Pa, slažem se sa izrečenim, posebno sa tim da je pravilo da pravila nema. - a to stalno naglašavam svojom formulacijom da je izbor motornog ulja (i uopšte se može reći maziva) za konkretnu kombinaciju vozilo+uslovi_eksploatacije u suštini kompromis suprotstavljenih zahteva.
Dodao bih da jesu specifikacije ulja kada je ono sveže - s tim što je npr. pad viskoziteta usled rabljenja ulja različit za različite tipove ulja, a pri tome mislim i to da za razliku od stare škole (koja se najpre bazirala na tada široko korišćenim, po pravilu mineralnim i delom polusintetičkim uljima, kod kojih taj pad može biti vrlo ubrzan, retko pravim sintetikama) da su novije koncepcije suštinski donele izdržljivija ulja, ali ponavljam da se to ne može generalizovati.
Kod tzv. razvučenih gradacija tipa 5W-50 ili npr. 0W-40 je to izraženo, tako da ona siđu u nižu gradaciju pred kraj intervala - s tim što postoje mišljenja da proizvođači ulja za neka određena (npr. Mobil 1 0W-40) to namerno i čine (u saradnji sa proizvođačem motora koji im daje odobrenje).
Ulja su u današnje vreme samo još jedan rezervni deo koji verovatno pasuje za projektovani vek motora. Trend za uštedom goriva je napravio i pritisak na proizvođače materijala (npr. ležaja, karika....) da poboljšaju svoje materijale koji će eventualno ispratiti osobine ulja koja ih podmazuju.
Po onome što sam ja video u laboratorisjkoj analizi ulja iz svog motora - ono je i nakon nekih 300 sati, (8000 km) kao i nakon 520 sati (15000 km), zadržalo takav viskozitet da je ostalo u gradaciji (sa 10,2 mm2/s na papiru - na 9,8 mm2/s nakon 15,000 km, uz dolivanje jedne četvrtine kartera koja se potrošena). Slični rezultati se mogu videti po laboratorijskim analizama koje objavljuju drugi po svetu, s tim što je drastičan pad viskoziteta po pravilu vezan za razređivanje ulja gorivom.
Međutim, to da nekada odnosno u pojedinim slučajevima upotreba ulja za uštedu goriva (čitaj - sa nižim radnim viskozitetom) bude na štetu zaštite motora jeste činjenica koju umeju da pokazuju laboratorijske analize kroz povećanu koncentraciju pojedinih elemenata.
Recimo takav je slučaj opisan npr. u Hrvatskoj, a potvrđen analizama u Engleskoj na istim motorima, inače se radilo o PSA 1,6 HDi, kod kojih su par dostavnih vozila (Berlingo) iskazala značajnije habanje sa uljima po ACEA C2 (koja su im preporučena) nego sa npr. ACEA C3 uljima (koja su većeg radnog viskoziteta i uslovno su preporučena, i to samo za dolivanje u nedostatku ACEA C2). Sad, koliko je to skratilo praktični vek upotrebe tih vozila je nepoznato (opisano na forumu BTOG).
Lično mislim da iako specifikacija na papiru suštinski nije (sasvim) verodostojna (što suštinski kažu napomene sitnim slovima u njoj) - za nas kao korisnike je to jedini vodić kad već nemamo neki skener koji će nam reći kakvo je tačno ulje u ambalaži, ili kad već proizvođači maziva proizvode ulje po nekakvim (manje obavezujućim) normama, a ne npr. po nekakvom obavezujučem sastavu.
Preporuke proizvođača motora (za upotrebu motornih ulja) su u nekim slučajevima sa jedne strane kontradiktorne i nedorečene - ali sa druge strane što su više nedorečene to one ostavljaju više slobode da se prilagode onome što pominješ kao radne opsege motora.
Ono što ja vidim generalno - to je da se civilizacija razvija na bolje, uprkos žrtvama. Do pre četrdesetak godina bi neko vozilo uz preporučeno ulje bilo gotovo sahranjeno kada bi prešlo npr. 200,000 km, sada se automobili voze i duplo.
***
Sad, recimo konkertno, donji rad pokazuje merenja pada viskoziteta tokom upotrebe za nekih recimo 15000 km. U Renault Scenik benzinac je sipan Castrol Magnatec 10W-40, a u Škodu Roomster tdi je sipano Shell Helix Ultra 5W-30.
Sad, da ne ulazim u šuplje strane tog rada kojih ima poprilično, ono što su izmerili daje dobar okviran uvid u stvari - a svodi se na to da je pad viskoziteta oko 10 %. Nisu napomenuli da li se ulje dolivalo, ali sa obzirom na rezultate i metodologiju mislim da nisu.
Meni to govori da to jeste značajno u smislu da treba imati u vidu - ali da nije kritično.
https://www.researchgate.net/publicatio ... Engine_Oil
***
Ono što sigurno treba naglasiti je da sastav goriva direktno utiče i na osobine ulja.
***
Heinz je napisao: ↑22 Jul 2019, 14:56
DS9, kakav je tvoj stav o 0W-20 za naše klimatske uslove i sl?
Hvala na pitanju.
Recimo da je najpre istina da nemam stav jer nemam iskustvo niti sam se posebno bavio takvim slučajevima.
Ono što sam viđao kao komentare po forumima ljubitelja vozila kojima je fabrička preporuka 0W-20 je da su često rezervisani prema tome i da su skloniji upotrebi 0W-30 gradacije.
Mislim da zavisi od slučaja do slučaja, tj. ne bih generalizovao. Zavisi npr. da li se radi o preporuci za neki japanski motor od pre npr. 10 godina, ili neki od ove godine. Dobro bih se razmislio i pregledao kompletnu preporuku proizvođača motora, kao i praktična iskustva onih koji su eventualno vršili lab. analize iz svojih motora. Motoru kome je preporučeno tako tanko ulje ćemo pod određenim uslovima učiniti medveđu uslugu ukoliko odstupimo od preporuke, a naravno da se može dešavati i obratni slučaj. Zavisi...
Verovatno bih (i ja) bio sklon upotrebi (al` najtanjih) 0W-30ica.