize svežih/virdžin ulja.

Međutim, za nas korisnike kojima treba par litara ulja godišnje za auto, taj podatak o sastavu (baznog) ulja i nije toliko bitan - koliko je bitan podatak da neko ulje ima odobrenje po normi koja se zahteva ili je propisana našem vozilu/motoru, ili to da zadovoljava određene specifikacije (ACEA, API, ...).

Dakle upotreba/izbor motornog ulja je jednostavan. Na osnovu tražene norme i klimatske tabele koju je dao proizvođač vozila se izabere ulje određene norme i gradacije, a zatim se još samo ispoštuje striktan navod o kilometražnom ili vremenskom intervalu zamene. I to je to, nema greške.

Mislim, nema uglavnom. Sad, to što su proizvođači motora i proizvođači ulja nedorečeni u svojim navodima, zato je ova tema i ovolika.

***

Što se Shella tiče, da, on proizvodi svoje GTL bazno ulje tj. nekoliko njihovih klasa od koje većinom (bar prema podacima od pre koju godinu) ne daje otvorenom tržištu nego ih koristi samo za svoje lubrikante. Sa obzirom da je klasifikacija baznih ulja učinjena na osnovu indeksa viskoznosti (koji je viši kod viših grupa), shellovo bazno GTL ulje (koje Shell proizvodi u većim količinama od oko 2011. god.) pripada III grupi, s tim što stručnjaci ističu da je ono kvalitetnije od većine baznih ulja III grupe drugih proizvođača. Sa obzirom na onu gore priču oko spora Castrola i Mobila - Shell ima formalno pravo da napiše da je njegovo ulje puna sintetika. Btw, manje je poznato da je pomenutom sporu prethodilo to da castrol odustane od upotrebe Mobil-ovih baznih ulja i pređe na Shell-ova - što je bio i suštinski povod za žalbu Mobil-a.

Inače, ovoj priči vrlo je bitno napomenuti da inicijalni indeks viskoznosti nekog baznog ulja nema previše zajedničkog sa indeksom viskoznosti gotovog motornog ulje jer se kod potonjeg to postiže aditivima.

Takođe, zbog npr. osobine PAO (dakle iz IV grupe) baznog ulja da može eventualno uticati na zaptivke uglavnom se gotovo ulje formuliše uz dodatak manje količine estarske sintetike (dakle iz V grupe).

Sve u svemu, kod manje obavezujućih termina ima dosta od igre reči - pa je zato najbitnije da se obratimo pažnju na (više obavezujuće) norme.

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 8669
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 5 e60, bmw 5 f10, bmw 3 e46
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 25 Jul 2019, 14:59

Ko zeli da max zastiti auto i cesto zustrije vozi, jel bolje 0/5-30 ili 0/5-40, kapiram 40 bolje stiti pri voznji, pogotovo zustrijoj, 30 bolje podmazuje na hladnom startu gde je habanje najvece.

Takodje sam video neka ulja 5w-50, neko misljenje o njima, jel to moze u turbodizela gde nije navedeno po specifikaciji.
Jel bih imao neke negativne efekte?

kami
Postovi: 213
Pridružio se: 28 Avg 2012, 16:25
Lokacija: bg

Re: Motorna ulja

Post od kami » 25 Jul 2019, 15:20

Jel pricas za BMW? Ja sioam ono BMW ulje, ali sam primetio da ga trosi. Ne znam na sta je pametno preci.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 25 Jul 2019, 17:54

Vozilo, model, kubikaža, godište? Benzin/dizel, ako je dizel da li ima dpf/fap?

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 8669
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 5 e60, bmw 5 f10, bmw 3 e46
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 25 Jul 2019, 19:21

@ds9 520d 2006 bez i 2016 sa filterom, u stari sipam mobil 5w40, troši cca 0.1l na 1000km, a menjam ulje na 10.000.
Novi sipam mobil 5-30 sad kad je izašao iz garancije, menjam na 15.000km, ne troši praktično ništa.

Najbitnije mi je maksimalna zaštita motora, pogotovo pri žustroj vožnji po ovim temperaturama.

Sent from my STF-L09 using Tapatalk


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 341
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Jul 2019, 02:35

Dakle,
Ivan je napisao:
25 Jul 2019, 14:59
Ko zeli da max zastiti auto i cesto zustrije vozi, jel bolje 0/5-30 ili 0/5-40, kapiram 40 bolje stiti pri voznji, pogotovo zustrijoj, 30 bolje podmazuje na hladnom startu gde je habanje najvece.

Takodje sam video neka ulja 5w-50, neko misljenje o njima, jel to moze u turbodizela gde nije navedeno po specifikaciji.
Jel bih imao neke negativne efekte?

izbor motornog ulja, a to se može reći i za preporuke koje fabrika propisuje je - kompromis suprotstavljenih zahteva (i slovima tačka).


