Dakle,
Ivan je napisao: ↑25 Jul 2019, 14:59
Ko zeli da max zastiti auto i cesto zustrije vozi, jel bolje 0/5-30 ili 0/5-40, kapiram 40 bolje stiti pri voznji, pogotovo zustrijoj, 30 bolje podmazuje na hladnom startu gde je habanje najvece.
Takodje sam video neka ulja 5w-50, neko misljenje o njima, jel to moze u turbodizela gde nije navedeno po specifikaciji.
Jel bih imao neke negativne efekte?
izbor motornog ulja, a to se može reći i za preporuke koje fabrika propisuje je - kompromis suprotstavljenih zahteva (i slovima tačka).
Na tako postavljeno pitanje Ivane - sa naglaskom
da maksimalno zaštiti auto i žustrije vozi moglo bi tako da se kaže, da je na_vruće gradacija xW40 zgodnija od gradacije xW-30.
S` tim - što to zavisi i od konstrukcije motora tj. i od inicijalnih fabričkih tolerancija.
Ako su motoru kroz fabričke preporuke preporučeno ulja koja zadovoljavaju potrebnu normu u obe gradacije - izborom bilo koje od njih ćemo imati manje dilema nego ukoliko je motoru propisana takva fabrička (motora) norma koja podrazumeva isključivo jednu gradaciju.
Formalno-pravno dakle zavisi šta proizvođač traži u preporukama za ulje, a suštiniski može da zavisi recimo od toga da li je nama bitnije da više štitimo npr. radilicu ili turbinu. Jer, pod određenim uslovima nekakvo 5W-30 može biti bolje za npr. turbinu, a 5W-40 za npr. radilicu.
Takva preporuka koju pominješ recimo da je najzgodnija za ovo naše podneblje kada je usled visokih ambijentalnih temperatura rashlađivanje motora donekle ograničeno (tj. kada su lokalne temperature u pojedinim delovima motora nešto više), ako se radi o motorima/vozilima kojima su obe te gradacije uglavnom pogodne zbog same konstrukcije - tj. ukoliko se ne radi o npr. motorima koji su toliko novi da im npr. fabrički sleduje 0W-20 ulje jer inicijalno imaju izuzetno niske tolerancije.
Jedna je stvar da napravimo izbor između dve preporučene varijante - a sasvim druga da od preporučene odstupimo i izaberemo alternativu koja se ne pominje u preporukama. Doduše i to odstupanje može suštinski biti veće ili manje.
U sportskom automobilizmu se usled potreba i usled modifikovane mašine bitno odstupa od fabričke preporuke i svaki deo pa i izbor ulja se prilagođava konkretnim uslovima eksploatacije. Kod ovih naših fabričkih automobila uglavnom je zgodno učiniti manje korekcije (u smislu izbora pogodnijeg viskoziteta), s tim što stvar zavisi od slučaja do slučaja.
Postoje proizvođačke norme koje su takve da one podrazumevaju isključivo upotrebu vrlo tankih ulja gradacije xW-30 npr. onih koje su uparene sa normom ACEA A5/B5 (dakle kinematička viskoznost ulja na 100 C do maksimalno 11 mm2/s sa obzirom da je zahtev HTHS manji od 3.5 mPa*s) pa bi onda za takvu mašinu odstupanje od gradacije pod žustrijom vožnjom bila pre neka nešto deblja xW-30ica jer možda bitno deblja na vruće xW-40ica ne bi bila pogodna usled niskih tolerancija u tom motoru.
Sa ovim gore sam hteo da naglasim da se moramo paziti opštih generalizacija (da neko od blage preporuke ne bi to uzeo za sveopšti zakon) ali računaj da je odgovor na pitanje kako si ga postavio - da, xW-40 je (uglavnom) bolje za žustru vožnju od xW-40, pogotovo kada je ambijentalna temperatura npr. iznad +40 C. Ipak, zavisi od konkretnog motora i od konkretnih uslova eksploatacije.
***
Što se upotrebe gradacije 5W-50 tiče - tako razvučena gradacija je namenjena da pomiri ekstreme. Po pravilu takva ulja uglavnom zadovoljavaju neku od API normu i retko zadovoljavaju neku proizvođačku normu. Njena upotreba može biti vrlo zgodna za turbodizela koji se žestoko forsira i po pravilu ima nešto izraženiju potrošnju ulja, koja će sa 5W-50 na visokim obrtajima može eventualno donekle biti umanjena.
Od negativnih efekata, zaista je pitanje kakvih bi bilo i da li bi ih upošte bilo. Pošto su to full SAPS ulja onda ih treba izbeći za one koji imaju DPF, dakle za njih je usled žešćeg forsiranja najčešće zgodnija neka xW40ica po ACEA C3. Pošto je takvim uljima veći viskozitet na vruće, sa njim će uglavnom biti i veće potrošnje goriva nego sa uljem iz niže gradacije.
