gavran je napisao: ↑26 Jul 2019, 13:03
Kada je reč o čuvenom sporu između Mobila i Castrola pred Nacionalnim američkim telom za poslovanje, vezano za upotrebu termina sinstetike prilikom navoda proizvođača na svojim ambalažama, ja sam naišao jednom prilikom na informaciju odnosno podatak da sve što je navedeno o tome stoji, ali da se to odnosi na Američko tržište, jer je to telo Američko nacionalno telo, nije u pitanju čak ni sud, a pogotovo ne međunarodni sud. I da se to ne može i nikada nije odnosilo na Evropsko ili neko drugo tržište. E sada, meni ima logike u ovome,
ali ne znam koliko ima istine i da li se isto reklamirana ista ulja istih proizviođača po svom sastavu razlikuju za Evropsko tržište u odnosu na Američko?
Tačno.
Prvo, iako su neki, nedovoljno upoznati, umeli da šire pogrešne/suprotne informacije - nije se radilo o
sudskom sporu, nego samo o tome da li neki proizvod može nekako da se reklamira. Naravno, cela stvar je važila iskljućivo za američko tržište, ali na evropskom tada (koliko mi je poznato) u vezi toga i nije ništa pokrenuto, niti se raspravljalo. U to vreme je Castrol imao nameru da široko ponudi novu varijantu ulja Syntec. Najkvalitetnije bazno ulje je radio ExxonMobil dok je Shell nudio HC ulje. Nakon propalih pregovora BP-ovog castrola sa mobilom i njihove odluke da koriste shellovo bazne ulje umesto mobilovog za svoj Syntec, mobil se požalio na castrolovu reklamu. Odluka američkog NADBBB naravno da nije imala nikakvu pravnu snagu, osim u smislu da Castrol može nastaviti da reklamira Syntec kako je i činio.
Međutim, koliko mi je poznato - u Nemačkoj je do određenog, relativno skorijeg vremena, postojao neki propis koji je bio restriktivan u smislu da samo ulja koja sadrže veći udeo baznog ulja iz IV i V grupe mogu da se obeleže kao 100 % sintetika. Mislim da su zbog toga svojevremeno Castrolova ulja kaja su bila tako obeležena, uz oznaku Made in Germany - bila tražena kao najkvalitetnija (tj. kao takva su posebno bila tražena na američkom tržištu, za upotrebu u evropskim motorima) . Sa detaljima toga i nisam previše upoznat - jer me nije mnogo ni interesovalo.
Izvan ove relativno davnašnje istorije - naravno da postoje razlike između američkog i evropskog tržišta lubrikanata, pa i u smislu reklamiranja toga. Cela stvar bi zahtevala duga objašnjenja, ali je suština da mi u Evropi uglavnom imamo veći udeo kvalitetnijeg izbora jer je američko je tržište takvo da velikim udelom zahteva i lubrikante koji se nešto drugačije koncipirani od evropskih, čak u nekim slučajevima i za iste (evropske) motore. Tome je donekle doprinosila činjenica da je kod njih gorivo sa većim sadržajem sumpora duže održalo u po nekim državama, tj. federalnim jedinicama.
Mislim, možemo o tome da raspravljamo, ali za nas u evropi to nije previše od značaja - osim što imamo sreće da se goriva (a i lubrikanti) čak i u Srbiji (največim udelom) koncipiraju na osnovu EU direktiva. Sad, kontrola toga je posebna priča,...
***
gavran je napisao: ↑26 Jul 2019, 13:03
Takođe, vezano za komentare od pre par strana koji se odnose na intervale izmene ulja. Sa obzirom da je zaključeno da nema pravila i da zavisi od toga koje je ulje u pitanju, koji motor je u pitanju odnosno kakave su fabričke norme i preporuke, kakav je način eksploatacije motora i sl., meni ne ostaje ništa drugo nego da postavim potanje vezano za moj slučaj konkretno.
Pa, recimo da je to u citatu delimično tačno. Po nešto smo izmerili, laboratorijski i iskustveno - tj. ja sam opisao jedan common rail dizel tj. 1,4 HDi i njegovo mu ACEA C2 ulje, a Ljubitelj prilično različitu stvar, tj. benzinski motor koji troši LPG/TNG.
Ja sam naveo podatak o dizelu da je (sa takvim uljem) kritična granica na nekih 500 sati rada motora, pa bi bezbedna bila 400-450 sati, a njegovo iskustvo je reklo da sa LPG/TNG može da se odvoza 15000 km (a to što je rekao bih i ja potpisao).
Pošto sam oko slične stvari, tj. oko toga koliki bi realan trebao da bude interval zamene ulja, pisao baš juče na renault forumu srbije - mislim da je najzgodnije da samo prenesem ovde moje pisanije, bar će koristiti onima koji imaju vozila sa dCi i ostalim common rail dizelima. kakav je i tvoj VW tdi.
Dole crvenim je inače moj odgovor na pitanje jednog člana RFS-a koji je naveo da voza 70% grad, i 30% autoput.