Na tako postavljeno pitanje Ivane - sa naglaskom da maksimalno zaštiti auto i žustrije vozi moglo bi tako da se kaže, da je na_vruće gradacija xW40 zgodnija od gradacije xW-30.

S` tim - što to zavisi i od konstrukcije motora tj. i od inicijalnih fabričkih tolerancija.

Ako su motoru kroz fabričke preporuke preporučeno ulja koja zadovoljavaju potrebnu normu u obe gradacije - izborom bilo koje od njih ćemo imati manje dilema nego ukoliko je motoru propisana takva fabrička (motora) norma koja podrazumeva isključivo jednu gradaciju.

Formalno-pravno dakle zavisi šta proizvođač traži u preporukama za ulje, a suštiniski može da zavisi recimo od toga da li je nama bitnije da više štitimo npr. radilicu ili turbinu. Jer, pod određenim uslovima nekakvo 5W-30 može biti bolje za npr. turbinu, a 5W-40 za npr. radilicu.

Takva preporuka koju pominješ recimo da je najzgodnija za ovo naše podneblje kada je usled visokih ambijentalnih temperatura rashlađivanje motora donekle ograničeno (tj. kada su lokalne temperature u pojedinim delovima motora nešto više), ako se radi o motorima/vozilima kojima su obe te gradacije uglavnom pogodne zbog same konstrukcije - tj. ukoliko se ne radi o npr. motorima koji su toliko novi da im npr. fabrički sleduje 0W-20 ulje jer inicijalno imaju izuzetno niske tolerancije.

Jedna je stvar da napravimo izbor između dve preporučene varijante - a sasvim druga da od preporučene odstupimo i izaberemo alternativu koja se ne pominje u preporukama. Doduše i to odstupanje može suštinski biti veće ili manje.

U sportskom automobilizmu se usled potreba i usled modifikovane mašine bitno odstupa od fabričke preporuke i svaki deo pa i izbor ulja se prilagođava konkretnim uslovima eksploatacije. Kod ovih naših fabričkih automobila uglavnom je zgodno učiniti manje korekcije (u smislu izbora pogodnijeg viskoziteta), s tim što stvar zavisi od slučaja do slučaja.

Postoje proizvođačke norme koje su takve da one podrazumevaju isključivo upotrebu vrlo tankih ulja gradacije xW-30 npr. onih koje su uparene sa normom ACEA A5/B5 (dakle kinematička viskoznost ulja na 100 C do maksimalno 11 mm2/s sa obzirom da je zahtev HTHS manji od 3.5 mPa*s) pa bi onda za takvu mašinu odstupanje od gradacije pod žustrijom vožnjom bila pre neka nešto deblja xW-30ica jer možda bitno deblja na vruće xW-40ica ne bi bila pogodna usled niskih tolerancija u tom motoru.

Sa ovim gore sam hteo da naglasim da se moramo paziti opštih generalizacija (da neko od blage preporuke ne bi to uzeo za sveopšti zakon) ali računaj da je odgovor na pitanje kako si ga postavio - da, xW-40 je (uglavnom) bolje za žustru vožnju od xW-40, pogotovo kada je ambijentalna temperatura npr. iznad +40 C. Ipak, zavisi od konkretnog motora i od konkretnih uslova eksploatacije.

***

Što se upotrebe gradacije 5W-50 tiče - tako razvučena gradacija je namenjena da pomiri ekstreme. Po pravilu takva ulja uglavnom zadovoljavaju neku od API normu i retko zadovoljavaju neku proizvođačku normu. Njena upotreba može biti vrlo zgodna za turbodizela koji se žestoko forsira i po pravilu ima nešto izraženiju potrošnju ulja, koja će sa 5W-50 na visokim obrtajima može eventualno donekle biti umanjena.

Od negativnih efekata, zaista je pitanje kakvih bi bilo i da li bi ih upošte bilo. Pošto su to full SAPS ulja onda ih treba izbeći za one koji imaju DPF, dakle za njih je usled žešćeg forsiranja najčešće zgodnija neka xW40ica po ACEA C3. Pošto je takvim uljima veći viskozitet na vruće, sa njim će uglavnom biti i veće potrošnje goriva nego sa uljem iz niže gradacije.