Recimo da bi odlična varijanta za upotrebu u turbodizela bila ova Yacco 5W-50ica koja je izuzetnog kvaliteta, a između ostalog zadovoljava ACEA A3/B4-07 što će reći da je sasvim pogodna za turbodizele koji nemaju FAP/DPF a inicijalno su im preporučena ulja po ACEA A3/B3 ili ACEA A3/B4.
https://en.yacco.com/product/236-galaxy-gt-5w50/
Takođe, još jedno izuzetno ulje bi bilo pogodno, s tim što je ono na gornjoj granici gradacije 50, dakle bitno deblje od prethodnog, iz ravenolove kuhinje
https://www.ravenol.de/en/products/usag ... 5w-50.html
Po viskozitetu slično onom gore Yacco je i ovo dole ravenolovo ulje za koje ko ga uzme može da kaže da ima ulje sa preporukom Ralfa Šumahera
https://www.ravenol.de/uploads/tx_raven ... 5W50_1.pdf
Za nekog ko bi samo da za male pare proba gradaciju 5W-50 da vidi da li mu odgovara - verovatno je najzgodnije da upotrebi Elf 5W-50, ako ga nađe kod distributera Elf-a (nisam siguran da li ga uopšte sada ima tržištu) tj. kod uvoznika odnosno Total Srbija.
***
http://www.elf.com/en/consumers/car-oil ... 5w-50.html
Sve u svemu, od svega pomenutog, mislim da bih pri izboru najpre razmislio o yacco galaxie varijanti ili ravenolu rrs, a ravenol hvt bih upotrebio ukoliko se radi o motoru sa izraženom potrošnjom ulja tj. relativno starijem/istrošenijem motoru, jer je to ulje zbog značajnije povećanog viskoziteta tome primarno namenjeno.
***
BMW 520d 2005. bez DPF i BMW 520d 2016. sa DPF.
U ovaj iz 2005. se sipa Mobil 5W-40 (najverovatnije serije 3000), u 2016. sa DPF mobil 5W-30 (najverovatnije Mobil 1 ESP Formula).
Prvo, sve što mogu da kažem je da je potrošnja ulja od strane (bilo kog) turbodizela, a posebno bmwovog 0,1 L na 1000 km - sasvim uobičajena i normalna stvar. Ako je sipano odgovarajuće ulje po normi - sve što treba uraditi je da se dospe potrošeno ulje, i ništa više. To po pravilu piše u korisničkim knjižicama svih proizvođača vozila.
Drugo, u vezi BMW kataloškog ulja - prema informacijama tj. laboratorijskim analizama sa oil.ru to je sasvim kvalitetno ulje što i nije čudo. Više ne mogu da se setim ko ga proizvodi, što i nije previše bitno, jer se radi o nekom od sasvim renomiranih proizvođača i o ulju odličnih karakteristika. BMW partnerske odnose održava i sa Mobil, kao i sa Castrol i Penzzoil. Druga je priča da li među drugim proizvođačima može da se nađe slično ili zgodnije ulje, pa još i za manje para.
Ponoviću, kada je već reč o BMW - potrošnja ulja je u određenim granicama normalna posledica rada motora. Ne postoji nulta potrošnja ulja, jer je i samo ulje kao i svaka druga tečnost u nekoj količini isparljiva, obaška što se deo ulja sagoreva zbog konstrukcije motora (u poslednjih 100 godina). sasvim je posebna priča odmeravanje potrošenog ulja - i to kolika je greška (da ne kažem zabluda) tog merenja.
BMW je za svoje dizele propisao par normi, s tim što je ukratko rečeno, za Evropu može da svede na upotrebu ulja po BMW LL-04 (osim nove norme LL-12 za određene benzince, i dizele Nx7K1, Nx7U1, Nx7O1, tj. koji nemaju 2 ili tri turbine), a uslovno rečeno kod dizela bez DPF se mogu upotrebljavati ulja po normi LL-01
Sad, na osnovu ovog što si naveo Ivane sve što mogu da kažem je da možeš nastaviti sa tom praksom jer je to odgovarajuče. Ukoliko želiš, kod novije varijante možeš upotrebiti varijantu po LL-04, al` u 5W-40 gradaciji a takvih ulja ima gomila na tržištu i po pravilu su uparena sa ACEA C3 normom.
Recimo da mislim da bi tebi bilo najodgovarajuće da potražiš takođe nešto od ravenola, topa VMO 5W-40
https://www.ravenol.de/en/products/usag ... 5w-40.html
Da su moja, u oba ta bmw-a bih sipao famov Fenix Premium 5W-40 ili npr. Nisotec Autoline 5W-40. Eventualno možeš da razmisliš o 5W-50 za ovaj iz 2005.
***
Kada bi kojim slučajem, zbog konstrukcije motora npr. turbina, radilica, i karike mogle biti podmazane razzličitim uljima - svako od njih bi u idealnoj varijanti bilo nešto drugačijih osobina. Obaška prisustvo DPF i/ili katalizatora.