Inače,
Da probamo to okvirno računski da izrazimo, bar za dCi i to kada se upotrebljavaju kvalitetnija ulja, dakle iz ACEA C kategorije.
Rekosmo da je u dizelu relativno bezbedno rabiti (sintetičko) ulje nekih oko 400-450 sati rada motora. Ako uzmemo da gradska vožnja podrazumeva prosek od npr. 20 km/h, a otvoreni put npr. prosek od 80 km/h, pri čemu je udeo 70% gradske vožnje a 30% otvoreni put - onda će 7000 km biti odvozano za nekih 350 sati, a 3000 za 38 sati, pa mu sve to dođe ukupno nešto manje od 400 sati.
Dakle nekih 10,000 km je dobro procenjen interval, uz dolivanje potrošenog ulja
***
gavran je napisao: ↑26 Jul 2019, 13:03
Passat B8 1.6 dizel 88k, uvežen iz Francuske, sa licitacije lizing kuće koja ga je prodavala po isteku lizing. Auto je tokom perioda lizinga bio u posedu Francuske firme SECO Tools iz Bordoa (mada ovo nije toliko ni bitno osim možda zarad pretpostavke o načinu esploatacije) i kao i svaki uveženi auto sa lizinga bio je
star 3 godine sa 150 i kusur hiljada km. Znači firma je prelazila sa njim cca 50.000 km godišnje, gde ja polazim od pretpostavke da je neki prodajni savetnik peglao sa njim autoputevima obilazeći kupce.
Preporuka i norma VW za taj motor je isključivo VW504.00/507.00 Castrol Edge Profesional Long Life 03 5w-30.
Prema knjižici servis na njemu je rađen na 30.000km svakih u proseku 6-8 meseci. Kada sam ga kupio prema izvodu el. knjižice servis sa izmenom ulja urađen je neposredno pre prodaje, bukvalno par sotina km,
međutim ulje je bilo crno. Ja ne želeći da razmišljam uradio sam servis ponovo, majstor mi je rekao da su svi filteri na njemu bili glanc novi i da servis jeste bio urađen a da na dizelu ulje odmah pocrni.
Međutim ja sam posle jedno 5-6 hiljada km proveravao ulje i ulje je bilo tamno braon na krpi kojom sam brisao šipku.
Naravno, niko od nas ne može da gleda sada u pasulj šta je i kako je bilo ili šta se može očekivati,
ali me zanima koliko potencijalno, ovo ulje, prilikom ovakve eksploatacije može biti štetno po motor na tim intervalima zamene. I šta su neki eventualni saveti, držati se tog ulja i dalje, preći na neki alternativu uzimajući u obzir kilometražu i istoriju, na koliko skratiti servisni interval, 10,000....15,000...20.000 km?
Dakle Passat kome sleduje ulje po normi VW 504/507.
Verujem da ti je nakon one gore računice o prosečnim brzinama i radnim satima motora stvar donekle jasnija.
U vezi tamnog ulja - naravno da je majstor u pravu da kod dizela novo ulje bude vrlo brzo obojeno od starog (koga u motoru uvek ostane, i to po pravilu 5-10%). Naravno postoje razne varijante toga.
Prvo, sve što mogu da kažem je da ljudi, posebno sa prethodnim iskustvom vožnje benzinaca, kada vide koliko može da bude crno ulje iz dizela - smatraju da je ono za zamenu. To najčešće nije tako. Motorna ulja su tako koncipirana da ulje može izgledati vrlo crno/tamno - pa da bude još dugo za upotrebu. Dakle to nije neki parametar, osim što je poznata granica prilikom laboratorijske analize. Na sledećoj slici možeš videti ulje iz mog 1,4 hdi motora čija je analiza pokazala zasićenja čađi od 0,7 nekih jedinica, inače je granica 1 (konkretno ulje je prešlo nekih 15000 km, tj. 520 sati, u međuvremenu je potrošenog dodato oko 1/4 kartera tj. oko 1 litar). To ulje jeste bilo za zamenu, ali ne zbog čađi, nego zato što je imalo previše kiselih materija (tj. TBN i TAN su se gotovo izjednačili)
Btw, u maloj beloj čaši smo cedili ulje iz filtera.
http://i58.tinypic.com/zodrwm.jpg
Dakle, najjednostavnije rečeno, kod dizela je uobičajeno da ulje ubrzo nakon zamene bude vrlo tamno/crno, tj bude obojeno od starog ulja . Taj efekat se može umanjiti češćim ispiranjem motora - ali se tada može postaviti pitanje da ta metodologija eventualno ne izaziva veće štete. I naravno skračivanjem intervala, što onda takođe postaje diskutabilno.
U vezi intervala zamene, taj što je peglao autoputem je verovatno imao ne manju prosečnu brzinu od npr. 80 km/h - što će reći da je za 30,000 km motor radio nekih 375 sati. Kao što možeš da vidiš - to uopšte nije neka kritična kilometraža, eventualno je mogao da prođe i još par hiljada tako. Sad, koliko je potrošeno/doliveno je pitanje.