Recimo da bi odlična varijanta za upotrebu u turbodizela bila ova Yacco 5W-50ica koja je izuzetnog kvaliteta, a između ostalog zadovoljava ACEA A3/B4-07 što će reći da je sasvim pogodna za turbodizele koji nemaju FAP/DPF a inicijalno su im preporučena ulja po ACEA A3/B3 ili ACEA A3/B4.

https://en.yacco.com/product/236-galaxy-gt-5w50/

Takođe, još jedno izuzetno ulje bi bilo pogodno, s tim što je ono na gornjoj granici gradacije 50, dakle bitno deblje od prethodnog, iz ravenolove kuhinje
https://www.ravenol.de/en/products/usag ... 5w-50.html

Po viskozitetu slično onom gore Yacco je i ovo dole ravenolovo ulje za koje ko ga uzme može da kaže da ima ulje sa preporukom Ralfa Šumahera
https://www.ravenol.de/uploads/tx_raven ... 5W50_1.pdf

Za nekog ko bi samo da za male pare proba gradaciju 5W-50 da vidi da li mu odgovara - verovatno je najzgodnije da upotrebi Elf 5W-50, ako ga nađe kod distributera Elf-a (nisam siguran da li ga uopšte sada ima tržištu) tj. kod uvoznika odnosno Total Srbija.

***

http://www.elf.com/en/consumers/car-oil ... 5w-50.html

Sve u svemu, od svega pomenutog, mislim da bih pri izboru najpre razmislio o yacco galaxie varijanti ili ravenolu rrs, a ravenol hvt bih upotrebio ukoliko se radi o motoru sa izraženom potrošnjom ulja tj. relativno starijem/istrošenijem motoru, jer je to ulje zbog značajnije povećanog viskoziteta tome primarno namenjeno.

***

BMW 520d 2005. bez DPF i BMW 520d 2016. sa DPF.

U ovaj iz 2005. se sipa Mobil 5W-40 (najverovatnije serije 3000), u 2016. sa DPF mobil 5W-30 (najverovatnije Mobil 1 ESP Formula).

Prvo, sve što mogu da kažem je da je potrošnja ulja od strane (bilo kog) turbodizela, a posebno bmwovog 0,1 L na 1000 km - sasvim uobičajena i normalna stvar. Ako je sipano odgovarajuće ulje po normi - sve što treba uraditi je da se dospe potrošeno ulje, i ništa više. To po pravilu piše u korisničkim knjižicama svih proizvođača vozila.

Drugo, u vezi BMW kataloškog ulja - prema informacijama tj. laboratorijskim analizama sa oil.ru to je sasvim kvalitetno ulje što i nije čudo. Više ne mogu da se setim ko ga proizvodi, što i nije previše bitno, jer se radi o nekom od sasvim renomiranih proizvođača i o ulju odličnih karakteristika. BMW partnerske odnose održava i sa Mobil, kao i sa Castrol i Penzzoil. Druga je priča da li među drugim proizvođačima može da se nađe slično ili zgodnije ulje, pa još i za manje para.

Ponoviću, kada je već reč o BMW - potrošnja ulja je u određenim granicama normalna posledica rada motora. Ne postoji nulta potrošnja ulja, jer je i samo ulje kao i svaka druga tečnost u nekoj količini isparljiva, obaška što se deo ulja sagoreva zbog konstrukcije motora (u poslednjih 100 godina). sasvim je posebna priča odmeravanje potrošenog ulja - i to kolika je greška (da ne kažem zabluda) tog merenja.

BMW je za svoje dizele propisao par normi, s tim što je ukratko rečeno, za Evropu može da svede na upotrebu ulja po BMW LL-04 (osim nove norme LL-12 za određene benzince, i dizele Nx7K1, Nx7U1, Nx7O1, tj. koji nemaju 2 ili tri turbine), a uslovno rečeno kod dizela bez DPF se mogu upotrebljavati ulja po normi LL-01

Sad, na osnovu ovog što si naveo Ivane sve što mogu da kažem je da možeš nastaviti sa tom praksom jer je to odgovarajuče. Ukoliko želiš, kod novije varijante možeš upotrebiti varijantu po LL-04, al` u 5W-40 gradaciji a takvih ulja ima gomila na tržištu i po pravilu su uparena sa ACEA C3 normom.

Recimo da mislim da bi tebi bilo najodgovarajuće da potražiš takođe nešto od ravenola, topa VMO 5W-40
https://www.ravenol.de/en/products/usag ... 5w-40.html

Da su moja, u oba ta bmw-a bih sipao famov Fenix Premium 5W-40 ili npr. Nisotec Autoline 5W-40. Eventualno možeš da razmisliš o 5W-50 za ovaj iz 2005.

***

Kada bi kojim slučajem, zbog konstrukcije motora npr. turbina, radilica, i karike mogle biti podmazane razzličitim uljima - svako od njih bi u idealnoj varijanti bilo nešto drugačijih osobina. Obaška prisustvo DPF i/ili katalizatora.

Odgovori