Tvoj passat ima board kompjuter, dakle daje prosečnu brzinu pa onda lako možeš da sračunaš kada treba zameniti ulje.
Osim toga, možeš na to i da zaboraviš jer je VW jasan da se može primenjivati tzv. fiksni servisni interval do 15000 km godišnje koji podrazumeva pretežno gradsku vožnju, tj. ono što se uglavnom podrazumeva pod težim uslovima eksploatacije. To jest`, možeš imati poverenje u ulja koja su koncipirana po toj VW normi za taj fiksni period.
Ako kojim slučajem tog pasata vozaš samo kuca-poso-kuca u špicu po Beogradu, tvoja prosečna brzina je jedva nekih do 20 km/h. U takvom slučaju motor radi dakle 750 sati i moglo bi se pretpostaviti da je ulje nakon toga vrlo izrabljeno, tj. da su neki parametri prešli kritičnu granicu već na npr. 12000 km. Motor će i to preživeti (dobar je motor, a dobra je i njegova konstrukcija), samo je pitanje koliko će takvih intervala preživeti pre nego bude počeo da pravi kritične probleme.
Što se samog ulja tiče, dakle po normi VW 504/507 (koja je inače uparena sa normom ACEA C3) oko toga ne mora da se brine - jer je ta norma sasvim robusno koncipirana. Ne znam šta bih rekao oko toga - takvih ulja ima gomila na tržištu najpre jer je VW najveći evropski proizvođač motora.
VW preporučuje Castrol (doduše vrlo me zanima da li će tako ostati ako/kada Engleska izađe iz EU) tj. brendovski su vezani. Ja lično bih izbegao upotrebu (tj. obišao bih ga u širokom luku) castrola u Srbiji jer ne postoji jedan ovlašćeni/generalni uvoznik, pa je diskutabilno poreklo ulja (i kada je originalno). Castrol je velika kompanija, njegova ulja se blendiraju na dosta mesta po svetu, pri čemu Castrol ume da istoimenom ulju menja specifikaciju u zavisnosti od tržišta (što je legitimno činio npr. sa određenim varijantama serije Magnatec, gde ulje za npr. tursku zadovoljava ACEA A3/B3, a za zemlje zapadne i srednje evrope ACEA A3/B4).
Hoću da kažem da bih lično pre izabrao neke druge proizvođače. Makar nemačkih, za one koji ih preferiraju, ima dovoljno za izbor. Recimo pomenuti Ravenol ima dva ulja sa VW odobrenjem po 504/507. Oba su sigurno odlična, a verovatno je za nijansu bolji izbor ovo drugo na bazi PAO, mada je i to diskutabilno.
https://www.ravenol.de/en/products/usag ... 5w-30.html
https://www.ravenol.de/en/products/usag ... 5w-30.html
Liqui Moly, takođe dva odlična ulja, mrtva trka među njima, btw zgodnija za one koji više forsiraju mašinu pošto mu je nešto naglašeniji/veći viskozitet na vruće, bar na papiru (u odnosu na ravenolove varijante)
https://pim.liqui-moly.de/pidoc/P000323 ... 4.0-en.pdf
https://pim.liqui-moly.de/pidoc/P003758 ... 7.0-en.pdf
Addinol, takođe par ulja, evo jedno od njih
https://oelluxx24.de/download/produktin ... 530-ll.pdf
Suština je da svaki proizvođač maziva nudi ulje sa ovom normom, i da po pravilu nema neke greške.
Sveprisutni Total verovatno najpovoljnije nudi takvo ulje
http://www.lubs-products-database.total ... 3000/23446
***
Sad, da je taj Passat 1,6 TDi moj - najpre bih koristio famov Fenix Power 504/507 ili galaksov Syntec 5W-30
http://www.rnb.rs/proizvodi/galax-syntec-low-saps/
Eto, da na kraju i završimo sa syntecom (vrlo je moguće da je nekim davnašnjim ugovorom RNB otkupio prava upotrebe tog imena od castrola, kada je ovaj eventualno odustao od njega ili se to desilo dok je galax bio u partnerskim odnosima sa bugarskom Prista oil)
Nadam se da sam bio jasan.
***
Ivan je napisao: ↑26 Jul 2019, 13:34
@
@DS9 hvala na odgovoru, od 5w40 ulja mi se svidja taj ravenol po specifikacijama, rekao bih da odskace od ostalih 5w40 po flash pointu i pour pointu, dakle veca tacka paljenja, manja isparljivost, a opet tecnije, jel to pokazatelj natprosecnog kvaliteta ili samo mnogo aditiva?
Nema na čemu. dobro si primetio da odskače od drugih. Ravenol mu poslednjih godina dođe zvezda među evropskim proizvođačima lubrikanata - pod povoljnim uslovima nudi egzemplarno dobra ulja, a to su pokazale i nezavisne laboratorijske analize. Uglavnom, računaj da je više natprosečnog kvaliteta nego nakrkanih aditiva (mada je aditivacija praktično najbitnija u blendiranju/spravljanju ulja).